![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#42 |
|
![]() Bij ons hoef je geen partijkaart op zak te hebben om een baantje te krijgen...
Zelfs net aangetreden ministers moeten soms op het laatste moment nog even een lidmaatschap aanvragen. Een LPF-minister was zelfs lid van de VVD. |
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Misschien krijgen politieke partijen in België wel meer subsidie ofzo, zodat ze de prijzen laag kunnen houden. Die hoge prijzen hier kunnen allerlei redenen hebben.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Brussel echter integraal als deel van de Vlaamse staat is iets volstrekt anders.
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
|
![]() Citaat:
![]() Ik moet toch zeggen dat ik sommigen meningen over Brussel een beetje vreemd vind bij sommige Vlamingen. Om te beginnen mogen gemeenten die al meer dan honderd jaar overwegend Franstalig zijn niet eentalig worden, maar die eentalige Nederlandstaligheid wordt wel opgelegd aan gemeenten zoals Voeren die bij de talentellingen zelfs maar een bedenkelijke meerderheid Vlamingen hadden. Als Franstalige Brusselaar zou je toch liever bij Wallonië horen, waarheen je kan uitwijken, dan in Vlaanderen, waar het eentalig Nederlandstalig is. U gaat me dit waarschijnlijk niet in dank afnemen, maar ik denk echt dat Vlaanderen+Brussel niet zal gebeuren. ![]() ![]()
![]() |
![]() |
#47 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Er zijn in België geen gemeenten die al 100 jaar overwegend Franstalig zijn.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability". Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
|
![]() Citaat:
![]() ![]() Komaan er wordt gezegd dat al ergens in 1910 Brussel zelf overwegend Franstalig werd.
![]() |
![]() |
#49 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
En nog eentje: Citaat:
Laatst gewijzigd door Zwartengeel : 4 februari 2007 om 15:38. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De verfransing van Wallonië (en van delen van Vlaanderen) is een werk van de laatste 100 jaar. Ervoor sprak men Waals, Picardisch, Gaumais, enz...
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability". Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
|
![]() Citaat:
Met veel plezier wijs ik bijvoorbeeld op de discussie over de tweetalige naamgeving van de Brusselse gemeenten en hoe die naar het Engels vertaald moet worden. De Franstaligen vinden dat dat de Franstalige namen moet zijn. Op WIkipedia lost men dat democratisch op : http://en.wikipedia.org/wiki/Talk:Br...Capital_Region De Franstaligen gaan trouwens ook beweren dat de taaltellingen niet betrouwbaar zijn. Feit is dat ook volgens jouw bron in 1963 de grenzen zijn vastgelegd op basis van cijfers van meer dan dertig jaar oud. Ik weet niet genoeg van die historie, maar in elk geval zijn ook de burgemeesters na de fusie tot 2000 steeds Franstalig geweest.
![]() |
![]() |
#52 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
gij gaat alleen maar af op de taal. Er is een véél belangrijker en véél dwingender argument: de centjes. Brussel apart is ten dode opgeschreven, wegens geen geld. Wallobrux is ten dode opgeschreven wegens nog minder geld. Twee regios die virtueel failliet zijn kunnen elkaar niet onderhouden hoor. Brussel is sociaaleconomisch volledig verweven met Vlaanderen, Brussel hangt dus af van de Vlaamse centen.
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Ben eens wat aan het lezen geweest op websites van expats in Brussel (expatica.com e.a.) en op internationale toeristenfora en ik kan iedereen verzekeren: Brussel is absoluut NIET geliefd door de gemiddelde buitenlander. En dan druk ik me nog zacht uit!
Brussel wordt gezien als een vieze, vuile stad met krotten, graffitti overal, onvriendelijke mensen, enz... Een heel verschil met de meningen over de Vlaamse steden, die worden wel gesmaakt. Niet enkel de architectuur, maar ook de sfeer en de mensen. Een paar voorbeeldjes die het goed illustreren: Citaat:
Citaat:
Vlaanderen is vandaag al geliefder en meer gewaardeerd, dus waarom in godsnaam nog vasthouden aan Brussel? Laten we al onze energie in Vlaanderen steken en hiervan een land maken dat internationaal een positief imago heeft (wat Belgie absoluut niet heeft) en behoudt. Zoals met alles trekt Belgie -en alles wat daarbij hoort- Vlaanderen naar beneden. Tijd om ons los te maken van dat stinkend vies gezwel dat Belgie is. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |
|
![]() Citaat:
![]() Gisteren las ik nog dat België op kop loopt met werkloosheid in de EU : 14%, met zelfs het Oostblok achter zich dus. Nederlanders zullen weeral de eersten zijn om op ons te kakken met "domme Belgen", terwijl het 11% in Vlaanderen is, 18% in Wallonië en 27% in Brussel. ![]()
![]() |
![]() |
#56 | |
|
![]() Citaat:
Interessanter vond ik het lijstje dat afgelopen week werd gepresenteerd over internationale wetenschappelijke prestaties, in dit geval wiskunde. Nederland en België zitten beiden in de Top 10. HongKong staat op 1, Nederland op 4 en België op 10. Dan valt het toch nog wel mee met het onderwijs in Nederland. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |
|
![]() Citaat:
Maar ik heb zelf al enkele contacten gehad met wiskundigen (ik ben zelf -bijna- een wiskundige) en ik kan je verzekeren dat er zowel in Hong Kong (nog niet geweest echter) als Wallonië knappe koppen zitten. ![]() ![]() Enne Hertog.... het is niet omdat jij niet zomaar met ons lacht dat de rest van Nederland....
![]() ![]() Laatst gewijzigd door evilbu : 20 februari 2007 om 09:56. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Het gaat trouwens om meer dan alleen wiskunde. Maar in wiskunde werd het hoogst gescoord. Laatst gewijzigd door Hertog van Gelre : 20 februari 2007 om 10:02. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |
|
![]() Dit is de lijst van wiskunde, hierin staat België trouwens op 8.
De rest zoek ik nog even op. Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
"Het geloof is een gevaar voor de mens, in plaats van zijn gelovigen gerust te stellen en hen helpen een zorgeloos leven te leiden, zaait het haat zoals Homofobie en Racisme." "Mijn God zal mij beschermen van jullie daden." Hij brandde goed, die Christen.
|
|
![]() |
![]() |