![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() De EU trekt zich daar niks van aan, en de Raad van Europa is een logge praatbarak. Het Hof van de Rechten van de mens misschien, maar of je fundamentele rechten geschonden zijn omdat je een bepaalde taal op school moet leren...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Het zou toch prima zijn als de EU landen financieel voor Brussel gaan zorgen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Het trouwens belangrijker dat Vlaanderen er ook als overheid iets te zeggen heeft. Evenzo is het ook in het belang van Nederland dat in de hoofdstad van de EU het Nederlands een zo groot mogelijke status en verspreiding geniet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zoals ik al meermaals zei: ik kies voor Vladivostok. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
is er trouwens iets meer 'persoonlijke materie' dan gezondheidszorg ?! zelfs in de logica van de staatshervorming van de jaren '80 (gewest en gemeenschapsvorming) hoorde gezondheidszorg gesplitst te zijn (alle andere sociale materies zijn het ook, preventieve gezondheidszorg, jeugdzorg, sociale zorg ... ) puur objectief (zonder nationalistische emo) zou dit dossier al lang heel zakelijk gesplitst moeten zijn geweest en aan de gemeenschappen toegewezen zijn . |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
die bevoegdheid moet dus naar de gemeenschappen (NL-FR-D) in Brussel moeten net zoals nu voor de verkiezing de mensen een taalrol kiezen, die bepaalt dan de gemeenschap waar ze toebehoren : de GEWESTEN komen daar niet aan te pas. de basis van de federale staat is in belgie het verschil tussen persoons- en plaatsgebonden materie. het is belangrijk die verschillen goed te kennen en juist te catalogeren, wie dat inzicht kwijt raakt, ziet door de bomen het bos niet meer. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Brussel ligt in Vlaanderen, is omringt door Vlaanderen en maakt dus deel uit van Vlaanderen ... idd een onafhankelijk Vlaanderen zal niet ééntalig zijn. de opties : Brussel niet bij Vlaanderen (bij Wallonië) -onbetaalbaar -Brussel verliest wellicht al zijn internationale zetels (Nato en EU) WANT Brussel heeft geen luchthaven de Nato en de EU hebben geregeld dubieuze diplomatieke gasten die voor de duur van het bezoek beschikken over een vrijgeleide, welnu als de zetel van de Navo en de EU niet in hetzelfde land liggen als de luchthaven, kan dat land die vrijgeleide niet zelf geven, wat diplomatiek op enorm veel praktische problemen en problemen van indiscretie (minstens één derde land betrekken) stoot ... om die reden (Brussel als enclave in een ander land) is de optie Brussel niet bij Vlaanderen bijzonder onwaarschijnlijk (buiten het feit dat Vlaanderen wellicht de enige van de drie (EU-VL-W) entiteiten is die Brussel kan én wil financiëren. maar ook Vlaanderen zal dus wellicht een federale staat worden, met garanties voor de franstaligen in Brussel. Laatst gewijzigd door Anna List : 10 mei 2007 om 08:46. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | ||
Burgemeester
|
![]() Citaat:
Citaat:
+ je hebt nog steeds "brussels south" |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
Europees Commissaris
|
![]() En hoe was het debat?
![]() |
#52 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
enclaves worden zelden 'toegestaan' bij nieuwe staatsvorming dan blijft het feit dat men met 'diplomatieke gasten' over Vlaams grondgebied (als derde staat) moet (met alle diplomatieke risico's van dien) ... nee nee, als Brussel niet voor Vlaanderen kiest, kan het zijn internationale status en functie niet behouden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | ||
Burgemeester
|
![]() Citaat:
Citaat:
We waren met 200 ongeveer. CD&V ging van 50 stemmen achteruit tot enkele stemmen. CAP deed net het omgekeerde. VB ging van 1 naar 3 stemmen. VLD weet ik niet meer.. redelijk stabiel denk ik. Lijst dedecker van 1 naar 1 stem, PvDA van enkele naar een stuk of 10 stemmen. SPa-Spirit steeg ook wat, deze hadden over de 100 stemmen. Allemaal hadden ze mooie praatjes en mooie oplossingen voor alle problemen. Voor bijvoorbeeld milieu, en bedrijfswagens raden sommige partijen aan voor goedkoper openbaar vervoer. Anderen raden aan om bedrijven hybriede wagens te laten aankopen om die zo op de markt te brengen. Allemaal hebben ze mooie redelijke standpunten gezegd zonder veel verschil. Het was vooral de manier van zeggen dat volgens mij de doorslag gaf. Het CAP was door ne jonge sympathieke sociale gast vertegenwoordigt. Hij was zeer gedreven en hij had standpunten als "we moeten het probleem van de vreemdelingen niet hier aanpakken, maar via ontwikkelingshulp de landen zelf steunen!" Dit werd zeer populair opgevangen bij dit jonge publiek natuurlijk. Maarja, het gaat over belgische politiek. Daarmee los je niet de wereldarmoedde op.. Vandaar z'n stijging. Ik denk dat de meeste cd&v-ers niet echt overtuigd waren van hun stem en dat ze vooral er eerst op stemde omdat bvb hun ouders dat doen of ze het niet weten en dan maar een gematigde partij kiezen. Vandaar volgens mij het grote verlies bij deze. CD&V had een redelijk serieuze vrouw.. en NVA een jong meiske maar ze was absoluut niet spontaan. Ze kon ook niet echt aan de micro en moest hare nek altijd uitstrekken om iets te zeggen. Der werd dus meer mee gelachen dan wat anders. VB was niet aanwezig maar de persoon van lijst dedecker was zeker even erg als een VBer volgens mij. Hij had ne grote mond en der werd mee gelachen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
Burgemeester
|
![]() jonas, kan je me het verschil tussen SPa en CAP verduidelijken?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dus ik zie daar dan ook geen graten in, beste Kim ....
![]() |
![]() |
#56 |
Burgemeester
|
![]() Moest het vb via coalities of via meerderheid aan de macht komen zal het volgens mij (op democratische manier) niet lang duren.
Wanneer ze het centrum voor gelijke kansen en het homohuwelijk weer zullen afschaffen denk ik niet dat er nog veel mensen op gaan stemmen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#57 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() B Plus heeft het VB al uitgenodigd voor debatten, maar de communicatie is blijkbaar zeer slecht bij de VB'ers... Ze lieten niets van zich horen en uiteindelijk stuurden ze iemand naar een verkeerde locatie. Tja... daar had men een kans op weerwoord en men heeft ze gewoon vergooid.
![]() |
#58 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Eens goed over na denken hé ......
![]() |
![]() |
#60 | |||
Burgemeester
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |