![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
Dat is héél wat anders dan jouw ongenuanceerde uitspraak als zou de Kerk vanalles en nog wat kapotgemaakt hebben. O ja, je kan natuurlijk komen aandraven met hoe het christendom in Latijns-Amerika voet aan de grond kreeg. Maar dan moet je wel fair genoeg zijn dat daar vooral economische motieven speelden, en dat die economische motieven doorslaggevend waren voor de (ronduit brutale) wijze waarop die gebieden werden gekoloniseerd door de Spanjaarden en de Portugezen. Betogen dat de Kerk (inderdaad) meeheulde met de kolonisatoren, zonder de veel doorslaggevender economische redenen (lees: het leegroven van het continent) in rekening te brengen geeft een totaal vertekend beeld. Of dacht je dat het alleen niet-gelovigen zijn die de zijdelings medeplichtigheid van de katholieke Kerk aan de kaak stellen? Als hedendaags katholiek keur ik wat daar gebeurde totaal af, betreur ik wat daar gebeurde en verklaar ik uitdrukkelijk dat dit allesbehalve Christus' voorbeeld representeerde. Maar wanneer ik dit in balans breng met hoe de Kerk deze zware misdaad achteraf heeft pogen goed te maken - Latijns-Amerika is het continent waar de katholieke Kerk wereldwijd het sterkst staat - door onvermoeibaar de kant van de armen te kiezen, tégen de grootgrondbezitters, tégen het grootkapitaal... ... en wanneer ik zie welke rol zij speelt in het democratiseringsproces van het continent... ... dan is dat voor mij ruim voldoende om mezelf als katholiek niet te beladen met de misdaden die eeuwen geleden door katholieken werden begaan. En dan vormt zulks ook voor mij hier en nu een uitdaging om precies hetzelfde te doen: opkomen voor de armen hier bij ons. In die zin interesseert het je mogelijk dat ik beroepshalve - ik ben facteur, hier in eigen streek - met veel verdoken armoede geconfronteerd word, en dat ik die mensen een stem poog te geven door hen discreet in contact te brengen met het OCMW, ofwel iemand van het OCMW te tippen. Het sociale aspect van het beroep "postbode" staat dan wel op de helling, maar geen tien GeoRoutes kunnen mij daarvan weerhouden. En over hoe we in onze parochies campagne voeren n.a.v. de Advent (Welzijnszorg) en de Veertigdagentijd (Broederlijk Delen), en mensen pogen bewust te maken van hun christelijke plicht jegens diegenen die het minder getroffen hebben in het leven, daarover zal ik een andere keer misschien eens vertellen. Dat is het verschil tussen een gelovig christen en een niet-gelovige: laatstgenoemde staat stil bij de misdaden die onder het mom van Jezus' boodschap werden (en worden) bedreven - en met "stilstaan" bedoel ik ook "stilstaan" - terwijl een gelovige tenminste probeert om een tegengewicht te vormen tegen die misdaden. Hoe weinig gewicht ook, die gelovige blijft tenminste niet "stilstaan". Citaat:
Als het inderdaad zo is dat Jezus (en co) de zwakken aanspreken... ... en als het zo is dat het christendom wél voet aan de grond kreeg, terwijl over andere "kwakzalvers" met geen woord meer wordt gerept... ... dan kunnen we niet onder de conclusie uit dat de mensheid voor het overgrote deel uit... zwakken bestaat. Wat je maar onder "zwakken" wil verstaan...? Mensen met een hersenafwijking. Je maneuvreert jezelf wel handig onder mijn tegenargumenten uit, want nog niet met één letter heb je me van repliek gediend. Laat je vooral niet verplichten hoor... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | ||||
Lokaal Raadslid
|
![]() eno2
Citaat:
Of God woorden gebruikte. ik vind het een beetje onduidelijke vraag. brandaan: Citaat:
bobke: Citaat:
jurgen79 Citaat:
Ik geloof dat de bijbel de beschrijving van het juiste pure christelijke geloof is. Als christen dien je dit als uitgangspunt te nemen. Het zijn juist andere religies(waaronder ook (pseudo) christelijke) die er andere interpretaties aan hebben gegeven.
![]() |
![]() |
#43 | ||||
Minister
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
En de kruisvaarders? En de inquisitie? En de jezuïeten in Congo? Enz, enz, enz. Allemaal zaken die u kent, maar die u onder tafel wenst te vegen. U bent niet eerlijk. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik betwist dan ook de waarde van de bijbel niet, alleen dat God er rechtstreeks iets mee te maken heeft.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
Banneling
|
![]() bobke:
Citaat:
Dit zijn zo van deze weinig betekenende gezegdes. Je kunt ook zeggen: Wie in zijn jeugd rechts was had geen hart noch verstand. Wie op latere leeftijd nog altijd rechts is heeft nog steeds geen hart, geen verstand en is bang. Maar zelfs dat is inhoudsloos en cliché. Laatst gewijzigd door system : 18 maart 2007 om 10:27. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Voor de laatste maal, en dan houdt het voor mij écht op hoor. Ik reageer tegen jouw onwil om een onderscheid te maken tussen de Kerk van het jaar 300, die van het jaar 1200, die van het jaar 1700 en die van het jaar 2007. Als het je nu nóg niet daagt, dan kan ben je ofwel te dom om te helpen donderen, ofwel moedwillig - en bijgevolg niet eerlijk. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | ||
Lokaal Raadslid
|
![]() bobke:
Citaat:
brandaan: Citaat:
![]() |
![]() |
#49 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
God heeft ook iets te maken met de evolutie theorie van Darwin maar de man had niet de pretentie zich uit te geven voor een profeet. Snapt ge het verschil ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
Minister-President
|
![]() namaskar allemaal,
Ik ben zelf geen blanke, maar een bruine hindoe, geboren in Suriname, dus van de hindoekaste in Nederland. Deze vraag heb ik al jaren geleden onderzocht en het antwoord gepubliceerd in een boek op het Kritisch Podium Dewanand. Maar ja, helaas, ik ben niet blank dus jullie blanken gaan mij doodzwijgen, dit doen jullie al 1000 jaar. Mijn website is nu gesloten door de provider active24, maar ik open snel een nieuwe. Dan zal ik mijn Hindoevisie hier uiteen zetten over hoe je een geloof of religieus boek kan toetsen op waarde of echtheid. Ik moet helaas hier opmerken dat blanken volgens mijn analyse genetisch gehandicapt zijn. Dit onderzoek ik al heel lang en heb hier nogal wat pittige dingen over gepubliceerd. Toch zou ik nooit pleiten voor totale uitroeiing van blanken of Germanen in de verre toekomst, omdat er vele karmische en scheppingstheorieen van Altecrea bij komen kijken. Persoonlijk mag ik blanken heel erg, als mijn beste vrienden. Principieel geloof ik in de unieke en onmisbare waarde van elk ras en volk, al hoe dom of ziek zij ook mogen zijn. Geestelijke groei moet altijd voorop staan als al deze etniciteiten elkaar ontmoeten, en gaan praten of paren met elkaar. jullie horen snel meer van mij. dewanand hindoe fundamentalist nederland |
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Nou, ik vraag me dan wel af waarom je naar het land der genetisch gehandicapten verhuisd bent.
Waarom niet gewoon in je eigen land blijven waar géén genetisch gehandicapten voorkomen?
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o |
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Ha ik ken u! U bent toch die idioot die die nep-poederbrieven verstuurde? ![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
U hebt een merkwaardige visie, naar mij normen, maar zo zitten er hier nog. En niet alle blanken zwijgen u dood. In het verleden is er altijd wel wat eurocentrisme geweest, maar de restant daarvan bevindt zich nog vooral aan de rechtse zijde van het politiek spectrum. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Iedere gelovige beweert hetzelfde van zijn/haar godsdienst(boek). Er zijn op deze aardkloot ongeveer een 4.000 tal religies actief. Een bewijs is het evenwel niet, enkel en alleen een persoonlijke interpretatie, afhankelijk van geografische, biologische en culturele achtergronden.
Etiam si omnes, ego non. Laatst gewijzigd door Esperanza : 19 maart 2007 om 07:02. |
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
![]() Mijn onwil om onderscheid te maken tussen 1200 ... en 2007? Mag ik je post citeren, waarop ik reageerde met 1200 ...? Citaat:
Rare jongens die katholieken. Maar tussen haakjes, ik heb je nooit verplicht op mijn posts te reageren hoor. Ik hou er zo niet van mensen gedragsregeltjes op te leggen. Maar als je nu al begint te schelden ... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Hoe is het mogelijk dat het Kerkbestuur niet altijd door God himself gekozen is, zodat je blijkbaar onderscheid moet maken tussen het Kerkbestuur in 300, 1200 en 2007?
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() esperanza:
Citaat:
![]() |
![]() |
#58 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Oh maar dat is juist wel zo. Moest je in Saodie Arabie geboren zijn dan ben je er rotsvast van overtuigd dat de Koran compleet juist is. Of ga je me zeggen dat je uiteindelijk wel zou ingezien hebben dat de Bijbel correct is? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |