Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 april 2007, 13:48   #41
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
het ging hier niet over het aankondigen van een trein, maar over het aankondigen van een fikse vertraging.
Misschien had het ook te maken met de groep Franse backpackers die in de trein zaten.
Dat laatste had je er niet bijgezegd en dit verandert de zaak natuurlijk. Welllicht hadden deze een aantal plaatsen laten reserveren en was men dus op de hoogte van hun aanwezigheid.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2007, 14:02   #42
1handclapping
Europees Commissaris

1handclapping's schermafbeelding

Standaard

Al ooit een "Travel Center" gezien ? D.i. de éétalige benaming in zwang voor een informatiecentrum in grote belgische stations. Waar men ook reist per vliegtuig of trein men zal in gans Europa, de ganse wereld steeds meer en meer met aankondigingen en opschriften in Willy's language geconfronteerd worden - mensen die zich "elite" wanen voeden hun kroost overigens tweetalig dwz eigen taal + engels op, kwestie een schijn van kans te maken om datzelfde kroost tot "native speakers" te benoemen.

Indien we de kleinere talen zoals Duits, Frans, Italiaans en Nederlands (enz..) enige kans op overleving willen bieden, moeten we tegenover
de uitstekende taal Engels een andere "brugtaal" promoten.. Zelfs de Engelstaligen hebben alle belang bij een zo hoog mogelijke mate van taalpluriformiteit.

Triomf, triomf ! Op een belangrijke chinese universiteit zijn eer 600 eerstejaars "Esperanto" ingeschreven verdeeld over 4 klassen ! dit is vanzelfsprekend belachelijk nieuws als je bedenkt dat er waarschijnlijk meer dan 6 miljoen kleine chineesjes reeds in de lagere school Engels lerende zijn !

Bedenk maar hoe eenvoudig het zou zijn om alle aankondigingen voor een internationaal publiek slechts in 2 talen zouden hoeven en er zich niemand tekort gedaan zou hoeven te voelen : nl. de locale taal & het Esperanto
Oud 18 april 2007, 14:43   #43
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Dat laatste had je er niet bijgezegd en dit verandert de zaak natuurlijk. Welllicht hadden deze een aantal plaatsen laten reserveren en was men dus op de hoogte van hun aanwezigheid.
Die zaten in mijn coupé, niet gereserveerd.
Ik heb ze de conductrice zien aanspreken in het Frans, dus ze wist dat er Franstaligen waren. Of ze ook wist dat ze van Frankrijk kwamen, weet ik niet.
Stel dat ze dat niet wist, hoe ongelooflijk schandalig was het dan wel niet geweest dat ze misschien aan Walen (of Brusselaars! Oeh!) in 't Frans heeft uitgelegd waarom we precies zo lang moesten wachten tot de trein vertrok .
Oud 18 april 2007, 14:46   #44
1handclapping
Europees Commissaris

1handclapping's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Ook een goed idee (het forum is zeer creatief tegenwoordig) : treinreizigers kunnen alvorens de trein te nemen aangeven welke taal zij verkiezen om in aangesproken te worden - een ongelofelijke service voor de horden chinese en indiase toeristen die in de komende jaren onze contreien zullen besormen.
Oud 19 april 2007, 14:31   #45
Piet Hein
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dus je geloof me nu wel.
Piet Hein is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2007, 14:41   #46
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piet Hein Bekijk bericht
Dus je geloof me nu wel.
Ja natuurlijk, maar de Benelux-trein is geen binnenlandse trein die Brussel aandoet. Op de binnenlandse treinen (bijvoorbeeld de sneltrein Gent-Aalter-Brugge-Oostende) zijn de mededeling op Brussels grondgebied slechts in twee talen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2007, 15:11   #47
Sneta
Gouverneur

Sneta's schermafbeelding

Standaard

Het lijkt me een goed idee om in grote stations als Antwerpen Centraal, Gent St Pieters, Luik Guillemins ...etc de aankondigingen in meerdere talen te doen.
Belgie is een transitland en het is een kleine geste van good-will naar anderstaligen.

Laatst gewijzigd door Sneta : 19 april 2007 om 15:11.
Sneta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2007, 15:13   #48
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sneta Bekijk bericht
Het lijkt me een goed idee om in grote stations als Antwerpen Centraal, Gent St Pieters, Luik Guillemins ...etc de aankondigingen in meerdere talen te doen.
Belgie is een transitland en het is een kleine geste van good-will naar anderstaligen.
Laat dit maar zo. In toeristische landen als Zwitserland, Italië en Griekenland zijn de mededelingen in de station ook slechts in de landstalen. En trouwens, een reiziger kan een aankondigingsbord ook wel lezen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2007, 17:27   #49
Amaj
Burgemeester

Amaj's schermafbeelding

Standaard

1 taal is meer dan genoeg. Het Marokkaans. Het wordt maar eens tijd dat de "oude belgen" zich gaan aanpassen he.
Amaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2007, 19:13   #50
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

the_dude's schermafbeelding

Standaard

in wezen is het simpel (zoals alles). Al onze treinen rijden doorheen België. In België zijn er 3 landstalen (het is ook niet meer dan normaal dat alle inwoners minstens 1 spreken en de 3 begrijpen) dus wordt alles omgeroepen in Ned, Frans en Duits en willen ze de toerist gelukkig stemmen voor mij gooien ze er nog 140 talen bij zolang het debiele eentalige maar van de baan wordt gevaagd.
the_dude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2007, 19:36   #51
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Ik stond ooit in het station Luik-Guillemins te wachten op een trein naar Köln/Keulen/Cologne, en de aankondiging gebeurde in de volgende talen (in volgorde) : Frans, Nederlands, Duits, Engels, Italiaans.

Ik was aangenaam verrast ook Italiaans te horen, en maakte van de gelegenheid gebruik een beetje Italiaans te leren (proberen te begrijpen is één van de vele stappen in het leerproces).

Ik heb mijn bestemming zonder problemen bereikt.

Als ik in een trein, tram, bus of metro-rijtuig plaatsneem, en ik word ook in mijn moedertaal ingelicht, dan kan het mij ècht niet schelen hoeveel en welke talen gebruikt worden om mij en mijn mede-passagiers op de hoogte te brengen/houden. Ik zou zelfs durven zeggen : hoe méér, hoe liever (en ja : ook Arabisch en Turks vind ik mooie talen).

Het belangrijkste lijkt mij toch dat wij met zijn allen veilig en op tijd ter bestemming geraken.

Met talen is het als met bloemen, mooie meisjes en muziek : ik kan er maar niet genoeg van krijgen.
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2007, 19:36   #52
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door the_dude Bekijk bericht
in wezen is het simpel (zoals alles). Al onze treinen rijden doorheen België. In België zijn er 3 landstalen (het is ook niet meer dan normaal dat alle inwoners minstens 1 spreken en de 3 begrijpen) dus wordt alles omgeroepen in Ned, Frans en Duits en willen ze de toerist gelukkig stemmen voor mij gooien ze er nog 140 talen bij zolang het debiele eentalige maar van de baan wordt gevaagd.
Volledig mee eens.
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2007, 15:00   #53
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
Ik maak het vaak mee dat de aankondigingen in Brussel eerst in 't Nederlands gebeuren. Meestal zelfs (ik neem meestal de trein van Gent naar Hasselt en terug). Er lijken daar geen regels voor te bestaan (of ze worden niet opgevolgd). Ik zie dat nu ook niet bepaald als een politiek statement.
De taalregeling hangt af van waaar de trein zich op dat moment bevindt. In het Brussels Gewest tweetalig Nl-Fr, in het Vlaams Gewest Nl, in het Waals Gewest Fr, en in de DG tweetalig Duits-Frans.
Op een trein die van Gent naar Hasselt rijdt, zal de conducteur dus alles in het Nederlands omroepen, behalve in de haltes Brussel-Z, B-C en B-N.

Uitezondering zijn de internationale treinen die viertalig omgeroepen worden.

on topic: ik ben tegen het voorstel. Het huidig systeem is prima. Enkel vind ik dat in de DG enkel in het Duits zou moeten omgeroepen worden, en geen Frans.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina

Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 21 april 2007 om 15:01.
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2007, 15:07   #54
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

duveltje382's schermafbeelding

Standaard

Tussen dit en dertig jaar zal het Arabisch de eerste taal zijn in onze grootsteden,dus begin al maar aan te passen als Vlaming dat ze het Arabisch het eerst gebruiken in de treinstations in België
Oud 21 april 2007, 15:15   #55
ministe van agitatie
Eur. Commissievoorzitter

ministe van agitatie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baseballpolitieker Bekijk bericht
ik reis regelmatig naar brussel en heb nog nooit Duits gehoord!
Het hangt nu af van het soort trein. De internationale treinen (bv. Amsterdam-Brussel) hebben vier talen. De trein Brussel-Antwerpen vertrekt in Brussel tweetalig maar is vanaf Vilvoorde enkel Nederlandstalig. Dezelfde trein vertrekt in Antwerpen Nederlandstalig maar is tweetalig vanaf Vilvoorde.

Op zich vind ik de discussie nogal achterlijk. Als je slim bent, dan pas je je aan aan je klanten. De essentie van communicatie is dat de tegenpartij je begrijpt. Ik zie niet in wat de zin is van een eenzijdige communicatie waarbij je halstarrig weigert jezelf verstaanbaar te maken en erop staat dat elke bezoeker aan ons land Vlaams of Frans moet verstaan.
Hoe meer mensen zich hier welkom voelen, hoe welvarender onze regio zal worden.

ministe van agitatie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2007, 15:17   #56
ministe van agitatie
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Tussen dit en dertig jaar zal het Arabisch de eerste taal zijn in onze grootsteden
jaja, en al onze kerken zullen moskees zijn en er zal alleen nog pitta te eten zijn terwijl al onze vrouwen in burka's moeten rondlopen.

You idiot

Oud 21 april 2007, 15:23   #57
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ministe van agitatie Bekijk bericht
Op zich vind ik de discussie nogal achterlijk. Als je slim bent, dan pas je je aan aan je klanten.
KLANTEN?? Is het treinverkeer dan een commercieel product?
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2007, 15:23   #58
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

duveltje382's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ministe van agitatie Bekijk bericht
jaja, en al onze kerken zullen moskees zijn en er zal alleen nog pitta te eten zijn terwijl al onze vrouwen in burka's moeten rondlopen.

You idiot
Pas op met je antwoorden hé,persoonlijke aanvallen worden niet in dank aangenomen door mij.Maar het Arabisch is al de eerste taal in het Antwerpse&Brusselse
Oud 21 april 2007, 15:49   #59
ministe van agitatie
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Phet Arabisch is al de eerste taal in het Antwerpse&Brusselse
*KNIP*

Gelieve persoonlijke aanvallen achterwege te laten.

Peter Johan

Laatst gewijzigd door Peter Johan : 21 april 2007 om 15:56.
Oud 21 april 2007, 15:49   #60
ministe van agitatie
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
KLANTEN?? Is het treinverkeer dan een commercieel product?
Ik had het niet enkel over het treinverkeer, maar inderdaad: de NMBS beschouwt passagiers als klanten.

Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:16.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be