Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 juli 2007, 10:27   #41
Libro
Secretaris-Generaal VN

Libro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dejohan Bekijk bericht
"Door de openbare ruimte te vullen met de volkstaal versturen wij een signaal naar de nieuwkomer dat zegt: wij hebben ons clubje taalkundig afgebakend, en zélfs als u volmaakt Nederlands leert, zult u er nog geen fluit van begrijpen. Golle Arabisch? Waaile Antwaarps! "

Volledige tekst:
http://www.knack.be/blog/blog.jsp?si...ie&rubriekID=0
Och, ik zie al wie het geschreven heeft: de man die Filip De Winter "met de handen vastgebonden op de rug en de vingers in de neus onder tafel kon debatteren." Zou die dat nu echt menen?
Support the country you live in or live in the country you support.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2007, 10:29   #42
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Turkje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
wat niet wil zeggen dat het een soort bekakt Nederlands is, maar toch verstaanbaar voor iedereen. En dat is mijn zaak.
Natuurlijk moet het verstaanbaar zijn voor iedereen; maar je verwijzing naar "ABN" liet wat mij betreft iets meer vermoeden dan dat... That's all
Oud 2 juli 2007, 10:29   #43
robert t
Europees Commissaris

Standaard

[quote=Turkje;2767717]Idem hier, maar dat betekent nog niet dat wij "bekakt Nederlands" praten thuis: ik houd het liever op "schoon Vlaams" Waar heb ik beweerd dat we thuis "bekakt Nederlands" praten? Taal is een levende materie, en thuis wordt inderdaad een soort "schoon Vlaams" gesproken, niet het taaltje van over de Moerdijk.

Citaat:
Een Antwerpse topschool
Waar zoals in elke school in Vlaanderen (bij mijn weten toch) 99.9% van de jongeren geen "bekakt Nederlands" praten.
Proficiat. Wat wordt er in de Antwerpse topscholen gesproken? Ook een tussentaal vermoedelijk of is het plat Antwaarps?

Citaat:
Dat hoeven ze ook niet te zijn om alsdusdanig te worden beschouwd.
Moesten mijn kinderen dit lezen, ze zouden eens goed lachen.
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2007, 10:31   #44
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Turkje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Proficiat. Wat wordt er in de Antwerpse topscholen gesproken? Ook een tussentaal vermoedelijk of is het plat Antwaarps?
Bwah, de meeste leraars spreken een soort van Antwerpse tussentaal: een schoon Vlaams zonder schone klinkers . Er zijn natuurlijk van die leraren Nederlands geweest, die ons hebben trachten "op te voeden" in dat soort verhollandst ABN, maar die zijn daar -gelukkig genoeg- voor geen meter in geslaagd.
Oud 2 juli 2007, 10:53   #45
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Knack: Dialect praten is allochtonen discrimineren
Awèèè in mienen tied in Spanje waster un groentenmarchandeuse die nen deftigen piek op mie ad en die tegen mie oltied in roazendsnel kweetniewavoar dialect sprak.

Os allochtone Spoansspreker voelde ne kikmie zwoar gediscrimineerd...
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2007, 10:55   #46
dejohan
Minister-President

dejohan's schermafbeelding

Stuur een bericht via Instant Messenger naar dejohan Stuur een bericht via MSN naar dejohan Stuur een bericht via Yahoo naar dejohan
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door predator Bekijk bericht
de Johan stelde :

Amaai, Johan. Wat een kamelen dat je schrijft ...

Je weet toch evengoed als ik dat de marokkanen géén arabisch praten; zélfs moeite hebben om het te begrijpen. Ten andere, wanneer, uit Casablanca marokkaanse geestelijken naar deze streken vertrekken om de Jihad, pardon, de Islam te "preken", dan moeten ze eerst nog arabisch leren die predikers. Dat leren gebeurt op kosten van ... de Belgische Staat ... Gelukkig is die nu rijk daar ze de helft van 144.000 kan binnenrijven - gesnopen ?

Dus onze Redouaaaaans spreken géén arabisch maar een raar marokkaans dialect : "Marokkaans �* la Jules de Geyterstraat" - zoals jij het wel weet is dat een straat niet ver van het Beerschotstadium en de Witte Sociale Woningen op 't Kiel.

Wanneer die marokkanen nu op vakantie gaan naar hun "thuisland", dan bemerken ze onmiddellijk twee zaken :

1. Hun dialect wordt door de autochtone bevolking aldaar NIET of nauwelijks begrepen;
2. Ze worden niet méér, met open armen ontvangen, door de autochtone marokkanen, zélfs niet door hun eigen familie (!) én waarom ?
a. andere gewoonten;
b. verschil in financiële toestand.

Eigenlijk, zijn die marokkanen blij dat ze ... zo snel mogelijk opnieuw naar het beloofde land ... Antwaaaarpen, pardon Belgiê, kunnen terugkeren om er Antwaaarps te tetteren of hun eigen dialect, als ze gaan "redouanen"; ik wil hier uiteraard niet zeggen "stelen", want dat doen ze bijna niet; dat is een Poolse Bezigheid.

Voor onze Turken : idem. In Izmir, Turkije, zouden onze Beringse Turken te horen krijgen : "Duitse(n) Turk".

Bronnen.

1. Vooral : mijn allochtone oud-studenten; gebuisden en enkele niet-gebuisden.
2. Een artikel in een Knack van zowat een jaar geleden.
3. Voor de Turken ook de Nederlandse TV.

Beste Groeten !

Ik heb dat niet zelf geschreven hoor, maar ne nitwit bij de Knack. En uiteraard vind ik dat hij serieus uit zijn nek lult.
dejohan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2007, 11:19   #47
eno2
Banneling

Standaard

'k Goa kik en bitje klappen wakikwille zulle, die allochtonen moeten moa zien dasse meezien.
Oud 2 juli 2007, 12:59   #48
HAMC
Perm. Vertegenwoordiger VN

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Sommige ouders zijn beter geïnformeerd dan je vermoedt. Als er problemen met het taalgebruik zouden geweest zijn zouden onze kinderen ons daar zeker over verteld hebben. Trouwens, ik weet niet of je zelf schoolgaande kinderen hebt, als je ze opvoedt in het dialect is dit jouw zaak. Ik verkies een behoorlijke taal, wat niet wil zeggen dat het een soort bekakt Nederlands is, maar toch verstaanbaar voor iedereen. En dat is mijn zaak.
Ja, ik vroeg het maar omdat de ouders gewoonlijk de laatsten zijn die iets weten over hun kinderen.

Edit: Let wel, hiermee bedoel ik niet dat dit op u slaat.

Verschaeve

Laatst gewijzigd door HAMC : 2 juli 2007 om 13:10.
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2007, 13:59   #49
omaplop
Minister-President

omaplop's schermafbeelding

Standaard

""ben je al regelmatig in wallonië geweest, eender in welke streek je komt, ook daar zullen ze met hun dialect praten, als je dan de franse taal deftig onder de knie hebt zal je ook problemen hebben om te begrijpen en u te laten begrijpen. by the way, ik schrik ervan dat walen de moeite doen om het nederlands te spreken, heb ik nog nooit meegemaakt, overal waar ik ze tegen kom kennen ze enkel de franse taal.""

Delcom : al eens gezien waar ik woon???

Laatst gewijzigd door omaplop : 2 juli 2007 om 14:00.
omaplop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2007, 14:09   #50
Kortaf
Europees Commissaris

Kortaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Joël De Ceulaer
Die hit van u, waarmee u nu al voor de zestiende week de Ultratop aanvoert, maakt gevoelens los waar men beter niet lichtzinnig mee omspringt, te weten: heimwee alsmede nostalgie nor de goeien ouwen tijd van rekenen en vlijt , toen het ammaal nog zo simpel was als kvraaghetaan .
Na Soetkin Collier en Laïs, nu ook de Fixkes ontmaskerd als ordinaire polder-fascisten!

Maar alle gekheid op een stokje: volgens mij heeft De Ceulaer het fameus fout voor. Als er iemand de Vlaamse dialecten nog beheerst, zijn het wel de Vlaamse Marokkanen en Turken. De toekomst van het authentieke Antwaarps, Geinsch en Haaassels ligt bij de allochtonen.

Laatst gewijzigd door Kortaf : 2 juli 2007 om 14:13.
Kortaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2007, 16:46   #51
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
Na Soetkin Collier en Laïs, nu ook de Fixkes ontmaskerd als ordinaire polder-fascisten!

Maar alle gekheid op een stokje: volgens mij heeft De Ceulaer het fameus fout voor. Als er iemand de Vlaamse dialecten nog beheerst, zijn het wel de Vlaamse Marokkanen en Turken. De toekomst van het authentieke Antwaarps, Geinsch en Haaassels ligt bij de allochtonen.
Dat is wat kortaf door de bocht, Kortaf.
Straks ga je nog beweren dat die toekomst in de Rif ligt...
Oud 2 juli 2007, 17:03   #52
Kortaf
Europees Commissaris

Kortaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Straks ga je nog beweren dat die toekomst in de Rif ligt...
Niet in de Rif, wel in Borgerhout, de Brugse Poort en Maasmechelen, mijn beste Eno2.

Of ken jij veel Vlaamse jongeren die beter dialect spreken dan de jongeren uit die wijken? Het is vaak de enige vorm van Nederlands die ze kennen.

Ik zou ernstig beginnen denken aan dialectbeschermende subsidies.
Kortaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2007, 17:15   #53
Uh-Huh
Banneling

Uh-Huh's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
"Door de openbare ruimte te vullen met de volkstaal versturen wij een signaal naar de nieuwkomer dat zegt: wij hebben ons clubje taalkundig afgebakend, en zélfs als u volmaakt Nederlands leert, zult u er nog geen fluit van begrijpen. Golle Arabisch? Waaile Antwaarps! "

Volledige tekst:
Wa fer iet is da na.
Uh-Huh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2007, 17:19   #54
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Overtijd was ik ergens in een VDAB, er waren daar 2 Turken tegen elkaar aan het praten in het Turks. Op het moment zelf werd ik het niet gewaar, maar die waren mij waarschijnlijk aan het diskrimineren. Als ze in een dialect bezig waren alleszins.

Of hoe werkt dat juist?

Verschaeve
Oud 2 juli 2007, 17:21   #55
Doki
Parlementsvoorzitter

Doki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Volledige tekst:
Ik denk dat je dat opiniestuk wel met een korreltje zout moet nemen.

Het gaat hem trouwens niet over het gebruik van dialect in het algemeen, maar specifiek over het gebruik van dialect in de media en als algemene omgangstaal. Ik kan de auteur daar wel voor een groot stuk in volgen. Mijn vriend is franstalig en doet al enkele jaren moeite om Nederlands te leren. Groot is zijn frustratie over het feit dat mijn familieleden uit West-Vlaanderen geen enkele moeite doen om een beetje Nederlands tegen hem te spreken, maar in plaats daarvan hun eigen dialect praten, waar ik zelf soms geen fluit van versta. Ook op de televisie hoor je veel meer dan vroeger dialecten en half-dialecten.

Laatst gewijzigd door Doki : 2 juli 2007 om 17:26.
Doki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2007, 20:36   #56
hurricane
Europees Commissaris

hurricane's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Volledige tekst:
Knack is nog een dommer blad dan 'dag allemaal'. En dat wil iets zeggen.
Gerund door rooie overlevenden die de eigen leugens als waarheid proberen op te dringen.
Perfect om een BBQ aan te steken...
hurricane is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2007, 21:11   #57
StevenNr1

StevenNr1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hurricane Bekijk bericht
Gerund door rooie overlevenden
StevenNr1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2007, 21:14   #58
Tantist

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HAMC Bekijk bericht
Overtijd was ik ergens in een VDAB, er waren daar 2 Turken tegen elkaar aan het praten in het Turks. Op het moment zelf werd ik het niet gewaar, maar die waren mij waarschijnlijk aan het diskrimineren. Als ze in een dialect bezig waren alleszins.

Of hoe werkt dat juist?
Gij zijt de racist!
Oud 2 juli 2007, 23:07   #59
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist Bekijk bericht
Gij zijt de racist!
Hoe komt ge daar nu bij? Ik ben helemaal geen racist.

Verschaeve
Oud 3 juli 2007, 10:05   #60
Tantist

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HAMC Bekijk bericht
Hoe komt ge daar nu bij? Ik ben helemaal geen racist.
Jawel! Gij stoute racist!

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:28.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be