Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 februari 2007, 19:38   #41
Judokus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door puud Bekijk bericht
Gij die dweept met uw kerkvaders moet toch weten wat sommigen over vrouwen dachten en schreven.
Tiens, een actueel kerkelijk thema, nl. over vrouwen. Benedictus XVI gaf gisteren 14 februari een conferentie tijdens een audientie over de rol van de vrouw in de geschiedenis van de Kerk:
VATICAANSTAD - De rol van de vrouw in de geschiedenis van de Kerk was het thema van de paus in zijn catechese tijdens de audientie van vanmorgen. Hij vertelde dat Jezus 12 mannen uitkoos als de vaders van het nieuwe Israel om bij Hem te zijn en om de blijde boodschap te verkondigen. Maar er werden ook veel vrouwen uitgekozen. Zij speelden een actieve rol: in de eerste plaats natuurlijk Maria die op haar eigen wijze meewerkte in het verlossingsplan. Omdat ze een leerling was van haar zoon volgde ze hem zelfs tot aan de voet van het kruis.

Verder noemde de Paus Suzanna en Lazarus’ zusters Martha en Maria, al deze vrouwen verlieten Jezus niet op het kritieke moment van zijn dood. Ook was daar Maria Magdalena die de eerste getuige was van de opstanding en die ook aan de anderen meedeelde. Ook Thomas van Aquino verwees naar Maria Magdalena als de apostel der apostelen.
In de vroegste christelijke gemeenschappen was de vrouwelijke aanwezigheid allesbehalve secundair. Ook de apostel Paulus zei dat onder de gedoopten niet langer ’Grieken of Joden, slaven of vrijen, mannen of vrouwen’ waren.. Ook de apostel Paulus zei dat het in de eerste christelijke gemeenschappen gewoon was dat vrouwen profeteerden: die dus zich uitdrukten onder invloed van de H.Geest ten behoeve van het onderricht van de gemeenschap.

Daarom moet de opmerking van de apostel worden gerelativeerd dat ’ vrouwen stil moesten zijn in de kerk’. Deze vreemde contradictie zou voer voor exegeten zijn. De geschiedenis van het christendom zou anders zijn geweest zonder de invloed van de vrouw, hierbij haalde hij zijn voorganger aan die ook de vrouw bedankte voor haar bijdrage in de geschiedenis van de kerk.

Laatst gewijzigd door Judokus : 15 februari 2007 om 19:39.
Judokus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2007, 19:42   #42
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door puud Bekijk bericht
Waarom is de index dan afgeschaft? Moet de orthodoxie niet meer bewaard worden?
Een rechtstreeks gevolg van de index was de massale boekverbrandingen van "slechte" boeken. Dus dat keurt gij goed?
Onder paus Paulus VI werd de index afgeschaft, tot grote ergernis van het toenmalig hoofd van de Congregatie voor de Geloofsleer (toen nog Sanctum Officium). De curie vond het geen goed idee, maar Paulus VI dreef zijn eigen zin door, iets wat hij vele jaren later zelf betreurde.

Kunt u mij concreet aantonen welke verbranding gebeurde op basis van de index? De index betekende trouwens dat bepaalde boeken slechts onder voorbehoud konden gelezen worden.

Het toezicht op religieuze boeken berust nu trouwens volledig bij de bisschoppen ("imprimatur" en "nihil obstat"). In landen als Polen en Italië is het nog steeds gebruikelijk dat rechtgelovige geestelijken en leken dit voor hun boeken aanvragen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2007, 19:44   #43
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
U denkt toch niet dat het kindermisbruik door priesters van eind jaren negentig alleenstaande gevallen zijn? Dit zijn alleen de gevallen die in onze tijd uitgekomen zijn, niettenstaande uw kerk al deze zaken in de doofpot probeerde te stoppen. U moet niet vragen hoe het in het verleden was.
Toch wel, ik vraag het aan u. Hoe was het in het verleden? Graag concrete informatie!
Oud 15 februari 2007, 19:50   #44
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Toen in Europa op een bepaalde ogenblik de avonden morgenrood oplichtten door de vele vele duizende brandstapels en men (als de wind wat goed zat) het verbrand mensenvlees mijlenver kon ruiken (van de onschuldigen), dan was het uw kerk die ze aangestoken heeft. En als uw paus ze niet kon doven, dan maakt dit alleen het geheel nog maar erger.
U heeft teveel Voltaire gelezen, en overduidelijk te weinig geschiedenisboeken!
Oud 16 februari 2007, 08:38   #45
puud
Parlementslid

Standaard

Foutje

Laatst gewijzigd door puud : 16 februari 2007 om 08:39.
puud is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2007, 16:34   #46
puud
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Inquisitie? De inquisitie die zo wreed was, was niet de pauselijke of bisschoppelijke, maar die van de wereldlijke heersers.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door puud
Leugenaar (en ik wik mijn woorden)
Citaat:
Toch niet, beste vriend. Ik raad u aan het boek "L'Inquisition" van Ernest Hello eens te lezen. Daar wordt een heel mooi overzicht gegeven van de bisschoppelijke, pauselijke en koninklijke inquisitie.
Als het citeren van boeken de maatstaf is om gelijk te helen dan kan ik ook deze van mijn bibliotheek opsommen.
“De inquisitie in de middeleeuwen” (The History of the Inquisition of the Middle Age) van Henry Charles Lea
“De Inquisite” (The Inquisition) van Michael Baignant en Richard Leigh

De inquisitie werd in 1231 ingesteld door paus Gregorius IX en paus Innocentius IV keurde marteling goed. De waanzin werd in 1484 ten top gedreven door Innocentius VIII met zijn bul Summis desiderantes affeetibus. De uitkraamsels van onder marteling krankzinnig geworden oude vrouwen werden officieel als een bestanddeel van het christelijke geloof geaccepteerd.
Een exerpt.
Citaat:
Mannen en vrouwen die van het katholieke geloof afdwalen, hebben zich overgeleverd aan duivels, incubi en succubi [mannelijke en vrouwelijke sekspartners] en door middel van aanroepingen, vervloekingen, toverspreuken en andere vervloekte misdrijven baby's nog in de moederschoot gedood, alsmede de kalveren van koeien, of de vruchten der aarde doen verschroeien... Zij beletten mannen de geslachtsdaad te volvoeren en vrouwen, zwanger te worden, zodat mannen hun vrouwen niet kunnen kennen, noch vrouwen hun echtgenoot kunnen ontvangen.
Een duidelijker uitspraak voor de 'echtheid' van hekserij was niet mogelijk. Vanaf het jaar 1484 werd iedereen die de authenticiteit ervan ontkende als ketter beschouwd, zelfs theologen en bisschoppen. De paus had gesproken; de kous was af.

En dan hebben we nog het meesterwerk van Henricus Institoris & Jacobus Sprenger “ De Heksenhamer” (Malleus Maleficarum) vertaald door Ivo Gay
Vergeleken met dat boek zijn de griezelverhalen van Stephen King sprookjes voor kleine kinderen bij het slapen gaan.

In dat duivels boek wordt haarfijn uitgelegd hoe men moet martelen, hoe men moet liegen en bedriegen en ten slotte hoe men moet veroordelen, liefst tot een zo gruwelijk mogelijke dood.

En natuurlijk als een perfect hypocriet de uitvoering overlaten aan ‘de wereldlijke macht’ zodat men kan uitkraaien ‘ziet ge wel dat de kerk niemand dood’

Dat boek werd geschreven door katholieke geestelijken en goedgekeurd door de katholieke paus Innocentius VIII en werd eeuwen gebruikt als praktische leidraad voor moord.

Een uittreksel uit de verantwoording van de vertaler
Citaat:
Het vertalen van de Malleus Maleficarum, een warrig, onzorgvuldig geredigeerd en in slecht Latijn geschreven werk, vond ik geen sinecure. Vaak heb ik overwogen te stoppen met het vertalen van dit waanzinnige en misdadige werk. Vaak heb ik dat ook gedaan. Telkens nam ik echter de draad weer op, omdat ik zag dat l'histoire se répète en dat er nog steeds onschuldige zondebokken worden gevonden om idiote ideologieën te rechtvaardigen. Ik ging dus onverdroten door met mijn 'breiwerk', het elke dag vertalen van één pagina waanzin uit het Latijn. Als ouderwets classicus, opgevoed met de volzinnen van Cicero en Quintillianus, werd ik plotseling geconfronteerd met het stuntelige, grammaticaal aan alle kanten rammelende proza van een volgens sommige tijdgenoten half demente dominicaan. Omdat ik me echter realiseerde dat door diens toedoen op zijn minst 60.000 mensen levend of half levend werden verbrand, werd ik ertoe aangezet om deze catechismus van de religieuze intolerantie te vertalen.
Oud 16 februari 2007, 16:35   #47
puud
Parlementslid

Standaard

Citaat:
De Spaanse inquisitie was een koninkijke inquisitie die rechtstreeks onder de koning van Spanje viel. De plaatselijke bisschoppen noch de paus had er iets over te zeggen.
Citaat:
Eerste zin is juist.
Echter alle inquisiteurs waren geestelijken - zonder uitzondering
Citaat:
Klopt niet, bij de koninklijke inquisitie waren er ook leken die een bepalende rol speelden. Bijvoorbeeld onder Ferdinand en Isabella werden de leden van de inquisitie uitsluitend en zonder enige mogelijkheid van beroep door de Kerk door de landvoogd(es) aangeduid en benoemd. Toen die inquisitie het wat al te bont maakte en de paus die door zijn legaten vernam, stuurde paus Sixtus IV een schrijven waarin hij zijn afkeuring en verontwaarding uitte.
Natuurlijk was het zo dat slechts geestelijken verantwoordelijk waren om na te gaan of de beklaagde al dan niet rechtgelovig was. De strafmaat werd bij de koninklijke inquisitie niet zelden uitgesproken door een leek.
De zaak is dus wat genuanceerder dan u hier zomaar in een enkel zinnetje meent te kunnen weergeven.
Ik heb ook nog het boek «De Spaanse Inquisitie» van Robert Lemm.
Ik herhaal dat al de voorzitters van de inquisitierechtbanken geestelijken waren. Het spreekt vanzelf dat zij bijgestaan werden door leken zoals schrijvers, notarissen, advokaten en … folteraars.
Natuurlijk is de zaak complexer dan ik suggereer in dat zinnetje.
Ziehier een voorbeeld van die complexiteit
Citaat:
De oprichting van de Spaanse Inquisitie was een initiatief van gedreven monniken dat uitmondde in een verzoek aan de Kroon, die vervolgens om toestemming vroeg in Rome. Op 1 november 1478 gaf paus Sixtus IV zijn fiat. Hij had zich door Spaanse gezanten en kerkelijke hoogwaardigheidsbekleders van de uitzonderlijke omstandigheden laten overtuigen waarin het christendom op het schiereiland zich bevond. De Heilige Vader geloofde dat de Spaanse Kerk bedreigd werd door een te groot aantal malos cristianos, christenen die na ontvangst van het doopsel bleven vasthouden aan de superstición e perfidia de los jud�*os (guardando sus ceremonias, ritos e costumbres judaicos), ofwel schijnchristenen die hun oude joodse bijgeloof en verdorven gebruiken niet los konden laten. Doordat die schijnchristenen tot in de hoogste regionen van het koninkrijk waren doorgedrongen, was een aparte aanpak wenselijk. Maar de 'inquisitie' waarom de Spaanse Vorsten vroegen bracht voor Rome een groot dilemma met zich mee. In Aragon bestond immers al een inquisitie die onder 'kerkelijk' gezag ressorteerde, en de administratie te Rome voelde er niets voor haar eigen inquisiteurs af te vallen. Koning Fernando drong er echter bij Sixtus op aan de inquisiteurs van Aragon - ook wel ordinarios genaamd - door zijn 'ambtenaren' te vervangen. Hiermee rees een gezagsconflict. Kon Rome 'geloofszaken' , hoe Spaans gekleurd ook, zomaar aan de 'wereldlijke arm' overlaten? .
Die vraag werd urgent toen in 1481 de Spaanse Inquisitie in werking trad, en wel met zoveel vuur dat vele 'verdachten' naar Rome uitweken om zich te beklagen. Uit een brief van 1482 blijkt de bezorgdheid van Sixtus IV, die voorlopig niet aan het verzoek van Fernando wil voldoen. De correspondentie die volgt geeft blijk van touwtrekken tussen de Kroon en de Heilige Stoel, maar nog dat zelfde jaar komt er een compromis: benoeming van zeven inquisiteurs ter vervanging van de eerste twee, Morillo en San Martin. Onder de zeven is Tomás de Torquemada. De paus bedingt dat men beschuldigde conversos het recht geeft om in Rome in hoger beroep te gaan. Bovendien wil hij dat de ordinarios of 'kerkelijke' inquisiteurs de macht behouden om 'berouwvolle zondaars' met de Kerk te verzoenen. Fernando brengt hier tegenin dat vele naar Rome gevluchte conversos de paus zouden hebben misleid, en daarom verzoekt hij nogmaals tot invoering van de Spaanse Inquisitie in Aragon; de ordinarios zouden moeten worden afgezet. Fernando krijgt zijn zin mede door de invloed van de Spaanse kardinaal Rodrigo de Borja, de later zo berucht geworden paus Alexander VI.
Oud 16 februari 2007, 16:36   #48
puud
Parlementslid

Standaard

Citaat:
De vrouw heeft altijd die plaats in de Kerk mogen innemen die haar toekwam. Jezus heeft geen vrouwen tot Zijn apostelen aangeduid; bijgevolg doet de Kerk dat ook niet. Voor het overige heeft de Kerk de vrouw hooggehouden, in het bijzonder door het voorbeeld van Maria, de Moeder Gods, die hoogelijk vereerd wordt.
Citaat:
Gij die dweept met uw kerkvaders moet toch weten wat sommigen over vrouwen dachten en schreven.
Citaat:
Dat weet ik en heb trouwens al eerder aangebracht (nadien heb ik de desbetreffend bericht nog eens gepost). In ieder geval, zoals ik eveneens al opmerkte, is de mening van een of enkele kerkvaders niet bepalend voor de leer van de Kerk.
Een beetje warm en koud blazen?
In dit geval is de mening van kerkvaders van geen belang. Maar als het in uw kraam past dan …
Oud 16 februari 2007, 16:39   #49
puud
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Meewerken aan de slavernij? Dat klopt ook niet. Ongetwijfeld hebben bepaalde geestelijken getracht een aanvaardbare reden te vinden, maar tegelijkertijd stonden er andere geestelijken op die dat niet goedkeurden. Onze Pieter van Gent is er een van geweest.
Citaat:
Meerdere gezagsdragers vonden slavernij niet verkeerd en hebben dan ook de slavernij niet veroordeeld
Citaat:
De machthebbers is een zaak, de Kerk een andere. Lees maar even goed volgende bladzijde:
http://medicolegal.tripod.com/catholicsvslavery.htm
Als ik het had over gezagsdragers dan bedoelde ik wel degelijk katholieke gezagsdragers zoals pausen en kerkgeleerden als Augustinus en Thomas van Aquino.

Ik beweer dan ook niet dat de kerk altijd en overal pro slavernij was, maar onderstaand lijstje toont toch duidelijk aan dat kerkelijke leiders wel meewerkten aan slavernij en die zelfs promoten..

Zelfs de chou chou van de pool JP II, paus Pius IX, vond slavernij heel normaal

362 AD
The local Council at Gangra in Asia Minor excommunicates anyone encouraging a slave to despise his master or withdraw from his service. (Became part of Church Law from the 13th century).

354-430 AD
St. Augustine teaches that the institution of slavery derives from God and is beneficial to slaves and masters. (Quoted by many later Popes as proof of "Tradition".

650 AD
Pope Martin I condemns people who teach slaves about freedom or who encourage them to escape.

1089 AD
The Synod of Melfi under Pope Urban II imposed slavery on the wives of priests. (Became part of Church Law from the 13th century).

1179 AD
The Third Lateran Council imposed slavery on those helping the Saracens.

1226 AD
The legitimacy of slavery is incorporated in the Corpus Iuris Canonici, promulgated by Pope Gregory IX which remained official law of the Church until 1913. Canon lawyers worked out four just titles for holding slaves: slaves captured in war, persons condemned to slavery for a crime; persons selling themselves into slavery, including a father selling his child; children of a mother who is a slave.

1224-1274 AD
St.Thomas Aquinas defends slavery as instituted by God in punishment for sin, and justified as being part of the ‘right of nations’ and natural law. Children of a slave mother are rightly slaves even though they have not committed personal sin! (Quoted by many later Popes).

1435 AD
Pope Eugenius IV condemns the indiscriminate enslavement of natives in the Canary Islands, but does not condemn slavery as such.

1454 AD
Through the bull Romanus Pontifex, Pope Nicholas V authorises the king of Portugal to enslave all the Saracen and pagan peoples his armies may conquer.

1493 AD
Pope Alexander VI authorises the King of Spain to enslave non-Christians of the Americas who are at war with Christian powers.

1537 AD
Pope Paul III condemns the indiscriminate enslavement of Indians in South America.

1548 AD
The same Pope Paul III confirms the right of clergy and laity to own slaves.

1639 AD
Pope Urban VIII denounces the indiscriminate enslavement of Indians in South America, without denying the four ‘just titles’ for owning slaves.

1741 AD
Pope Benedict XIV condemns the indiscriminate enslavement of natives in Brazil, but does not denounce slavery as such, nor the importation of slaves from Africa.

1839 AD
Pope Gregory XVI condemns the international negro slave trade, but does not question slavery as such, nor the domestic slave trade.

1866 AD
The Holy Office in an instruction signed by Pope Pius IX declares: Slavery itself, considered as such in its essential nature, is not at all contary to the natural and divine law, and there can be several just titles of slavery, and these are referred to by approved theologians and commentators of the sacred canons … It is not contrary to the natural and divine law for a slave to be sold, bought, exchanged or given".
Oud 16 februari 2007, 22:13   #50
system
Banneling

Standaard

.

Laatst gewijzigd door system : 16 februari 2007 om 22:13.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2007, 22:24   #51
system
Banneling

Standaard

System:
Toen in Europa op een bepaalde ogenblik de avonden morgenrood oplichtten door de vele vele duizende brandstapels en men (als de wind wat goed zat) het verbrand mensenvlees mijlenver kon ruiken (van de onschuldigen), dan was het uw kerk die ze aangestoken heeft. En als uw paus ze niet kon doven, dan maakt dit alleen het geheel nog maar erger.

Citaat:
Vandenberghe:
U heeft teveel Voltaire gelezen, en overduidelijk te weinig geschiedenisboeken
System:

Innocentius VIII

Wiens bull in 1484 het volle gewicht plaatste achter de heksenjacht. Hij machtigde ook Sprenger en Kramer als inquisiteurs voor Duitsland en dreigde met wraak tegen al diegenen die zich tegen hen verzetten.

Ver, héél ver is hier (weer eens) de 'heilige' kerk van de leringen van Jezus.

Nooit heilig geweest volgens mij.

(En dat is wel dégelijk het allerlaatste. Want ik vermoed , helaas, dat ook dit zinloos gepraat is met dhr Vandenberghe.)

Laatst gewijzigd door system : 16 februari 2007 om 22:53.
Oud 17 februari 2007, 00:02   #52
system
Banneling

Standaard

.

Laatst gewijzigd door system : 17 februari 2007 om 00:21.
Oud 17 februari 2007, 00:19   #53
system
Banneling

Standaard

[quote=system;2442075][quote=[B]Jan van den Berghe[/b];2437494]

Citaat:
De Kerk discrimineert geen homofielen, maar kan homoseksualiteit nu eenmaal niet goedkeuren. In OT als NT wordt homoseksualiteit ten strengste afgekeurd. In het verlengde daarvan heeft de Kerk deze zonde altijd bestempeld zoals het hoort: tegen God, tegen Zijn geboden
.

Mocht het maar waar zijn geweest.

Toemaatje.

Burning of sodomites.

(Mét de mederwerking van de kerk natuurlijk)

Ver, zéér ver, van de leringen van Jezus.

Laatst gewijzigd door system : 17 februari 2007 om 00:27.
Oud 17 februari 2007, 00:27   #54
jurgen79
Banneling

jurgen79's schermafbeelding

Standaard

[quote=system;2442075]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door [B
Jan van den Berghe[/b];2437494]

Toemaatje.

Burning of sodomites.

(Met de mederwerking van de kerk natuurlijk)

Alle godsdiensten zijn crapuleus te noemen, gelukkig zijn wij in het westen technologisch ver vooruit. Door deze vooruitgang verdween ook de behoefte om nog te geloven.
Ook door het 'redelijke' onderwijs dat wij krijgen in onze scholen is dit al een pluspunt in het laten verdwijnen van godsdiensten uit onze maatschappij.
Ook is het een plus dat wij toegang hebben tot enorm veel informatie en wij scheiding van staat en kerk hebben gekend.
Moesten onze huidige levensstandaarden even laag of gewoon wat lager liggen zoals in de derde wereld landen en landen waar men geen scheiding van kerk en staat kent, dan hadden wij waarschijnlijk ook nog onder de knoet geleefd van godsdiensten.
Het wordt tijd dat er sommige mensen op psychologisch niveau wat mee evolueren met het huidige tijdframe waar we ons in bevinden en geen dingen meer aanhangen welke al lang achterhaald zijn als nonsens (onderbouw van godsdiensten). En nog een grotere verwestering op wereldschaal zou wenselijk zijn...want hier hebben blijkbaar wel wat godsdiensten problemen mee lijkt me.

Laatst gewijzigd door jurgen79 : 17 februari 2007 om 00:29.
jurgen79 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2007, 10:40   #55
garfield
Europees Commissaris

garfield's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

wat zijn die leringen van Jzus dan ?
Oud 17 februari 2007, 10:54   #56
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door garfield Bekijk bericht
wat zijn die leringen van Jzus dan ?
Zie mijn vorige postings.

In twee woorden: de 'christelijke naasteliefde'.

Laatst gewijzigd door system : 17 februari 2007 om 10:59.
Oud 17 februari 2007, 11:00   #57
garfield
Europees Commissaris

garfield's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat hij opkwam voor de zwakke, de arme, de verschoppeling, de zieke.
En als we de geschiedenis van de pausen nagaan op dit vlak, ik denk niet dat Jezus de paus zou herkennen.
Jezus boodschap is toch iets ruimer hoor.
de bergrede in Math is een mooie richtdraad. Maar het essentiele is Genade.
Jezus' offer en marteldood (en wederopstanding) was er ter vergeving van alle zonden van alle mensen. de mensen die in hem geloven hebben eeuwig leven.
Het helpen van zieken, armen en dergelijke is een uitvloeiing van de boodschap gods maar niet de essentie.
Oud 17 februari 2007, 11:07   #58
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door garfield Bekijk bericht
Jezus boodschap is toch iets ruimer hoor.
de bergrede in Math is een mooie richtdraad. Maar het essentiele is Genade.
Jezus' offer en marteldood (en wederopstanding) was er ter vergeving van alle zonden van alle mensen. de mensen die in hem geloven hebben eeuwig leven.
Het helpen van zieken, armen en dergelijke is een uitvloeiing van de boodschap gods maar niet de essentie.
Toch één van de essentiële delen van de leer van Jezus.
Als je de evangelies leest komt dit steeds weer terug.
Natuurlijk waren er ook andere belangrijke aspecten aan de leringen. Maar de naastenliefde was één der sluitstukken van de leer van Jezus.

Maar we gaan de discussie weer niet overdoen.
Ik heb die afgesloten en reageer nu omdat je me dat hebt gevraagd.
Op een moment ooit moet je de debatten sluiten anders herhaal je toch maar steeds hetzelfde. En afsluiten is wat ik nu doe.

Laatst gewijzigd door system : 17 februari 2007 om 11:13.
Oud 17 februari 2007, 14:29   #59
Sinistra
Banneling

Sinistra's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ondanks al die fouten hebben de pausen en de andere geestelijkheid het opgenomen voor de zwakken, de verdrukten, de kleinen, de onmachtigen.
Dat is je reinste onzin en dat weet u. De Roomse kliek heeft steeds de belangen van de rijkeren voorop gesteld omdat men de armere lagen van de bevolking zag als aanhangers van de socialisten en omdat men ervan uitging dat "arm" zijn je eigen fout en/of verantwoordelijkheid was....
Sinistra is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2007, 17:40   #60
Argusx43
Minister

Argusx43's schermafbeelding

Standaard

De Antichrist is eigenlijk bijbels gezien een systeem, anti-Christus. Als je weet dat met Christus ook het Woord of het Brood word bedoelt, begrijp je dat het een systeem is dat de gemeente van binnenuit uitholt. Dat is niet alleen de RKK maar ook alle christelijke denominaties . De Hoer en dochters in Openb.17gaat daarover. Het grote Babylon.
Dit grote Babylon is een religieus wereldsysteem dat er aankomt. Wanneer weet niemand.
Als je de RKK bekijkt is dit instituut een versmelting van heidense en christelijke doctrines, vandaar dat dit systeem het potentieel heeft om alle wereldgodsdiensten mee te krijgen. Waarschijnlijk zal het wel een paus zijn die daarvoor zal zorgen, een vereniging van alle godsdiensten, (door grote tekenen te doen Openb.13:13). Wat veel mensen mooi in de oren klinkt, maar vergeet niet dat daardoor alle macht aan dit systeem zal gegeven worden. Zeg dan maar alle vrijheid en democratie vaarwel.

Het is zo dat de geschiedenis zich vaak herhaalt. Zoals de eerste Katholieke kerk eigenlijk ook een vereniging was van de vele kerkjes toendertijd , het oecumenische concilie van Nicea. Wat de vervolging heeft teweeggebracht voor iedereen die niet in dat zelfde religieus bootje wou meevaren. Dit zal worden herhaalt op wereldschaal. Dit is m.i. wat het boek openbaringen vertelt. Het word gesymboliseerd als een beest.
De zogenaamde plaatvervanger van de Zoon van God . Eigenlijk God dan. Vicarius Filii Dei.

Laatst gewijzigd door Argusx43 : 18 februari 2007 om 17:44.
Argusx43 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:21.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be