Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 10 februari 2004, 16:24   #41
De Garde
Europees Commissaris

De Garde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door k9
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Garde

Volledig mee oneens. Wij verkiezen politici vanwege het programma dat zij ons aanbieden. Daar staat nooit alles in, burgers hebben het recht om het beleid te corrigeren.
Inderdaad bij de volgende verkiezingen .
Als alles al beslist is, yeah right !
De Garde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2004, 16:26   #42
De Garde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:

Nee de SPA,PS,MR en al de anderen die voor zijn hebben een meerderheid van de zetels in het parlement en dus een meerderheid van het volk achter zich.
Kom zeg ! Alleen al bij de MR is er buiten de dissidentie in Brussel alleen maar gemor te horen.

Wat doe je ten andere met een nieuw thema waar de partij zich bij de verkiezingen niet over uitsprak? Wachten tot de volgende verkiezingen?
Oud 10 februari 2004, 16:31   #43
sebby
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Heb ik ook niet gezegd, maar over cruciale dingen of die als cruciaal aangevoeld worden moet dat mogelijk zijn. Het gaat niet over de terugbetaling van een medicament.

Wie zegt wanneer wel en wanneer niet? Heel eenvoudig: laat ons zeggen dat er 100.000 handtekeningen nodig zijn voor een referendum nationaal en 20.000 voor een bespreking in het parlement. Zo kan je toch de mogelijkheid bieden om als burger in te grijpen in de besprekingen.

Iedereen gaan stemmen? Dat is nu al niet het geval. Ongeveer 10% van de kiezers gaat niet meer stemmen. In Luik gaat nog maar 80% naar de stembus. Laat de mensen toch vrij om te gaan stemmen of niet. Je hebt het recht op een mening maar geen plicht.
1)Dus een kleine minderheid van 100.000 kan een bevolking van 10.000.000 laten gaan stemmen?
2)Er is stemplicht (en gelukkig maar)
3)Wie gaat er onpopulaire beslissingen kunnen nemen in een referenda-samenleving? (!!!!)
Oud 10 februari 2004, 16:36   #44
De Garde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sebby
Citaat:
Heb ik ook niet gezegd, maar over cruciale dingen of die als cruciaal aangevoeld worden moet dat mogelijk zijn. Het gaat niet over de terugbetaling van een medicament.

Wie zegt wanneer wel en wanneer niet? Heel eenvoudig: laat ons zeggen dat er 100.000 handtekeningen nodig zijn voor een referendum nationaal en 20.000 voor een bespreking in het parlement. Zo kan je toch de mogelijkheid bieden om als burger in te grijpen in de besprekingen.

Iedereen gaan stemmen? Dat is nu al niet het geval. Ongeveer 10% van de kiezers gaat niet meer stemmen. In Luik gaat nog maar 80% naar de stembus. Laat de mensen toch vrij om te gaan stemmen of niet. Je hebt het recht op een mening maar geen plicht.
1)Dus een kleine minderheid van 100.000 kan een bevolking van 10.000.000 laten gaan stemmen?
2)Er is stemplicht (en gelukkig maar)
3)Wie gaat er onpopulaire beslissingen kunnen nemen in een referenda-samenleving? (!!!!)
probeer misschien eens 100.000 mensen iets te laten tekenen, dan zal je wel beseffen dat dit niet zo lichtzinnig is. Er zijn overigens maar ongeveer 7 miljoen stemgerechtigden.

Of die stemplicht zo gelukkig is, daar wil ik vraagtekens bij zetten.

Nemen de politici dan zo vaak onpopulaire maatregelen? Ik pleit niet voor een referanda-samenleving, maar wel als een corrigerend middel. Op uitzondering van de verkiezingen neig jij nogal sterk naar technocratie.
Oud 10 februari 2004, 16:41   #45
k9
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Orde

De organisatie van de-mo-cra-tie is m.i. geen banaal ding, integendeel. De organisatie van verkiezingen, en wie mag deelnemen aan de staasvorm van ons land, lijkt mij integendeel van fundamenteel belang.
Moest het slaan op belgen zou ik je gelijk geven. Hier is het echter niet over belgen EN over een zeer beperkte groep. Helemaal niet belangrijk dus voor de gemiddelde belg.
k9 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2004, 16:44   #46
k9

Standaard

Citaat:

Neen, niet het Nederlandstalig gedeelte van dit apenland, daar is de meerderheid tegen volgens opiniepeilingen.
Je zegt het zelf, opiniepeiling . Ik kan er morgen 1 organiseren waar 100% voor is, en de dag erna 1 waar 100% tegen is.

Citaat:
En ik wil een volksraadpleging om de reden te ontkrachten van jou, nl. opiniepeilingen zijn slechts bevargingen van enkele mensen. Waar heb je schrik van?
Nergens van ik zou het leuk vinden om eens te zien hoe de belgen er echt over denken maar voor mij is het te onbelangrijk als ik moet kiezen pak ik ene referendum waar we echt iets aan hebben en dat is over een belangrijk onderwerp. Niet over iets symbolisch zoals dit.
Oud 10 februari 2004, 16:45   #47
De Garde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Citaat:

De organisatie van de-mo-cra-tie is m.i. geen banaal ding, integendeel. De organisatie van verkiezingen, en wie mag deelnemen aan de staasvorm van ons land, lijkt mij integendeel van fundamenteel belang.
Moest het slaan op belgen zou ik je gelijk geven. Hier is het echter niet over belgen EN over een zeer beperkte groep. Helemaal niet belangrijk dus voor de gemiddelde belg.
tja, principes zijn natuurlijk zonder belang. We zouden ook kunnen stemmen dat ze achterwaarts naar het werk moeten gaan. Who cares? Het gaat toch maar om een kleine groep....
Oud 10 februari 2004, 16:47   #48
Orde
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Citaat:

Je bent al-wetend. Ik laat in het midden of de gemiddelde Belg daar wakker van ligt of niet, maar de bevolking om haar mening vragen, lijkt mij niet zo ondemocratisch te zijn. Wat jij?
Orde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2004, 16:47   #49
k9

Standaard

Citaat:

Wat beslist is kan even makkelijk ongedaan gemaakt worden. Zo werkt een democratie nu eenmaal.
Oud 10 februari 2004, 16:47   #50
De Garde
Europees Commissaris

Standaard

[quote="k9"]
Je zegt het zelf, opiniepeiling . Ik kan er morgen 1 organiseren waar 100% voor is, en de dag erna 1 waar 100% tegen is.

Tsss, maar jij bent dan ook geen opiniepeilingsbureau. Niet dat alle uitslagen moeten gebeuren, maar in die markt is het kaf van het koren gescheiden.
Oud 10 februari 2004, 16:48   #51
sebby
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Nemen de politici dan zo vaak onpopulaire maatregelen? Ik pleit niet voor een referanda-samenleving, maar wel als een corrigerend middel. Op uitzondering van de verkiezingen neig jij nogal sterk naar technocratie.
Ik vind inderdaad dat de beste beslissing niet noodzakelijk die beslissing moet zijn waar de meeste mensen achter staan.

Als ik ga stemmen kijk ik goed op welke persoon ik stem, en verder moet je het systeem dan zijn werk laten doen.

De juiste man op de juiste plaats, en laat die dan zijn werk doen.
Afyn, we zijn het fundamenteel oneens hierover denk ik.
Oud 10 februari 2004, 16:48   #52
k9

Standaard

Citaat:

tja, principes zijn natuurlijk zonder belang. We zouden ook kunnen stemmen dat ze achterwaarts naar het werk moeten gaan. Who cares? Het gaat toch maar om een kleine groep....
Nu ben je het belachelijk aan het maken, zonder argumenten gevallen?

Zeg me eens eerlijk over wat zou je dit jaar liever ene referendum zien over de kiesdrempel of de vergroting van europa of over het migrantenstemrecht (er is maar 1 refendum dit jaar).
Oud 10 februari 2004, 16:48   #53
De Garde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Citaat:

Wat beslist is kan even makkelijk ongedaan gemaakt worden. Zo werkt een democratie nu eenmaal.
Da's redeneren in het luchtledige. Stel: er is beslist om een weg aan te leggen,men begint en nadien moet die weg er niet meer komen. Gaat die weg dan uit eigen beweging oprotten of zo?
Oud 10 februari 2004, 16:49   #54
k9

Standaard

Citaat:

Je bent al-wetend. Ik laat in het midden of de gemiddelde Belg daar wakker van ligt of niet, maar de bevolking om haar mening vragen, lijkt mij niet zo ondemocratisch te zijn. Wat jij?
Nee en dat zal ook gebeuren bij de volgende verkiezingen .
Oud 10 februari 2004, 16:50   #55
De Garde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Citaat:

Nu ben je het belachelijk aan het maken, zonder argumenten gevallen?

Zeg me eens eerlijk over wat zou je dit jaar liever ene referendum zien over de kiesdrempel of de vergroting van europa of over het migrantenstemrecht (er is maar 1 refendum dit jaar).
Natuurlijk maak ik het belachelijk, omdat je argumenten eigenlijk nergens op slaan.

Referenda moet je niet op bestelling laten doorgaan. Die worden bepaald door de actualiteit. Voor mijn part gaan al die referenda door, maar samen op één datum, zoals dat in Italië het geval is.
Oud 10 februari 2004, 16:51   #56
Orde
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Citaat:

Nee en dat zal ook gebeuren bij de volgende verkiezingen .
Je vindt verkiezingen m.a.w. een vorm van referendum. Maars is het ook democratisch dat partijen beloften maken, die ze na de verkiezingen terug inslikken en moet de bevolking dan opnieuw 4 jaar awchten om haar mening daarover te kennen te geven?
Orde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2004, 16:52   #57
k9

Standaard

Citaat:

Da's redeneren in het luchtledige. Stel: er is beslist om een weg aan te leggen,men begint en nadien moet die weg er niet meer komen. Gaat die weg dan uit eigen beweging oprotten of zo?
Slecht voorbeeld het stemrecht is niet iets vast.

Je kan het beter vergelijken met dat er een snelweg gepland is en een tijdje later terug opgedoekt word.

Als je nu ze stemrecht geeft kan je dat over enkele jaren net zo makkelijk weer afpakken, de groep is zo klein dat maakt toch niks uit.
Oud 10 februari 2004, 16:54   #58
k9

Standaard

Citaat:
[

Natuurlijk maak ik het belachelijk, omdat je argumenten eigenlijk nergens op slaan.
Nee je kan er nochtans niks op zeggen.

Nogmaals de groep is zo klein en slaat op niet belgen dat de impact op de gemiddelde belg niks is.

Citaat:
Referenda moet je niet op bestelling laten doorgaan. Die worden bepaald door de actualiteit. Voor mijn part gaan al die referenda door, maar samen op één datum, zoals dat in Italië het geval is.
Ach ja 20 zware thema's en enkele symbolische in 1 keer dan kunnen de mensen zich echt informeren .
Oud 10 februari 2004, 16:55   #59
De Garde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Citaat:

Slecht voorbeeld het stemrecht is niet iets vast.

Je kan het beter vergelijken met dat er een snelweg gepland is en een tijdje later terug opgedoekt word.

Als je nu ze stemrecht geeft kan je dat over enkele jaren net zo makkelijk weer afpakken, de groep is zo klein dat maakt toch niks uit.
Sorry jong, maar als je dat denkt...
De politieke realiteit is toch wat anders. Probeer maar eens een recht terug af te bouwen als het goedgekeurd is geweest.

Stel je alleen maar eens voor dat we het gratis busvervoer voor senioren zouden willen afschaffen. Wil jij er aan beginnen?
Oud 10 februari 2004, 16:56   #60
k9

Standaard

Citaat:

Je vindt verkiezingen m.a.w. een vorm van referendum.
Duh

Citaat:
Maars is het ook democratisch dat partijen beloften maken, die ze na de verkiezingen terug inslikken en moet de bevolking dan opnieuw 4 jaar awchten om haar mening daarover te kennen te geven?
Ja de mensen moeten zelf maar uitmaken hoe belangrijk de punten die ze beloofd hadden maar niet uitgevoerd hebben zijn.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:50.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be