![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 |
Burger
|
![]() Ik zeg niet dat je vraag flauwekul is , maar wel dat voorspellingen doen zonder kennis van zaken dat is...
Weet je wat? Wacht een maand en post dan hier het antwoord. Over de vlotte bereikbaarheid van industrieparken kan men ook nog eens een boompje opzetten...met de wagen is idd alles vlot bereikbaar, met openbaar vervoer is het al véél minder. Trouwens : als de vacature op het WIS-systeem staat kan het zijn dat er vele kandidaten op afkomen die niet per sé begeleid worden door de VDAB , doch die enkel gebruik maken van de diensten ervan. |
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Spijtig genoeg kan werkloos zijn en opkomen voor je rechten tegenwoordig nog moeilijk zonder syndicale steun. Aan het personeel van de hulpkas heb je ook niets. Het systeem is tegenwoordig zo complex, en wijzigt voortdurend, dat het hopeloos wordt om zonder steun van een vakbond binnen een respectabele termijn en zonder veel verplaatsingen de juiste informatie te krijgen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Wsl zult U wel weten ![]() Waarom worden die mensen bij de inschrijving niet direct doorverwezen naar die werkgevers, die werkvok vragen? Kan toch niet zo moeilijk zijn, zou ik denken... Antwoord op mijn vraag: 0 ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |
Burger
|
![]() Citaat:
Ten tweede : als er dan zovele wergevers zijn die zoeken naar ongeschoolde arbeiders , waarom gaan die dan niet eens zelf zoeken op de KISS ( ongeveer hetzelfde als WIS , maar ipv jobs staan hier kandidaten op ). Ten derde : moest de VDAB dit doen dan zouden de werkzoekenden nogal zeveren over het gebrek aan keuzemogelijkheid en over het fnuiken van persoonlijk initiatief. Conclusie : wie wil geholpen worden wordt geholpen. Wie niet wil geholpen worden zoekt een zondebok! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Verleden jaar (of over twee jaar) heeft hij de KISS eens geraadpleegd.. Er stonden 72 kandidaten op, die zo inpasbaar waren... Hij belde ze alle 72 op... ![]() Niemand was bereid of kon.; ![]() (pijn in de rug; net zwanger; volgende week verlof... Te gek om verder te vertellen). Hij gaf toen de VDAB de raad, die kandidaten zelf eens op te bellen en zich voor te doen als kandidaat werkgever... ![]() Dan konden ze die tenminste uit het systeem halen, want veel zin heeft dat niet (ik ken uw antwoord al.. ![]() Bruno schrijft:Men zou ze dan tenminste een lijstje kunnen meegeven (zo direct afgeprint... ![]() Laatst gewijzigd door Chipie : 17 juli 2007 om 13:55. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Een werknemer die enkel Windows en office kent is voor de meeste werkgevers gewoon niet bruikbaar, omdat de bedrijven wel iets meer nodige hebben aan pc kennis dan wat de mensen thuis gebruiken. De ongeschoolde of laag geschoolden moeten dan wel weer ook over een goede fysiek beschikken. Laag en ongeschoolde die door hun knieën zakken als ze een doos van 10kg moeten oppakken of die na 10 traptreden even moeten naar adem snakken voor ze verder kunnen, zijn nu eenmaal niet bruikbaar voor bedrijven. En ik weet dat er iemand razend gaat worden, maar de VDAB werkt vaak met verouderde technieken en programma's om haar opleidingen te geven. En kan de meeste van haar cursisten nergens een echte ervaring binnen een bedrijf laten opdoen. En de Vdab kan de mensen geen fysieke verbeteringen geven. Dit is idd niet de schuld van de VDAB, maar wel een groot probleem voor de Vlaamse economie. De bedrijven schreeuwen dus idd om mensen, maar wel mensen die aan de juiste eisen voldoen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De meeste van de ervaringen die ik doorgaf met de VDAB zijn niet van horen zeggen, maar van mensen waarvan ik zelf de papieren heb gezien. Trouwens de bepalingen die achter een aangevraagde opleiding staan kan iedereen zonder problemen nakijken op zijn eigen pc thuis. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() [quote=Bruno;2793385]Ten eerste : wie in een werkwinkel aan de onthaalbediende zegt dat hij/zij niet overweg kan met die computers wordt alles uitgelegd (en zo moeilijk is dat heus niet!)
[/qoute] Wie in het WISS systeem zijn weg vind, gaat niet naar de werkwinkel, maar raadpleegt die thuis. Wie er niet aan uit kan gaat naar een WISS-computer, maar mag daar eerst zoeken of hij/zij iemand vind die hem/haar er wegwijs wil in maken, want de meeste van die computers staan niet op VDAB-kantoren, maar in gemeentehuizen waar slechts 1of 2 dagen per week iemand van de VDAB is en deze persoon heeft dan zelfs vaak geen tijd om er iets over uit te leggen aan de sukkelaar-werkzoeker. Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
Burger
|
![]() De kritiek op het KISS systeem is terecht, dit geef ik volledig toe.
Maar stel jezelf eens de vraag : waarom loopt dat systeem achter? Het zijn de gebruikers zelf die hun gegevens up-to-date moeten houden. Als er iemand zijn CV op KISS zet en volgende week (volgend jaar voor mijn part) vind hij/zij werk of treed er een andere significante verandering in zijn/haar situatie op (zwangerschap , invaliditeit) wordt er van de persoon in kwestie verwacht dat hij/zij zelf het dossier bijwerkt, en net daar wringt het schoentje! Het is net zoals een profielpagina van MSN ofzo...men geeft je de kans om relevante info te geven, maar het is niet de verantwoordelijkheid van MSN om ieders profielpagina te controleren op juistheid en volledigheid. Of vinden jullie dat er iemand van de VDAB die allemaal moet gaan controleren ? Ik ben daar hoegenaamd niet tegen , maar dan zal daar wel weer iemand moeten voor aangeworven worden en dat gaat niet zomaar binnen een overheidsdienst. Die werken nl met FTE kaders (full time equivalenten) en die liggen vast. Ik kan me wel inbeelden dat het frustrerend moet zijn steeds verouderde informatie te vinden in zo'n geval, doch schiet niet op de pianist! |
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
Burger
|
![]() Enkele uitzonderingen daargelaten (in provincie Antwerpen oa : Wilrijk , A'pen linkeroever) is er in elke gemeente een werkwinkel. Waar er nu nog geen zijn zullen er binnenkort ook openen trouwens. De WIS-computers in bibliotheken, culturele centra, winkelcentra , postkantoren enz vervangen deze niet doch zijn een aanvulling van het aanbod om het dichter bij de mensen te brengen. Wil men echter zijn dossier zelf beheren heeft men een code nodig die men enkel via een VDAB medewerker kan bekomen die dan ineens ook peilt naar de kennis en zelfredzaamheid van betrokken persoon. Dus m.a.w. de eerste keer ga je best naar een werkwinkel , tenzij je enkel een vacature wil zoeken...en nu moet jij mij eens uitleggen wat daar zo moeilijk aan is!
Vacature zoeken : Men klikke op JOBS ZOEKEN , en van daar is het steeds verfijnen : volgens diploma , volgens provincie , stad , enz... Wie dat niet kan zal op veel bedrijven ook niet moeten afkomen hoor. (en even voor alle duidelijkheid : ik ben géén VDAB consulent!) |
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
Banneling
|
![]() Wat bent U dan wel?...
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
Burger
|
![]() Zoals u in mijn profiel kan zien : ik ben electricien !
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
Burger
|
![]() Ach : electricien, elektrieker , gaan we spellingspelletjes spelen?
Niveau graag! En ik beschouw mezelf niet als de verstandigste van eender wat...zelfs niet van op dit forum! ![]() Maar ik doe mijn job naar behoren en dat is wat voor mij telt! Voel u gerust superieur hoor, mij niet gelaten... |
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Moet een werkzoekende dan ook nog zelf zijn gevolgde opelidingen bij de VDAB ingeven op de website van de VDAB???? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ook heeft zelfs minder dan 60% van de Belgische bevolking een pc thuis en dus ook geen internet. Zij zijn dus idd reddeloos verloren als er niemand is om hen te helpen. Ander kan ik het je mss anders uitleggen, hoeveel mensen kunnen er het wiel van hun auto vervangen? dit is anders ook niet moeilijk. Of hoeveel mensen kunnen er zelf een zekeringskast plaatsen en aansluiten. Het is anders niet moeilijk. een paar gaten in de muur boren, pluggen er in en de vijzen aandraaien. daarna de stroomdraden aansluiten en klaar is kees. Toch kan 90% van de Belgische bevolking zelfs geen zekering herstellen en hebben zij daar hulp bij nodig. Alles is makkelijk als je het kent en alles is moeilijk en zelfs bijna onmogelijk als je het niet kent |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 |
Banneling
|
![]() Zo is dat, Jantje...
De ongeschoolden worden hopeloos in de steek gelaten... |
![]() |
![]() |
![]() |
#58 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() 't is toch allemaal om zeep.
Mensen willen niet meer werken. Men snapt het nu nog niet.
![]() |
#59 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#60 |
Banneling
|
![]() |