![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
Bekijk resultaten enquête: De meeste mensen weten niet hoe goed ze het hier hebben in Vlaanderen. Hoe komt dit? | |||
Ze zijn nog nooit in een arme streek geweest. TV telt niet mee want dat is niet "echt"... |
![]() ![]() ![]() |
6 | 23,08% |
Ze weten het, maar ze negeren oa. de 3de wereldproblematiek omdat ze daartegenover een gevoel van machteloosheid hebben. |
![]() ![]() ![]() |
3 | 11,54% |
Ze weten het, maar ze negeren de problematiek van anderen omdat ze zich dan schuldig zouden voelen als ze weet eens een totaal nutteloos product aanschaffen. |
![]() ![]() ![]() |
3 | 11,54% |
Ze weten het niet want het kan hun gewoon niet schelen wat er duizenden kilometers verderop gebeurd. |
![]() ![]() ![]() |
14 | 53,85% |
Aantal stemmers: 26. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | ||
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#42 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Ik zou het idee van "eerlijke prijs" eerder baseren op het verschil tussen de prijs die de boer krijgt en wat de consument betaalt, maw wat de tussenhandelaars in hun zakken steken tov die boeren. En dat mag gerust heel algemeen geinterpreteerd worden, dus ook voor Belgische boeren zou ik dat verschil willen weten.
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Hetzelfde voor brood. Een bakker maakt per kg ongeloofelijk veel winst in vergelijking met een boer. (1 ton graan ~1,5 kg brood kost minder dan 150 euro). Idem voor groenten in blik, ... In die gevallen lijkt het mij alvast duidelijk dat het normaal is dat de "tussenhandelaars" veel geld verdienen. Anders is het met producten die minder behandeling vergen. Fruit en groente bijvoorbeeld. Die worden in België verkocht via de fruitveiling. Die zijn in handen van de boeren zelf. Daarna worden ze meestal direct verdeeld naar de supermarkten en verdelingscentra voor kleine winkels. De winst van supermarkten op dit soort producten is meestal heel beperkt. Temeer omdat een groot deel van die groenten ook niet verkocht geraakt. Suiker is ook een interessant. Ongeveer 15% van de suikerrafinaderijen(percentage van de productie) in Europa zijn eigendom van boerencoöperaties. Wat betreft tropische vruchten, ed is de situatie al vaak sterk verschillend. Daar zijn de prijsverschillen vaak zeer groot. Ik schrijf er later nog iets over, want ik moet nu weg.
![]() |
![]() |
#44 |
Vreemdeling
|
![]() Beste mensen,
Grappig toch hoe discussies kunnen uitlopen. ![]() Ik heb berichten gelezen over de steeds terugkerende discussie van het communisme ![]() ![]() negerstammen ![]() We missen nog een paar flamigante kinderadopterende homo's met eventueel hoofddoeken en WMD's en we hebben alles ongeveer gehad. Maar wat ik eigenlijk wou weten, althans waar ik de discussie graag over had zien gaan, was over OF de meeste mensen nu blind waren voor de overgrote welvaart/welzijn van dit kleine Vlaanderen en waarom dan... Volgens mij weten ze hoe goed we het hier hebben maar verdringen ze het in hun boven-ik. Voor de simpele reden dat de mens hebzuhtig is en dat hij door deze consumtiemaatschappij niet zich voluit kan laten gaan met de gedachte in zijn "ik" (ja, ik ben redelijk freudiaans vandaag) dat er elders op de wereld mensen creperen van de honger en dorst. Reactie hierop misschien? De groeten van mij.
![]() |
#45 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#46 |
Vreemdeling
|
![]() Ben jij een klager Bavo?
Ik anders niet. 8)
![]() |
#47 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#48 |
Vreemdeling
|
![]() Toch wel hoor als iemand klaagt dan wijs ik die persoon erop dat hij/zij niet te klagen heeft
![]()
![]() |
#49 | ||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
jij? als doodgeverfde kapitalist beweren iedereen rijk? vergis je je van vorm van economie of bedoelde je iedere Belg? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Volgens mij zelfs als alle sociale voorzieningen van de staat afgeschaft worden. Hoewel er vormen zijn waarvan ik vind dat ze een goede aanvulling op het kapitalisme zijn, en dus een positief effect hebben.
![]() |
![]() |
#51 | ||
Partijlid
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#52 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Als Congo in vrede was en we zouden coltan kopen hadden we waarschijnlijk zelfs minder moeten betalen voor die grondstof. En ook anders had het niet toe geleid dat we geen GSM's hadden. En nu een ander voorbeeld van een grondstof waar olie voor gevoerd werd? Olie? Een opheffing van het embargo had ons evengoed olie gegeven. En goedkoper.
![]() |
![]() |
#53 | ||
Partijlid
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#54 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Als Bush gezegd had: Irak heeft blijkbaar geen massavernietigingswapens, en dus heffen we het embargo op dat om die reden tegen het land gehoffen werd. Dan was er geen oorlog nodig. En dan kostte de olie evenveel. Waarschijnlijk zelfs minder, want er zijn minder nieuwe investeringen nodig, van infrastructuur die vernield werd. Wat nu in de VS gebeurt heeft weinig met kapitalisme te maken. Bush is een marionet van allerlei lobbys. En blijkbaar luistert hij niet hard naar de kapitalistisch/libertaire. Ik ken in elk geval geen beleidsmaatregel die zij zouden steunen.
![]() |
![]() |
#55 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
"In February 2001, the Council adopted the so-called "EBA (Everything But Arms) Regulation” (Regulation (EC) 416/2001), granting duty-free access to imports of all products from least developed countries without any quantitative restrictions, except to arms and munitions. At present, 49 developing countries belong to the category of LDC's. The provisions of the EBA Regulation (Council Regulation (EC) No 416/2001 of 28 February 2001) have been incorporated into the GSP Regulation" Er zijn uitzonderingen voor bananen, rijst en suiker. Die worden pas in de toekomst (bananen: 2005, de andere twee 2009) vrijer gemaakt. Bananen omdat enkele multinationals hun voorrechten willen behouden(iets waar ik voor alle duidelijkheid niet voor ben), rijst en suiker omdat de Europese boeren niet kunnen concurreren met die landen, en er dus een overgangsperiode nodig is. Het zijn dus ook die producten waar handel voor die landen voor het meest geld zou kunnen zorgen. Belangrijk bij het akkoord is dat enkel die landen geen importtarieven krijgen, en bvb Brazilië niet. Dat land is immers niet zo arm, en zou in het geval van suiker veel goedkoper kunnen produceren dan die armste landen. Op die manier help je de armste landen niet. Als suiker je echt interesseert is ook volgend rapport lezen http://europa.eu.int/comm/agricultur...fullrep_nl.pdf zie ook http://www.acpsugar.org/
![]() |
![]() |
#56 | ||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#57 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() ![]() ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#59 | ||
Partijlid
|
![]() Citaat:
kapitalistisch/libertaire? Wat een contradictie ![]()
![]() |
![]() |
#60 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Niks autoritair aan. Wat is er mis met ruilhandel? In het communisme is dat duidelijk. In het kapitalisme is dat het systeem. En ja, kapitalisten zijn uitermate vredelievend. Waarom denk je anders dat er zoveel investeringen gebeuren/gebeurden in Azië en niet in bvb Afrika? Zonder Vrede kan kapitalisme amper functioneren. Niemand valt trouwens zijn beste handelspartner aan. En dat zijn voor de kapitalisten alle landen.
![]() |