Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 juli 2007, 12:51   #41
C uit W
Perm. Vertegenwoordiger VN

C uit W's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Dat valt nog te bezien. Er zijn inderdaad meer jongeren die openlijk uitkomen voor hun "conservatievere" waarden: seks alleen in een relatie , huwen, gemeenschapsvorming, solidariteit, religiositeit, etc. Of men dat soort waarden ook meer dan alleen met de mond belijdt is een ander paar mouwen.
Net wat ik zeg toch: geen absolutistische gedragingen meer om tot de zuivere heilsleer te komen, wel weer de 'juiste' richting inslaan.
Of weten wat ze is.
Citaat:
Of ze het monopolie zijn van een rechterzijde durf ik ook niet te beweren. Naast déze jongeren zijn er ook andere, die almaar vroeger aan seks beginnen en/of multiculturaliteit omarmen, individualistischer worden, een stedelijke mentaliteit koesteren, meer experimenteren, etc. Ik zie dus vooral meer polarisering tussen 'moralisten' en 'hedonisten', een polarisering die zich ook in mijn eigen hoofd lijkt af te spelen.
Vaak crapuul die zich zo gedraagt. Dat alleen al is reclame voor de 'moralisten'.
Oud 14 juli 2007, 17:23   #42
Trapper
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
[SIZE=3]Alles is zinloos. Niets is het nog werkelijk waard om voor te leven. Alles is om het even. Alles is inwisselbaar. Er is geen verschil tussen een moord om een MP3-speler of een moord om een riante erfenis. Het maakt niet uit of je op de CD&V stemt, of op de Sp.a., of het Vlaams Belang. Ooit was er foute muziek en muziek die kunst werd genoemd. Vandaag is muziek gewoon muziek. We willen normen, waarden, maar het maakt niet uit wélke. Iemand die zegt dat hij voor normen en waarden opkomt is voldoende om hem of haar onze stem te schenken. Je kunt een heuse intellectueel worden, maar als je dom blijft is er niets aan de hand. Je zou wasmiddel A kunnen kopen, maar ook wasmiddel B. Ze wassen allebei witter dan wit. We hebben duizend en één keuzemogelijkheden, maar we worden ook telkens weer gedwongen keuzes te maken. Reken eens uit hoe vaak per dag je aan het kiezen bent. En soms eindig je als de ezel van Buridanus, die niet kon kiezen tussen twee identieke balen hooi en ten slotte omkwam van de honger.

Niets heeft nog werkelijk betekenis. We geven, elk afzonderlijk, wel betekenis aan de dingen, maar de dingen zelf hebben geen betekenis. En het is om het even welke betekenis we toekennen aan iets. Vandaag deze, morgen die. Mijn buurman deze, mijn buurvrouw die. Alles wordt betekenisloos. Omdat alles zo zinloos is geworden, vervelen we ons te pletter. We vluchten uit de verveling, uit het nadenken, voor onszelf eigenlijk (een 'zelf' dat onbeschrijfelijk leeg is) door verstrooiing te zoeken in amusementsprogramma's. Of we zoeken kicks op, legale en illegale, die op hun beurt weer amusement vormen voor anderen: we laten ons bijvoorbeeld opsluiten in het Big Brother-huis. Of we doen mee aan Fata Morgana. We gaan soms ook op zoek naar 'zin' en 'betekenis' in de mystiek, de religie, de kabbalah, new age, curieuze therapieën, oosterse meditatie, sektes. Maar omdat alles inwisselbaar is, slagen slechts weinigen erin te volharden in deze alternatieven. Eigenlijk slagen alleen zij die niet meer nadenken erin te volharden. Vandaar dat religieuze groeperingen zo weinig mensen in hun midden hebben die nadenken (behalve degene die aan het hoofd staan). Als alles al door een god verklaard is, moet je zelf niet meer zoeken, en als God iets niet verklaard heeft, dan moet je je daarbij neerleggen. Wat wordt die God gemist sinds hij dood is.

Omdat we zoveel keuzes moeten maken, vertonen we steeds meer dictatoriale neigingen. We willen leiders die autoritair regeren. Sarkozy, de sterke man. George W. Bush, die ons zegt wie de goeien en de slechten zijn. Balkenende, die ons de weg naar de normen en waarden toont. Poetin. Chavez. We willen niet te veel compromissen. Niet te veel kleuren. Klaarheid, orde. Niet te veel culturen. Niet te veel prikkels. We willen een nanny die zegt hoe we onze kinderen moeten opvoeden, een Dr. Phill die ons zegt wat we moeten doen. Maar zij lossen niets op, want er zijn héél veel nanny's en Dr. Phills en ze zeggen allemaal wat anders. Al die keuzemogelijkheden maken mensen onzeker: maak ik wel de juiste keuze? zou die andere keuze niet beter geweest zijn? bestaat er überhaupt wel zoiets als dé juiste keuze?

Is het verwonderlijk dat in 'het westen' steeds minder mensen bij verkiezingen uit hun luie zetel komen als er te kiezen valt? En er steeds vaker maar een slag naar slaan? Steeds op zoek gaan naar een nieuwe held: Verhofstadt, Stevaert, Leterme? Om te constateren dat het vroeger beter was: Dehaene is terug, Stevaert wordt gemist. Maar uiteindelijk is alles zinloos. We zijn inmiddels zo vrij, zo 'bevrijd', dat we doelloos in de lucht hangen, nergens heen. Dat komt ervan als vrijheid een doel op zich wordt. Misschien moeten we ons stilaan de vraag stellen waarom we vrij willen zijn.
[/SIZE]
vroeger hadde we ni te kiezen, bij ons thuis zou dat geen waar geweest zijn maar ja vandaag de dag word er een heel nieuwe betekenis gegeven aan het concept "de grenzen aftasten", ze worden afgetast maar daar blijft het dan ook bij dus is er wel nog een grens tegenwoordig? davraag ik mij af en ik denk van ni als ge de jeugd tegewoordig zo ziet
Trapper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2007, 18:05   #43
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter

Stratcat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Trapper Bekijk bericht
davraag ik mij af en ik denk van ni als ge de jeugd tegewoordig zo ziet
In Vlaenderen Vlaemsch! Laat ons schande spreken van de hedendaegse jeucht!
Oud 14 juli 2007, 18:09   #44
Trapper
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De anarchistische bankier Bekijk bericht
In Vlaenderen Vlaemsch! Laat ons schande spreken van de hedendaegse jeucht!
ja lacht mar
dat is typisch links: ermee zo lachen zo, zo me een overtuigende attitude van "allez man doe ni zo onnozel" dat verkoopt nogal die attitude, desondanks de verrechtsing die positief zou moeten zijn, neen die linksen die vinden het nog plezant ook, dan kunnen ze nekeer goe lachen kijk maar naar jimTV enzo, daar vinden ze het cool om me de bijbel te lachen en pipi kaka troef
Trapper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2007, 18:13   #45
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter

Stratcat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Trapper Bekijk bericht
ja lacht mar
dat is typisch links: ermee zo lachen zo, zo me een overtuigende attitude van "allez man doe ni zo onnozel" dat verkoopt nogal die attitude, desondanks de verrechtsing die positief zou moeten zijn, neen die linksen die vinden het nog plezant ook, dan kunnen ze nekeer goe lachen kijk maar naar jimTV enzo, daar vinden ze het cool om me de bijbel te lachen en pipi kaka troef
typies links

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:06.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be