Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 april 2007, 10:55   #41
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Het wordt dan lucratief om uw gezondheid onder controle te houden.
ik vind dat fijn voor je dat je zelf je gezondheid onder controle kunt houden.
ik lijk dat niet te kunnen, net als zoveel mensen met mij.
Oud 18 april 2007, 11:21   #42
Rene Artois
Minister

Rene Artois's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kay-gell Bekijk bericht
HLN UPDATE 19:00 Er moet een rookverbod komen in de volledige horeca, maar ook op plaatsen waar kinderen zijn, dus ook thuis en in de wagen. Ouders die blijven roken in aanwezigheid van hun kinderen, moeten werkstraffen kunnen krijgen. Dat stelt professor emeritus Roger Blanpain, bekend van zijn kruistocht voor een rookvrije wereld.
Blanpain, die als ik mij goed herinner zelf een verstokte roker was (niets is fanatieker dan een bekeerling), is stilaan de trappers kwijt aan het raken. Rokers worden al op alle mogelijke manieren gepest maar voor deze koning der gezondheidsfundis is het besef dat ergens iemand genot zou kunnen beleven aan een kankerstokje er al teveel aan. Fanatisme een betere zaak waardig dus.
Rene Artois is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2007, 12:15   #43
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blackwidow Bekijk bericht
Ik ben nu net gestopt met roken omdat m'n vrouw zwanger is (zij nu ook gestopt). Dat is een vrije keuze, ook omdat we wel weten dat het niet zo gezond is voor kinderen. Voor mijn part stopt de hele wereld met roken. En dan gaan we pas paniek zien, want dan moet ons regeringske ineens 12miljard euro inkomsten ergens anders halen Good luck all!
Dat is uw eigen fout hé (allez, dat hoop ik voor jou)

proficiat !!

Ik wens jullie een gezond kindje toe (en het volgende klinkt bijna cinisch, maar het is best bedoeld: zonder risiko van astma en andere dingen ingevolge rook, teer enz.)

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2007, 12:17   #44
Kay_
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
Zo'n extreme wetsvoorstellen zijn weer ongelofelijk in de laatsten tijd. Belachelijk, niet?

Het is geen wetvoorstel
Oud 18 april 2007, 12:18   #45
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene Artois Bekijk bericht
Blanpain, die als ik mij goed herinner zelf een verstokte roker was (niets is fanatieker dan een bekeerling), is stilaan de trappers kwijt aan het raken. Rokers worden al op alle mogelijke manieren gepest maar voor deze koning der gezondheidsfundis is het besef dat ergens iemand genot zou kunnen beleven aan een kankerstokje er al teveel aan. Fanatisme een betere zaak waardig dus.
Ik heb er zo een paar in mijn familiekring, enkele die al overleden zijn en enkele die nog leven - hoesten en rochelen, dan leeft ge nog hé - die er wel van genoten hebben, eerst toch, maar nu een gevoel hebben dat ze heeeeel traaaaag, weken aan een stuk, gewurgd worden.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)

Laatst gewijzigd door De schoofzak : 18 april 2007 om 12:19.
Oud 18 april 2007, 12:19   #46
Blackwidow
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Dat is uw eigen fout hé (allez, dat hoop ik voor jou)

proficiat !!

Ik wens jullie een gezond kindje toe (en het volgende klinkt bijna cinisch, maar het is best bedoeld: zonder risiko van astma en andere dingen ingevolge rook, teer enz.)
Ik ben onderhevig geweest aan sigarettenrook sinds m'n geboorte, net als m'n twee zussen. Geen 1 van de drie heeft last van enige vorm van astma (en andere dingen). Ik zie niet in waarom mijn kind plots wel last zou hebben van astma. Indien zo, zal ik zowieszo geen link leggen naar sigaretten (meer naar algemene gassen die je dagelijks inademt als je over straat loopt

Offtopic
Ik zie het trouwens niet als een fout, kindje zal met open armen ontvangen worden /offtopic
Blackwidow is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2007, 12:20   #47
Blackwidow
Schepen

Standaard

Citaat:
Ik heb er zo een paar in mijn familiekring, enkele die al overleden zijn en enkele die nog leven - hoesten en rochelen, dan leeft ge nog hé - die er wel van genoten hebben, eerst toch, maar nu een gevoel hebben dat ze heeeeel traaaaag, weken aan een stuk, gewurgd worden.
Mijn twee grootouders zijn gestorven aan longkanker (guess what, nooit gerookt, nooit onderhevig geweest aan rook, want er werd niets gesmoord in hun buurt). Ze waren wel allebei blind, misschien daardoor? Of door global warming? toen al....
Blackwidow is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2007, 12:41   #48
BitterSweet
Minister-President

BitterSweet's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Tijd om pensioenen te privatiseren dus en de verplichte pensioenleeftijd af te schaffen. Het wordt dan lucratief om uw gezondheid onder controle te houden.
Dus als we stoppen met roken gaan we ook nog eens langer moeten werken?
Oud 18 april 2007, 13:47   #49
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ouders die blijven roken in aanwezigheid van hun kinderen, moeten werkstraffen kunnen krijgen. Dat stelt professor emeritus Roger Blanpain, bekend van zijn kruistocht voor een rookvrije wereld.
Allez, we gaan mijnheer Wittebrood even volgen.

Mijn huis heeft acht kamers; ik heb ook nog een tuinhuisje.

Is het ok voor Mijnheer Wittebrood als ik mijn kinderen de garage induw of desnoods het tuinhuisje als ik 's avonds, na een dag hard en rookvrij werken (en niet roken in de auto terwijl ik de kinderen heb opgepikt) even in mijn eigen zetel een sigaretje wil opsteken?

Of vindt mijnheer Wittebrood dat ik ze beter ineens voor hun eigen TV in hun eigen slaapkamer moet stoppen?

Is roken in de keuken (terwijl de kinderen in hun kamers zijn opgesloten) wel toegestaan of enkel indien de dampkap opstaat?

Of is mijnheer Wittebrood voorstander van het opsplitsen van de woning in een kindvrije zone en een rookvrije zone?

Gaat mijnheer Wittebrood ook werkstraffen toedienen aan kinderen indien die zich zonder zijn toestemming in de kindvrije zone begeven? Zo ja: wat zijn die werkstraffen dan?

Krijgen (begeleide) kinderen nog toegang tot café's waar wèl gerookt mag worden, of krijgen die ouders dan ineens een werkstraf (of ze nu zelf roker zijn of niet).

Zijn terrasjes rookvrije of kindvrije zones?

Tot op welke leeftijd mag een kind zich niet in een kindvrije zone begeven? Telt 18 hier ook als grens? of wil mijnheer Wittebrood dit opvoeren?

Is het gebruik van wierook in kerken voldoende om kerken tot kindvrije zone uit te roepen of net niet?

Kortom, Mijnheer Wittebrood, er is hier werk aan de winkel.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2007, 14:17   #50
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
ik vind dat fijn voor je dat je zelf je gezondheid onder controle kunt houden.
ik lijk dat niet te kunnen, net als zoveel mensen met mij.
Deels...deels....er zijn altijd onvoorspelbare factoren. Roken is een van de grote voorspelbare waar we een hand in hebben.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2007, 15:38   #51
Marlboro
Banneling

Standaard

Ronduit lachwekkend en schandalig.
Ik doe in mijn wagen en huis wat ik wil en daar heeft niemand ene rotte moer mee te maken.
Een kind heeft recht op een gezonde omgeving;ben ik mee eens maar dat we dan mss eerst eens beginnen om de kleine al vanaf de geboorte dan maar een maskerke op te zetten want das echt nodig want vantegenwoordig is alles slecht voor de gezondheid.

Pas op;ik begrijp de man ergens wel,ergens heeft hij een punt maar het is niet logisch en realistisch.
Als je roken niet wil en niet oke vind dan moet je consequent zijn en alles wat ook slechter en iets minder slecht is voor de gezondheid meteen maar afschaffen.

Laten we bv dan ook maar eens beginnen om alle snoepgoed uit de rekken te halen ofzo en coca cola enz.....Want dit zorgt voor slechte tanden,gaatjes ect....en kan je ook problemen krijgen met je suikergehalte en noem maar op.

Ik ken iemand die veel cola dronk en ze hebben deze door cola moeten opereren aan z'n hart,stel je voor.
Marlboro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2007, 15:45   #52
Bhairav
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Mensen voor vanalles bangmaken om ze zo in het gareel te houden.
Dat is het enigste waarover dit gaat.
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2007, 15:57   #53
jan hyoens

jan hyoens's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Resultaat: een gezondere, vitalere bevolking, minder werkverzuim, minder kankers, langere gezonde levensduur...en dat alles door de verslaving naar nicotine weg te werken !
Tiens, was jij geen voorstander van drugslegalisering?
jan hyoens is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2007, 15:59   #54
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blackwidow Bekijk bericht
Mijn twee grootouders zijn gestorven aan longkanker (guess what, nooit gerookt, nooit onderhevig geweest aan rook, want er werd niets gesmoord in hun buurt). Ze waren wel allebei blind, misschien daardoor? Of door global warming? toen al....

Amaai, dat gaan we onmiddellijk laten publiceren in alle befaamde gezondheidstijdschriften en laten opnemen in de kursussen van de studenten geneeskunde.
Ontslag voor al die profs en geneesheren die tot hiertoe het omgekeerde beweerden. Opknopen van de helft van de vermaarde leden van de WereldGezondheidsOrganisatie !!

Wat moet de wereld u dankbaar zijn; een nobelprijs voor geneeskunde zal dikkement onvoldoende zijn !!

Oud 18 april 2007, 16:02   #55
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Allez, we gaan mijnheer Wittebrood even volgen.

Mijn huis heeft acht kamers; ik heb ook nog een tuinhuisje.

Is het ok voor Mijnheer Wittebrood als ik mijn kinderen de garage induw of desnoods het tuinhuisje als ik 's avonds, na een dag hard en rookvrij werken (en niet roken in de auto terwijl ik de kinderen heb opgepikt) even in mijn eigen zetel een sigaretje wil opsteken?

Of vindt mijnheer Wittebrood dat ik ze beter ineens voor hun eigen TV in hun eigen slaapkamer moet stoppen?

Is roken in de keuken (terwijl de kinderen in hun kamers zijn opgesloten) wel toegestaan of enkel indien de dampkap opstaat?

Of is mijnheer Wittebrood voorstander van het opsplitsen van de woning in een kindvrije zone en een rookvrije zone?

Gaat mijnheer Wittebrood ook werkstraffen toedienen aan kinderen indien die zich zonder zijn toestemming in de kindvrije zone begeven? Zo ja: wat zijn die werkstraffen dan?

Krijgen (begeleide) kinderen nog toegang tot café's waar wèl gerookt mag worden, of krijgen die ouders dan ineens een werkstraf (of ze nu zelf roker zijn of niet).

Zijn terrasjes rookvrije of kindvrije zones?

Tot op welke leeftijd mag een kind zich niet in een kindvrije zone begeven? Telt 18 hier ook als grens? of wil mijnheer Wittebrood dit opvoeren?

Is het gebruik van wierook in kerken voldoende om kerken tot kindvrije zone uit te roepen of net niet?

Kortom, Mijnheer Wittebrood, er is hier werk aan de winkel.

Iemand die die vraag stelt (roken in de keuken) ... afgrijselijk. Je zou veroordeeld moeten worden tot levenslang enkel maar hamburgers te eten te krijgen.

Bweuk.

Oud 18 april 2007, 16:13   #56
Rene Artois
Minister

Rene Artois's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dus omdat er in uw familie wat mensen ziek geworden of gestorven zijn van te roken mag niemand nog een sigaret opsteken. Als die in het verkeer gesneuveld waren mocht niemand met de auto zeker? En als het was van te hoge colesterol moet gans de wereld op dieet?
Rene Artois is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2007, 16:15   #57
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marlboro Bekijk bericht
Ronduit lachwekkend en schandalig.
Ik doe in mijn wagen en huis wat ik wil en daar heeft niemand ene rotte moer mee te maken.
Een kind heeft recht op een gezonde omgeving;ben ik mee eens maar dat we dan mss eerst eens beginnen om de kleine al vanaf de geboorte dan maar een maskerke op te zetten want das echt nodig want vantegenwoordig is alles slecht voor de gezondheid.

Pas op;ik begrijp de man ergens wel,ergens heeft hij een punt maar het is niet logisch en realistisch.
Als je roken niet wil en niet oke vind dan moet je consequent zijn en alles wat ook slechter en iets minder slecht is voor de gezondheid meteen maar afschaffen.

Laten we bv dan ook maar eens beginnen om alle snoepgoed uit de rekken te halen ofzo en coca cola enz.....Want dit zorgt voor slechte tanden,gaatjes ect....en kan je ook problemen krijgen met je suikergehalte en noem maar op.

Ik ken iemand die veel cola dronk en ze hebben deze door cola moeten opereren aan z'n hart,stel je voor.
Dat doe jij dus lekker niet.
Jij gebruikt je gewone gsm niet terwijl je rijdt.
Je bezit in je huis geen vuurwapen zonder vergunning.
Misschien in Ethiopië of een soortgelijk wetteloos land, dat het iemand anders geen moer aangaat, maar hier dus wel.

Blanpain gaat de eerste jaren zijn goesting nog niet krijgen, maar zijt gerust: het duurt geen jaar meer of er komt nieuwe wetgeving die het roken verder aan banden legt.
Hopelijk komt die verstrenging er in de kaffees, en hopelijk tegelijk ook in andere plaatsen en omstandigheden, maar we zitten met een sneeuwbaleffekt tegen het roken, en niemand die dat tegen zal houden.

Een paar gasten die neuten op dit forum, of een politieker gelijk diene kwabber die wellicht niet herverkozen zal geraken en die die horeka-uitbaters zal verdedigen ... gaat dat niet tegenhouden.

Oud 18 april 2007, 16:16   #58
HermanMaes
Vreemdeling

Standaard

Dat gelooft toch niemand, dat deze "aanbevelingen" van Blanpain ooit door iemand in een wetsvoorstel gegoten zullen worden, en ook nog eens gestemd geraken? Paars is een redelijk infantiel bestuur, maar zó bont maken ze het ook niet mag ik hopen.
Ik geloof eerder dat Blanpain straffe taal spreekt enkel en alleen om de media te halen en mensen tot discussie aan te zetten. En dat lukt aardig, niet?

Overigens vind ik het niet meer dan normaal dat je niet rookt waar anderen bij zijn die niet roken, kinderen of wie dan ook. Ik rook, ook thuis, maar niet IN huis. Behalve in de winter, dan ga ik in de garage met de poort op een kiertje. Met een verbod voor onze kleine om die ruimte te betreden. Ik mag dat doen allemaal, het is mijn huis.
HermanMaes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2007, 16:24   #59
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HermanMaes Bekijk bericht
Overigens vind ik het niet meer dan normaal dat je niet rookt waar anderen bij zijn die niet roken, kinderen of wie dan ook. Ik rook, ook thuis, maar niet IN huis. Behalve in de winter, dan ga ik in de garage met de poort op een kiertje. Met een verbod voor onze kleine om die ruimte te betreden. Ik mag dat doen allemaal, het is mijn huis.
Toch nog één roker die elementaire beleefdheid kent. Indien er zo meer waren, waren al de verboden niet nodig.

Maar zover heeft de gemiddelde roker uiteraard niet gedacht. Het feit dat de onbeschofte en egoïstische houding van de gemiddelde roker - zeker niet allemaal - aan de basis ligt van de verstrenging van de wet, is blijkbaar een detail dat de rokers graag over het hoofd zien...
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2007, 01:01   #60
Figy
Schepen

Figy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
Respect vanwege de rokers voor de niet-rokers ? Veel respect dan nog ? Waar haal je dat ?

Er was simpelweg géén respect, het is daarom dat overheid uiteindelijk heeft moeten ingrijpen door roken te verbieden op de trein, op de werkvloer enz.
Zijn volgens u rokers dan respectloze eigenzinnige mensen die niets inzitten met andermans gezondheid? Er zijn natuurlijk uitzonderingen, daar ben ik het mee eens, maar ik heb de indruk dat anti-rokers maar al te graag alle rokers over dezelfde kam scheren. Ik ken genoeg rokers in men omgeving die zeker en vast hun sigaret zouden dempen in een omgeving waar roken niet gewenst is dus dat is wel degelijk een vorm van respect. Een totaal verbod van een legaal product in een omgeving blijf ik een spijtige zaak vinden.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
Dat iemand rookt, is zijn vrije keuze en daar heeft niemand zich mee te moeien, maar niemand hoeft de giftige dampen mee in te ademen. Volwassenen niet, en kinderen zeker niet, want die kunnen zich niet altijd afzonderen van de rokende volwassenen. Om nog maar te zwijgen over eventuele beïnvloeding inzake potentieel rookgedrag.
Het siert u een democratische stelling te geven, helaas vanaf de "maar" vloeit uw zin verder in een naïeve bui van mediagevoeligheid. Dat wil niet zeggen dat ik het niet eens ben met uw standpunt. Inderdaad een niet-roker vraagt niet om die rook mee in te ademen, een kind nog minder, maar een sigaret is tot op heden een legaal product en elke volgende sanctie die nadelig is voor rokers gaat meer naar de richting van pesterij en discriminatie dan het bedoeld zou zijn als positief signaal.
Figy is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:25.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be