Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 juni 2007, 13:35   #41
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hermanvk Bekijk bericht
Zoiets je natuurlijk niet proberen als moslim. Want dan krijg je de doodstraf
Die kunnen dat ook niet, tenzij je je zou bekeren tot een andere godsdient. Binnen de Islam wordt iedereen als moslim geboren.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2007, 15:15   #42
Dave Brocatus
Parlementsvoorzitter

Dave Brocatus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje Bekijk bericht
Ik twijfel er wel sterk aan of het ook wel daadwerkelijk gebeurt . Hun subsidie hangt namelijk af van het aantal "gedoopten" . Best zou dat register open en bloot op het net staan.
De subsidies die de katholieke kerk krijgt, hangen niet af van het aantal gedoopten.
Oud 15 juni 2007, 16:50   #43
drosophila
Eur. Commissievoorzitter

drosophila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hellfigger Bekijk bericht
De Kerk heeft gelijk, ze hoeft niet akkoord te gaan met een organisatie waarvan bepaalde standpunten niet overeenkomen met die van hun.
Dit gaat niet over 'akkoord gaan' of niet, dit is een regelrechte oproep tot boycot. Door een machtig instituut, dat een verpletterende verantwoordelijkheid draagt.
drosophila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2007, 16:58   #44
drosophila
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Ziehier de reactie van AI Vlaanderen zoals vandaag te lezen in De Morgen (sommige passages door mij in 't vet gezet).

Onder Vaticaans vuur
Wat doet of zegt Amnesty dat nog veel erger is dan een grove schending van mensenrechten?

Eva Brems vraagt zich af waarom Vaticaan oproept tot boycot Amnesty International

'Mensenrechten verdedig je met vuur', is een slogan van Amnesty International die de bekende kaars met prikkeldraad vergezelt. Daarbij ondervindt de organisatie voortdurend dat verdedigers van mensenrechten ook zelf onder vuur kunnen komen te liggen. Amnesty International is een luis in de pels van machthebbers van allerlei pluimage: nationale overheden, internationale organisaties, bedrijfsleiders en religieuze leiders. Het bericht uit het Vaticaan dat gisteren door de internationale media werd verspreid, is niet buiten categorie. Maar het verdient wel enige toelichting.

In een interview stelde kardinaal Martino, voorzitter van de Pontificale Raad voor Gerechtigheid en Vrede, dat het Vaticaan niet langer steun zou verlenen aan Amnesty International. Hij riep gelovigen bovendien op om hun steun aan Amnesty in te trekken.

Reden hiervoor is de recente besluitvorming binnen de mensenrechtenorganisatie in verband met werk rond abortus. Terwijl Amnesty International tot voor kort geen standpunt had over die kwestie is er sinds enkele maanden een overeenstemming die acties over dat thema mogelijk maakt in een aantal specifieke gevallen. Dat is niet in lijn met het standpunt van het Vaticaan, dat abortus in alle gevallen uitsluit.

Voor alle duidelijkheid: Amnesty International wordt niet gesubsidieerd door staten, en dus evenmin door het Vaticaan. Van het intrekken van steun door de centrale instanties van de katholieke kerk kan geen sprake zijn, aangezien dergelijke steun er gewoon niet is. De uitspraak van de kardinaal is eerder te interpreteren als een oproep tot een boycot. Een eigenaardige demarche.

Zover wij weten, roept het Vaticaan niet op tot een boycot van staten die zich schuldig maken aan systematische foltering en evenmin van bedrijven die kinderen uitbuiten als schuldslaven. Wat is het dan wel dat Amnesty International doet of zegt dat zoveel erger is dan dergelijke grove schendingen van mensenrechten?

Om te beginnen gaat het niet om iets dat Amnesty doet. Amnesty is een campagneorganisatie. De uitspraak van het Vaticaan heeft geen betrekking op een van de tientallen acties of campagnes die momenteel aan de gang zijn. Het is een reactie op een standpunt dat mogelijk in de toekomst acties kan inspireren, maar dat momenteel nog niet doet.

Sinds enkele jaren voert Amnesty intensief campagne over geweld tegen vrouwen. In het kader daarvan kwam van op het terrein de vraag om in concrete dossiers een standpunt over abortus te kunnen innemen. Over dat onderwerp bestonden bij onze leden uiteenlopende meningen. In een uitgebreid proces van consultatie is na twee jaar een consensus bereikt: Amnesty International spreekt zich niet uit over de morele aspecten van abortus, en komt niet op voor een 'mensenrecht op abortus'. Amnesty vraagt wel dat vrouwen die zwanger zijn als gevolg van een verkrachting of voor wie de zwangerschap levensbedreigend is (of een zeer ernstige bedreiging van de gezondheid), toegang krijgen tot abortus.

Dat laat ons toe om slachtoffers van verkrachting in een gewapend conflict meer te bieden dan de schrale troost dat hun lijden erkend wordt als mensenrechtenschending. In de tweede plaats kan Amnesty International vrouwen verdedigen die vervolgd worden omdat ze een abortus ondergingen. In Nigeria bijvoorbeeld krijgen vrouwen hiervoor de doodstraf.

Die standpunten zijn niet geïsoleerd, maar kaderen in het werk rond voortplantingsrechten voor vrouwen. Het is omdat vrouwen op veel plaatsen in de wereld nog geen baas zijn over hun eigen lichaam en hun eigen seksualiteit, dat er jaarlijks 68 000 vrouwen sterven door een onveilige abortus. Voor een dergelijk mensenrechtenschandaal kan Amnesty de ogen niet sluiten. Binnen datzelfde kader van reproductieve vrijheid werkt onze organisatie overigens al jaren tégen gevallen van gedwongen abortus, bijvoorbeeld in China.

Heel wat leden van Amnesty International zijn gelovig. Velen onder hen weten al langer dan vandaag dat de standpunten van het Vaticaan op een aantal punten in een gespannen verhouding staan met de internationale mensenrechten: de rechten van holebi's, de positie van vrouwen en de behandeling van dissidenten binnen de kerk,...

Als autonome individuen vinden zij voor zichzelf een evenwicht waarbij zij het nu eens oneens zijn met een kerkelijk standpunt en dan weer met een standpunt van Amnesty, zonder daarom hun geloof of hun mensenrechtenactivisme op te geven.

Wie streng dogmatisch denkt, zal stellen dat je niet tegelijkertijd alle mensenrechten én alle standpunten van het katholieke geloof kunt verdedigen.

Maar wie gelooft in de kracht van mensen weet dat dergelijke verschillen in de praktijk elke dag overbrugd worden in een gezamenlijke strijd voor de waardigheid van de meest kwetsbaren.

Eva Brems is Voorzitter Amnesty International Vlaanderen.
Oud 15 juni 2007, 19:32   #45
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

De Kerk is een religieuze organisatie die recht heeft op haat mening en overtuiging.
Mooie verschrijving.
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2007, 19:34   #46
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

En ik geef morgen nog de opdracht aan mijn bank mijn maandelijkse bijdrage voor AI te verdubbelen. Zeker weten.
Oud 15 juni 2007, 19:45   #47
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
En ik geef morgen nog de opdracht aan mijn bank mijn maandelijkse bijdrage voor AI te verdubbelen. Zeker weten.
Waarvoor respect. Ik heb nog nooit een bijdrage gestort. Ik vertrek van de veronderstelling dat een deel van mijn belastinggeld sowieso naar ngo's gaat.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2007, 20:17   #48
Vorenus
Banneling

Vorenus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mooie verschrijving.
Het valt op dat de linkse progressieve meute de kerk weer aanvalt op haar mening omtrent ethische kwesties.

Het is de recht van de kerk om een boycot af te roepen.

nochtans heb ik de Kerk niet zien oproepen tot haat, doodverwensingen en dergelijke zoals de Islam.
Vorenus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2007, 20:26   #49
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het valt op dat de linkse progressieve meute de kerk weer aanvalt op haar mening omtrent ethische kwesties.

Het is de recht van de kerk om een boycot af te roepen.

nochtans heb ik de Kerk niet zien oproepen tot haat, doodverwensingen en dergelijke zoals de Islam.
De Paus mag wat mij betreft zo'n boycott afroepen, hoor. Alleen moet die hansworst niet op mijn goedkeuring rekenen. En ik zou het best mooi vinden als hij (of zijn handlangers) met zijn (hun) grijpvingers uit mijn portemonnee zou(den) blijven ook.

Dat laatste is helaas nog niet mogelijk hier in België, maar ik hoop op de invoering van de 'Kirchensteuer' naar Duits voorbeeld. Liever vandaag dan morgen.
Oud 15 juni 2007, 21:01   #50
drosophila
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Dit gaat veel verder dan het uiten van een "mening omtrent ethische kwesties". De Kerk roept op tot een boycot van één welbepaalde mensenrechten(!)organisatie. Wié valt wié aan, zegt u?
Oud 15 juni 2007, 22:12   #51
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De Paus mag wat mij betreft zo'n boycott afroepen, hoor. Alleen moet die hansworst niet op mijn goedkeuring rekenen. En ik zou het best mooi vinden als hij (of zijn handlangers) met zijn (hun) grijpvingers uit mijn portemonnee zou(den) blijven ook.

Dat laatste is helaas nog niet mogelijk hier in België, maar ik hoop op de invoering van de 'Kirchensteuer' naar Duits voorbeeld. Liever vandaag dan morgen.
Bent u katholiek?

Zo neen, dan richt de paus zich niet tot u. Dus, wat staat u daar eigenlijk te bazelen?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2007, 22:13   #52
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door drosophila Bekijk bericht
Dit gaat veel verder dan het uiten van een "mening omtrent ethische kwesties". De Kerk roept op tot een boycot van één welbepaalde mensenrechten(!)organisatie. Wié valt wié aan, zegt u?
En dat mag de Kerk. Daar is niets fout aan!
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2007, 22:16   #53
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

labyrinth's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Sedert wanneer is de kerk bang om fouten te maken ?
labyrinth is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2007, 05:34   #54
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Esperanza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Bent u katholiek?
Zo neen, dan richt de paus zich niet tot u.
Wat precies begrijp je niet?
Citaat:
De Paus mag wat mij betreft zo'n boycott afroepen, hoor.
----------------------------

Citaat:
. Dus, wat staat u daar eigenlijk te bazelen?
Citaat:
En ik zou het best mooi vinden als hij (of zijn handlangers) met zijn (hun) grijpvingers uit mijn portemonnee zou(den) blijven ook.

Oud 16 juni 2007, 05:41   #55
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Interessant te horen dat jouw - om even het geijkte cliché te gebruiken - "waarden- en normensysteem" door jouw slaafs opvolgen van je religieuze regeltjes, uitgevaardigd door een stelletje zichzelfbenoemde vertegenwoordigers van een bepaalde godheid, zodanig overhoop ligt dat jij je geen vragen stelt bij de oproep tot boycot van een mensenrechtenorganisatie...

Ik kan het alleen maar toejuichen (nou ja) dat de RKK een dergelijke oproep heeft gelanceerd. Mogelijks worden een paar ogen opengetrokken door weldenkende gelovigen die mensenrechten belangrijker vinden dan wat theologisch gebazel.

Citaat:
Zover wij weten, roept het Vaticaan niet op tot een boycot van staten die zich schuldig maken aan systematische foltering en evenmin van bedrijven die kinderen uitbuiten als schuldslaven. Wat is het dan wel dat Amnesty International doet of zegt dat zoveel erger is dan dergelijke grove schendingen van mensenrechten?

Laatst gewijzigd door Esperanza : 16 juni 2007 om 05:52.
Esperanza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2007, 05:45   #56
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Idem dito.
Oud 16 juni 2007, 08:01   #57
cor
Minister

Standaard

Ik heb jaren lang een maandelijkse bijdrage voor AI gestort, maar was ermee gestopt om bepaalde redenen.
Vanaf volgende week start ik terug.
Die bijbelneuker in rome gaat me wat te ver.
cor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2007, 08:20   #58
Apocalyps
Minister

Apocalyps's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
same here.
Oud 16 juni 2007, 08:26   #59
Dave Brocatus
Parlementsvoorzitter

Dave Brocatus's schermafbeelding

Standaard

Als een meisje verkracht wordt dan is het belangrijk dat het slachtoffer geholpen wordt. Als een meisje verkracht wordt en achteraf zwanger blijkt te zijn dan is het belangrijk dat de slachtoffers (zowel het meisje als haar ongeboren kind) geholpen worden.

Wat men dan zeker niet moet doen is van dat ongeboren kind nog eens een slachtoffer te maken door het te doden. Amnesty International vindt echter dat men dit laatste wel mag doen, en daarom trekt het Vaticaan terecht haar steun aan deze zogenaamde mensenrechtenorganisatie in.

Zolang Amnesty International weigert om op te komen voor de rechten van de ongeboren kinderen (en hen zelfs het recht op bestaan wil ontnemen!), zijn ze mijn steun kwijt.

Laatst gewijzigd door Dave Brocatus : 16 juni 2007 om 08:27.
Dave Brocatus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2007, 09:56   #60
C uit W
Perm. Vertegenwoordiger VN

C uit W's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza Bekijk bericht

Djimi begrijpt niet hoe het komt dat wij betalen aan de kerk.
Beter opletten in de lessen geschiedenis.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:50.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be