Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Bekijk resultaten enquête: Ben je over het algemeen blij met de Nederlanders op het forum?
Ja 56 76,71%
Nee 17 23,29%
Aantal stemmers: 73. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 18 maart 2007, 21:13   #41
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
Hune nouw?
"hun nou" bedoelt hij dus, blijkbaar vindt hij dat vervelend.
Wat ik me wel afvraag is waarom Nederlanders soms "weirken" ipv "werken" zeggen (ik heb het niet alleen over de gewone man, ook nieuwslezers, die bij ons het summum van mooie uitspraak (horen te ) zijn).Welke regel zit daar achter?
Oud 18 maart 2007, 21:56   #42
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Wat is "ons nou" dan? Sorry, ik volg het niet.

Citaat:
Wat ik me wel afvraag is waarom Nederlanders soms "weirken" ipv "werken" zeggen (ik heb het niet alleen over de gewone man, ook nieuwslezers, die bij ons het summum van mooie uitspraak (horen te ) zijn).Welke regel zit daar achter?
Je bedoelt waarschijnlijk de Gooise (bekakte) R, die zorgt voor zo'n uitspraak. Tja, en aangezien Hilversum in het Gooi ligt, verspreidt die R zich ook via de tv over de rest van Nederland. Dat is begonnen in de jaren tachtig met Kinderen voor Kinderen, waar alleen kinderen aan mochten meedoen die binnen een straal van 30 kilometer rond Hilversum woonden. Sindsdien is het onder de elite populair geworden om de R zo uit te spreken (vandaar "bekakte R"). Ik heb er ook een hekel aan en ben zeker niet de enige, maar iets wat de elite heeft aangenomen is erg moeilijk uitroeibaar.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2007, 22:18   #43
evilbu

Standaard

Citaat:
Gewoon, in Nederland lijkt het toch dat men veel meer "nou" zegt, terwijl dat in Vlaanderen zo goed als niet gebruikt wordt.

Citaat:
Je bedoelt waarschijnlijk de Gooise (bekakte) R, die zorgt voor zo'n uitspraak. Tja, en aangezien Hilversum in het Gooi ligt, verspreidt die R zich ook via de tv over de rest van Nederland. Dat is begonnen in de jaren tachtig met Kinderen voor Kinderen, waar alleen kinderen aan mochten meedoen die binnen een straal van 30 kilometer rond Hilversum woonden. Sindsdien is het onder de elite populair geworden om de R zo uit te spreken (vandaar "bekakte R"). Ik heb er ook een hekel aan en ben zeker niet de enige, maar iets wat de elite heeft aangenomen is erg moeilijk uitroeibaar.
Ik heb het niet echt over de "r" maar over de "ei" die ervoor komt. (Heeft dat iets met die r te maken dan?)
Waarom mochten alleen kinderen meedoen die zo dicht bij Hilversum woonden?

Trouwens, ik heb een theorie gehoord dat Nederlanders vroeger anders praatten (meer zoals ons), een argument daarvoor was het slotstukje van dit fragment (uit 1977):

http://cgi.omroep.nl/cgi-bin/streams...end=0:0:2020.7
Oud 18 maart 2007, 22:49   #44
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baseballpolitieker Bekijk bericht
En dat zijn we niet!
Dat merken we. 177 jaar uitzuigers tolereren.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2007, 22:51   #45
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nu je het zegt... het is wel een beetje zo. Het is gewoon de Nederlandse manier van dat uitspreken. Daar zit geen regel achter, maar ik merk het niet echt meer als iemand dat zo uitspreekt. Volgens mij is het een uitschieter van een goed gearticuleerde ''e''.
Oud 18 maart 2007, 22:57   #46
evilbu

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Nu je het zegt... het is wel een beetje zo. Het is gewoon de Nederlandse manier van dat uitspreken. Daar zit geen regel achter, maar ik merk het niet echt meer als iemand dat zo uitspreekt. Volgens mij is het een uitschieter van een goed gearticuleerde ''e''.
Wordt dit dan ook aan buitenlanders aangeleerd die Nederlands leren? Want bij mijn weten kan een enkele "e" op drie manieren (dof, kort, lang) uitgesproken word, maar deze is geen van die drie.
Oud 18 maart 2007, 22:59   #47
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wordt dit dan ook aan buitenlanders aangeleerd die Nederlands leren? Want bij mijn weten kan een enkele "e" op drie manieren (dof, kort, lang) uitgesproken word, maar deze is geen van die drie.
Doe je mond maar eens wagenwijd open en probeer op een Hollandse manier een ''e'' uit te spreken. De ''ei'' komt vanzelf.
Oud 18 maart 2007, 23:54   #48
Internaut
Banneling

Internaut's schermafbeelding

Standaard www.toermalijn.com

Ja ik vind het best meevallen, heb al wat berichtjes gewisseld met Breda.
Hoe dan ook is voor mij Nederland het heilige land voor mij als drugstoerist, een beetje het mekka op dat vlak zeg maar. Ik ben niet zo vertrouwd met jullie cultuur maar je komt tegenwoordig een pak Nederlanders tegen op Vlaamse televisie. Denk maar aan de samenwerking voor dancing on ice. Vlaanderen heeft kennis gemaakt met de mooie Wendy Van Duyck en jullie met Kelly Pfaff.

Ik vind wel dat de Nederlandse vrouwen een pak mooier zijn, meer blond en uitstraling hebben. Er is bij jullie een hogere levensstandaard, betere ranking dan België, meer werk, geen franstalig kutgedoe, meer democratie,...
Er is wel meer criminaliteit, een half jaar geleden is mijn ruit ingeslaan en mijn TomTom GPS gestolen in Maastricht... alles hadden ze laten liggen zoals de gsm, ze namen enkel de GPS en was in een drukke straat. Ik had het dus nooit verwacht. De mensen liepen voorbij en hielpen niet eens.
Zal waarschijnlijk een professionele bende zijn geweest of een hero junk of iets dergelijke.
Vanaf nu leer ik dus om de GPS altijd af te zetten van je ruit en te verbergen!

Ik had vroeger een buur die Nederlander was, hij noemde Eelko Beukema maar is verhuisd naar Eindhoven. Als je jong bent geloof je nog in die domme clichés dat ze gierig zijn maar dat is niet zo, in fact zijn ze vrij open inzake alles en gewoon volwassener in hun denken. Het klopt dus wel dat de Vlamingen zich meer verwand voelen met de Nederlanders en de Walen met de Fransen, dat merk je ook zo in de media.
Internaut is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2007, 00:06   #49
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Internaut Bekijk bericht
Ja ik vind het best meevallen, heb al wat berichtjes gewisseld met Breda.
Hoe dan ook is voor mij Nederland het heilige land voor mij als drugstoerist, een beetje het mekka op dat vlak zeg maar. Ik ben niet zo vertrouwd met jullie cultuur maar je komt tegenwoordig een pak Nederlanders tegen op Vlaamse televisie. Denk maar aan de samenwerking voor dancing on ice. Vlaanderen heeft kennis gemaakt met de mooie Wendy Van Duyck en jullie met Kelly Pfaff.
De Pfaffs worden hier zelfs uitgezonden op TV. Ik vind het een van de mindere programma's. Doet me denken aan de Tokkies en de Osbournes. Aspe werd ook uitgezonden, dat vond ik wel leuk. Het is trouwens Wendy van Dijk, ze is inderdaad mooi. Ze heeft het programma X-Factor op RTL4 gepresenteerd. Ik vind dat X-Factor hier toch wel pakweg beter georganiseerd is in Nederland dan in Vlaanderen. Je kan de uitzendingen terugvinden op http://www.rtl.nl/shows/xfactor/home/liveshow/
Citaat:
Ik vind wel dat de Nederlandse vrouwen een pak mooier zijn, meer blond en uitstraling hebben.
Echt waar? Ik vind juist het tegenovergestelde, maar het gras zal wel altijd groener lijken aan de overkant.
Citaat:
Er is bij jullie een hogere levensstandaard, betere ranking dan België, meer werk, geen franstalig kutgedoe, meer democratie,...
De Vlaming heeft volgens mij toch wel een hogere levensstandaard, de Waal daarentegen...

Alleen lijken mij de verschillen tussen arm en rijk in NL wel kleiner. Er is veel verkrotting in Vlaanderen. Vooral aan de rand van de steden (en zeker niet alleen Brussel).
Citaat:
Er is wel meer criminaliteit, een half jaar geleden is mijn ruit ingeslaan en mijn TomTom GPS gestolen in Maastricht... alles hadden ze laten liggen zoals de gsm, ze namen enkel de GPS en was in een drukke straat. Ik had het dus nooit verwacht. De mensen liepen voorbij en hielpen niet eens.
Tja, dat is Limburg. Dat rekenen we niet echt tot Nederland, hé, dat zijn meer de outcasts van het land. Torenhoge werkloosheid daar, extreem-rechts stemgedrag, en een nogal raar volk (m'n vader komt er zelf vandaan). Het enige goede aan Limburg is de mooie natuur, en de rijstevlaaien.
Citaat:
Zal waarschijnlijk een professionele bende zijn geweest of een hero junk of iets dergelijke.
Vanaf nu leer ik dus om de GPS altijd af te zetten van je ruit en te verbergen!
Da's nogal algemeen, toch?
Citaat:
Ik had vroeger een buur die Nederlander was, hij noemde Eelko Beukema maar is verhuisd naar Eindhoven. Als je jong bent geloof je nog in die domme clichés dat ze gierig zijn maar dat is niet zo, in fact zijn ze vrij open inzake alles en gewoon volwassener in hun denken. Het klopt dus wel dat de Vlamingen zich meer verwand voelen met de Nederlanders en de Walen met de Fransen, dat merk je ook zo in de media.
Ik ben zelf voor een openstelling van de Nederlandstalige media, zodat we allemaal van elkaars TV kunnen genieten. Jullie missen RTL en SBS, en wat zou ik toch graag jullie commerciëlen zien. Ik vind het echt flauwe kul dat dat niet kan. Een Oostenrijker kan namelijk ook alle Duitse commerciëlen ontvangen!

Laatst gewijzigd door liberalist_NL : 19 maart 2007 om 00:08.
Oud 19 maart 2007, 03:04   #50
Nussbaum
Burgemeester

Nussbaum's schermafbeelding

Standaard

Nu van de nederlanders op dit forum heb ik niet veel slechts te zeggen maar afgezien van die heb ik in het algemeen een behoorlijke hekel aan nederlanders. Men wil altijd duidelijk maken dat ze uit Nederland komen, dat een produkt uit Nederland komt, dat Nederland o zo liberaal is, enz. Ik denk dat nederlanders lijden aan een (terecht) minderwaardigheidsgevoel en dat voor zichzelf proberen te verbergen door heel hard te roepen dat ze geweldig zijn.

Laatst gewijzigd door Nussbaum : 19 maart 2007 om 03:11.
Nussbaum is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2007, 09:57   #51
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard

Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri

Citaat:
Je bedoelt waarschijnlijk de Gooise (bekakte) R, die zorgt voor zo'n uitspraak. Tja, en aangezien Hilversum in het Gooi ligt, verspreidt die R zich ook via de tv over de rest van Nederland. Dat is begonnen in de jaren tachtig met Kinderen voor Kinderen, waar alleen kinderen aan mochten meedoen die binnen een straal van 30 kilometer rond Hilversum woonden. Sindsdien is het onder de elite populair geworden om de R zo uit te spreken (vandaar "bekakte R"). Ik heb er ook een hekel aan en ben zeker niet de enige, maar iets wat de elite heeft

Citaat:
Gewoon, in Nederland lijkt het toch dat men veel meer "nou" zegt, terwijl dat in Vlaanderen zo goed als niet gebruikt wordt.

Ik heb het niet echt over de "r" maar over de "ei" die ervoor komt. (Heeft dat iets met die r te maken dan?)

Trouwens, ik heb een theorie gehoord dat Nederlanders vroeger anders praatten (meer zoals ons), een argument daarvoor was het slotstukje van dit fragment (uit 1977):

Ik kom uit Hilversum en woon in een gewone arbeidersbuurt en ik praat niet met een "Gooise Errrr"
Als kind kon ik nog plat-Hilversums, wat erg lijkt op plat-Utrechts.
De reden dat de VARA (ik kan hiervandaan hun gebouw zien) destijds voor kinderen uit de omgeving van Hilversum kozen voor dat kinderkoor heeft te maken met de arbeidswet.
Die Gooise Errr wordt vooral gesproken in de betere kringen van Amsterdam, Laren en Blaricum, maar heeft zijn oorsprong in Den Haag.
Oud 19 maart 2007, 10:03   #52
baarle
Eur. Commissievoorzitter

baarle's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steenbok66 Bekijk bericht
De enige NL'ers die goed zijn zijn de Limburgers en sommige Brabanders...
en wat mij het meeste ergert is dat "gebrabbel" met allerlei bijgeluiden en onverstaanbare klanken die bij de VRT uitgebraakt worden door zogenaamde correspondenten die helemaal niet te genieten zijn...
alsook de betweterij, navelstaarderij en de hoogmoedig kleinerend pedante houding die ze meestal ten toon spreiden...
maar ja... hier zitten veel bewonderaars van dat volkje...
En puur racistisch discours. Als je dit zou posten over de Marokkanen, dan vloog je van het forum.

Typisch Belgisch is dit racisme wel, wat nog maar eens aantoont dat België gelijk staat met intolerantie en discriminatie.
Oud 19 maart 2007, 10:06   #53
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Uh-Huh Bekijk bericht
Ik heb eigenlijk geen idee van de meer- of minderwaarde van de aanwezigheid van Nederlanders op dit forum. Ik wou gewoon knuffelen.
Kom hier sjoe!

Oud 19 maart 2007, 10:07   #54
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht
Waar ik NIET blij mee ben zijn die regelmatige oproepen tot annexatie van Vlaanderen, waarbji niet zelden op een vrij denigrerende en kleinerende toon wordt gesproken over ONS gewest Vlaanderen, waar jullie dus niet wonen en wat nog altijd soeverein is tov van jullie (nou ja, soeverein is zeer relatief als ge ziet dat we nog onder een Belgische monarchie leven)
En je ziet de contradictie in je betoog echt niet?

En je gaat er zeker geen conclusies uit trekken?
Oud 19 maart 2007, 10:09   #55
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Hune nouw?

Ja Dimitri, er is nog véél werk aan de Grootnederlandse winkel hé...

Allé, we zullen in Baarle eens wat toelichting verschaffen over hune nouw.
Oud 19 maart 2007, 10:16   #56
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Oorspronkelijk geplaatst door Steenbok66
De enige NL'ers die goed zijn zijn de Limburgers en sommige Brabanders...
en wat mij het meeste ergert is dat "gebrabbel" met allerlei bijgeluiden en onverstaanbare klanken die bij de VRT uitgebraakt worden door zogenaamde correspondenten die helemaal niet te genieten zijn...
alsook de betweterij, navelstaarderij en de hoogmoedig kleinerend pedante houding die ze meestal ten toon spreiden...
maar ja... hier zitten veel bewonderaars van dat volkje...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baarle Bekijk bericht
En puur racistisch discours. Als je dit zou posten over de Marokkanen, dan vloog je van het forum.

Typisch Belgisch is dit racisme wel, wat nog maar eens aantoont dat België gelijk staat met intolerantie en discriminatie.
Wat zei de Franstalige Vlaming Jaques Brel ook al weer over het Vlaams?
Zo'n taal spreek je niet, die blaf je.
Hij weigerde daarom ook om zijn dochters Vlaams te leren, totdat hij de Nederlander Ernst van Altena tegenkwam.
Maar Brel kennende, die zal dit wel gezegd hebben om te shockeren.
Want diep in zijn hart hield hij van zijn Vlaanderenland.

Laatst gewijzigd door Derk de Tweede : 19 maart 2007 om 10:17.
Derk de Tweede is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2007, 12:55   #57
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oh, op die fiets.

In Vlaanderen begint men reacties eerder met "wel" of "goh", wat in NL dan weer ongebruikelijk is. Ik zie niet in wat er zo storend is aan zulke woorden.

Citaat:
Vanwege de reistijd denk ik. Als je te lang onderweg bent, is het lastig om vaak te komen.

Ik denk dat de -ei- die jij bedoelt inderdaad een gevolg is van de Gooise R. Maar om het zeker te weten zou ik een stukje moeten horen.

Citaat:

Dat is de stem van Philip Bloemendal, die 40 jaar lang de Polygoon-bioscoopjournaals heeft ingesproken en daarmee een van de bekendste stemmen van NL had. (Als je goed luistert naar de begin- en eindtune van de oudere Polygoonjournaals, herken je de laatste akkoorden van "Waar de blanke top der duinen").

Vroeger was de uitspraak inderdaad anders, wat statiger, dan tegenwoordig. Dat begon te veranderen vanaf eind jaren zestig, toen de samenleving democratiseerde en de 'gewone man' overal bij betrokken moest worden. Die gewone man sprak vaak al wel dialectloos Nederlands, maar niet volgens de heersende uitspraaknormen. Daardoor zijn de uitspraaknormen vervaagd. Het poldernederlands is dus qua woordenschat wel volledig Nederlands, maar qua uitspraak heel erg beïnvloed door de gewestelijke accenten (i.t.t. het verkavelingsvlaams, dat niet alleen qua uitspraak maar ook qua woordenschat een mengsel van dialect en standaardtaal is). Voor het journaal wordt een goede uitspraak nog wel als essentieel gezien, maar ook de jongere generatie (Sacha de Boer, Rik van de Westelaken, Aldith Hunkar, Jeroen Overbeek, Brecht van Hulten) gaat met z'n tijd mee en heeft niet meer die deftige uitspraak van vroeger. Sommigen hebben zelfs een duidelijke Gooise uitspraak (Sacha de Boer). Maar het is toch wel een verzorgde uitspraak, niet?

Laatst gewijzigd door Dimitri : 19 maart 2007 om 12:56.
Oud 19 maart 2007, 12:59   #58
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oh, op die fiets.

In Vlaanderen begint men reacties eerder met "wel" of "goh", wat in NL dan weer ongebruikelijk is. Ik zie niet in wat er zo storend is aan zulke woorden.

Vanwege de reistijd denk ik. Als je te lang onderweg bent, is het lastig om vaak te komen.

Ik denk dat de -ei- die jij bedoelt inderdaad een gevolg is van de Gooise R. Maar om het zeker te weten zou ik een stukje moeten horen.

Dat is de stem van Philip Bloemendal, die 40 jaar lang de Polygoon-bioscoopjournaals heeft ingesproken en daarmee een van de bekendste stemmen van NL had. (Als je goed luistert naar de begin- en eindtune van de oudere Polygoonjournaals, herken je de laatste akkoorden van "Waar de blanke top der duinen").

Vroeger was de uitspraak inderdaad anders, wat statiger, dan tegenwoordig. Dat begon te veranderen vanaf eind jaren zestig, toen de samenleving democratiseerde en de 'gewone man' overal bij betrokken moest worden. Die gewone man sprak vaak al wel dialectloos Nederlands, maar niet volgens de heersende uitspraaknormen. Daardoor zijn de uitspraaknormen vervaagd. Het poldernederlands is dus qua woordenschat wel volledig Nederlands, maar qua uitspraak heel erg beïnvloed door de gewestelijke accenten (i.t.t. het verkavelingsvlaams, dat niet alleen qua uitspraak maar ook qua woordenschat een mengsel van dialect en standaardtaal is). Voor het journaal wordt een goede uitspraak nog wel als essentieel gezien, maar ook de jongere generatie (Sacha de Boer, Rik van de Westelaken, Aldith Hunkar, Jeroen Overbeek, Brecht van Hulten) gaat met z'n tijd mee en heeft niet meer die deftige uitspraak van vroeger. Sommigen hebben zelfs een duidelijke Gooise uitspraak (Sacha de Boer). Maar het is toch wel een verzorgde uitspraak, niet?
Sacha spreekt polderrrnederlands en gain Goois.

http://cf.hum.uva.nl/poldernederlands/
Oud 19 maart 2007, 13:08   #59
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Sacha spreekt polderrrnederlands en gain Goois.

http://cf.hum.uva.nl/poldernederlands/
Dat Kinderen voor Kinderen-accent is geen poldernederlands hoor. Poldernederlands heeft eerder te maken met de uitspraak van de ij/ei (als aai). Die R is wel degelijk Goois. Misschien niet het oorspronkelijke Goois, maar zo wordt het tegenwoordig wel genoemd.

Of om het op z'n liberalist_NLs te zeggen: bekakts (als tegenhanger van poldernederlands, dat hij asociaals noemt).
Oud 19 maart 2007, 13:23   #60
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Ik moet er absoluuts niks van weten van die Hollanders. Ik moet er dag in dag uit mee samenwerken en dat Hollands geouwehoer komt mij echt de strot uit.
Wat een dingen die gasten soms verzinnen, dat is dus echt niet te schatten. Binnen een uurtje moet ik opnieuw naar 1 van hun nieuwe initiatieven. Een zeepkistensessie!!!!! Ja u hoort het goed, een zeepkistensessie!!!! Het is de bedoeling dat iedereen elk om beurt op een zeepkist gaat staan en dat hij dan vrijuit zijn mening kan verkondigen.
Man man man, ik word kotsmisselijk van dat klootjesvolk. Zeveren zeveren en nog eens zeveren, maar werken, ho maar. Eerst nog een dagje vergaderen.

Bedant voor de terugkoppeling. Gebruik toch het woord feedback stomme hollander. Waaaaaaaaaaaaaaarg
fox is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:46.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be