![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 |
Europees Commissaris
|
![]() Mijn excuses, jongeman, maar ik vind dit tijdverspilling.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
Minister-President
|
![]() Met wat gaan we nu dan bezig houden?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
Burgemeester
|
![]() Met waarvoor ik deze discussie begonnen ben: Zien jullie heil in een groot Vlaams-Waals front tegen de Belgische Staat? Hierbij zetten we het grondgebied opzij en bediscussieren we de instellingen.
Wanneer de Waalse en Vlaamse Bewegingen samenwerken in een pleidooi tegen de Belgische Staat, tegen de federale staatsstructuur en voor de Boedelscheiding en de Waalse en Vlaamse onafhankelijkheid, zou dat niet slimmer zijn dan enkel van eigen zijde van de taalgrens de opheffing van Belgie proberen te bewerkstelligen? |
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Je idee is niet nieuw, het is de voorbije decennia al meermaals geprobeerd, zelfs op partijniveau (ik herinner me gesprekken in de jaren '70 tussen de VU en het RW), maar dat is allemaal op niets uitgelopen. De reden is dat de Walen geen baat hebben bij het eind of een drastische omvorming van de Belgische staat. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Jij wil de taalgrens niet veranderen, maar waar moet Brussel dan heen? En de Vlamingen willen de faciliteiten afschaffen, terwijl de Franstaligen vinden dat elke gemeente zich door referendum bij Brussel moet kunnen aanhechten. ![]()
![]() |
![]() |
#46 |
Europees Commissaris
|
![]() Geen slecht idee, maar het moet voor alle Belgische gemeenten gelden. We willen geen voorrechten voor één bepaalde categorie, nietwaar? Dus een referendum in alle Belgische gemeenten over de vraag of ze willen aansluiten bij het Brussels Gewest. Ik zal zelf campagne voeren van Oostende tot Voeren voor een "ja".
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
Dat laatste wil ik nog even verder op ingaan: De Franse gemeenschap wordt opgesplitst in een Brusselse Franstalige Gemeenschap en een Waalse Gemeenschap, en het Vlaams gewest en het Brussels gewest fuseren, waarbij Brussel tweetalig blijft. Ideetje voor de toekomst? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
België is al een tijdje dood, het is wachten op de officiële acte en het herrijzen van twee nieuwe fenixen uit de asse. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
Burgemeester
|
![]() Nee natuurlijk niet! Dan zijn Vlaanderen en Brussel wel verenigd, maar kijk eens verder dan je neus lang is: Dan is heel Vlaanderen tweetalig, heeft de Franse gemeenschap zeggenschap over het Vlaanderen en wat al niet! Je blaast zo'n 100 jaar Vlaams activisme op!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zo zal het Groot-Brusselse Gewest een ééntalig Nederlandstalig deel kennen (het vroegere Vlaamse Gewest) en een tweetalig deel (Brussel-19).
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability". Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
|
![]() Citaat:
Tja, dan kunnen zij zich weer afscheuren om een vierde gewest te vormen he.
![]() |
![]() |
#52 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ben je naast Noord-Nederlander ook van calvinistische komaf? Je neemt alles zo vreselijk ernstig... Het voorstel om alle Vlaamse gemeenten aan te sluiten bij het Brussels gewest is een antwoord op de niet aflatende absurde eis van de franstalige taalracisten om zoveel mogelijk Vlaams-Brabantse gemeenten te kunnen anschlussen. Ik zou ze gewoon hun zin willen geven maar dan niet binnen hun eigen pietepeuterige grensjes. Ten tweede: denk eens na. Als alle Vlaamse gemeenten opgenomen worden in het Brussels gewest, dan verandert de samenstelling van het Brussels parlement toch drastisch? En dan kan dat parlement toch de wetten stemmen die het goed acht? Laatst gewijzigd door Kortaf : 17 juli 2007 om 15:23. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Als we er even de Belgsche grondwet bijnemen...
Citaat:
De grondwet zegt niets over het wijzigen van de gewestgrenzen. Maw, men kan de gewestgrenzen aanpassen, zónder aan het taalstatuut van die gemeenten te raken.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability". Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 17 juli 2007 om 15:26. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
|
![]() U vergeet dat Vlamingen een gegarandeerde oververtegenwoordiging hebben in het Brussels Parlement van 19 op 89. In uw plan zouden ze echter verschrikkelijk ondervertegenwoordigd zijn!
![]() |
#55 |
Europees Commissaris
|
![]() U vergeet dat een minimale vertegenwoordiging niet gelijk is aan een maximale vertegenwoordiging.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
|
![]() Citaat:
![]() ![]()
![]() |
![]() |
#57 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
De grondwet zegt niets over het wijzigen van de gewestgrenzen. Maw, men kan de gewestgrenzen aanpassen, zónder aan het taalstatuut van die gemeenten te raken. Jullie hebben gelijk, dat was een overhaaste reactie. En neen, ik ben niet van Calvinistische komaf, ik ben atheist (al ben ik wel christelijk opgevoed). Maar is het dan werkelijk zo dat door middel van dit referendum Vlaanderen en Brussel verenigd kunnen worden, zonder dat de invloed van de Franstaligen toeneemt? Weten jullie dat wel zeker? Als dat zo is dan is de doorbraak dichtbij... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar de Franstaligen zijn er vandaag wel vragende patij voor. Laat ons dan maar gerust het spelletje meespelen. Sint-Genesius-Rode bij het Brussels Gewest? Geen probleem voor ons, maar dan sluiten wij met z'n allen aan bij Brussel. Eens zien of gewest ook dan nog een Franstalig bolwerk zal blijven. ![]() Een Brussels Gewest met 500.000 Franstaligen, 6.000.000 Nederlandstaligen en nog een paar honderdduizend anderstaligen. Ik denk dat dat de grootste nachtmerrie van Maingain moet zijn. ![]()
Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 17 juli 2007 om 18:21. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() ![]() |
|
![]() |