![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | ||
Banneling
|
![]() U mag dat vinden. Maar ik geloof er wel in.
Citaat:
Citaat:
En ja, ze was ook onder de indruk van Mohamed's, niet alleen zakelijke, talenten. Ze was geen onderschikte vrouw en is dat nooit geweest. Ze heeft gewoon, net als vele vrouwen, altijd haar man gesteund. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In het Frans kan een mannelijke aanspreking evengoed gelden voor een gemengd gehoor. Dat geldt bijvoorbeeld ook in het Oud- en Nieuwgrieks. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Jezus heeft ook nooit gezegd dat het alleen mannen moesten zijn die apostelen of hun opvolgers moesten worden. Jezus heeft nooit gezegd dat het vrouwen verboden werd de boodschap uit te dragen Jezus heeft wel mannen als apostelen gekozen omdat in zijn tijd de joodse maatschappij een mannenmaatschappij was, waar vrouwen weinig of geen zeggingschap hadden en zeker niet in die dingen. We leven nu 2000 jaar later. Ook vanuit theologisch standpunt is God nog altijd een man. Dit zijn toch allemaal verouderde denkbeelden. Uw kerk bestaat uit mannen en vrouwen en veel meer uit vrouwen dan uit mannen. Denk daar eens aan. En wat die aanspreking betreft: ik heb deze interpretatie nog nooit gehoord. Maar eigenlijk gaat het hier niet om: het was de attentie, de hoffelijkheid, de consederatie tegenover de vrouwen aldaar aanwezig, die de mis nog wat meer glans had gegeven. En dat zit er blijkbaar niet in. Laatst gewijzigd door system : 26 mei 2007 om 19:35. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Vanuit theologisch standpunt was God nooit een man. Toen niet, en nu niet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
God is toch altijd in de theologie een 'hij', niet? Men zegt toch niet: God, zij is goed, maar God, hij is goed. Het is niet God de Moeder, maar God de Vader. Jezus spreekt tot God als tot zijn Vader. Aan het kruis zegt hij niet: Moeder waarom hebt ge me verlaten?? Neen, hij zegt: Vader waarom hebt ge me verlaten?? Laatst gewijzigd door system : 26 mei 2007 om 20:39. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
Banneling
|
![]() .
Laatst gewijzigd door system : 27 mei 2007 om 08:08. |
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Johannes Paulus de Grote schreef hierover: In het boek Psalmen lezen wij: "Gij zijt mijn zoon. Ik heb u heden verwekt. Ik zal uw vader zijn en gij mijn zoon." Het zijn profetische woorden die het hebben over God die Vader is in de diepste en authentiekste zin van het woord. Jesaja zei: "O Heer, Gij zijt onze Vader. Wij zijn de stof, door U gevormd, wij zijn het werk van Uw handen." Sion zei: "De Heer heeft mij verlaten, de Heer is mij vergeten." - "Kan een moeder het kind van haar schoot vergeten ? En zelfs als er een moeder zou bestaan die haar kind vergeet; Ik vergeet u nooit!" Het zegt veel dat in het boek van de grote profeet Jesaja 'het vaderschap van God' verrijkt wordt met een verwijzing dat geïnspireerd is op het moederschap. Jezus verkondigt vele keren het Vaderschap van God, aan alle mensen, dat verbonden wordt aan de vele uitdrukkingen die het Oude Testament bevatten. Volgens Jezus is God niet alleen "de Vader is van Israël, de Vader van de mensen", maar "Zijn Vader", "mijn Vader" !Deze relatie is m.a.w. geen relatie gericht op de sekse (horizontaal) maar verticaal (op de generatie). God heeft wel een grammaticaal geslacht, maar geen biologisch geslacht: Hij is Vader in de relationele betekenis. Bovendien komen we uit Hem voort (alfa) en gaan we naar Hem terug (omega).
pAx Et BoNuM Laatst gewijzigd door Judokus : 27 mei 2007 om 08:27. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 27 mei 2007 om 08:43. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Grote correctie: bij sommige gelovigen. Zeker niet bij "de" gelovigen. Daarenboven leert de heilige Johannes van Damascus in zijn geschrift over het rechte geloof dat we de benamingen van de goddelijke personen niet mogen zien als op zichzelf staand maar steeds in relationeel verband, en het dus niet gaat om een "mannelijke God". Hij onderstreept zelf dat zoiets een regelrechte godslastering is. God is niet mannelijk. God is niet vrouwelijk.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() 't Principe van de moeder-godin is er een van aardse vruchtbaarheid. Daar heeft 't wezen van God inderdaad niets mee te maken, daar God de totaal andere is.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Wat is God dan? God is......DIE IS. "Ik Ben die is": JHWH. Daar is er geen geslacht aan vast te binden.
pAx Et BoNuM Laatst gewijzigd door Judokus : 27 mei 2007 om 10:13. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Nogmaals: zo beneden, zo boven. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |
Banneling
|
![]() ![]() Citaat:
Strikt genomen heeft God heeft gewoon geen geslacht. God heeft eigenlijk niets wat wij ons ook maar enigzins kunnen voorstellen. Wij antropomorfiseren de hele tijd. Maar dat zei ik reeds. Dit allemaal voor zover er natuurlijk iets zoals 'een god' zou bestaan. En ook dat weten we niet echt. Laatst gewijzigd door system : 27 mei 2007 om 11:07. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() En denkt u dat nu werkelijk? Ga maar eens na bij praktizerende katholieken! Ik denk niet dat ze u als antwoord op de vraag "hoe stelt u God voor?" antwoorden met "een man met een lange witte baard"...
|
![]() |
![]() |