![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
We hebben het hier niet over het 'kaholiek' geloof, maar wel over een christelijk geïnspireerd zijn. U verwart de twee. Laatst gewijzigd door system : 13 juni 2007 om 20:00. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Als u mij niet gelooft, kunt u altijd een e-mail naar die partij sturen om het hen zelf te vragen.
Laatst gewijzigd door Dave Brocatus : 13 juni 2007 om 20:25. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Je haalt hier alleen twee zaken door elkaar: godsdienstige inspiratie en banden met één bepaald kerkgenootschap. Op zich is dat niet zo heel erg verwonderlijk, omdat het christendom in België volledig gedomineerd wordt door de Rooms-katholieke kerk. Maar je moet die twee zaken toch uit elkaar houden. Godsdienstige inspiratie heeft nl. niets met een kerk te maken. Als een politicus of partij 'christelijk' is, zegt dat alleen iets over zijn levensovertuiging. Een staat of regering kan ook christelijk zijn, maar toch geen enkele band hebben met een bepaald kerkgenootschap. In Nederland verwijst de staat/regering op een aantal plaatsen daadwerkelijk naar het christelijke geloof, zonder dat dit een inbreuk is op de scheiding van kerk en staat. Er wordt immers niet een bepaald kerkgenootschap mee bedoelt en in NL zijn er zoveel christelijke kerkgenootschappen, dat de schijn ook niet gewekt wordt (wat in België misschien wel het geval is door de katholieke dominantie). Het wordt wat anders als de staat banden aanknoopt met kerkgenootschappen, of nog erger, met één bepaald kerkgenootschap. Dan wordt de scheiding tussen kerk en staat doorbroken. Dat laatste is bijvoorbeeld het geval in de Scandinavische landen, waar er een staatskerk is. De staat bemoeit zich met haar eigen kerk, dus geen scheiding van kerk en staat. In België is er ook geen scheiding van kerk en staat, omdat de staat onderscheidt maakt tussen erkende en niet-erkende godsdiensten (tevens een inbreuk op de godsdienstvrijheid trouwens) en zich vervolgens bemoeit met de interne organisatie van de erkende godsdiensten. De staat bemoeit zich ook hier met de kerk, dus geen scheiding van kerk en staat. Andersom kan ook, zoals bijv. in Iran, waar het juist de kerk is die zich met de staat bemoeit. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Uit die christelijke inspiratie haalt CD&V ook de waarden en principes inzake ethische kwesties zoals abortus, euthanasie of beleid inzake druggebruik. Hier is CD&V meestal geen voorstander van het idee dat elke mens zelf mag en kan bepalen welke de waarden zijn die het leven moeten oriënteren en duiden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Ik zat toen in een moment van universele vredige euforie en verbondenheid.
TOEKOMSTGERICHT tegen zinloos geweld en voor verantwoord ondernemen. VREDE en toekomst voor allen ![]() Het Universum, de Evolutie en Spiritualiteit zijn één . Als God bestaat is hij universeel en zijn alle godsdiensten, religies en filosofiën in de evolutie van de mensheid allicht een onderdeel. |
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 13 juni 2007 om 21:42. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() Het Christelijke CD&V bemint niet alleen de anderen niet maar dicteert anderen ook nog wat ze wel of niet moeten doen achter een loket terwijl ze dat zelf niet toepassen in hun eigen loket.
TOEKOMSTGERICHT tegen zinloos geweld en voor verantwoord ondernemen. VREDE en toekomst voor allen ![]() Het Universum, de Evolutie en Spiritualiteit zijn één . Als God bestaat is hij universeel en zijn alle godsdiensten, religies en filosofiën in de evolutie van de mensheid allicht een onderdeel. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
Banneling
|
![]() Ik geloof in zijn C ...mor niet binnen de huidige coalities en politieke ethieken.
Eerder als mens zou da wel nen toffen zen en zeer zekerst christelijk moh hmmm of hij die C ga laten gelden geloof ik niet echt . Mocht em nu nen heiligen zen dan had hij mischien sjans ....morja politiek is niet sociaal en niet christelijk ....dat gaan in deze legislatuur zien & leren ![]() Laatst gewijzigd door duncan : 13 juni 2007 om 21:47. |
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() De koning beveelt anderen niet zich aan te passen of verbiedt hen niet religieuze symbolen te dragen. Hij was zelfs eens heel teleurgesteld dat men een moslima bedreigde omdat ze een hoofddoek droeg.
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() 't Dragen van een C? Waarover heeft u het eigenlijk? U weet blijkbaar gewoon niet wat die "C" in het partijlogo betekent.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Leuk te merken dat iemand even sociaal bewust is dan ikzelf ...op spiritueel gebied dan hé ![]() Even melden aan derden alhier dat ik christelijk spirituele syncretist ben hé & ik zen geenen Jezuït dien schrik heeft van naakte mensen zenne ![]() ![]() ![]() Vroegere hoofd doeken bij ons vond ik schoon das zoals dialekt klappen en schrijven is fun ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() Ik zou het trouwens niet betreuren moest de CD&V opgaan in de NVA, dat zou tenminste beter met de realiteit overeen stemmen en niet bedoeld zijn om de kiezer te misleiden over degelijke christelijke normen en waarden.
TOEKOMSTGERICHT tegen zinloos geweld en voor verantwoord ondernemen. VREDE en toekomst voor allen ![]() Het Universum, de Evolutie en Spiritualiteit zijn één . Als God bestaat is hij universeel en zijn alle godsdiensten, religies en filosofiën in de evolutie van de mensheid allicht een onderdeel. Laatst gewijzigd door labyrinth : 13 juni 2007 om 22:05. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() U moet mij dan eens heel klaar en duidelijk uitleggen vanwaar die C dan vandaan komt als het niet het Christendom is.
TOEKOMSTGERICHT tegen zinloos geweld en voor verantwoord ondernemen. VREDE en toekomst voor allen ![]() Het Universum, de Evolutie en Spiritualiteit zijn één . Als God bestaat is hij universeel en zijn alle godsdiensten, religies en filosofiën in de evolutie van de mensheid allicht een onderdeel. Laatst gewijzigd door labyrinth : 13 juni 2007 om 22:06. |
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Tsjah das zijn streefdoel & die van anderen hé maar of die kruisjes draagt of maria beeldjes en zow wist ik ni alez ik dacht dat dien nen liberaal was of is seg tssss typischen belgischen burger alsge hem vraagt wie is bvb diruppo dan zien mensen raar naar u lol Maar ik snap wel wat je wil zeggen dat zen streefdoel/denken een beetje discriminerend of conservatief overkomt op de gewone mens & DAN moet ik je pas gelijk geven ...als mens . Nogis ik vond onze vroegere hoofd doeken kei mooi in het dagdagenlijkse straatbeeld toen achja ik was toen ni geboren moh het moet een schoon zicht geweest zijn gezien de talloze kunst en dia/foto archieven. *Y le term is nen amateur & inderdaad permanent christelijk maar ook tegenover elk volk hmmmm denken we . |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Ik begrijp er niets meer van. ![]()
TOEKOMSTGERICHT tegen zinloos geweld en voor verantwoord ondernemen. VREDE en toekomst voor allen ![]() Het Universum, de Evolutie en Spiritualiteit zijn één . Als God bestaat is hij universeel en zijn alle godsdiensten, religies en filosofiën in de evolutie van de mensheid allicht een onderdeel. Laatst gewijzigd door labyrinth : 13 juni 2007 om 22:47. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() "Christen-democratisch", dat is een politieke ideologie. Heel anders dan "christelijk" dat religieus is. Blijkbaar wil u dat gewoon niet weten.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 |
Banneling
|
![]() Zo kunnen we bezig blijven natuurlijk en kan men ook stellen dat naastenliefde geen christelijke deugd is maar in oorsprong een joodse. Zo ook de nederigheid.
Laatst gewijzigd door system : 14 juni 2007 om 07:44. |
![]() |
![]() |