![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 23 maart 2007 om 11:55. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | ||
Lokaal Raadslid
|
![]() jvdb
Citaat:
Kun je wel antwoord geven op de vraag wat een slang/serpent te maken heeft met het christelijk geloof? Citaat:
id dat de RKK er goed naast zitten. Onder de vele protestantse richtingen zitten idd ook enkele sekten die ik afkeur en totaal niets met het christelijk geloof te maken hebben. Dan over de vroomheid. Ik ben nederlander en hier in nederland vind ik om eerlijk te zijn weinig vroomheid bij de katholieken terug. Op papier zijn nog vele mensen katholiek maar als je ze vraagt of ze geloven krijg je zo'n antwoord van: ja er zal wel wat zijn. Maar hier kun je zwaar over twisten en is niet relevant voor dit topic denk ik.
![]() |
![]() |
#43 | ||
Lokaal Raadslid
|
![]() judokus:
Citaat:
Citaat:
al die rijkdom is om de mensen te imponeren en te lokken. Was het niet Moet je volgens het christendom niet een beetje sober leven en niet te veel uitbundig en pochen met je rijkdom?
![]() |
![]() |
#44 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 23 maart 2007 om 12:43. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Feiten? In welke taal is "can" dan wel "slang"? Alleszins in het Latijn niet! Dus wat komt u aandraven met een discussie over slangen en christendom?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De paus beweert geenszins dat de RKK de "perfecte christelijke Kerk" is. Nergens en nooit. Wel dat de RKK de enige Kerk is die de volheid van het geloof heeft; en dat is nu een heel belangrijk verschil. De deugd, de vroomheid behoort ongetwijfeld aan zovele mensen, ongeacht of ze katholiek, christen of een andere religie aanhangen. De toetssteen voor ons geloof is niet in de eerste plaats de deugd, dan wel het geloof. Natuurlijk gaan beide samen, maar zonder het juiste geloof staan we alvast nergens. Als Vlaamse katholiek ben ik het geenszins eens met uw stelling dat de katholieken in Nederland niet vroom zijn. Enige tijd geleden was ik in Amsterdam en kerkte daar bij een traditionele groep. Ik heb daar een grotere vroomheid aangetroffen dan in bepaalde Vlaamse conservatieve parochies. Een ongegeneerde maar oprechte vroomheid. Ik heb het geenszins over de vele naamkatholieken, net zoals er onnoemelijk veel naamprotestanten zijn in Nederland. Ooit gereformeerd of hervormd opgevoed, belijdenis gedaan en getrouwd maar voor het overige laten ze zich nooit meer zien. In Nederland is deze groep trouwens groter onder de protestanten dan onder de katholieken. Ook de seculerende groep is groter bij de eersten dan bij de tweeden. Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 23 maart 2007 om 17:29. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het Vatikaan is ook een plaats met een geschiedenis en dus ook wat aanslibsels daaruit. Evenwel stellen dat het Vatikaan als instelling nu niets doet voor de armen, is totaal onjuist. Jaarlijkse besteedt het Vatikaan heel grote bedragen aan welzijn, derde- en vierdewereldhulp... Organistaties als de Maltezerorde en Oostpriesterhulp krijgen niet onaardige bedragen van het Vatikaan. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
(a) Met etymologie komt u tot die verklaring die u presenteerde ("can" in de betekenis van "slang")? In ieder geval geen Latijn... Welke taal dan wel? En hoe is dan de verbinding te leggen tussen die taal en die plaats in het vroegere Latium? (b) Over welke afbeelding gaat het hier? Waar is die dus te vinden in het Vatikaan? En hoe komt u tot de conclusie dat het hier gaat om een wezenlijke uiting van een bepaalde opvatting? (c) Over welke andere symbolen heeft u het? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik stel alleen vast dat er heel vroeg al een Petrustraditie is, terwijl de opwerpers van die traditie hun toevlucht moeten nemen tot "vermoedelijk-s", "misschien-s", "naar we veronderstellen-s", enzovoort. Dit alles boezemt geen enkel vertrouwen in, zeker niet om een heel oude Petrustraditie te weerleggen of in vraag te stellen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Hetzelfde doet zich overigens voor in de Islam , het judaïsme en tal van andere godsdiensten - een streven naar meer godsdienstige (of voor mijn part morele, ethische eenheid) zit 'm in het opzoeken vnaar gemeenschappelijkheden ipv het benadrukken van verschillen.
![]() |
![]() |
#52 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Heel uw zogenaamde 'petrustraditie' is één grote misschien! Laatst gewijzigd door system : 23 maart 2007 om 18:37. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Even grondig doornemen; vooral het stukje getiteld "IV. ACTIVITY AND DEATH IN ROME; BURIAL PLACE" http://www.newadvent.org/cathen/11744a.htm |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Er is ook een brief aan paus Soter geschreven door Dionysius van Corinthe waarin hij ook duidelijk vermeldt dat Petrus als Paulus de christelijke gemeenschap in Rome hebben onderricht (brief dateert van het midden van de 2e eeuw). Nog eerder is er de brief van de heilige Ignatius van Antiochië waarin hij terloops de vanzelfsprekendheid vermeldt dat Petrus als Paulus de christelijke gemeenschap leidden. Dan schrijven we toch begin tweede eeuw. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik heb het al gehad over Soter in mijn vorige posting in verband met Krijbolder. Ik hehaal. Nogmaals: Volgens Krijbolder is Petrus nooit in Rome geweest. De traditie dat Petrus naar Rome zou zijn getrokken en daar de marteldood zou gestorven zijn, legt Krijbolder als volgt uit. Onmiddellijk na de dood van Jezus was Petrus de leider van de kleine groep. Hij trad op elk jaar op tijdens het pinksterfeest tot wanneer hij Jeruzalem verlaat. Op hun bedevaarten naar Jeruzalem (tijdens het jaarlijks pinksterfeest) werden sommige Romeinse joden door Petrus overtuigd en deze nieuwbakken christenen brachten na het einde van hun bedevaart hun nieuwe geloof mee naar Rome. In feite was Petrus wel de stichter van de gemeente in Rome (hij 'bekeert' enkele Romeinse joden en deze brengen hun geloof naar Rome), maar Petrus zelf ging nooit naar Rome. En in wat volgt heeft Krijbolder een belangrijk punt: "De bedevaarten naar Jeruzalem vormen de enige adequate verklaring voor het feit dat er tegen het einde van de jaren veertig al een 'levendige' (christelijke)discussie werd gevoerd in Rome …/… In het jaar 70 wordt de Tempel verwoest en de stad met de grond gelijk gemaakt. De bedevaarten naar de Tempel houden vrijwel op. …/… Latere geslachten van de uit de heidenen geboren christenen konden daarom de oorsprong van hun kerken (ook de kerk van de Corinthiërs zou zo door Petrus zijn 'gesticht' ) niet meer begrijpen …./… Als bisschop Soter (± 166 -175) van Rome wil duidelijk maken dat zijn kerk gesticht is door Petrus en Paulus, kan hij niet anders aannemen dan dat beide apostelen de stad hebben bezocht. Wat ik wil zeggen is dat het absoluut niet zeker is dat Petrus Rome heeft aangedaan. Dat is alles. Maar ja, voor u is het een vaststaand feit. En dat is het nu juist niet. We missen feitelijke bewijzen. Bij u is het een geloof, maar daar kan ik niets mee. Handelingen zegt er ook niets over. Ook sommige (vooraanstaande) protestanten, die toch christenen zijn, zijn er absoluut niet van overtuigd dat Petrus Rome heeft aangedaan. Ik sluit het nochtans niet uit, maar echt weten doe ik het toch niet. Laatst gewijzigd door system : 23 maart 2007 om 20:21. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik heb nergens het woord "bewijs" in de mond genomen. De vroege geschriften zijn heel duidelijke "aanduidingen", daar waar we voor de nieuwbakken opvattingen geen geschriften uit de oude Kerk vinden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 |
Banneling
|
![]() Neen maar als het maar aanduidingen zijn en geen bewijzen zoals u het formuleert, dan zijn we er niets mee. De kans is er dan wel dat Petrus er geweest is op basis van de aanduidingen, maar er is geen zekerheid hieromtrent. Dus mogen we het niet uitsluiten maar ook niet klakkeloos aannemen voor waarheid zoals u doet.
Laatst gewijzigd door system : 23 maart 2007 om 20:25. |
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
http://www.staycatholic.com/ecf_pete...ce_in_rome.htm http://www.catholic.com/library/Was_Peter_in_Rome.asp Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 23 maart 2007 om 20:26. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 23 maart 2007 om 20:30. |
|
![]() |
![]() |