![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
Partijlid
|
![]() Ze moet de toestemming geven aan je omgeving om het te doen.
![]() |
#43 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Die filosofie van absolute zelf-determinatie, van de mens die zelf over álles moet kunnen beslissen, alsof hij God is, de filosofie dus die modernisten, communisten, nazis en liberalen aanhangen, - heeft tot de grootste verschrikkingen geleid. Ik ben een voorstander van visies op het leven die holistischer, meer bescheiden zijn. Alle religies hebben een taboe op zelfmoord/moord, precies omdat zelfmoord/moord betekent dat ge God - die oordeelt over leven en dood - ontkent. Maar ook atheïsten kunnen het verschrikkelijk arrogante concept van de absolute zelf-determinatie afwerpen, door gewoon als principe te stellen dat wij opgenomen zijn in de grote kosmos, waar de Natuurwet heerst, en dat de dood - die wij niet beheersen - daar een fundamenteel onderdeel van vorm. Wie de dood aanvaardt, en dus erkent dat er boven zijn kleine ego krachten heersen die hij niet bemeestert, is volgens mij een wijzer mens. Atheïsten kunnen op grond van atheïstische filosofieën perfect tégen euthanasie zijn. Ik ben daar tegen. Ik vind dat ge de Mens niet als vervangmiddel moogt zien van God. Liberalen doen dat te veel. Met alle verschrikkelijke gevolgen voor de natuur en de samenleving tot gevolg. Laatst gewijzigd door C2C : 22 juli 2007 om 18:25. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#46 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
1° de onbetwistbare kost van de treinvertraging-> die VELE malen hoger is dan zeggen 'maak er een einde aan' - dat voor de economische kost, maar er is en blijft ook de menselijke kant: IK heb het recht om te beslissen wat IK met mijn leven doe (een leven dat ik zelfs niet eens gevraagd heb, want enkel afhankelijk van de zottigheid van mijn ouders). Dus, als ik het echt niet meer zie zitten.. dan kan ik toch beslissen om. En jouw opmerking van familie edgl. doet niets terzake: ik (jij) moet het formilier tekenen, en voldoende op voorhand - als ik dat doe op mijn veertigste + mijn testament maak, dan kan de familie daar NIETS aan veranderen!!! Laatst gewijzigd door Boontjes : 22 juli 2007 om 20:08. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Eerder het systeem van het vrijwillig afstaan van organen. Zonder uitdrukkelijke wens ... Maar dan bestaat de kans uiteindelijk dat 'de staat' zelfs pensioengerechtigde mensen gewoon dood slaat met dit argument ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
|
![]() Toch wel. Ik ben een atheïst, die de waarden die men in vele religies terugvindt, eer aandoet, zonder in een God te geloven.
Dat is trouwens geen contradictie. Onderzoek heeft immers uitgewezen dat de minst religieuze samenlevingen, het best de religieuze waarden waarmaken. Hoe atheïstischer de samenleving, hoe beter ze echt diepe waarden verdedigt. En andersom: hoe fundamentalistischer en religieuzer (vb. Verenigde Staten), hoe minder die waarden worden waargemaakt. Het befaamde essay van Monbiot gaat daarover: Better off without Him http://www.zmag.org/Sustainers/Conte.../23monbiot.cfm Het verwijst naar het onderzoek van Gregory Paul: Gregory S. Paul, 2005. Cross-National Correlations of Quantifiable Societal Health with Popular Religiosity and Secularism in the Prosperous Democracies: A First Look. The Journal of Religion and Society, Volume 7. Seculiere maatschappijen maken de waarden van het Christendom het meest waar. Theistische en religieuze samenlevingen, zoals de V.S., maken die het minst waar. De correlatie is sterk op bepaalde punten. Kortom, ik ben als atheist tégen euthanasie, omdat ik vind dat ge géén godsbeeld moogt hanteren. Liberalen die voor euthanasie zijn stellen eigenlijk de Mens als God voor, die zijn dus eigenlijk ook religieus. Ik niet. Ik ben een radicale atheist. Ik geloof alleen in de wetenschap en de natuurwetten. Daarom ben ik tegen euthanasie. Want mijn materialistisch-wetenschappelijke visie zegt mij dat de Mens bescheidener moet zijn, en de dood en het lijden moet aanvaarden als een natuurlijk verschijnsel, eigen aan de natuur. Laatst gewijzigd door C2C : 22 juli 2007 om 22:44. |
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
Partijlid
|
![]() Wel, ik moet toegeven dat die wil uiteindelijk wel bepaald wordt door de omgeving. De mens heeft geen vrije wil, als je het allemaal wat breder bekijkt.
![]() |
#53 |
Partijlid
|
![]() Ik heb het over euthanisie voor iedereen die dat wil of die dat zou willen.
Degene die het niet willen, worden ook niet verplicht. Wat logisch lijkt, maar het is een argument voor de contra's. Want - zo zeggen zij - als de meerderheid in de maatschappij voor euthanasie is, dan wordt de minderheid die er tegen is 'gedwongen' (mentaal) om het toch te doen. Het is trouwens ook een populair argument van de Kerk voor andere ehtische zaken.
![]() |
#54 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
Sommige godsdiensten kenden zo'n filosofie. Of als je gewoon alles bekijkt alsof het er niet is, of alsof het fictief is. Dan vervalt alle moraal en is er geen reden om jezelf het leven niet te ontnemen.
![]() |
![]() |
#55 |
Partijlid
|
![]() De maatschappij bepaalt of 2 plus 2 gelijk is aan 4.
![]() |
#56 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Neen, individuen bepalen dat.
![]() |
![]() |
#57 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#58 |
Partijlid
|
![]() Individuen die de maatschappij vormen en op hun beurt producten zijn van de maatschappij die op hun beurt weer als groep individuen de maatschappij vormen.