Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 februari 2007, 00:22   #41
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Golradir Bekijk bericht
Maar zo'n 300.000 mensen (nog geen 2% van de totale bevolking) zijn lid van een politieke partij.
Is het in Vlaanderen dan meer? Ik bedoel ik denk dat van de trouwe kiezers van een partij nog altijd maar een kleine fractie ook bij die partij is. (is wel interessant om te vergelijken )
Oud 3 februari 2007, 03:06   #42
Hertog van Gelre

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Bij ons hoef je geen partijkaart op zak te hebben om een baantje te krijgen...
Zelfs net aangetreden ministers moeten soms op het laatste moment nog even een lidmaatschap aanvragen. Een LPF-minister was zelfs lid van de VVD.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2007, 13:38   #43
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Is het in Vlaanderen dan meer? Ik bedoel ik denk dat van de trouwe kiezers van een partij nog altijd maar een kleine fractie ook bij die partij is. (is wel interessant om te vergelijken )
Misschien krijgen politieke partijen in België wel meer subsidie ofzo, zodat ze de prijzen laag kunnen houden. Die hoge prijzen hier kunnen allerlei redenen hebben.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2007, 17:58   #44
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Misschien krijgen politieke partijen in België wel meer subsidie ofzo, zodat ze de prijzen laag kunnen houden. Die hoge prijzen hier kunnen allerlei redenen hebben.
Citaat:
(Belga) Elf politieke partijen hebben in 2005 56 miljoen euro subsidies gekregen. De militanten betaalden 3,3 miljoen euro, zo schrijft L'Echo donderdag.

De PS ontvangt de grootste dotatie, maar krijgt ook het meest van militanten. Die zijn goed voor 8 procent van de ontvangsten, tegen 5 procent voor de MR en CD&V en minder dan 4 procent voor andere partijen. De groenen ontvangen weinig geld van hun militanten. Bij Ecolo vragen ze de verkozenen om bij te dragen. Ze moeten 25 tot 30 procent van hun bezoldigingen aan de partij afstaan. Bij de PS is 15 procent van de middelen afkomstig van de verkozenen, bij Groen! is dat 12 procent en bij de sp.a 10,6 procent. Dotaties vertegenwoordigen 95 procent van de inkomsten van FN en 94 procent van het Vlaams Belang. (dwm)
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2007, 22:26   #45
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik vind wel dat we een beetje consequent kunnen zijn. Pelgrim schrijft hier dat Brussel absoluut niet mag uitbreiden. We zijn als de dood voor Brussel, maar we willen het wel hebben. Dat klopt toch niet.
klopt wel. De uitbreiding van het Brussels gewest betekent het nog meer wegrukken van de sociaal-economische hoofdstad van Vlaanderen. Die uitbreiding betekent Vlaanderen als natie simpelweg euthanaseren.

Brussel echter integraal als deel van de Vlaamse staat is iets volstrekt anders.
Oud 3 februari 2007, 22:35   #46
evilbu

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
klopt wel. De uitbreiding van het Brussels gewest betekent het nog meer wegrukken van de sociaal-economische hoofdstad van Vlaanderen. Die uitbreiding betekent Vlaanderen als natie simpelweg euthanaseren.

Brussel echter integraal als deel van de Vlaamse staat is iets volstrekt anders.
Pelgrim, jij wijst er voortdurend op hoe belangrijk en onmisbaar Brussel is voor Vlaanderen. Kortom: aan de onderhandelingstafel met Franstaligen zou u op voorhand al hebben laten weten dat u zeer zwak staat. Of denk jij dat de Franstaligen uit medelijden ons Brussel gaan geven, omdat ze nu eenmaal zo gek zijn op ons?

Ik moet toch zeggen dat ik sommigen meningen over Brussel een beetje vreemd vind bij sommige Vlamingen.

Om te beginnen mogen gemeenten die al meer dan honderd jaar overwegend Franstalig zijn niet eentalig worden, maar die eentalige Nederlandstaligheid wordt wel opgelegd aan gemeenten zoals Voeren die bij de talentellingen zelfs maar een bedenkelijke meerderheid Vlamingen hadden.
Als Franstalige Brusselaar zou je toch liever bij Wallonië horen, waarheen je kan uitwijken, dan in Vlaanderen, waar het eentalig Nederlandstalig is.
U gaat me dit waarschijnlijk niet in dank afnemen, maar ik denk echt dat Vlaanderen+Brussel niet zal gebeuren.
Oud 4 februari 2007, 15:17   #47
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
...gemeenten die al meer dan honderd jaar overwegend Franstalig zijn...
Er zijn in België geen gemeenten die al 100 jaar overwegend Franstalig zijn.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2007, 15:31   #48
evilbu

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Er zijn in België geen gemeenten die al 100 jaar overwegend Franstalig zijn.
In België????????????
Komaan er wordt gezegd dat al ergens in 1910 Brussel zelf overwegend Franstalig werd.
Oud 4 februari 2007, 15:34   #49
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Om te beginnen mogen gemeenten die al meer dan honderd jaar overwegend Franstalig zijn niet eentalig worden, maar die eentalige Nederlandstaligheid wordt wel opgelegd aan gemeenten zoals Voeren die bij de talentellingen zelfs maar een bedenkelijke meerderheid Vlamingen hadden.
Citaat:
Bij de eerste talentelling in 1846 was de Voerstreek nog haast volledig Nederlandstalig: in vier van de zes dorpen sprak ongeveer 95% van de bevolking Nederlands, alleen in Moelingen was er een grote Franstalige minderheid (40%). Remersdaal hoorde op dat moment nog bij de gemeente Homburg, waar 90% aangaf Nederlands te spreken (tegenover 8% Frans en 2% Duits). In 1851 werd Remersdaal een onafhankelijke gemeente, mede omdat de kerktaal in Homburg het Duits en in Remersdaal het Nederlands was. Bij de talentelling van 1930 had het Frans weliswaar aan terrein gewonnen, maar nog steeds was er overal een Nederlandstalige meerderheid, variërend van 73% in Moelingen tot 91% in Teuven. Zeventien jaar later, bij de omstreden talentelling van 1947, waarvan bekend is dat de resultaten op verschillende plaatsen gemanipuleerd werden, bleek plotseling in vijf van de zes dorpen sprake van een Franstalige meerderheid. Aan deze resultaten werd dan ook weinig waarde gehecht door de deskundigen die in opdracht van de Belgische regering advies moesten uitbrengen over de definitieve vastlegging van de taalgrens. Het Centrum Harmel adviseerde dat de zes gemeenten in de Voerstreek Nederlandstalig zouden blijven, maar wel met een speciaal taalregime, dat in overleg met de gemeentebesturen nog verder uitgewerkt moest worden.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Voeren

En nog eentje:

Citaat:
De resultaten van een aantal talentellingen en vooral dan deze van 1947, de laatste die werd gehouden, gaven meermaals aanleiding tot politieke heibel. Vooral aan Vlaamse zijde werden een aantal resultaten betwist, en de volgende telling die zou doorgaan in de jaren 50 kwam er niet meer nadat een aantal Vlaamse burgemeesters weigerden ze uit te voeren. De evolutie van de cijfers tussen 1930 en 1947 (de telling van 1940 ging niet door omwille van W.O. II), was voor sommige gemeenten dan ook bepaald opmerkelijk te noemen, zo telde het stadje Edingen in 1930 nog 51% Nederlandstaligen, en in 1947 nog slechts 11%, een verschil dat niet door migratie te verklaren was. In de zes dorpen van de Voerstreek deed zich een vergelijkbaar fenomeen voor, waren er in 1930 nog 81,2% Nederlandstaligen dan was dit aantal in 1947 tot 42,9% geslonken.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Taalgrens

Laatst gewijzigd door Zwartengeel : 4 februari 2007 om 15:38.
Oud 4 februari 2007, 15:38   #50
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In België????????????
Komaan er wordt gezegd dat al ergens in 1910 Brussel zelf overwegend Franstalig werd.
De verfransing van Wallonië (en van delen van Vlaanderen) is een werk van de laatste 100 jaar. Ervoor sprak men Waals, Picardisch, Gaumais, enz...
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2007, 15:44   #51
evilbu

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Wikipedia is wel geschreven door mensen zoals u en ik.
Met veel plezier wijs ik bijvoorbeeld op de discussie over de tweetalige naamgeving van de Brusselse gemeenten en hoe die naar het Engels vertaald moet worden. De Franstaligen vinden dat dat de Franstalige namen moet zijn. Op WIkipedia lost men dat democratisch op :
http://en.wikipedia.org/wiki/Talk:Br...Capital_Region

De Franstaligen gaan trouwens ook beweren dat de taaltellingen niet betrouwbaar zijn.
Feit is dat ook volgens jouw bron in 1963 de grenzen zijn vastgelegd op basis van cijfers van meer dan dertig jaar oud. Ik weet niet genoeg van die historie, maar in elk geval zijn ook de burgemeesters na de fusie tot 2000 steeds Franstalig geweest.
Oud 4 februari 2007, 15:47   #52
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wikipedia is wel geschreven door mensen zoals u en ik.
Waarom twijfelde dan zelfs het Centrum Harmel aan de juistheid van de tellingen, aangezien men toch adviseerde om Voeren een Nederlandstalig statuut te verlenen?
Oud 4 februari 2007, 23:58   #53
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Pelgrim, jij wijst er voortdurend op hoe belangrijk en onmisbaar Brussel is voor Vlaanderen. Kortom: aan de onderhandelingstafel met Franstaligen zou u op voorhand al hebben laten weten dat u zeer zwak staat. Of denk jij dat de Franstaligen uit medelijden ons Brussel gaan geven, omdat ze nu eenmaal zo gek zijn op ons?

Ik moet toch zeggen dat ik sommigen meningen over Brussel een beetje vreemd vind bij sommige Vlamingen.

Als Franstalige Brusselaar zou je toch liever bij Wallonië horen, waarheen je kan uitwijken, dan in Vlaanderen, waar het eentalig Nederlandstalig is.
U gaat me dit waarschijnlijk niet in dank afnemen, maar ik denk echt dat Vlaanderen+Brussel niet zal gebeuren.

gij gaat alleen maar af op de taal. Er is een véél belangrijker en véél dwingender argument: de centjes.
Brussel apart is ten dode opgeschreven, wegens geen geld.
Wallobrux is ten dode opgeschreven wegens nog minder geld. Twee regios die virtueel failliet zijn kunnen elkaar niet onderhouden hoor.
Brussel is sociaaleconomisch volledig verweven met Vlaanderen, Brussel hangt dus af van de Vlaamse centen.
Oud 20 februari 2007, 01:52   #54
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Ben eens wat aan het lezen geweest op websites van expats in Brussel (expatica.com e.a.) en op internationale toeristenfora en ik kan iedereen verzekeren: Brussel is absoluut NIET geliefd door de gemiddelde buitenlander. En dan druk ik me nog zacht uit!

Brussel wordt gezien als een vieze, vuile stad met krotten, graffitti overal, onvriendelijke mensen, enz...

Een heel verschil met de meningen over de Vlaamse steden, die worden wel gesmaakt. Niet enkel de architectuur, maar ook de sfeer en de mensen.

Een paar voorbeeldjes die het goed illustreren:

Citaat:
Listening to a chess game on the radio...everyone looks depressed or on the verge of suicide...everyone behaves as if they hated everybody else...go to Flanders, the Flemish are friendlier and more cheerful. I was in Ghent for a day and I could notice the difference right after I took the tram from the train station to downtown...I speak crappy Dutch because I am learning, and I tried my Dutch and people were kind enough to understand I was not a native speaker, they were also very helpful giving directions and speaking slowly so I could understand...in Brugges I didn't have to bother because people speaks English, and even Spanish! - I lived in Boston for several years, and Boston is supposed to be one the most unfriendly cities in the US...and I take Boston anytime over Brussels...and by the way, anal retention is endemic in Belgium, last year I read on the paper that Belgians have the highest consumption of anti-depressants and laxatives in the EU.....that must tell you something LOL
Citaat:
That being said, when I originally posted about my negative experiences in Brussels, I had only been here a couple of weeks; having been here for about six months now, I can for sure say that I have a continued, even lower regard for this city's inhabitants, whom I find incredibly rude, short-tempered, and undesirable overall.

I totally agree with everything that jgfigueredo stated. The minute you depart Brussels for most anywhere else, such as Ghent, Brugge, Leuven, etc., the atmosphere changes 100%.I actually feel like I am in a different country and it's soooo much better.

As to maciamo's comments: Yes, there is much here in the way of green and parks, etc. I'm sorry but I'm just not a huge comics fan and just eating chocolates and frites non-stop is not my cup of tea. You suggest that there must be a social madadjustment issue here and perhaps that may be the case with me; certainly, however, I have plenty of other acquaintances who share my views. Because I have only a basic knowledge of French, I find it extremely difficult to communicate with the French Belgiums in grocery stores, etc. I think you're out of your mind when you suggest that just because the EU is situated here, it is very English speaking. Interestingly, I notice that the expatica editor, who has only been here about a month, is moving on to the NL - good move for her! I spend most of my time in Amsterdam or Flanders, which has been my only salvation. But good of you to be so self-righeous.
Als je dat zo allemaal leest dan is het toch werkelijk onvoorstelbaar hoe "de" flaminganten toch zo kost wat kost willen vasthouden aan dat vuile en onpopulaire Brussel dat ons meer een slecht imago geeft ipv ons "venster op de wereld" te zijn zoals belgicistische politici en journalisten het ons willen verkopen.

Vlaanderen is vandaag al geliefder en meer gewaardeerd, dus waarom in godsnaam nog vasthouden aan Brussel? Laten we al onze energie in Vlaanderen steken en hiervan een land maken dat internationaal een positief imago heeft (wat Belgie absoluut niet heeft) en behoudt. Zoals met alles trekt Belgie -en alles wat daarbij hoort- Vlaanderen naar beneden. Tijd om ons los te maken van dat stinkend vies gezwel dat Belgie is.
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2007, 09:46   #55
evilbu

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno! Bekijk bericht
Ben eens wat aan het lezen geweest op websites van expats in Brussel (expatica.com e.a.) en op internationale toeristenfora en ik kan iedereen verzekeren: Brussel is absoluut NIET geliefd door de gemiddelde buitenlander. En dan druk ik me nog zacht uit!

Brussel wordt gezien als een vieze, vuile stad met krotten, graffitti overal, onvriendelijke mensen, enz...

Een heel verschil met de meningen over de Vlaamse steden, die worden wel gesmaakt. Niet enkel de architectuur, maar ook de sfeer en de mensen.

Een paar voorbeeldjes die het goed illustreren:

Als je dat zo allemaal leest dan is het toch werkelijk onvoorstelbaar hoe "de" flaminganten toch zo kost wat kost willen vasthouden aan dat vuile en onpopulaire Brussel dat ons meer een slecht imago geeft ipv ons "venster op de wereld" te zijn zoals belgicistische politici en journalisten het ons willen verkopen.

Vlaanderen is vandaag al geliefder en meer gewaardeerd, dus waarom in godsnaam nog vasthouden aan Brussel? Laten we al onze energie in Vlaanderen steken en hiervan een land maken dat internationaal een positief imago heeft (wat Belgie absoluut niet heeft) en behoudt. Zoals met alles trekt Belgie -en alles wat daarbij hoort- Vlaanderen naar beneden. Tijd om ons los te maken van dat stinkend vies gezwel dat Belgie is.
Zeno jij bent een Brusseldumper he?

Gisteren las ik nog dat België op kop loopt met werkloosheid in de EU : 14%, met zelfs het Oostblok achter zich dus. Nederlanders zullen weeral de eersten zijn om op ons te kakken met "domme Belgen", terwijl het 11% in Vlaanderen is, 18% in Wallonië en 27% in Brussel.
Oud 20 februari 2007, 09:52   #56
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:
Zeno jij bent een Brusseldumper he?

Gisteren las ik nog dat België op kop loopt met werkloosheid in de EU : 14%, met zelfs het Oostblok achter zich dus. Nederlanders zullen weeral de eersten zijn om op ons te kakken met "domme Belgen", terwijl het 11% in Vlaanderen is, 18% in Wallonië en 27% in Brussel.
Ja maar wij 'kakken' niet op jullie, evibu. Ik heb al eens vaker aangegeven dat Vlaanderen in dit soort onderzoekjes Nederland niet ver ontloopt.

Interessanter vond ik het lijstje dat afgelopen week werd gepresenteerd over internationale wetenschappelijke prestaties, in dit geval wiskunde.
Nederland en België zitten beiden in de Top 10. HongKong staat op 1, Nederland op 4 en België op 10.

Dan valt het toch nog wel mee met het onderwijs in Nederland.
Oud 20 februari 2007, 09:54   #57
evilbu

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Ja maar wij 'kakken' niet op jullie, evibu. Ik heb al eens vaker aangegeven dat Vlaanderen in dit soort onderzoekjes Nederland niet ver ontloopt.

Interessanter vond ik het lijstje dat afgelopen week werd gepresenteerd over internationale wetenschappelijke prestaties, in dit geval wiskunde.
Nederland en België zitten beiden in de Top 10. HongKong staat op 1, Nederland op 4 en België op 10.

Dan valt het toch nog wel mee met het onderwijs in Nederland.
Waar kan ik de lijst zien? Tja, jij vergelijkt België met Nederland en niet Vlaanderen met Nederland.....
Maar ik heb zelf al enkele contacten gehad met wiskundigen (ik ben zelf -bijna- een wiskundige) en ik kan je verzekeren dat er zowel in Hong Kong (nog niet geweest echter) als Wallonië knappe koppen zitten.

Enne Hertog.... het is niet omdat jij niet zomaar met ons lacht dat de rest van Nederland....

Laatst gewijzigd door evilbu : 20 februari 2007 om 09:56.
evilbu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2007, 10:01   #58
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:
Waar kan ik de lijst zien? Tja, jij vergelijkt België met Nederland en niet Vlaanderen met Nederland.....
Maar ik heb zelf al enkele contacten gehad met wiskundigen (ik ben zelf -bijna- een wiskundige) en ik kan je verzekeren dat er zowel in Hong Kong (nog niet geweest echter) als Wallonië knappe koppen zitten.

Enne Hertog.... het is niet omdat jij niet zomaar met ons lacht dat de rest van Nederland....
Dit zul je wel leuk vinden:
Citaat:
Wil men de prestaties van Nederlandse scholieren goed inschatten, dan moeten eerst twee kanttekeningen worden gemaakt. Allereerst toont de hoge score vooral aan dat Nederland in totaliteit een hoog gemiddelde heeft. Bekijkt men de cijfers regionaal, dan ontstaat een ander beeld. Zo heeft Vlaanderen bijvoorbeeld een hogere score dan Nederland maar verliest België als geheel van Nederland.
Ik kan de lijst even niet vinden, alleen die van 2004. Toch is die dit weekend bekendgemaakt in de krant. Ik zoek even verder.

Het gaat trouwens om meer dan alleen wiskunde. Maar in wiskunde werd het hoogst gescoord.

Laatst gewijzigd door Hertog van Gelre : 20 februari 2007 om 10:02.
Oud 20 februari 2007, 10:13   #59
Hertog van Gelre

Standaard

Dit is de lijst van wiskunde, hierin staat België trouwens op 8.
De rest zoek ik nog even op.

Citaat:
Oud 20 februari 2007, 11:08   #60
Chilles
Partijlid

Chilles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Komaan, eerlijk, dat is het toch ook?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:42.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be