![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Dat hield o.a. vrijstelling in van de in het jodendom verplichte besnijdenis. Maar een vrijkaart om niet van Jezus' goddelijke status te hoeven getuigen is het - althans volgens mij - zeker niet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
Banneling
|
![]() [quote]
Natuurlijk werden die verdonkermaand. Waarom denk je dat er gedurende lange tijd geen apocriefe teksten werden gevonden? Waarom denk je dat de vondst in Nag Hammadi gedaan werd op een godvergeten plaats en dan nog verborgen in een kruik? Omdat men ze moest verbergen omdat deze teksten ketters waren en diegene die ze bezaten konden beschuldigd worden van ketterij door de 'orthodoxe' kerk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |||||
Minister
|
![]() Citaat:
Citaat:
Daarmee zeg ik niet dat zij passief de goddelijke inspiratie ondergingen. Want net zoals God de mens de keuze laat tussen goed en kwaad, zo liet Hij ook de bijbelauteurs de keuze om hun eigen hoogstpersoonlijke inbreng lichter dan wel zwaarder te laten doorwegen in de teksten die zij lieten geboren worden. En zoals gezegd: aan die hoogstpersoonlijke inbreng zijn ook het persoonlijke temperament, de individuele sterke zijde en de individuele tekortkomingen van elk van de schrijvers debet. (Om van de vertalers nog maar te zwijgen...) Ik heb de indruk dat jij iets meer nadruk legt op de menselijke inbreng, waarbij de goddelijke inspiratie niet uit elk bijbelvers even sterk spreekt. Tja... ook daar zijn argumenten voor. Redelijke argumenten. Persoonlijk herken ik mezelf er niet echt in, maar goed... Citaat:
Waar de rede echter verstek laat gaan is het achterhalen van de zin van de ons omringende werkelijkheid. Geen wetenschapper die het waarom van de realiteit, de schepping enz... kan achterhalen. Ik ben de laatste die op basis van redelijke argumenten pretendeert te stellen dat de Bijbel Gods woord is. Maar ik veroorloof me wél de vrijheid dit te doen aan de hand van geloofsargumenten. En ik kom hier dadelijk op terug. Eerst volgend citaatje, waarop ik onmiddellijk opnieuw inpik. Citaat:
Op basis van geloofsargumenten - en met geloven bedoel ik steeds het herkennen van de echo van datgene wat uit het diepste van jezelf opborrelt, je diepste zieleroerselen - krijgt de Bijbel wel degelijk gezag. Het is een moreel gezag, en in de eerste plaats maakt elke gelovige zélf het voorwerp uit van dat gezag. Het is een gezag dat vanuit de Bijbel op jezelf terugvalt, en jij bent de eerste die zich er vrijwillig aan onderwerpt, zonder de pretentie te koesteren op jouw beurt anderen eraan te onderwerpen. Dat moeten zij nl. zélf doen, uit vrije wil. Citaat:
Dit houdt geenszins in dat die bril altijd aan mijn ogen aangepast is, waardoor ik soms een minder scherp zicht heb... ![]() |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Machtswellust? In een Kerk die in volle klandestiniteit moest opereren t.g.v. de talrijke vervolgingen? Toch relevante vragen, waarop ik je nog niet heb weten ingaan. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
In de vierde eeuw was het conflict tussen arianisten en gelovigen-in-de drie-eenheid het grootste strijdpunt in de Kerk. Om dit conflict op te lossen werd het Concilie van Nicaea (325) bijeen geroepen. De opgestelde geloofsbelijdenis van Nicea, hoewel geaccepteerd door zowel arianen als anti-arianen, hield een veroordeling van het arianisme in, door de zinsnede dat de Vader en de Zoon "van dezelfde substantie" zijn. Ondanks deze verwerping bleef het arianisme nog lange tijd invloedrijk. Tijdens bepaalde periodes was het zelfs de overheersende theologie. Een nieuwe verwerping volgde tijdens het concilie van Constantinopel I (381). Door een streng optreden van keizer Theodosius I was het Arianisme onder de Romeinen rond 400 vrijwel geheel uitgeroeid. Ik vestig uw aandacht: uitgeroeid vaak door het zwaard! Wat dit te maken heeft met de zo geroemde 'christelijke' naasteliefde: joost mag het weten. Ik begrijp het niet. Laatst gewijzigd door system : 20 februari 2007 om 21:52. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat is de paradox. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Steeds weer zijn er mensen die allerlei "echo's" voelen "opborrelen" vanuit hun "diepste zieleroerselen" en meer van dat fraais en dit wensen te linken aan één welbepaald godsdienstboek, boeken die overigens perfect inwisselbaar zijn. Fijn voor hen, mij niet gelaten. De grens wordt echter getrokken wanneer de uit die opborrelende echo's en diepste zieleroerselen ontstane religieuze regels worden opgelegd als algemene norm en maatstaf.
![]() |
![]() |
#49 | ||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
pAx Et BoNuM Laatst gewijzigd door Judokus : 21 februari 2007 om 08:45. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
Minister
|
![]() Volgens mij catalogiseer je unitariërs beter onder de noemer religieuze humanisten dan onder christenen. Nomen est omen.
Niets daarvan doet echter af aan mijn respect voor unitariërs. Maar door vast te houden aan een strikte toepassing van het principe Sola Scriptura - méér nog dan de meeste protestanten - gaat er naar mijn aanvoelen een stukje gevoelswaarde verloren; een essentieel stukje waarmee we met des te meer kracht van Christus' boodschap kunnen getuigen. De mens is niet alleen rede. Zelf onderken ik mijn eigen emotionele kant en doe ik een oprechte poging die kant tegenover mijn redelijke vermogens te plaatsen. De balans tussen rede en emotie is voor elk mens verschillend, en niet onderhevig aan andermans kritiek, voor zover je in het opmaken van die balans eerlijk met jezelf blijft. Ik voel bij jou alleszins voldoende oprechtheid bij het opmaken van die balans zodat ik niet in het minst problemen heb je mijn blijken van respect te betuigen. Ik vermoed wél dat mijn balans - die ik even oprecht poog op te maken - iets meer naar het emotionele doorslaat dan de jouwe, zonder daarom te betogen dat ik elk gevoel voor redelijkheid buitenspel zet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Het enige verschil tussen de goden onderling is een puur theologische kwestie, een menselijke concretisering van die goden door hun volgelingen, bijgevolg een overloos debat want er is helemaal niks dat worden gestaafd, laat staan naar voren kan worden geschoven als zijnde DE waarheid. Ik heb me EFL al eens voorgesteld als iemand die in pakweg Pakistan is geboren. Zou hij dan die "echo's" herkennen in de koran? Zo ja - wat me niet zou verwonderen want ik kan me niet voorstellen dat in de koranscholen uitvoerig op de bijbel wordt ingegaan - wat is dan de waarde van de bijbel? Of omgekeerd, wat is dan de waarde van de koran? Zo neen, is in feite geen optie, anders zou er een massale bekering volgen van een miljard moslims naar het christendom, of omgekeerd. Godsdiensten? Pefect inwisselbaar, mijn beste...
Etiam si omnes, ego non. Laatst gewijzigd door Esperanza : 22 februari 2007 om 06:02. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Weet ik. Tot nader order ben je evenwel de enige katholiek op dit forum die ondermeer voorstander is van toetreding tot het katholicisme (of van een godsdienst tout court) enkel en alleen op volwassen leeftijd. Zoals het hoort, zou ik zeggen...
![]()
Etiam si omnes, ego non. Laatst gewijzigd door Esperanza : 22 februari 2007 om 06:11. |
![]() |
![]() |
![]() |
#55 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Jeukt het?
![]() Alle gekheid op een stokje, ga gerust je gang om je echo's te herkennen in de bijbel. Mijn zegen heb je. Indien je deze hulp nodig hebt om door het leven te komen, waarom niet? Zolang het maar een persoonlijke overtuiging blijft en je deze binnenshuis houdt, is er geen vuiltje aan de lucht.
Etiam si omnes, ego non. Laatst gewijzigd door Esperanza : 22 februari 2007 om 06:21. |
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Ik zou het wel onredelijk van je vinden, mocht jij mijn definitie onredelijk vinden. Ik vraag je toch niet om het ermee eens te zijn. En ik stel mijn definitie niet als normerend voor iedereen. Wie ben ik? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Ik heb het al meermaals betoogd. Mijn thuisnest is katholiek. Nochtans zijn van de vijf kinderen vier niet meer bezig met hun geloof. Ze staan er onverschillig tegenover, en ééntje is zelfs uitgesproken anti. (Toch komen we als mens prima overeen.) Waren mijn ouders hindoe geweest, dan was misschien één van mijn zussen - uitgerekend diegene die anti is - heel pratikerend geworden. Waren mijn ouders moslim geweest, dan zou mijn jongste zus misschien veel geloviger zijn, en was ik mogelijk één van de vier niet-pratikerenden geweest. Elke ouder die zijn kinderen in eer en geweten tracht op te voeden biedt een pakket aan, dat hijzelf samenstelt. En de opgroeiende kinderen nemen daaruit wat hun goeddunkt, en distantiëren zich van datgene dat hun niet ligt. Zo is dat bvb. met muzieksmaak, met sport, met reis-interesses enz... En zo is dat ook met het geloof van de ouders. Betogen dat het christendom perfect inwisselbaar is met de islam is even dwaas al beweren dat Beethoven perfect inwisselbaar is met Eddy Wally, of Rubens met Andy Warhol. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Sommige moslims gaan ervan uit dat elkeen die in één God gelooft eigenlijk moslim is. Ook Jezus zou volgens hen als moslim geboren zijn, en ik - die in één God geloof - zou er dus ook één zijn. Ik lig er echt niet wakker van of die moslims mij als moslim beschouwen of niet. Ze doen me er tenslotte geen kwaad mee. Lig jij er dan wakker van of ik jou al dan niet als christen beschouw? Is mijn mening voor jou dan zo doorslaggevend? Ervaar je het misschien als een gebrek aan respect van mijnentwege? Zelf behoud ik me het recht voor mijn eigen categorieën samen te stellen. En ik erken jouw recht daartoe eveneens. Zelfs al zijn we het over die categorieën niet eens, dan nog belet zulks ons niet een minimum aan wederzijds respect op te brengen. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Deal.
![]() |