![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
![]() Maar dan nog er zullen dan altijd een aantal personen zijn die de boel dirigeren als je ze nu arbeider noemt of manager noemt. Heb je soms de naam van het bedrijf lijkt me wel zeer interessant Hurricane? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Ik zie het verschil niet hé. Die mensen zijn op dat moment steuntrekkend en tijdens hun opleiding in het bedrijf moet dat dan ook zo blijven. Dus voor het bedrijf geen enkele meerkosr buiten het voorzien van een trainingsfunctie, iets wat toch onder de maatregelen van de innovatie valt, of niet soms !?
Wim Verrecyken, Roeland Raes, Luc Vermeulen, Xavier Buisseret, Frieda Van Temsche, Francis Van den Eynde, Johan Vanslambrouck, Roeland van Walleghem, Johan Demol, Karel Dillen,... -------------------------------------------------- Een hoopje om als Vlaming echt trots op te zijn... |
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Met de 10.7% (die nu zal worden opgetrokken) was voor bedrijven die aan ploegenarbeid doen meer dan voldoende lastenverlaging aanwezig om zoiets te realiseren. Ik weet niet waar je die getallen vandaan haalt maar ik denk dat je enkele dingen vergeet. Buiten het feit dat men trainingsfuncties moet voorzien kost het de werkgever voor de rest dus niets. Infrastructuur zal op bedrijven die zoveel vacatures hebben openstaan wel aanwezig zijn. De selecties die men nu doet kosten bedrijven wel handenvol geld. Op het bedrijf zelf doorloopt men eerst drie stages : Een theoretische test op basis van kennis, bespreking met iemand van de dienst waarvoor je solliciteert, en bespreking met iemand van de personeelsdienst. Als men vervolgens geschikt wordt bevonden zal het bedrijf U een hele dag laten screenen, bvb. aan de hand van psycho-technische testen. Kom je daar door dan volgt nog eens een gesprek met de personeelsdienst en de medische keuring. Ik weet wel wat dit allemaal kost en ben ervan overtuigd dat het voorstel van zelf in opleiding te voorzien beter en goedkoper is. Er zijn trouwens genoeg voorbeelden waarbij bedrijven de vruchten plukken van opgelegde, en vrijwillige, opleidingen in het bedrijf. En ik zou nog kunnen leven met een maatregel die garandeerd dat de werkgevers de opleg die men eventueel heeft moeten betalen om die training te kunnen bekostigen terug krijgt. Wel met die verstande natuurlijk dat men die moet terugbetalen als later blijkt dat hun opleidingsprogramma niet werkt. Denk dat dit een redelijke eerlijke oplossing is, alléén nemen bedrijven niet graag zelf hun verantwoordelijkheid en dus ook daar zit een heel groot deel van het probleem.
Wim Verrecyken, Roeland Raes, Luc Vermeulen, Xavier Buisseret, Frieda Van Temsche, Francis Van den Eynde, Johan Vanslambrouck, Roeland van Walleghem, Johan Demol, Karel Dillen,... -------------------------------------------------- Een hoopje om als Vlaming echt trots op te zijn... Laatst gewijzigd door hurycane : 23 juli 2007 om 13:11. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | ||||||
Banneling
|
![]() Citaat:
Die "besparing" maakt ploegenarbeid hier weer net wat interessanter. Oost-Europa staat immers klaar om zulke arbeid over te nemen aan een fractie van de huidige kost. China staat op zijn beurt klaar om datzelfde van Oost-Europa over te nemen, tegen nog eens een fractie van de kost. Zulke scenario's ga je niet vermijden door van hogerhand vestzak-broekzak operaties door te duwen. Citaat:
Die 100k€ is enkel en alleen de fee voor de trainers... Die getallen komen gewoon uit de dagdagelijkse realiteit; voor 2500€ per persoon moet je alvast geen detailcursussen verwachten... (en al helemaal niet voor trainingen van enkele dagen). Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ik ga binnen mijn afdelingen ook geen hopen mensen opleiden, waarvan ik op voorhand weet dat 99% toch niet geschikt zal zijn. |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Die weten ook veel beter hoe je loonslaafjes het best kan uitpersen. Ze moesten de volledige loonmassa aan de topmanagers geven, dan was er geen probleem meer met afdankingen. Laatst gewijzigd door eno2 : 23 juli 2007 om 14:31. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
Europees Commissaris
|
![]() Als ik jullie een beetje kan volgen (ik heb niet alles gelezen) redeneren jullie hier vanuit een "middenstandersoptiek" nl. de eigenaar van een bedrijf als meewerkende patroon. Dat "systeem" is stilletjesaan vrij marginaal meestal
gaat het nu over bedrijven die hun kapitaal voor een groot gedeelte op de volatiele kapitaalmarkt ligt - maw de in loondienst verkerende manager moet er zorg voor dragen dat dit volatiele kapitaal in de onderneming blijft en dat de intrinsieke waarde van het bedrijf niet uitstijgt boven de virtuele kapitaalswaarde zoniet "pakt" een of ander duister hefboomfonds gewoon "de poen". Het zijn die (en alléén die) topmanagers die tegenwoordig fantastische lonen pardon vergoedingen opstrijken (lonen worden te zwaar belast) en dat is in de huidige lotterijbeurstoestanden zeer terecht. Een verankering van het bedrijfsleven (zoals bv. in de bondsrepubliek door medebestuursverantwoordelijkheid voor de arbeiders) zou hier enig soelaas kunnen brengen.. maar ja als we dergelijke oplossingen in een kader van kleinere machteloze staatjes plaatsen kan zoiets niet functioneren. Indien men de bondsrepubliek in haar 15 deelstaten zouden opsplitsen functioneert de "mitbestimmung" niet meer - vermits de arbeidersorganisatie dan ook in 15 machteloze delen verpulverd wordt. Om een fatsoenlijke invloed van de arbeidersbeweging hier te lande te bekomen zijn de respectievelijke Beneluxstaatjes a te klein.. we moeten uit de hopeloze verdeeldheid over futiliteiten geraken !
![]() |
#51 | |||||||
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Met zo een instelling kunnen die werkgevers best zelf nog eens een opleiding management gaan volgen want zo situeren zij zichzelf tussen de door U vernoemde 99%.
Wim Verrecyken, Roeland Raes, Luc Vermeulen, Xavier Buisseret, Frieda Van Temsche, Francis Van den Eynde, Johan Vanslambrouck, Roeland van Walleghem, Johan Demol, Karel Dillen,... -------------------------------------------------- Een hoopje om als Vlaming echt trots op te zijn... Laatst gewijzigd door hurycane : 23 juli 2007 om 15:15. |
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Wim Verrecyken, Roeland Raes, Luc Vermeulen, Xavier Buisseret, Frieda Van Temsche, Francis Van den Eynde, Johan Vanslambrouck, Roeland van Walleghem, Johan Demol, Karel Dillen,... -------------------------------------------------- Een hoopje om als Vlaming echt trots op te zijn... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | ||||||||
Banneling
|
![]() Citaat:
En vreemd genoeg vermelden die voorwaarden niet dat je nu plots opleidingscentrum voor de hele maatschappij moet gaan spelen... Citaat:
En trainingsfuncties bestaan vandaag al, net zoals het incalculeren van opleidingsverliezen. Er is dan ook geen één bedrijf dat een probleem heeft met het opleiden van competente mensen; dat maakt gewoon inherent deel uit van een bedrijfsproces. Een opleidingscentrum zijn voor het werklozenleger van de maatschappij, daar dient een bedrijf niet voor. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#55 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
De beste manier om als manager je eigen carrière te managen is de weg te doorlopen binnen een groot bedrijf, en dat duurt toch al gauw 10 �* 15 jaar. En de ingenieurs die hun heil zoeken in buitenland die zijn ook niet dik gezaaid hoor. Geen idee waar je die info vandaan haalt ?!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |||||||
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
De drie voorwaarden waren : concurrentiepositie verstevigen, humaniseren van de shift en verbeteren kwaliteit van de shift. Heel de maatschappij is dus blijkbaar onbekwaam volgens jou ? Citaat:
Citaat:
Citaat:
Hoe dat je dat twee goedkoper dan één, ben benieuwd !? Citaat:
En jij jou mening over de openbare diensten, ik heb het gewoon over het feit dat men ook daar die cyclus doorloopt. Citaat:
En we geven alléén maar opleidingen aan mensen die reeds in dienst zijn. Vraag mij dan ook af wat het verschil is met je vorige argumenten naar productieverlies etc... Voor mensen binnen een bedrijf is dat ineens gratis en voor niets blijkbaar !? Citaat:
Een manager die voor 40 externen gaat opleiden, in de hoop er op het einde van de rit 10 over te houden, die heeft dringend een cursus budgetbeheer nodig ja.[/quote] Wie heeft het hier over een manager ? Iemand die 25 jaar in een productieproces heeft gestaan kan met zijn linkerpink beter training geven dan eender welke manager zonder praktijk ervaring. Vanwaar komen die gedachtenkronkels toch dat managers alle wijsheid in pacht hebben en een arbeider te "lomp" is om zoiets als training te kunnen geven ?!
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | ||||||||||
Banneling
|
![]() Citaat:
Gaat mijn shift een betere werkverdeling hebben wanneer ik er de eerste de beste die een opleiding krijgt in drop, of gaat die ploeg een tandje bij mogen steken om die persoon op te leiden en tegelijk de band draaiende te houden? Gaat de kwaliteit erop vooruit wanneer je onopgeleiden in je productieproces neerploft? Gaat je concurrentiepositie erop vooruit wanneer je extra kosten hebt aan het nodeloos opleiden van een berg mensen? Vertel het maar. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ook al eens bij stilgestaan dat het invullen van een vacature (of van tien vacatures) geen full time job is voor twee personen? Citaat:
Citaat:
Citaat:
Tuurlijk mogen kandidaten werkloos zijn, zolang ze maar de juiste competenties hebben. Als ik een heftruckchauffeur zoek, dan ga ik niet eerst aan een legertje geïnteresseerden een opleiding cadeau doen, dan zoek ik iemand met opleiding. Dat hij werkloos is, zal me worst wezen zolang hij die werkloosheid kan verklaren. Citaat:
Ik heb eerder al expliciet gesteld dat het geven en voorzien van opleidingen inherent is aan het bedrijfsleven. Het opleiden van Jan en alleman niet. Citaat:
Citaat:
|
||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |||||||||
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Nochtans ijveren de werkgeversfederaties wel voor meer training in hun projectje actief in Vlaanderen. De bedenking die ik maak is waarom daar steeds weer bij de VDAB dient worden gekeken en nieuwe opleidingscentra dienen te worden opgericht. Waarom worden werkgevers ook is niet zelf mee verantwoordelijk gesteld ? Wie weet er nu het best wat hij nodig heeft in zijn of haar bedrijf ? De VDAB, een opleidingscentra of het bedrijf zelf ?! Citaat:
En een manager die niet over sociale reflexen beschikt is ook niet geschikt om opleiding te geven. En de manager die 40 werklozen laat opleiden, die hij niet hoeft te betalen, en die dus gebruik maakt van allerhande lastenverlagingen die daarvoor dienen heeft geen probleem met zijn budget. Het EXTRA aan budget dat hij daarvoor heeft gekregen kan hij nu niet volledig mee verrekenen in zijn winst, maar dat geld heeft hij niet zelf gegenereerd dus waarom zou het dan winst moeten zijn ?!
Wim Verrecyken, Roeland Raes, Luc Vermeulen, Xavier Buisseret, Frieda Van Temsche, Francis Van den Eynde, Johan Vanslambrouck, Roeland van Walleghem, Johan Demol, Karel Dillen,... -------------------------------------------------- Een hoopje om als Vlaming echt trots op te zijn... Laatst gewijzigd door hurycane : 23 juli 2007 om 22:34. |
|||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
W�*t proberen wij hier al zo lang uit te leggen??
![]() |