![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Hm... ik heb nu niet de indruk dat Brabanders in Vlaanderen zich nu echt Brabander voelen, eerder gewoon Vlamingen. In Limburg is dat toch wel anders. Maar goed, dat is alleen van wat ik opmerk, of dat de werkelijkheid is daar laat ik me niet over uit. Het kaartje is immers ook geen werkelijkheid.
Laatst gewijzigd door liberalist_NL : 7 mei 2007 om 14:33. |
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Betekent dat dan ook dat Antwerpen en Noord-Brabant er weer bij moeten? ![]() ![]()
![]() |
![]() |
#43 |
|
![]() Oppompen om wat tegengas te geven op een ogenblik dat hier zowaar oorlog dreigt tn Ollanders en Pelgen.
![]()
![]() |
#44 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wat een gekak zeg.
Wie zegt dat we hier Hollander willen worden ? Laatst gewijzigd door Henri1 : 17 augustus 2009 om 11:32. |
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
Europees Commissaris
|
![]() Los van of het überhaupt al haalbaar is, is Brabant herenigen net zo logisch als Zeeuw Vlaanderen bij Vlaanderen voegen en de Limburgen te herenigen. Dat men dat kunstmatige onderscheid maakt, heb ik nooit kunnen begrijpen. Want Zeeuws Vlaanderen en Nederlands Limburg, zijn zeker zo vernederlandst als Noord Brabant; kortom of dit zou ook mogelijk moeten kunnen zijn voor Brabant of dit is ook niet mogelijk voor Zeeuws Vlaanderen en Limburg.
Laatst gewijzigd door Adam Smith : 17 augustus 2009 om 12:08. |
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
|
![]() ik ben meer voor een andere indeling:
- wadden (friesland, groningen en drenthe) - gelre (flevoland, gelderland en overijssel) - limburg (oost- en west-limburg) - noord-brabant - zuid-brabant (antwerpen en vlaams-brabant) - noord-holland (noord-holland en utrecht) - zuid-holland - vlaanderen (oost- en west-vlaanderen + zeeland) rede: historisch, een niet te grote oppervlakte en ook niet te dicht bevolkt zodat een provincie een geen al te groot numeriek overwicht heeft tov de andere provincies |
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Er is in ieder geval nog altijd een duidelijke, culturele kloof tussen Nederland boven en beneden de Moerdijk, die diepe, historische wortels heeft. Tot in de twintigste eeuw werden mensen in Noord-Brabant door Hollanders (niet door Geldersen! ![]() Al zijn mentaliteitsverschillen als zojuis geschetst een rem op de Nederlands-Vlaamse samenwerking, zij zijn niettemin veel minder groot dat de cultuurverschillen tussen de autochtone bevolking en de etnische minderheden in onze multi-etnische samenleving(en). Desondanks gaat de overheid ervan uit dat die verschillen op termijn overbrugd kunnen worden door een doelbewust, economisch en cultureel integratiebeleid. Als zo'n beleid geloofwaardig en uitvoerbaar geacht wordt, moet dat zeker gelden voor een beleid dat gericht is op intensivering van de Nederlands-Vlaamse samenwerking en daarbij steun vindt in relevante argumenten van zakelijke aard, die niets van doen hebben met romanticisme of dagdromerij. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
Europees Commissaris
|
![]() Jij woont in Luik, dus voor jou verandert er op een nieuwe staat ten noorden van je niet veel.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
Europees Commissaris
|
![]() Of dat nu wel of niet zo is, dat laat ik in het midden, overigens zijn Noord Brabanders in dat geval Nederlanders en géén Hollanders. Het valt mij alleen op dat dit plotseling niet zou moeten gelden voor de Zeeuws Vlamingen en de Nederlands Limburgers, terwijl daar in principe hetzelfde van toepassing is als op Noord Brabanders.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() ![]() Twee dingen leren van de Moffen wat betreft Hereniging. 1) Nooit de grens van de nieuwe indeling van deelstaten laten samenvallen met de oude scheidslijn. 2) Hoofdstad verplaatsen naar de kleinste partner in de Hereniging. Antwerpen bijvoorbeeld dus. |
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |
|
![]() Citaat:
2) een hoofdstad moet vlot bereikbaar zijn vanuit het hele land. dus centraal gelegen. Amsterdam is daar het meest voor geschikt. in den haag blijft dan het parlement. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik heb vlaams stemrecht/plicht en ik plaats hier mijn ei als ik dat wil. U daarentegen bent geen Belg, U bent Nederlander. Laatst gewijzigd door Henri1 : 17 augustus 2009 om 16:56. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Een eerste vereiste is dat de hoofdstad/regeringszetel politiek juist is gekozen. Een eventuele excentrische ligging is helemaal geen probleem (niet dat Antwerpen bijvoorbeeld excentrisch is). Kijk maar naar Berlijn (kaartje). Of Washington. Of Beijing. Of Canberra. Of Ottawa. Of Kinshasha En zo zijn er zoveel.... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |
|
![]() Citaat:
dus logisch dat deze gekozen werd als hoofdstad van het herenigde duitsland. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 |
Europees Commissaris
|
![]() Als u het Heilige Roomse Rijk, waar het Duits koninkrijk een onderdeel van was, niet meetelt heeft u gelijk.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 |
Europees Commissaris
|
![]() Ik weet niet hoe u Amsterdam centraal gelegen vindt in het geval van een (hypothetische) hereniging, aangezien ik in Nederlands (Noord) Brabant eerder in Brussel (en Antwerpen al helemaal) ben, dan in Amsterdam....
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 |
|
![]() welke hoofdstad zou jij dan kiezen voor een herenigd nederland en vlaanderen?
|
![]() |
![]() |