Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 januari 2007, 01:08   #41
C2C
Perm. Vertegenwoordiger VN

C2C's schermafbeelding

Standaard

Ik wil als roker gerust een rokersbadge dragen, op voorwaarde dat mensen die dat een goed idee vinden, een badge voor gezondheidsfascisten opspelden.

Laten we niet vergeten dat de sigaret een genotsmiddel is. De huidige medicalisering en het gezondheidsfascisme dat oprukt is gewoon een nieuwe uiting van het oude, kleingeestige puritanisme dat al zoveel eeuwen meegaat. Elke vorm van genieten is in deze ideologie eigenlijk taboe en gevaarlijk.

Het wordt toch tijd dat sommige mensen eens opgroeien en hun eigen sterfelijkheid erkennen. Al die mentale en fysieke hygiëne is gewoon een teken van diepe doodsangst. Van petitesse, quoi.
C2C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2007, 01:21   #42
evilbu

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
Ik wil als roker gerust een rokersbadge dragen, op voorwaarde dat mensen die dat een goed idee vinden, een badge voor gezondheidsfascisten opspelden.

Laten we niet vergeten dat de sigaret een genotsmiddel is. De huidige medicalisering en het gezondheidsfascisme dat oprukt is gewoon een nieuwe uiting van het oude, kleingeestige puritanisme dat al zoveel eeuwen meegaat. Elke vorm van genieten is in deze ideologie eigenlijk taboe en gevaarlijk.

Het wordt toch tijd dat sommige mensen eens opgroeien en hun eigen sterfelijkheid erkennen. Al die mentale en fysieke hygiëne is gewoon een teken van diepe doodsangst. Van petitesse, quoi.
Allemaal mooie theorie, maar we spreken over KINDEREN. Hetzelfde soort mensen dat als ontbijt op de fiets een pak chips zou opeten.
In Nederland heeft men eens geprobeerd om kinderen volledige vrijheid te geven. Men heeft dat resultaat in een aanstekelijk liedje samengevat :
http://variatee.vara.nl/mediaplayer/...pijkers.player
Grappig, die kerels mogen niet over straat lopen zonder begeleiding door een leerkracht, maar zichzelf een dodelijke verslaving aandoen kan wel?!

Ik ben niet akkoord met dat van die joden, je kan altijd je sigaretje uitdoen, bij mijn weten kan een jood zijn "joodsheid" niet uitzetten!
Toch vind ik het ook maar een rare oplossing. Een totaal verbod is goed!

Hebben jullie al eens nagedacht over de gevolgen daarvan? Je leert de kinderen roken op school? In deze tijden dat men zich druk maakt om gsm's, zonder gordel rijden, bepaalde substanties in light-cola,.... is het doodnormaal dat op school lekker gepaft wordt.
Oud 27 januari 2007, 01:38   #43
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Wat een opgeklopt gedoe voor een of andere batch
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2007, 01:50   #44
Starkan
Staatssecretaris

Starkan's schermafbeelding

Standaard

Sigifascisme!
Is een woord dat me hier de laatste tijd vaak door m'n hoofdje druist.
Ik kwam net terug van Cuba, enkele weken na de intrede van het Sigisfascime in België.
Notnogtoe werd ik ieder restaurantbezoek met een zeer onaangenaam gevoel bevangen. Niets zo lekker als een sigaret bij het aperitief. Niets zo lekker als een sigaret bij het koffie-cognacje na het eten. NNNNooit problemen mee gehad in het verleden, nooit vieze blikken. NU: Gedaan forever.
In Cuba is er al langer dan in België een ontradings fase bezig. Toevallig kwam ik heel wat Cubanen tegen die gestopt waren met roken. Op restaurant mocht je nog roken. Op de luchthaven mocht je roken. En toch leek het daar efficienter te werken dan hier.
Gewoon om even het progressief afraden (Cuba) te vergelijken met het dictatoriaal afraden (België) van te roken.
En wie noemen de meesten hier een 'hum' democratie en Cuba een dictatuur??
Graag 'relevante' bewijzen.

Met dank.
Starkan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2007, 09:08   #45
Tantist

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Ik vind dat belgicisten zo'n badge mogen krijgen:

Van mij mag mijn land er zo uitzien

wedden dat ze het nog een goed idee vinden ook?
Oud 27 januari 2007, 09:11   #46
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Starkan Bekijk bericht
Sigifascisme!
Is een woord dat me hier de laatste tijd vaak door m'n hoofdje druist.
Ik kwam net terug van Cuba, enkele weken na de intrede van het Sigisfascime in België.
Notnogtoe werd ik ieder restaurantbezoek met een zeer onaangenaam gevoel bevangen. Niets zo lekker als een sigaret bij het aperitief. Niets zo lekker als een sigaret bij het koffie-cognacje na het eten. NNNNooit problemen mee gehad in het verleden, nooit vieze blikken. NU: Gedaan forever.
In Cuba is er al langer dan in België een ontradings fase bezig. Toevallig kwam ik heel wat Cubanen tegen die gestopt waren met roken. Op restaurant mocht je nog roken. Op de luchthaven mocht je roken. En toch leek het daar efficienter te werken dan hier.
Gewoon om even het progressief afraden (Cuba) te vergelijken met het dictatoriaal afraden (België) van te roken.
En wie noemen de meesten hier een 'hum' democratie en Cuba een dictatuur??
Graag 'relevante' bewijzen.

Met dank.
Een ontradingsfase tegen tabaksrook duurt in ons landje nu al sedert zowat de jaren 1970. Die lange duur en de weinig resultaten hingen en hangen al sedertdien mijn kloten uit.

Je gedroom en gezwets over Cuba interesseren me geen moer; ik wil resultaten, eindelijk, en nogal vlug ook.

En bij de weg: een bedankje vanwege al die rokers, die door de maatregelen nu wat minder roken, een bedankje dus voor wat meer gezondheid, dat mag er gerust komen.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2007, 09:14   #47
Flippend Rund
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Allemaal mooie theorie, maar we spreken over KINDEREN. Hetzelfde soort mensen dat als ontbijt op de fiets een pak chips zou opeten.
Kijk, nog geen pagina geleden voorspelde ik dat vettig eten de volgende bemoeienis van het gezondheidsfascisme zou zijn, en daar is het al.

Allemaal symptomen van een maatschappij die steeds verziekter raakt door controledwang.

Wat is hier feitelijk allemaal de bedoeling van? Dat we kerngezond moeten sterven of zo?

Citaat:
In Nederland heeft men eens geprobeerd om kinderen volledige vrijheid te geven. Men heeft dat resultaat in een aanstekelijk liedje samengevat :
http://variatee.vara.nl/mediaplayer/...pijkers.player
Grappig, die kerels mogen niet over straat lopen zonder begeleiding door een leerkracht, maar zichzelf een dodelijke verslaving aandoen kan wel?!

Ik ben niet akkoord met dat van die joden, je kan altijd je sigaretje uitdoen, bij mijn weten kan een jood zijn "joodsheid" niet uitzetten!
Toch vind ik het ook maar een rare oplossing. Een totaal verbod is goed!

Hebben jullie al eens nagedacht over de gevolgen daarvan? Je leert de kinderen roken op school? In deze tijden dat men zich druk maakt om gsm's, zonder gordel rijden, bepaalde substanties in light-cola,.... is het doodnormaal dat op school lekker gepaft wordt.

Laatst gewijzigd door Flippend Rund : 27 januari 2007 om 09:16.
Flippend Rund is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2007, 09:20   #48
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Paulus's schermafbeelding

Standaard

Ik vind het een slecht idee omdat het niet waar is. Rokers willen helemaal niet dat hun longen er zo uitzien. Je kunt mensen niet dwingen om leugens over zichzelf op te spelden.

Moreel onverantwoord.

Paulus.
Paulus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2007, 09:21   #49
Tantist

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flippend Rund Bekijk bericht
Kijk, nog geen pagina geleden voorspelde ik dat vettig eten de volgende bemoeienis van het gezondheidsfascisme zou zijn, en daar is het al.

Allemaal symptomen van een maatschappij die steeds verziekter raakt door controledwang.
Controledwang? Als men de controledwang over ons sociaal systeem ook laat varen, heb ik daar allemaal geen probleem mee. Maar zo lang als ik verplicht ben voor het ongezond gedrag van anderen op te draaien, is dat wel degelijk mijn probleem ook en is er van bemoeienis geen sprake. Zulk gedrag is immers asociaal tot en met.
Oud 27 januari 2007, 09:24   #50
Flippend Rund
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist Bekijk bericht
Controledwang? Als men de controledwang over ons sociaal systeem ook laat varen, heb ik daar allemaal geen probleem mee. Maar zo lang als ik verplicht ben voor het ongezond gedrag van anderen op te draaien, is dat wel degelijk mijn probleem ook en is er van bemoeienis geen sprake. Zulk gedrag is immers asociaal tot en met.
Maar laten we dan toch gewoon alle suiker in voeding verbieden. Tabak kost de gezondsheidszorg maar een fractie van wat suiker kost.

En terzijde: waarom redeneert een Vlaming nu eens in _elk_ politiek vraagstuk vanuit zijn belastingsbrief?

Laatst gewijzigd door Flippend Rund : 27 januari 2007 om 09:25.
Flippend Rund is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2007, 09:28   #51
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flippend Rund Bekijk bericht
Maar laten we dan toch gewoon alle suiker in voeding verbieden. Tabak kost de gezondsheidszorg maar een fractie van wat suiker kost.

En terzijde: waarom redeneert een Vlaming nu eens in _elk_ politiek vraagstuk vanuit zijn belastingsbrief?
Moest iedereen zich nu eens met zijn eigen zaken moeien?

Iedereen wil dat de ander zo lang mogelijk leeft, maar zegt er nooit een woord tegen of zelfs een goeiendag.
Oud 27 januari 2007, 11:24   #52
Cynicus
Banneling

Cynicus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht

Ongezonde levensgewoonten (roken, zwaarlijvigheid als gevolg van ongezonde leefgewoonten, drugs, overmatig zonnen, alcoholmisbruik, enz.) zouden in elk geval op een positief-autoritaire manier moeten worden ontmoedigd en op een passende wijze worden beteugeld. Het volk heeft immers de morele plicht tot gezondheid, en ieder individidu heeft de morele plicht daartoe zijn of haar steentje bij te dragen.

Indien er in Vlaanderen dergelijke positief-autoritaire maatregelen zouden worden doorgevoerd, zouden mensen die bewust ongezond leven op den duur misschien geneigd zijn te emigreren, wat de leefbaarheid van Vlaanderen alleen maar ten goede zou komen. Vlaanderen is immers toch overbevolkt en zou bijgevolg beter af zonder al die individuen die niet bereid zijn de 10 maatschappelijke geboden na te leven.

Laatst gewijzigd door Cynicus : 27 januari 2007 om 11:40.
Cynicus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2007, 12:33   #53
Duvelke

Duvelke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynicus Bekijk bericht
Ongezonde levensgewoonten (roken, zwaarlijvigheid als gevolg van ongezonde leefgewoonten, drugs, overmatig zonnen, alcoholmisbruik, enz.) zouden in elk geval op een positief-autoritaire manier moeten worden ontmoedigd en op een passende wijze worden beteugeld. Het volk heeft immers de morele plicht tot gezondheid, en ieder individidu heeft de morele plicht daartoe zijn of haar steentje bij te dragen.

Indien er in Vlaanderen dergelijke positief-autoritaire maatregelen zouden worden doorgevoerd, zouden mensen die bewust ongezond leven op den duur misschien geneigd zijn te emigreren, wat de leefbaarheid van Vlaanderen alleen maar ten goede zou komen. Vlaanderen is immers toch overbevolkt en zou bijgevolg beter af zonder al die individuen die niet bereid zijn de 10 maatschappelijke geboden na te leven.
Waarom denkt u altijd economisch?
Al uw argumenten komen op hetzelfde neer. Het zal ons meer geld kosten. Is er voor u niets anders dan dat?
denkt u dat geld gelukkig maakt?
Oud 27 januari 2007, 14:42   #54
Cynicus
Banneling

Cynicus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynicus

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duvelke Bekijk bericht
Waarom denkt u altijd economisch?
Al uw argumenten komen op hetzelfde neer. Het zal ons meer geld kosten. Is er voor u niets anders dan dat?
denkt u dat geld gelukkig maakt?
Het bericht van mij waar u op reageerde ging in de eerste plaats over maatregelen ter stimulering van gezonde levensgewoonten, en u begint plotseling over economie.

Maar goed, om over economie verder te gaan, het zou niet slecht zijn indien we wat meer economisch onderlegde politici zouden hebben die zich om te beginnen op zijn minst toch al bewust zijn van de lamentabele toestand waarin onze openbare financiën zich bevinden. Een groot gedeelte van onze politiekers zijn helaas echter niets meer of minder dan economische analfabeten.
Cynicus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2007, 14:46   #55
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

het enige dat ze gaan bereiken is dat het ontzettend 'cool' wordt om zo'n badge te dragen.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2007, 14:56   #56
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paulus Bekijk bericht
Ik vind het een slecht idee omdat het niet waar is. Rokers willen helemaal niet dat hun longen er zo uitzien. Je kunt mensen niet dwingen om leugens over zichzelf op te spelden.

Moreel onverantwoord.

Paulus.
Dat is zowat de grootste leugen op dit forum sedert de millenium-overgang.
Neem van mij aan: iedere roker wil eigenlijk in het diepst van zijn verlangen er van af geraken ... maar durft daar niet voor uitkomen.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
Oud 27 januari 2007, 15:02   #57
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Moest iedereen zich nu eens met zijn eigen zaken moeien?

Iedereen wil dat de ander zo lang mogelijk leeft, maar zegt er nooit een woord tegen of zelfs een goeiendag.

Daar zit iets in.
Mochten de rokers nu eens zo roken dat ik nooit hun viezigheid tot in het diepst van mijn longen moet inademen ...
zelfs: mochten de rokers een ietsepietsje hoffelijker geweest zijn in het verleden ...
dan zouden al die beperkende dwingende maatregelen helemaal niet nodig geweest zijn.

Waarheid is helaas: die gasten zijn verslaafd aan hun nikotine, en kunnen het niet opbrengen om een minuutje te wachten, of een metertje verder te gaan.
Dus: wie niet horen wil moet voelen.

Oud 27 januari 2007, 15:05   #58
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard Bekijk bericht
het enige dat ze gaan bereiken is dat het ontzettend 'cool' wordt om zo'n badge te dragen.
't Is mogelijk.
't Is mogelijk dat die direktie en die leerkrachten van die school die dat beslist hebben, de grootste uilskuikens zijn van heel edukatief Vlaanderen ...

Maar laat het eksperiment toch even zijn gang laten gaan.
Het ergste dat kan gebeuren is dat het een averechts effekt heeft, en dat er toch enkele leerlingen zijn die toch aan de sigaret gaan, die zonder die kampagne niet aan de sigaret zouden gegaan zijn.

Rustig afwachten dus.

Oud 27 januari 2007, 17:42   #59
C2C

C2C's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynicus Bekijk bericht

Ik ga dus een pretpark voor fascisten oprichten. Prora, alwaar ge voor €1000 per week kapo kunt gaan spelen.

Daar kunt ge al uw "Kraft-durch-Freude" en volkshygiënistische fantasieën zoveel botvieren als ge wilt.

Hierzo:

We hebben uw discours al eens meegemaakt en het was behoorlijk saai. Wij - ik bedoel de sigaretten paffende soviets - hebben het ook successvol vernietigd.
C2C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2007, 06:29   #60
Figy
Schepen

Figy's schermafbeelding

Standaard

Op de badge staat: "zo mogen mijn longen eruitzien". Straks moet elke McDonald bezoeker in Oostende een badge dragen waarop staat: "Zo mag mijn maag eruit zien".

Way over the line dus. Een school die een bepaalde doelgroep brandmerkt door een badge is zeer betreurenswaardig.

Nog erger vind ik de bedenking om een algemeen rookverbod in te voeren bij scholen waar er een rokersruimte is voorzien. Als de rokersruimte wordt gerespecteert is er toch helemaal geen probleem. Degene die de roker dan nog harder wilt afstraffen is een onverdraagzame niet-roker.
Figy is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:45.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be