Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 mei 2007, 18:35   #41
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door barteke Bekijk bericht
omdat dat vlaanderen nooit zomaaaar eenzeidig bij vlaanderen zal komen. Zelfs al is vlaanderen onafhankelijk (met het VB op kop) dan heb je nog een meerderheid franstaligen in brussel. Als we deze mensen nog maar een beetje slecht gezind maken zullen ze wel naar europa gaan.
En gaat Europa zich telkens gewillig plooien naar de nukken en grillen van Brussel, denk je?
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2007, 21:38   #42
Burry
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Als we deze mensen nog maar een beetje slecht gezind maken zullen ze wel naar europa gaan.
De EU trekt zich daar niks van aan, en de Raad van Europa is een logge praatbarak. Het Hof van de Rechten van de mens misschien, maar of je fundamentele rechten geschonden zijn omdat je een bepaalde taal op school moet leren...
Burry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2007, 21:42   #43
I amsterdam
Minister-President

I amsterdam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
omdat dat vlaanderen nooit zomaaaar eenzeidig bij vlaanderen zal komen. Zelfs al is vlaanderen onafhankelijk (met het VB op kop) dan heb je nog een meerderheid franstaligen in brussel. Als we deze mensen nog maar een beetje slecht gezind maken zullen ze wel naar europa gaan.
Brussel is de hoofdstad van Europa.
Het zou toch prima zijn als de EU landen financieel voor Brussel gaan zorgen.
I amsterdam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2007, 21:46   #44
Burry
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door I amsterdam Bekijk bericht
Maar twijfelachtig.

Het trouwens belangrijker dat Vlaanderen er ook als overheid iets te zeggen heeft. Evenzo is het ook in het belang van Nederland dat in de hoofdstad van de EU het Nederlands een zo groot mogelijke status en verspreiding geniet.
Burry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2007, 08:23   #45
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door I amsterdam Bekijk bericht
En dat gelooft gij. Europa is uitgebreid, en de oost-europese landen zullen veel liever een nieuwe hoofdstad meer naar het centrum kiezen dan te betalen voor een stadstaatje dat nooit levensvatbaar zal zijn.
Zoals ik al meermaals zei: ik kies voor Vladivostok.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2007, 08:27   #46
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim Bekijk bericht
Dat argument gebruikt men al lang niet meer hoor.
bij de Sp-a nog wel hoor ...
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2007, 08:31   #47
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik heb "oppervlakte" nooit als een geldig argument beschouwd.
uiteraard gaat het over mensen : aantal inwoners dus

is er trouwens iets meer 'persoonlijke materie' dan gezondheidszorg ?! zelfs in de logica van de staatshervorming van de jaren '80 (gewest en gemeenschapsvorming) hoorde gezondheidszorg gesplitst te zijn (alle andere sociale materies zijn het ook, preventieve gezondheidszorg, jeugdzorg, sociale zorg ... )

puur objectief (zonder nationalistische emo) zou dit dossier al lang heel zakelijk gesplitst moeten zijn geweest en aan de gemeenschappen toegewezen zijn .
Oud 10 mei 2007, 08:36   #48
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Tging over splitising van sociale zekerheid.
Hij beweerde int begin al dat het vb en de nva hun standpunt is "we zijn solidair, maar enkel met ons eigen volk"
Hij zei dat hoe groter het draagvlak van het sociaal zekerheid is hoe beter. En dat we dit eigenlijk beter op europees vlak zouden moeten kunnen regelen.
Op dat vlak volg ik hem wel, hoe meer regio's en differenciatie hoe beter voor de stabiliteit voor de ziekekas.
Hij zei ook dat wanneer elk gewest bevoegd is voor zijn rsz, dan moeten we rsz betalen aan het gewest waar we werken. Bijvoorbeeld zeer vaak brussel. Als we ziek zijn daarintegen moeten we aan de vlaamse rsz kas zitten..

Indien vlaanderen volledig afhankelijk is hetzelfde, dan moeten we met ducumenten gaan beginnen dat we in het brusselse buitenland werken. Dat zou het er ook niet eenvoudig op maken.

Efficient bestuur voor hem is alles weer federaal maken.. dat zijn belgicisten é
fout : gezondheid is bij voorbaat een persoonsgebonden materie, geen plaatsgebonden materie
die bevoegdheid moet dus naar de gemeenschappen (NL-FR-D) in Brussel moeten net zoals nu voor de verkiezing de mensen een taalrol kiezen, die bepaalt dan de gemeenschap waar ze toebehoren : de GEWESTEN komen daar niet aan te pas.

de basis van de federale staat is in belgie het verschil tussen persoons- en plaatsgebonden materie. het is belangrijk die verschillen goed te kennen en juist te catalogeren, wie dat inzicht kwijt raakt, ziet door de bomen het bos niet meer.
Oud 10 mei 2007, 08:45   #49
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:

Brussel ligt in Vlaanderen, is omringt door Vlaanderen en maakt dus deel uit van Vlaanderen ...

idd een onafhankelijk Vlaanderen zal niet ééntalig zijn.

de opties :

Brussel niet bij Vlaanderen (bij Wallonië)
-onbetaalbaar
-Brussel verliest wellicht al zijn internationale zetels (Nato en EU) WANT Brussel heeft geen luchthaven
de Nato en de EU hebben geregeld dubieuze diplomatieke gasten die voor de duur van het bezoek beschikken over een vrijgeleide, welnu als de zetel van de Navo en de EU niet in hetzelfde land liggen als de luchthaven, kan dat land die vrijgeleide niet zelf geven, wat diplomatiek op enorm veel praktische problemen en problemen van indiscretie (minstens één derde land betrekken) stoot ...

om die reden (Brussel als enclave in een ander land) is de optie Brussel niet bij Vlaanderen bijzonder onwaarschijnlijk (buiten het feit dat Vlaanderen wellicht de enige van de drie (EU-VL-W) entiteiten is die Brussel kan én wil financiëren.

maar ook Vlaanderen zal dus wellicht een federale staat worden, met garanties voor de franstaligen in Brussel.

Laatst gewijzigd door Anna List : 10 mei 2007 om 08:46.
Oud 10 mei 2007, 10:58   #50
barteke
Burgemeester

barteke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
Brussel ligt in Vlaanderen, is omringt door Vlaanderen en maakt dus deel uit van Vlaanderen ...
mooi gezegd ma ge zijt er vet mee.

Citaat:
Brussel verliest wellicht al zijn internationale zetels (Nato en EU) WANT Brussel heeft geen luchthaven
alsof de spoorweg zaventem brussel zal worden doorgeknipt in dat geval..
+ je hebt nog steeds "brussels south"
barteke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2007, 11:11   #51
Jonas Elossov
Europees Commissaris

Jonas Elossov's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jonas Elossov
Standaard

En hoe was het debat?
Oud 10 mei 2007, 11:15   #52
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
mooi gezegd ma ge zijt er vet mee.

alsof de spoorweg zaventem brussel zal worden doorgeknipt in dat geval..
+ je hebt nog steeds "brussels south"

enclaves worden zelden 'toegestaan' bij nieuwe staatsvorming

dan blijft het feit dat men met 'diplomatieke gasten' over Vlaams grondgebied (als derde staat) moet (met alle diplomatieke risico's van dien) ... nee nee, als Brussel niet voor Vlaanderen kiest, kan het zijn internationale status en functie niet behouden.
Oud 10 mei 2007, 17:54   #53
barteke
Burgemeester

Standaard

Citaat:
enclaves worden zelden 'toegestaan' bij nieuwe staatsvorming
in deze uitzonderlijke situatie lijkt het voor mij nochtans vanzelfsprekend.

Citaat:
En hoe was het debat?
Hmz, ik vond, en denk wel dat dit algemeen is, dat spirit en CAP het beste uitblonken op het debat.
We waren met 200 ongeveer. CD&V ging van 50 stemmen achteruit tot enkele stemmen. CAP deed net het omgekeerde. VB ging van 1 naar 3 stemmen. VLD weet ik niet meer.. redelijk stabiel denk ik. Lijst dedecker van 1 naar 1 stem, PvDA van enkele naar een stuk of 10 stemmen.
SPa-Spirit steeg ook wat, deze hadden over de 100 stemmen.

Allemaal hadden ze mooie praatjes en mooie oplossingen voor alle problemen. Voor bijvoorbeeld milieu, en bedrijfswagens raden sommige partijen aan voor goedkoper openbaar vervoer. Anderen raden aan om bedrijven hybriede wagens te laten aankopen om die zo op de markt te brengen. Allemaal hebben ze mooie redelijke standpunten gezegd zonder veel verschil. Het was vooral de manier van zeggen dat volgens mij de doorslag gaf.
Het CAP was door ne jonge sympathieke sociale gast vertegenwoordigt. Hij was zeer gedreven en hij had standpunten als "we moeten het probleem van de vreemdelingen niet hier aanpakken, maar via ontwikkelingshulp de landen zelf steunen!"
Dit werd zeer populair opgevangen bij dit jonge publiek natuurlijk. Maarja, het gaat over belgische politiek. Daarmee los je niet de wereldarmoedde op..
Vandaar z'n stijging. Ik denk dat de meeste cd&v-ers niet echt overtuigd waren van hun stem en dat ze vooral er eerst op stemde omdat bvb hun ouders dat doen of ze het niet weten en dan maar een gematigde partij kiezen. Vandaar volgens mij het grote verlies bij deze. CD&V had een redelijk serieuze vrouw.. en NVA een jong meiske maar ze was absoluut niet spontaan. Ze kon ook niet echt aan de micro en moest hare nek altijd uitstrekken om iets te zeggen. Der werd dus meer mee gelachen dan wat anders.
VB was niet aanwezig maar de persoon van lijst dedecker was zeker even erg als een VBer volgens mij. Hij had ne grote mond en der werd mee gelachen.
Oud 10 mei 2007, 17:59   #54
barteke
Burgemeester

Standaard

jonas, kan je me het verschil tussen SPa en CAP verduidelijken?
Oud 10 mei 2007, 18:02   #55
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

duveltje382's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Met alle respect, maar het is de fout van de school om slechts één zijde uit te nodig
Wel beste Kim, dit wordt nu overal gedaan,het VB wordt geviseerd,en krijgt nergens de kans op een weerwoord.
Dus ik zie daar dan ook geen graten in, beste Kim ....
Oud 10 mei 2007, 18:21   #56
barteke
Burgemeester

Standaard

Moest het vb via coalities of via meerderheid aan de macht komen zal het volgens mij (op democratische manier) niet lang duren.
Wanneer ze het centrum voor gelijke kansen en het homohuwelijk weer zullen afschaffen denk ik niet dat er nog veel mensen op gaan stemmen.
Oud 10 mei 2007, 18:27   #57
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Wel beste Kim, dit wordt nu overal gedaan,het VB wordt geviseerd,en krijgt nergens de kans op een weerwoord.
Dus ik zie daar dan ook geen graten in, beste Kim ....
B Plus heeft het VB al uitgenodigd voor debatten, maar de communicatie is blijkbaar zeer slecht bij de VB'ers... Ze lieten niets van zich horen en uiteindelijk stuurden ze iemand naar een verkeerde locatie. Tja... daar had men een kans op weerwoord en men heeft ze gewoon vergooid.
Kim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2007, 18:29   #58
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Moest het vb via coalities of via meerderheid aan de macht komen zal het volgens mij (op democratische manier) niet lang duren.
Wanneer ze het centrum voor gelijke kansen en het homohuwelijk weer zullen afschaffen denk ik niet dat er nog veel mensen op gaan stemmen.
Liggen er dan zoveel mensen wakker van het CGKR, denk je?
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2007, 18:31   #59
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

duveltje382's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Denk jij nu echt dat heel Vlaanderen Homo is,ik ken zelfs Homo's die Tegen het homo huwelijk zijn,ik ken ook allochtonen die liever VB kiezen omdat de eerlijk allochtonen ook liever proper en veilig woont
Eens goed over na denken hé ......
Oud 11 mei 2007, 15:00   #60
barteke
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Liggen er dan zoveel mensen wakker van het CGKR, denk je?
Moest dat op het nieuws komen en moesten ze op de vrt dan betogingen filmen van mensen die tegen deze ondemocratische stap zijn, denk ik wel dat ze hier alleen maar kiezers van zullen verliezen, ja.

Citaat:
ik ken zelfs Homo's die Tegen het homo huwelijk zijn
Ahja? dat zou me ten zeerste verbazen. Sommige homo's huwen misschien bewust liever niet, maar dat is een individuele keuze. Als er mensen zijn die die keuze wel willen maken waarom niet. Voor het homohuwelijk hadden heterokoppels méér juridische rechten dan homokoppels. Welke homo's zouden het eerlijk vinden dat zij géén belastingsvermindering krijgen en hun heteroburen wel.

Citaat:
ik ken ook allochtonen die liever VB kiezen omdat de eerlijk allochtonen ook liever proper en veilig woont
Ken je die ook al persoonlijk? De vriend van m'n ma woont in brussel en hij kent ook een allochtoon dat op het VB stemt omdat hij zich onveilig voelt en het VB de enige nazistische aanpak toepast ja. Maar meer dan de helft van de inwoners in brussel is allochtoon dus het volledige progamma van het VBkan in deze stad NOOIT doorgevoerd worden. Oftewel was die man zich daar zeer bewust van, en hoopte dat het de criminelen zou aanpakken en niet 'de allochtonen'. Oftewel wist die man veel te weinig af van politiek.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:47.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be