Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 april 2007, 11:08   #41
manta
Secretaris-Generaal VN

manta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Dat het huidige rij-eksamen alleen maar geldklopperij is, daar ga ik mee akkoord.

Rijvaardigheidskursussen organiseren voor zoveel kandidaten: gewoonweg onmogelijk.
Gratis dan nog: helemaal onmogelijk.
Dat zou perfect te integreren zijn in het lessenpakket , te beginnen vanaf de middelbare school.
Manta heeft altijd gelijk of 't moet zijn dat hij eens geen gelijk heeft maar dat gebeurt enkel en alleen als-ie ongelijk heeft.
manta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2007, 12:08   #42
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door manta Bekijk bericht
Dat zou perfect te integreren zijn in het lessenpakket , te beginnen vanaf de middelbare school.
Hier, spuit 11 geeft ook water ...

Aan welke onderwijzenden ga je het theoretisch pakket geven? En hoeveel ekstra mensen zijn daarvoor nodig? Aan welke prijs? Ten nadele van welk vak?

Om nog maar te zwijgen over praktische lessen.

Allemaal gemakkelijk gezegd, maar niet zo gemakkelijk gedaan.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2007, 12:25   #43
araneus
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door manta Bekijk bericht
Ne camino , rond de 120 p/u .
Euro 90 en een proma-uitlaatje ondergestoken .

3 dagen later op de rollen . Gene camino meer
Motor en uitlaat mocht ik achterlaten. De week erachter moest ik hem terug naar de politie brengen om te laten zien dat hij terug "normaal" afgesteld was door een garage. 25 p/u vond ik wa traag , dan werd je soms voorbijgestoken door een fietser .
Laat de bromfietsen minstens 50 rijden , dan kunnen ze zeker mee in het verkeer , 70 is nog beter , er zijn banen genoeg waar auto's tegen die snelheid rijden.
En het huidige rij-examen is zever en geldklopperij. Een rijvaardigheidscursus die op regelmatige basis de jongeren bijleert helpt meer. Maak die dan ook verplicht en gratis
Als je 25 km/u te traag vindt, haal dan je cat. B rijbewijs en een cat. B bromfiets en je mag plots 45. Je zal zo snel niet meer voorbijgestoken worden door een fietser en voor de rest is maar weinig verschil.
araneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2007, 12:43   #44
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

zou het niet beter zijn om die 45/uur op te trekken naar 50?
er zijn genoeg situaties te bedenken waarbij het wenselijk zou zijn dat die brommers meekunnen met het autoverkeer in de stad, zonder dat ze fietsers moeten voorbijracen of zonder dat auto's hen voorbijsteken als ze op de baan rijden.
Oud 18 april 2007, 15:51   #45
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
zou het niet beter zijn om die 45/uur op te trekken naar 50?
er zijn genoeg situaties te bedenken waarbij het wenselijk zou zijn dat die brommers meekunnen met het autoverkeer in de stad, zonder dat ze fietsers moeten voorbijracen of zonder dat auto's hen voorbijsteken als ze op de baan rijden.
Daarvoor zoudt ge uw licht eens kunnen opsteken bij een spoedarts.
Ofwel ne keer spreken met iemand die wat kent van helmen, vb. de kostprijs van een kwaliteitshelm die motards doorgaans (kunnen) kiezen of zo'n brommerdinkske.

En 't is begot nog maar pas verhoogd van 40 naar 45. Ik meen op Europese afspraak.
Moeten er geen ekstra 5 bijkomen, dus 55, "om wat reserve te hebben, dat is heeeel veilig voor in echte noodgevallen".

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
Oud 18 april 2007, 15:52   #46
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

we kunnen 50 ook verlagen naar 45, of course.
Oud 18 april 2007, 16:36   #47
araneus
Gouverneur

Standaard

Wanneer de kwaliteit van de helmen van die bromfietsers te wensen overlaat, kan hier duidelijk met wetgeving iets aan veranderen. Ik reed indertijd op mijn vespake met een degelijke integraalhelm (akkoord het is geen zicht).
Dit weekend was het weer warm en toen zag ik de meeste bromfietsers met de helm aan het stuur rijden. Dat is er echt om vragen. Anders zie je er weer een helm op niet correcte manier dragen. Het blijkt mode te zijn om een integraalhelm niet volledig over het hoofd te trekken. M.a.w. het stuk dat normaal voor de kin zit, zit ter hoogte van het voorhoofd.

Enkele maanden geleden reed ik een trutteke met een scooter bijna omver. Ze had de integraalhelm maar half op, zoals ik hierboven heb geschreven, was aan het telefoneren met GSM. Ze kwam van een oprit gedraaid en de acceleratie deed me onmiddelijk vermoeden dat haar cat. A wel wat sneller dan 25 km /u ging. Dergelijke idioten dienen eruit gehaald te worden. Dit mag ons echter niet beletten om een betere regeling voor de bromfietsen te maken.
Oud 18 april 2007, 16:48   #48
araneus
Gouverneur

Standaard

Ziehier een aanzet tot hervorming van de wetgeving rond bromfietsen:

1. Cat. A

De categorie A in de huidige vorm wordt afgeschaft (laten uitdoven ?). In principe was deze categorie bedoelt als een vervangmiddel voor de fiets. De snelheid is dan ook vergelijkbaar met de fietsen (25 km/u). Zoals hier in het forum al is aangehaald zijn deze bromfietsen door de manier van afstellen zeer milieuvervuilend. Daarom het voorstel om deze te vervangen door een electrische categorie. M.a.w. een electrische bromfiets met een max. snelheid van 25 km/u. Er bestaan ondertussen zeer goede exemplaren met een meer dan voldoende actieradius. De max. snelheid kan nu electronisch geregeld worden. Niet alleen zijn we de stinkende uitlaatgassen van deze ondingen kwijt, we zijn ook van de geluidsoverlast af.

2. Cat. B

De categorie B wordt opgewaardeerd tot een echte mini-moto. De max. snelheid wordt 70 km/u en ze zijn verplicht om altijd op de rijbaan te rijden. Vanzelfsprekend zijn ze op de snelweg niet toegelaten. Ze worden verplicht om een plaat te voeren. Het theoretisch en praktische examen worden opgewaardeerd. Er is een zeer strenge controle op de max. snelheid van dit type. Een bromfiets cat. B die te snel gaat (vanaf een bepaalde grenswaarde, 80 km/u ?) wordt verbeurd verklaard.
De max. 50 cc wordt vervangen door een max. vermogen per kg. Deze kunnen dus ook electrisch worden, maar dit is niet noodzakelijk. Meer moderne motor-technologie wordt hierdoor ook mogelijk. Een 4-takt motor zou niet slecht zijn gezien deze stiller en milieuvriendelijker is. Door het vermogen te beperken per kg vermijdt je dat via een electronische afstelling, spurt-monstertjes worden gecreëerd.
Deze categorie zou de gebruikers ervan meer vertrouwd maken met het verkeer en kan hier ook vlot in meerijden. Verder denk ik dat het een voordeel is dat deze mensen niet leren rijden met een voertuig waar plankgas rijden de norm is, maar de gas leren doseren.

Enkele punten die nog bekeken moeten worden, maar dan voor alle moto's:

- verplichting van beschermende kleding (zoals bv. in NL)
- behendigheids- en vervolmakingscursussen

Laatst gewijzigd door araneus : 18 april 2007 om 16:49.
Oud 18 april 2007, 17:32   #49
manta
Secretaris-Generaal VN

manta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Hier, spuit 11 geeft ook water ...

Aan welke onderwijzenden ga je het theoretisch pakket geven? En hoeveel ekstra mensen zijn daarvoor nodig? Aan welke prijs? Ten nadele van welk vak?

Om nog maar te zwijgen over praktische lessen.

Allemaal gemakkelijk gezegd, maar niet zo gemakkelijk gedaan.
Spuit 11 zou zeggen : Vakken die geen nut hebben zoals Godsdienst en zedenleer afschaffen. Zo zijn er nog vakken waarbij de lesuren niet optimaal benut worden , de meeste sociale vakken.
Hoe je dat betaald ??? Simpel , schaf ontwikkelingshulp af , het is tijd dat het geld HIER wordt gebruikt ! Het zal je verbazen , maar in dit land is er ook nood aan dat geld ... Vraag maar aan de eerste de beste dakloze.
Manta heeft altijd gelijk of 't moet zijn dat hij eens geen gelijk heeft maar dat gebeurt enkel en alleen als-ie ongelijk heeft.
Oud 18 april 2007, 19:54   #50
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door araneus Bekijk bericht
Ziehier een aanzet tot hervorming van de wetgeving rond bromfietsen:

1. Cat. A

De categorie A in de huidige vorm wordt afgeschaft (laten uitdoven ?). In principe was deze categorie bedoelt als een vervangmiddel voor de fiets. De snelheid is dan ook vergelijkbaar met de fietsen (25 km/u). Zoals hier in het forum al is aangehaald zijn deze bromfietsen door de manier van afstellen zeer milieuvervuilend. Daarom het voorstel om deze te vervangen door een electrische categorie. M.a.w. een electrische bromfiets met een max. snelheid van 25 km/u. Er bestaan ondertussen zeer goede exemplaren met een meer dan voldoende actieradius. De max. snelheid kan nu electronisch geregeld worden. Niet alleen zijn we de stinkende uitlaatgassen van deze ondingen kwijt, we zijn ook van de geluidsoverlast af.

2. Cat. B

De categorie B wordt opgewaardeerd tot een echte mini-moto. De max. snelheid wordt 70 km/u en ze zijn verplicht om altijd op de rijbaan te rijden. Vanzelfsprekend zijn ze op de snelweg niet toegelaten. Ze worden verplicht om een plaat te voeren. Het theoretisch en praktische examen worden opgewaardeerd. Er is een zeer strenge controle op de max. snelheid van dit type. Een bromfiets cat. B die te snel gaat (vanaf een bepaalde grenswaarde, 80 km/u ?) wordt verbeurd verklaard.
De max. 50 cc wordt vervangen door een max. vermogen per kg. Deze kunnen dus ook electrisch worden, maar dit is niet noodzakelijk. Meer moderne motor-technologie wordt hierdoor ook mogelijk. Een 4-takt motor zou niet slecht zijn gezien deze stiller en milieuvriendelijker is. Door het vermogen te beperken per kg vermijdt je dat via een electronische afstelling, spurt-monstertjes worden gecreëerd.
Deze categorie zou de gebruikers ervan meer vertrouwd maken met het verkeer en kan hier ook vlot in meerijden. Verder denk ik dat het een voordeel is dat deze mensen niet leren rijden met een voertuig waar plankgas rijden de norm is, maar de gas leren doseren.

Enkele punten die nog bekeken moeten worden, maar dan voor alle moto's:

- verplichting van beschermende kleding (zoals bv. in NL)
- behendigheids- en vervolmakingscursussen
Lijkt me een prima voorstel.
Vooral om die 25 km uur bromfietsen er uit te halen en er een electrische soort van te maken.

Voor de anderen 70 legaal mits proef en dergelijke en plaat achteraan. Mee met het verkeer zou ik zeggen. (doen ze nu ook maar illegaal en in slalom)
Oud 18 april 2007, 21:34   #51
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Het probleem zal wel zijn dat ze liever verder 90'000 keer 1500 �* 2500€ innen per jaar.
Oud 18 april 2007, 21:46   #52
manta
Secretaris-Generaal VN

manta's schermafbeelding

Standaard

Ze zullen dan toch ook een brommerkeuring moeten invoeren . Anders is er alleen controle op de rollen , en dat zal ook wel niet genoeg opbrengen.
Oud 19 april 2007, 07:35   #53
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik wens jullie veel sukses toe met jullie pogingen,
maar ik vrees dat jullie nul komma nul kans maken om ook maar één procent daarvan ooit gerealiseerd te zien.

En voor dit laatste: ouders van verongelukte kinderen weten waarom.

Oud 20 april 2007, 14:35   #54
willem1940NLD
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Het opvoeren van simpele niet-ingespoten en kleppenloze tweetakt-motoren is erg eenvoudig en levert grote resultaten; de constructie maakt veel vermogensproductie per cc mogelijk, echter met zeer laag rendement (en dus veel milieu-vervuiling) uit de brandstof: per geproduceerde pk of kW heeft zo'n (goed ingeregeld) tweetakkertje tamelijk nauwkeurig de dubbele hoeveelheid brandstof nodig van dezelfde pk's uit een viertakt en het verschil wordt onbenut het milieu ingeblazen via de knalpijp.

Aan een viertakt valt zulke "eer" hoegenaamd niet te behalen: het materiaal staat altijd al ingeregeld op hoogst haalbare kracht-opbrengst èn rendement.

Ik las al dat sommige landen bezig zijn met, om reden van de vervuiling, kleppenloze niet-ingespoten tweetaktmotoren uit te bannen. Daarmee slaat men 2 vliegen in 1 klap, want het opfokken van kleine 4-takt-motoren tot race-monsters lukt niet.

Er zijn ook 50cc viertaktmotortjes al jaren verkrijgbaar voor bromfietsen, die lopen mooi zuinig en schoon maar de vermogensopbrengst (pk, kW) blijft ver achter bij die van de simpele, gebruikelijke tweetakt en de slijtage van o.a de klepjes is hoog te noemen, vooral bij gebruik in heuvelland met veel klimwerk. Bij dat klimmen treedt trouwens veel extra krachtverlies op in 1-cilinder viertakt omdat de explosies in tijd te ver uit elkaar liggen, "terugval", want een viertakt-cilinder geeft maar 1 explosie per 2 omwentelingen van de krukas, tweetakt 1 op elke omwenteling.

Een redelijk krachtig en daarbij duurzaam 4-takt-cilindertje valt beneden 100cc (nog) niet betrouwbaar te construeren, kan met die 100cc ongeveer 7,3 pk produceren en wordt zelfs dan nog niet zelden voorbijgescheurd door een "technisch juist" opgefokt 50cc-tweetakkertje.

Laatst gewijzigd door willem1940NLD : 20 april 2007 om 14:38.
willem1940NLD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2007, 17:38   #55
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Willem1940NLD. De juiste verhouding tussen brandstof verbruik tussen 2 en 4 takt voor eenzelfde geproduceerd vermogen is 1,6 .

Honda heeft al decennia een bruikbaar 50 CC 4taktertje, en de nieuwste variantes daarop- hier in België gewoon onbekend- laten zelfs goed getunede 2 takters met dezelfde CC inhoud een poepje ruiken. Wat ze verliezen in topvermogen maken ze dubbel en dik goed in de breed uitgesmeerde koppelband.

En qua landen die 2takt willen bannen, en er goed mee bezig zijn, daar is Californië het goeie voorbeeld. Zelfs kettingzagen gaan er 4takt.

Het grote nadeel van 4takt is wel de kostprijs van zo'n motor, doordat de mechanica en het aantal bewegende componenten zoveel uitgebreider is. Maar massaproductie kan deze prijs wel terugbrengen.

Een voorbeeld. De Spotgoedkope Daelim motorfietsjes gebruiken een 125cc 1 cylinder 4 takt clone van de oudere Kawasaki motor. Deze hebben 10 Kw onder het zadel en verbruiken met moeite 3L per 100 km.
Een modernere, goed gebrachte 4takt 125 zou dit vermogen hoger hebben, met een lager verbruik, mits het gebruik van een electronisch geregelde injectie en een turbo. Veel duurdere motor, wel zuiniger, krachtiger en ecologischer.

Andere optie is de 2takt technologie op te krikken. Niet zo moeilijk als men hybride zou gaan. Men kan een perfect zuinige 2takt bouwen, als ie maar op 1 vast toerental zou lopen. En het verkachelen van bio brandstoffen zou van deze dan een ecologische wondertje kunnen maken. Je moet dan VEEL minder energie stoppen in het maken van de mechanisch poepsimpele motor.

En uiteindelijk, Mazda heeft de ultime optie in huis. De Renesis Hydrogen. Een Wankelmotor op waterstof.
Oud 20 april 2007, 19:30   #56
willem1940NLD
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Boeren en schippers weten dat je in een (kleppenloze, niet-ingespoten) 2-takt 2x zoveel brandstof per pk per uur verstookt als met een viertakt. Vrij simpel te checken met bijvoorbeeld buitenboordmotoren die gewoonlijk alleen maar op volle snelheid worden gebruikt. Die factor 1.6 heb ik nooit kunnen waarnemen, bestaat misschien alleen bij 1 toerental in een uitgekiende opstelling met berekende resonantie-knalpijp?

Een oud ontwerp tweetakt met "Ladepumpe" is onlangs van stal gehaald door een Duitse ingenieur Kottmann en schijnt zuiniger en schoner te kunnen lopen dan een viertakt; een extra cilinder neemt niet aan de verbranding deel maar werkt als turbo.
http://www.sechstaktmotor.de/index.html

Italianen lanceerden al enige jaren geleden een tweetakt onder de naam "Ditech" die viertakt-achtig zuinig loopt middels zeer gesofisticeerde inspuiting en smering; ik verneem er te weinig over om te weten of het ding al uit de (op Nederlandse TV ooit besproken) kinderziekten is.

De kleine Honda-viertakt 50cc, 2 verschillende, heb ik al ruim 20 jaar geleden onderhanden gehad voor 1 van mijn zoons; om dagelijks over heuvels naar en van school Sittard-Heerlen te rijden (ongeveer 20 km afstand) met bedroevende klimkracht, moesten wekelijks de klepjes worden geschuurd en gesteld en per ongeveer 1-2 maanden minstens het uitlaatklepje nieuw erin. Op de vlakke weg gaan die machientjes wel heel aardig. Een simpel tweetakkertje hield zich beter en had gering onderhoud nodig.

Een kleppenloze "klassieke" tweetakt van 10pk kan vollast per uur 5 liter brandstof verstoken en een viertakt van 10pk krijgt per uur niet meer dan 2,5 liter erdoor.

De Wankelmotor houdt het nadeel van de snel verslijtende "wangen".

Waterstof is een energiedrager die teveel energie vraagt in de productie en bovendien zonder dure en zware voorzieningen niet kan worden opgeslagen want kruipt door alle bekende materialen heen, pijp- of tankwand kan hooguit voor wat vertraging zorgen.

Laatst gewijzigd door willem1940NLD : 20 april 2007 om 19:37.
willem1940NLD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2007, 08:07   #57
manta
Secretaris-Generaal VN

manta's schermafbeelding

Standaard

De snelheden van bromfietsen moeten in ieder geval aangepast worden aan de rest van het verkeer. In de steden , 50, net als de rest , op wegen waar men 70 mag rijden moeten zij deze snelheid ook aankunnen. Anders is het te gevaarlijk. En , al is een brommer opgefokt en kan hij 150, dan nog geld de wegcode, een ferrari kan ook sneller dan 50 maar hoeft dit ook niet te doen.
Verschil in snelheid brengt gevaar in het verkeer. Meer maneuvres enz...
Dit is ook zo met de 90-60 regeling voor vrachtwagens... Maar da's een andere discussie
Oud 23 april 2007, 09:11   #58
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Opfokken van brommers is een echte plaag, schrijven de kranten.
Maar liefst 90’000 PV worden er per jaar opgemaakt voor opgefokte brommers die iets sneller rijden dan de toegelaten maximum. 45 km voor een klasse B en 25 voor een klasse A momenteel.
De boete’ s gaan van 1500 tot 2500€. Dat is dus 90’000 keer het geval.
Dat is ook ongeveer gans het brommerbestand in België of het zal er niet ver meer naast zijn.
Dat vind ik dus bedenkelijk. Bijna een voorbedachte uitgemaakte zaak zelfs zou ik denken, wetende dat ieder brommertje dus toch zal opgefokt worden en dat daar een meer dan behoorlijk financieel staartje komt aan te hangen.

Anderzijds willen ze voor de moto’s, je weet wel na de brommerperiode komt de moto periode en kopen ze dan bakbeesten die soms wel naar de 300 km per uur gaan. Dat mag. Met de nodige aantal dodelijke slachtoffers er bij, dat mag ook dus.
Dus zoeken ze een tussenoplossing, een licht motortje voor de beginners. Iets in de aard 125 cc. Kan je dus net zo snel laten rijden alweer als al de rest mits wat op te fokken.

Dus ik dacht zo, waarom geven we die jongens van 16 niet een brommertje die iets sneller mag dan nu zodat ze in het verkeer beter mee kunnen en doen ze meteen een schat aan ervaring op als beginner moto rijder. Bv dat ze 60 km/uur mogen met klasse B. Ze moeten zich net als de rest ook maar aan de regels houden natuurlijk, maar als opstapje zou het beter zijn naar de zware moto’s en heel misschien zouden er een paar tientallen zich niet verongelukken als ze op hun 1000 cc kruipen de dag dat ze 18 zijn.
IK heb een Zundapp bromfiets gehad waar ik een 125 cc motorfietsblok onder had hangen.
Tussen Apeldoorn en Arnhem reed ik 130 toen ik door de flikken gesnaaid werd.
Die Zundapp is door de politie vernietigd.
Oud 23 april 2007, 09:15   #59
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD Bekijk bericht
Boeren en schippers weten dat je in een (kleppenloze, niet-ingespoten) 2-takt 2x zoveel brandstof per pk per uur verstookt als met een viertakt. Vrij simpel te checken met bijvoorbeeld buitenboordmotoren die gewoonlijk alleen maar op volle snelheid worden gebruikt. Die factor 1.6 heb ik nooit kunnen waarnemen, bestaat misschien alleen bij 1 toerental in een uitgekiende opstelling met berekende resonantie-knalpijp?

Een oud ontwerp tweetakt met "Ladepumpe" is onlangs van stal gehaald door een Duitse ingenieur Kottmann en schijnt zuiniger en schoner te kunnen lopen dan een viertakt; een extra cilinder neemt niet aan de verbranding deel maar werkt als turbo.
http://www.sechstaktmotor.de/index.html

Italianen lanceerden al enige jaren geleden een tweetakt onder de naam "Ditech" die viertakt-achtig zuinig loopt middels zeer gesofisticeerde inspuiting en smering; ik verneem er te weinig over om te weten of het ding al uit de (op Nederlandse TV ooit besproken) kinderziekten is.

De kleine Honda-viertakt 50cc, 2 verschillende, heb ik al ruim 20 jaar geleden onderhanden gehad voor 1 van mijn zoons; om dagelijks over heuvels naar en van school Sittard-Heerlen te rijden (ongeveer 20 km afstand) met bedroevende klimkracht, moesten wekelijks de klepjes worden geschuurd en gesteld en per ongeveer 1-2 maanden minstens het uitlaatklepje nieuw erin. Op de vlakke weg gaan die machientjes wel heel aardig. Een simpel tweetakkertje hield zich beter en had gering onderhoud nodig.

Een kleppenloze "klassieke" tweetakt van 10pk kan vollast per uur 5 liter brandstof verstoken en een viertakt van 10pk krijgt per uur niet meer dan 2,5 liter erdoor.

De Wankelmotor houdt het nadeel van de snel verslijtende "wangen".

Waterstof is een energiedrager die teveel energie vraagt in de productie en bovendien zonder dure en zware voorzieningen niet kan worden opgeslagen want kruipt door alle bekende materialen heen, pijp- of tankwand kan hooguit voor wat vertraging zorgen.
Als het er echt op aankomt is een tweetakt 50 cc toch sneller dan een Honda 4-tact.
Ik heb overgens nog een Honda C-320 buikschuiver staan, ik meen uit 1968 met 3 halfautomatische versnellingen.
Oud 23 april 2007, 09:39   #60
araneus
Gouverneur

Standaard

Tweetakt motoren kunnen wel degelijk heel zuinig gemaakt worden. Bij zeer grote containerschepen wordt gebruik gemaakt van 2-takt diesels (bv. Wärtsilä-Sulzer RTA96-C). Deze motoren halen een rendement van meer dan 50% !
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:31.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be