Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 februari 2007, 22:38   #41
luc broes
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door janPieter Bekijk bericht
Inderdaad in dit land kan men zich niet kenbaar maken wie of wat men is.
Sedert 1961 worden geen taaltellingen meer gehouden.
Ik denk dat men eens een peiling onder al de mensen moet houden die in dit land wonen.
Zodat iedereen de kans krijgt om mede te delen of hij officieel nederlands-frans-duits of meertalig is.
En alle drie de landstalen zijn evenwaardig overal in het land..
Helemaal verkeerd. In Vl is Nl de officiële taal, in W het Fr, Duitstalig gebied het D en Brussel tweetalig Fr & Nl.
Intussen mag jij natuurlijk denken wat je wil.
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2007, 02:22   #42
Catalyst
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ok, deze Sven Gatz pleit voor een federale kieskring maar daar houdt het dan ook op. Voor het overige wil hij dat de staatshervorming verder wordt gezet.

Geen unitair België dus!
Noteer: uw eigen partij - het Vlaams Belang - verkondigt dat een unitaire kieskring België terugstuurt naar de 19de eeuw. En hoe was België toen? juist, unitair
Catalyst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2007, 03:18   #43
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Catalyst Bekijk bericht
Noteer: uw eigen partij - het Vlaams Belang - verkondigt dat een unitaire kieskring België terugstuurt naar de 19de eeuw. En hoe was België toen? juist, unitair
De hele partij, niet alleen Gatz, staat als één man achter het voorstel van de Paviagroep. Voor de eerste keer sinds lang overigens, kiest een Vlaamse partij voor een standpunt dat 21e eeuws is.
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2007, 08:30   #44
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot! Bekijk bericht
De hele partij, niet alleen Gatz, staat als één man achter het voorstel van de Paviagroep. Voor de eerste keer sinds lang overigens, kiest een Vlaamse partij voor een standpunt dat 21e eeuws is.
Dat voorstel is, zoals het u op tafel ligt, een geklungel van jewelste. Uit zogezegde democratische beginselen wordt een nationale kieskring uitgedacht maar dan wel eentje die alleen geldt voor een klein aantal politici die dan nog eens ingedeeld worden in numeriek vastgelegde groepen (waarbij men doet alsof er geen Duitstaligen bestaan in België).
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2007, 08:34   #45
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In plaats van te liegen moet u misschien eens de desbetreffende tekst goed doornemen. Er staat een vraag. En daarenboven brengt de tekst enkele zeer pertinente opwerpingen.

Citaat:
België reanimeren?

15.02.2007 14.01u - België heeft geen middelpuntzoekende krachten meer en dat beangstigt een bepaalde Belgische academische elite. “De Belgische frank is er niet meer, het leger evenmin en straks houdt ook de staatsschuld ons niet langer bijeen. We houden nog het koningshuis over, maar de jongste weken is ook aan Franstalige zijde duidelijk geworden dat dat niet voldoende zal zijn” (De Standaard, 15.02.2007).

De Paviagroep, een academische drukkingsgroep die “de democratie in België wil verbeteren”, maar die er eigenlijk op uit is om België te beschermen “tegen de middelpuntvliedende krachten” (De Standaard, 15.02.2007), vindt het niet ‘democratisch’ dat Vlamingen en Franstaligen de federale politici niet kunnen afrekenen.

Alsof ‘België’ en ‘democratie’ twee begrippen zijn die op elkaar rijmen? Waarom stellen de professoren, die deel uitmaken van de Paviagroep, en die de democratie in België meer kansen willen geven, gewoon niet voor om een Vlaamse stem evenveel te laten wegen als een Franstalige stem? Waarom schaft men de taalpariteit in de Senaat niet gewoon af? En waarom ondemocratische grendelwetten en andere bijzondere meerderheden?

De Paviagroep stelt voor om 15 kamerleden federaal te laten verkiezen. Maar alle Vlaamse partijen – met uitzondering van de VLD, die opnieuw de kans ziet om zich als volkomen onbetrouwbare ‘Pest Voor Vlaanderen’ te profileren - vinden het idee achterhaald, echt iets van in de tijd van ‘la Belgique �* papa’. In het verleden werden de nationale kieskring en de nationale partijen opgesplitst, omdat ze niet meer beantwoordden aan de werkelijkheid. Gaan we dat proces nu terug omkeren? Waarom stelt de Paviagroep niet voor om het Cijnskiesrecht opnieuw in te voeren?

Bart Sturtewagen in De Standaard vindt een nationale kieskring politiek compleet achterhaald, want de deelstaten hebben een eigen dynamiek ontwikkeld. “Het is alleen aantrekkelijk als hoeksteen van een compromis voor de splitsing van Brussel-Halle-Vilvoorde, maar het komt eigenlijk neer op de auto omkeren om de asbak leeg te maken”. In Het Laatste Nieuws ziet Luc van der Kelen drie oplossingen: “Ofwel kap je het land in twee in een statenbond, waarbij ieder voor zijn deel zorgt, ofwel zorg je voor een bicameraal systeem, ofwel voer je binnen het bestaande parlement een beperkt aantal federaal verkozen politici in”. Valt het van der Kelen eigenlijk niet op dat alleen Franstalige partijen vóór zijn, omdat “op die manier de solidariteit in België zal worden bevorderd en het (Vlaams) separatisme zal worden tegengewerkt?

De Paviagroep kwam de politieke markt op met een typisch ‘Belgisch’ voorstel, “de federale kieskring is het nieuwste ideetje waarop staatkundige melancholici hun hoop vestigen, een emotionele kunstgreep van omfloerste neo-unitaristen”, aldus Peter De Roover in een Vrije Tribune in De Standaard (15.02.2007). Wat de Paviagroep misschien juist had willen vermijden, is gebeurd: de reacties tonen aan dat de twee gemeenschappen een totaal andere richting uitwillen. Wie meer democratie wil, moet België maar opdoeken…
http://www.vlaamsbelang.org/index.php?p=0&id=2905
Oud 16 februari 2007, 08:36   #46
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door janPieter Bekijk bericht
En alle drie de landstalen zijn evenwaardig overal in het land.
In meertalige landen als Zwitserland en Finland is dat ook niet zo. Ook daar is het overheidsgebruik van de talen territoriaal gebonden.
Oud 16 februari 2007, 09:03   #47
baarle
Eur. Commissievoorzitter

baarle's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 Bekijk bericht
In welke gang staat die klok dan???
In die van het Leopoldshotel, waar de machthebbers van jullie kartel de krijtlijnen hebben uitgestippeld.
Oud 16 februari 2007, 09:07   #48
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sven Gatz Bekijk bericht
En natuurlijk kan een federale kieskring alleen maar als Brussel-Halle-Vilvoorde gesplitst wordt (les bons comptes font les bons amis, n'est-ce pas?)
Mmmmm... interessant!

Heb je dit gelezen, Patriot? Ik neem aan dat de BUB de splitsing van BHV nu ijlings in zijn programma gaat opnemen, als noodzakelijke voorwaarde voor de realisatie van de fderale kieskring? Hou ons op de hoogte!
Oud 16 februari 2007, 09:11   #49
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping Bekijk bericht
Blijkbaar heeft de CD&V haar voelhorens intussen wat uitgestoken om na te gaan wat het succes is van de "lange termijn seperatistische visie" en is van het resultaat geschrokken.
Het is normaal dat men net voor de grote sprong even terugschrikt en onderzoekt of men niet terug achteruit kan gaan. Vooral de iets minder moedigen onder ons moeten daarvoor niet bekritiseerd worden, maar eerder gerustgesteld en aangemoedigd! Iedereen weet dat we niet terug kunnen naar het verleden, en dat we over de kloof moeten en zullen springen.

Laatst gewijzigd door baarle : 16 februari 2007 om 09:11.
baarle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2007, 09:15   #50
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
De VLD heeft ingeschreven in haar programma dat "alle domeinen die van gewestoverschrijdend belang" zijn voor herfederalisering in aanmerking komen.
De VLD weet dat haar rijk uit is. Onlangs werden ze officieel "progressief", nu worden ze Belgicistisch. Ze zijn echt bereid tot elke vlucht voorwaarts om aan de onontkoombare catastrofe te ontsnappen, maar ondertussen bereiden de kopstukken in alle stilte hun vlucht naar internationale niveau's en naar Toscane voor. Een amusant schouwspel!
Oud 16 februari 2007, 09:21   #51
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot! Bekijk bericht
Voor de eerste keer sinds lang overigens, kiest een Vlaamse partij voor een standpunt dat 21e eeuws is.
België had lang geleden kunnen gered worden door het te democratiseren, maar die kans werd een halve eeuw geleden gemist. Het huidige wanhoopsgespartel van Pavia en andere nostalgici is too little, too late.
Oud 16 februari 2007, 12:35   #52
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Vergeef me mijn onwetendheid, maar kan iemand me uitleggen wat dat B-H-V nou eigenlijk is en waarom er zoveel ophef over bestaat?
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2007, 12:46   #53
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Vergeef me mijn onwetendheid, maar kan iemand me uitleggen wat dat B-H-V nou eigenlijk is en waarom er zoveel ophef over bestaat?
U vindt alle info op www.haviko.org.

Of misschien kan dit al helpen: http://nl.wikipedia.org/wiki/Brussel-halle-vilvoorde

Laatst gewijzigd door baarle : 16 februari 2007 om 12:48.
baarle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2007, 13:36   #54
luc broes
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Brussel is wettelijk tweetalig. Halle-Vilvoorde is wettelijk nederlandstalig. Maar voor de Verkiezingen voor kamer en senaat kunnen Fr kandidaten uit Brussel stemmen halen in HV dus in Vlaanderen. Dit gaat volledig in tegen de geest het federalisme. Er is aldus zo ook discriminatie want vlaamse kandidaten hebben geen toegang tot Waals grondgebied.
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2007, 15:04   #55
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat voorstel is, zoals het u op tafel ligt, een geklungel van jewelste. Uit zogezegde democratische beginselen wordt een nationale kieskring uitgedacht maar dan wel eentje die alleen geldt voor een klein aantal politici die dan nog eens ingedeeld worden in numeriek vastgelegde groepen (waarbij men doet alsof er geen Duitstaligen bestaan in België).
Ik kan u hierin enigszins gelijk geven. Het voorstel is timide, aangezien het zou moeten gelden voor alle kamerleden, maar het is een begin en ik ben blij dat er nu over gesproken wordt. Ook de B.U.B. heeft hierop aangedrongen, dus de evolutie gaat in de goede richting. De kwade krachten in dit land worden langzaam maar zeker weggedrukt.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2007, 15:06   #56
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes Bekijk bericht
Brussel is wettelijk tweetalig. Halle-Vilvoorde is wettelijk nederlandstalig. Maar voor de Verkiezingen voor kamer en senaat kunnen Fr kandidaten uit Brussel stemmen halen in HV dus in Vlaanderen. Dit gaat volledig in tegen de geest het federalisme. Er is aldus zo ook discriminatie want vlaamse kandidaten hebben geen toegang tot Waals grondgebied.
Ik begrijp die kritiek niet. Het voorstel dient net om het federalisme te versterken. Ik ben zelf geen voorstander van federalisme, maar unie-federalisme is een stap richting unitarisme, dus ben ik verheugd.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2007, 17:31   #57
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baarle Bekijk bericht
De VLD weet dat haar rijk uit is. Onlangs werden ze officieel "progressief", nu worden ze Belgicistisch. Ze zijn echt bereid tot elke vlucht voorwaarts om aan de onontkoombare catastrofe te ontsnappen, maar ondertussen bereiden de kopstukken in alle stilte hun vlucht naar internationale niveau's en naar Toscane voor. Een amusant schouwspel!
Ze stonden voor de afgrond, sindsdien hebben ze een ferme stap voorwaarts gezet.
Oud 17 februari 2007, 23:01   #58
El Guapo
Burger

El Guapo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
Ik begrijp die kritiek niet. Het voorstel dient net om het federalisme te versterken. Ik ben zelf geen voorstander van federalisme, maar unie-federalisme is een stap richting unitarisme, dus ben ik verheugd.
Ik zit nog niet zolang op dit forum maar geef mij eens ''AL'' jou redenen om voor een unitaire staat te zijn want daar ben ik eigenlijk wel eens benieuwd naar !!
El Guapo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2007, 23:25   #59
Luc Bekaert
Gouverneur

Luc Bekaert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat wellicht zelfs ongrondwettelijk is; art 63GW bepaalt dat het respectievelijke aantal parlementsleden evenredig moet zijn met het bevolkingsaantal ; dit wil zeggen dat als de bevolkingsverhoudingen zich wijzigen , ook het aantal verkozenen uit de deelgebieden moet veranderen ; door een vast aantal per taalgebied , nl 6 franstalige en 9 nederlandstalige ,vast te leggen is dit onmogelijk .
Zie ook het eerste middel in het arrest van het Arbitragehof over de provinciale kieskringen-met uitzondering voor Vlaams Brabant.

Laatst gewijzigd door Luc Bekaert : 17 februari 2007 om 23:45.
Luc Bekaert is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:45.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be