Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 januari 2004, 13:20   #41
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim
Om de lijn door te trekken: De mens heeft geen vleugels, dus moeten we ook geen vliegtuigen maken die ons in de lucht kunnen brengen. De mens heeft geen zwemvliezen dus kunnen ze beter alle zwembaden sluiten. De mens heeft geen vacht dus is het ook niet nodig om kledij te maken. De mens heeft geen metalen onderdelen in zich dus de eerste oermensen die zich met werktuigen bezig hielden hadden ze beter geëxecuteerd wegens verraad aan de menselijke natuur.

Nee, beste. De mens is een intelligent wezen dus is het zijn verdomde heilige plicht de sterren te bezoeken. Anders is het een verspilling van wat God/natuur/evolutie of hoe u het ook noemt ons gegeven heeft.
Pelgrim,
Er is toch iets mis met je prioriteiten, geloof ik...
voor de prijs van één onbewoonbaar planeetje te gaan kolonizeren kunnen we de [size=6]aarde[/size] terug bewoonbaar maken, miljarden mensen scolariseren en de honger uitroeien: [size=6]is d�*t niet VEEL dringender [/size]
Eéns we d�*t doel bereikt hebben kunnen we geld aan SF uitgeven!

Men noemde me al "jood" en "islamiet" hier : hoelang gaat het duren voor iemand me "groene communist" noemt nu
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2004, 13:29   #42
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door S.
Wauw, een filosofisch onderwerp, dan mogen we ook eens filosofisch doen.

Als U stelt dat de mens niet voor iets voorbestemd is, dan zegt U eigenlijk dat 'de' bestemming van de mensheid bestaat, dat er dus een reden is waarvoor wij hier zijn. Meer zelfs, u kent die reden blijkbaar.

Daarom mijn twee vragen: hoe weet U dat de mensheid een bestemming heeft, en wat zou die bestemming dan wel mogen zijn.
Klopt als een Bus S.
'Bestemming' is een maaksel van de mens. Waarschijnlijk uit onvrede met de grote doelloze leegte waarin hij zichzelf waarneemt bij een echt objectieve (zelf)reflectie.
Dit 'horror vacui' vulde men vroeger op met vermeende impulsen en oekazen vanwege vermeende superieure machten. Later met zogezegde menselijke 'opdrachten', 'bestemmingen', morele en sociale verplichtingen en engagementen.
De enige bestemmingen zijn diegene dewelke we onszelf opleggen. Ze worden al dan niet bereikt naargelang onze beperkingen.
Als we onszelf als bestemming een andere locatie in het heelal toemeten, dan zal het gewoon een kwestie zijn van de wil én de fysieke mogelijkheid om de bestaande beperkingen op te heffen.
Helemaal akkoord, S en Supe(r)staaf!
Oud 12 januari 2004, 14:01   #43
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Pelgrim,
voor de prijs van één onbewoonbaar planeetje te gaan kolonizeren kunnen we de aarde terug bewoonbaar maken, miljarden mensen scolariseren en de honger uitroeien: is d�*t niet VEEL dringender
Men noemde me al "jood" en "islamiet" hier : hoelang gaat het duren voor iemand me "groene communist" noemt nu
En ik sta ook volledig achter het hervormen van onze planeet tot een paradijs, maar het één sluit het ander niet uit. Meer zelfs: ze vullen elkaar aan. Al eens aan gedacht dat op die andere planeten heel wat grondstoffen te vinden zijn?
Oud 12 januari 2004, 14:09   #44
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Citaat:
Pelgrim,
voor de prijs van één onbewoonbaar planeetje te gaan kolonizeren kunnen we de aarde terug bewoonbaar maken, miljarden mensen scolariseren en de honger uitroeien: is d�*t niet VEEL dringender
En ik sta ook volledig achter het hervormen van onze planeet tot een paradijs, maar het één sluit het ander niet uit. Meer zelfs: ze vullen elkaar aan. Al eens aan gedacht dat op die andere planeten heel wat grondstoffen te vinden zijn?
Blijft een kwestie van prioriteiten, enne, btw, ertsen of brandstoffen ontginnen op een andere planeet, worden die kosten niet zo hoog dat het onbetaalbaar duurder is ze te gaan halen?
Oud 12 januari 2004, 14:50   #45
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Op het huidig tempo van verspillen (en het gaat nog sneller gaan), zullen we ooit wel moeten.
Oud 12 januari 2004, 15:35   #46
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Op het huidig tempo van verspillen (en het gaat nog sneller gaan), zullen we ooit wel moeten.
Of leren leven met zonne- en getijdenenergie en kernfusie?
Oud 12 januari 2004, 15:41   #47
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Filosoof. Ik dacht dat het resultaat van de uitroeiingkampen(waar ik het zoals vermeld heb,niet mee eens ben) 6 miljoen was.

Duitsland heeft met zijn Oorlogsmachine geen 34 miljoen doden gemaakt.

Nu Stalin daarentegenover heeft er maar 20 miljoen burgers doorgedraaid tijdens zijn dictatuur.En Ja waarschijnlijk nog 20 miljoen soldaten.

Wat Japan in China heeft uitgevreten, daar zijn zelfs geen naspeurbare gegevens van, daar Tjang Kai Chek en Mao Tse Tsung er meer nut bij hadden zelfs deze gevens te verbloemen/veranderen/verergeren wegens eigenlijk de ideale verbergplaats voor hun eigen attrociteiten.

Maar kom, als ik niet mag vermelden dat Duitsland,weliswaar met verkeerde redenen, van een uitgeput, lusteloos land naar een trotse staat is veranderd op een korte tijd, dan word de cencuur hier ook al pittig hoor.

Maar terug on topic. Als de mens niet is voorbestemd op plaatsen te komen waar ie niet kan overleven zonder technologische hulpmiddelen, dan zullen we al eerst eens beginnen met terug te keren naar een ecologisch verantwoord aantal mensen op deze aardkloot. namelijk een paar miljoen.
Oud 12 januari 2004, 17:55   #48
1handclapping
Europees Commissaris

1handclapping's schermafbeelding

Standaard

We kunnen ipv de planeten aan te passen aan de menselijke behoeften misschien ook door genetische manipulatie de mens aanpassen aan het leven op de planeten - we maken gewoon een mens die op mars kan leven ?
Oud 12 januari 2004, 18:08   #49
dejohan
Minister-President

dejohan's schermafbeelding

Stuur een bericht via Instant Messenger naar dejohan Stuur een bericht via MSN naar dejohan Stuur een bericht via Yahoo naar dejohan
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping
We kunnen ipv de planeten aan te passen aan de menselijke behoeften misschien ook door genetische manipulatie de mens aanpassen aan het leven op de planeten - we maken gewoon een mens die op mars kan leven ?
Dat lijkt mij idd realistischer. Ook echte robots zou men kunnen gebruiken. Voor een mens heb nog altijd de kwetbare koolstofstructuren nodig. Terwijl je voor robots zowat alles kan gebruiken, en hij zich oneindig kan repareren en verbeteren. Eeuwig levende hersenen zie ik nog niet direct gebeuren, eeuwig levende computers wel.
Ik denk toch een beetje dat AI en robots gewoon de volgende stap is in de evolutie. Ik denk dat er misschien ooit een tijd zal zijn dat de robots onafhankelijk van de mensheid zullen leven en evolueren. Misschien.
dejohan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2004, 23:00   #50
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox
Filosoof. Ik dacht dat het resultaat van de uitroeiingkampen(waar ik het zoals vermeld heb,niet mee eens ben) 6 miljoen was.

Duitsland heeft met zijn Oorlogsmachine geen 34 miljoen doden gemaakt.

Nu Stalin daarentegenover heeft er maar 20 miljoen burgers doorgedraaid tijdens zijn dictatuur.En Ja waarschijnlijk nog 20 miljoen soldaten.

Wat Japan in China heeft uitgevreten, daar zijn zelfs geen naspeurbare gegevens van, daar Tjang Kai Chek en Mao Tse Tsung er meer nut bij hadden zelfs deze gevens te verbloemen/veranderen/verergeren wegens eigenlijk de ideale verbergplaats voor hun eigen attrociteiten.

Maar kom, als ik niet mag vermelden dat Duitsland,weliswaar met verkeerde redenen, van een uitgeput, lusteloos land naar een trotse staat is veranderd op een korte tijd, dan word de cencuur hier ook al pittig hoor.

Maar terug on topic. Als de mens niet is voorbestemd op plaatsen te komen waar ie niet kan overleven zonder technologische hulpmiddelen, dan zullen we al eerst eens beginnen met terug te keren naar een ecologisch verantwoord aantal mensen op deze aardkloot. namelijk een paar miljoen.
Maddox,
6mio joden, enkele mio anderen in de uitroeingskampen en een 20 of 40 mio Russen... zonder kampen : tel daar de andere oorlogsslactoffers bij.... en je komt aan [size=6]VEEL! (VEEL TE VEEL)[/size]
Was Hitler dan op de goede weg om jouw idee te realiseren?
Citaat:
een ecologisch verantwoord aantal mensen op deze aardkloot. namelijk een paar miljoen
Oud 13 januari 2004, 07:05   #51
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Maddox,
6mio joden, enkele mio anderen in de uitroeingskampen en een 20 of 40 mio Russen... zonder kampen : tel daar de andere oorlogsslactoffers bij.... en je komt aan VEEL! (VEEL TE VEEL)
Was Hitler dan op de goede weg om jouw idee te realiseren
Citaat:
een ecologisch verantwoord aantal mensen op deze aardkloot. namelijk een paar miljoen
Nope, teveel mensen voldeden aan het perfecte Arische ras.
En zelfs een fantast zoals ik weet dat 1 genotype geen gezonde basis is voor een gezonde populatie.

Voor zoiets als wat ik in gedachte heb.. The stand lijkt me een leuke hypothese hoe het te doen. Wel effe de strijd tussen goed en kwaad zo laten.
Andere truk, en die is wat minder "menselijk gruwelijk" , Lees eens het boek, "Lucifer", ook in oudere vorm "de hamer van Lucifer", van Larry Niven.. effe een Global killer op een moderne aarde doen donderen.
Oud 13 januari 2004, 10:27   #52
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Nu we het over SF boeken hebben: Dan Simons schreef in Hyperion al over het probleem van menselijke kolonisatie over de melkweg: planeten aanpassen aan ons, of omgekeerd? Ik denk dat dit probleem samenhangt met het al of niet bestaan van andere beschavingen. Als die er zijn en ze zijn vijandig, zal de mens wel één blok moeten blijven. Als we geen tegenwerking hebben, kan de mens uiteenvallen in nieuwe soorten (het zou trouwens voorbarig zijn te veronderstellen dat we aan het eind van de evolutie zijn)
Oud 13 januari 2004, 10:53   #53
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Citaat:
Pelgrim,
Hervormen tot een paradijs zou natuurlijk mooi zijn, en ik sta er 100% achter, maar als we in een eerste fase er eens voor zorgden dat iedereen eten, drinkbaar water en scolarisatie krijgt? Is d�*t niet véél dringender dan de hypothetische rijkdommen van Mars????
Oud 13 januari 2004, 10:58   #54
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Daar volg ik u wel in, ja. Trouwens, als die ruimtevaart er ooit komt, moet die ook voor het algemeen nut van de mensheid zijn, niet voor een paar privé ondernemingen die de ruimte als hun privebezit gaan beschouwen.
Oud 13 januari 2004, 11:41   #55
boer_bavo
Europees Commissaris

boer_bavo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Daar volg ik u wel in, ja. Trouwens, als die ruimtevaart er ooit komt, moet die ook voor het algemeen nut van de mensheid zijn, niet voor een paar privé ondernemingen die de ruimte als hun privebezit gaan beschouwen.
Ruimtevaart moet, maw, inefficiënt blijven.
Oud 13 januari 2004, 11:48   #56
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ah dus efficient is per definitie alleen mogelijk als privebedrijven het doen?

Ruimtevaart moet voor iedereen van nut zijn. De maan moet bijvoorbeeld niet als privebezit verdeeld worden onder een paar kapitaalkrachtige bedrijven en mensen.
Oud 13 januari 2004, 11:57   #57
boer_bavo
Europees Commissaris

boer_bavo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ruimtevaart moet voor iedereen van nut zijn. De maan moet bijvoorbeeld niet als privebezit verdeeld worden onder een paar kapitaalkrachtige bedrijven en mensen.
Neen, theoretisch is een efficiente staat ook mogelijk.
Of het ook ethisch kan? Daar wil ik gerust een nieuw topic over openen. Het wordt hier anders nogal druk.
Oud 13 januari 2004, 14:10   #58
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door boer_bavo
Citaat:

Neen, theoretisch is een efficiente staat ook mogelijk.
Of het ook ethisch kan? Daar wil ik gerust een nieuw topic over openen. Het wordt hier anders nogal druk.
Als een efficiënte staat in jouw ogen enkel theoretisch kan en niet ethisch zou zijn, waarom is dan een privé-onderneming in jouw ogen wél ethisch? (dat ze efficient kan zijn, daar twijfelt niemand aan:
cfr. Parmalat, Swissair, Enron... LHSP )
Oud 14 januari 2004, 13:39   #59
Strop
Lokaal Raadslid

Strop's schermafbeelding

Standaard

Als je de kolonisatie van de ruimte gaat vergelijken met de kolonisatie van Amerika zal je hel wat verontrustende toekomst perspectieven zien.

1) Iedereen gaat in de wilde weg ruimte en planeten beginnen opeisen
2) Heel wat oorlogen zullen daarover uitgevochten worden
3) De plaatselijke bevolking (ET, Alf, de Wookie's, aliens,Klingons,...) zal uitgeroeid worden (stel dat de mensheid die oorlog wint)
4) Die interstellaire oorlog zal een gemeenschappeijke vijand teweegbrengen waardoor alle kolonisten zich onder dezelfde vlag scharen (cfr. Onafhankelijksoorlog VS
5) Na de overwinning (als die er is) is ieder ander ras welkom maar daar moet eerst een burgeroorlog voor uitgevochten worden.
6) De winnaar van de oorlog richt een "federatie" op zodat samenwerking beter wordt en een nieuwe ruimtemacht die de plak zwaait in het heelal is geboren.

Conclusie: Star Trek heeft gelijk

De mens gaat naar de ruimte en ik hoop dat we lessen uit het verleden getrokken hebben.

Verzet begint met jezelf een vraag te stellen, en die dan aan iemand anders stellen.

Geen Vlaams geld meer voor Wallonië
Strop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2004, 13:50   #60
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Strop
Als je de kolonisatie van de ruimte gaat vergelijken met de kolonisatie van Amerika zal je hel wat verontrustende toekomst perspectieven zien.

1) Iedereen gaat in de wilde weg ruimte en planeten beginnen opeisen
2) Heel wat oorlogen zullen daarover uitgevochten worden
3) De plaatselijke bevolking (ET, Alf, de Wookie's, aliens,Klingons,...) zal uitgeroeid worden (stel dat de mensheid die oorlog wint)
4) Die interstellaire oorlog zal een gemeenschappeijke vijand teweegbrengen waardoor alle kolonisten zich onder dezelfde vlag scharen (cfr. Onafhankelijksoorlog VS
5) Na de overwinning (als die er is) is ieder ander ras welkom maar daar moet eerst een burgeroorlog voor uitgevochten worden.
6) De winnaar van de oorlog richt een "federatie" op zodat samenwerking beter wordt en een nieuwe ruimtemacht die de plak zwaait in het heelal is geboren.

Conclusie: Star Trek heeft gelijk

De mens gaat naar de ruimte en ik hoop dat we lessen uit het verleden getrokken hebben.
Over de locale bevolking zalj je alvast geen zorgen moeten maken
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:36.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be