![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() ondertussen zijn we bij het Christe eleison aanbeland.
![]() |
#42 |
Banneling
|
![]() De beste muziek is die waar invloeden van over de hele wereld zitten.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Next. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
|
![]() Citaat:
(Mocht ge niet weten wat een arpeggio is, denk dan aan het typische "allaaa-hu-aqbaar" dat ge uit de torent van eender welke moskee hoort komen: lang uitgerekt, een vocalisering waarbij elke noot apart, maar toch in elkaar vloeiend wordt gebracht, met een zeer mooie syncope-vorm). De typische pentatonische blues-toonladder, die wij nu elke dag volop mee-neurieën, wordt zo genoemd omdat er uiteraard blue notes inzitten hé. Welnu, precies die blue-notes zijn eigenlijk afgeleid van de typische kwarten van de Arabische toonladders. Blues heeft dus zoveel gelijkenissen met typische islamitische (arabische) muziek, en haast geen enkele met de christelijke hymnen-traditie, dat de ethnomusicologen het verband leggen. Vergeet niet, de Protestantse blanken in de VS hadden een heel magere muziekcultuur hé. De invloed ervan op de neger-muziek was daarom ook marginaal. Laatst gewijzigd door C2C : 1 april 2007 om 18:13. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
Banneling
|
![]() zeg plee-mobile stalin, cut your losses zou ik zeggen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Muziek waar ik van hou,ik ben heel dit weekeinde en ster geweest,en de oudjes willen meer,en de aanbiedingen(duveltje382) ook
![]()
![]() |
#49 | |
|
![]() Citaat:
Zoals ik al zei, op basis van deze kwaliteiten is het niet moeilijk het verband tussen blues en arabische muziek te leggen. De wetenschappers hadden dat al lang vermoed, maar nu hebben ze dus ook een tastbaar bewijs, geleverd door historici, die hebben kunnen aantonen dat maar liefst 30% van alle slaven in de VS eigenlijk islamieten waren (wier muzikale tradities uiteraard sterk gevormd werden door de artistieke productie die uitgaat van de moskee). Voor wie er meer wil over weten, de BBC heeft er een mooie documentaire over gemaakt in het kader van zijn Abolition Season, dat de 200ste verjaardag van de Britse afschaffing van de slavernij herdenkt. http://www.bbc.co.uk/abolition/ Laatst gewijzigd door C2C : 1 april 2007 om 18:26. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |
|
![]() Citaat:
![]() ![]() ![]()
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are. It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Waarom word je geen animator voor bejaardenfeestjes? Wordt nogal eens geld aan verdiend tegenwoordig, hoor.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Daar heb je nog steeds geen bewijs van geleverd.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |
|
![]() Citaat:
![]()
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are. It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
|
![]() En hij vergeet ook dat de overgrote meerderheid van de slavenhandelaars Arabieren waren
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#55 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Was eigenlijk niet grappig bedoeld hoor. Duveltje heeft veel ervaring met bejaarden en hangt altijd op het randje van armoede. Dus ik was daar erg serieus in.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Inderdaad. Het zal wel zijn omdat de slaven allemaal islamiet waren dat vodoo bestaat in het zuiden van de VS.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |
|
![]() Citaat:
![]()
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | |
|
![]() Citaat:
En wat ge eigenlijk wil zeggen is dat toen al, in den tijd, die 30% zijn ding opdrong aan de overige 70%. Niet veel verandert in de tussentijd precies... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik speel al meer dan dertig jaar muziek; je hoeft me heus niet uit te leggen wat een arpeggio is. En als je me nu nog eens gaat trachten wijs te maken dat dit een typisch Oosters fenomeen is, dan bewijs je daarmee enkel dat je van al die mooie muziektermen geen jota hebt begrepen. Suite n°1 (prélude bvb.) voor violoncello van J.S. Bach is één en al arpeggio; en geen spoor van Oosterse invloed daar hoor... Moet je dringend Spitta over Bach's werk eens nalezen; de onbetwiste wereldautoriteit op dat vlak. En als je wat vroege renaissancemuziek beluistert, dan besef je vanzelf dat ook de syncope niet meteen een typisch 'oosters' fenomeen is. Bovendien is die fameuze Muezzin ouder dan de islam zelf; de traditie van 'oproepen tot het gebed' bestond al enkele eeuwen voordat Mo de woestijn onveilig maakte. Dus 'islamitisch'...? No way in heaven or hell, my friend! Technisch gezien wordt die muezzin zelfs niet eens als een 'zanger' beschouwd. Je kan hem nog het best vergelijken met de 'nachtwacht - brandwacht' in de middeleeuwse steden in West-Europa; die liep ook 'zingend' door de straten om de mensen z'n komst aan te kondigen. Of de venters die al 'zingend' de aandacht wilden trekken. De pentatoniek is dan weer een invloed die teruggaat op het verre Oosten; typisch voor de Chinese (en later Japanse) muziek en die ook vrij goed ingeburgerd is in de Westerse muziek. En het vraagt niet veel verbeeldingskracht dat die invloeden via de grote handelsroutes zijn binnengekomen. Ook vér voor Mo's tijd dus... Ik wacht nog altijd op dat indrukwekkende corpus van 'islamitische' muziek die zo'n diepgaande invloed zou hebben gehad... Dat er zoiets bestaat als Oosterse muziek en dat die zeer zeker z'n stempel heeft nagelaten, dat betwist ik geenszins. Maar jij wou met alle macht de islam daarop betrekken. Welnu, de islam blijkt op muzikaal vlak nogal een mager beestje te zijn.... In tegenstelling tot de protestanten, die weldegelijk een heel rijke muzikale voorgeschiedenis hadden / hebben. Sommige denominaties al wat meer dan de andere, maar met name de Luteranen kunnen op dat vlak héél mooie geloofsbrieven presenteren... En �*ls je al eens een bluesnummertje op partituur zou hebben geanalyseerd, dan zou je heel goed beseffen dat die fameuze affiniteiten met de 'Arabische' muziek (wat die ook moge wezen) ver te zoeken zijn. De basisopbouw van de meeste gekende bluesnummers (melodische lijnen en vooral de harmonieën) zijn zelfs vrij accuraat terug te brengen naar bewerkingen van christelijke hymnes en gezangen. In een curieuze multiculturele mix, d�*t wel... Maar 'Arabisch'...? Tracht dat iemand anders te slijten.
The pen is mightier than the sword, and considerably easier to write with. Laatst gewijzigd door Desiderius : 1 april 2007 om 21:20. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 |
|
![]() Owned...
![]() |
![]() |