Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 februari 2008, 15:43   #41
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Kwestie wat je objectiveerbare criteria noemt. Dat is voor iedereen anders. M.i. heeft een café/horeca-uitbater het recht om mensen te weigeren als hij dat wilt, het is per slot van rekening zijn zaak.
Als zelfs de overheid op vraag van de moslims mag zeggen dat mannelijke journalisten niet gewenst zijn mag een horeca uitbater ook beslissen wie in zijn zaak komt.

Laatst gewijzigd door daiwa : 14 februari 2008 om 15:49.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2008, 15:49   #42
Geert C
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa Bekijk bericht
Als zelfs de overheid in naam van de moslims mag zeggen dat mannelijke journalisten niet gewenst zijn mag een horeca uitbater ook beslissen wie in zijn zaak komt.
Gaat dat over dat in Kessel-Lo? Vreemd genoeg heb ik daar eens een foto van in de krant gezien, en raad eens? Er was een man aanwezig.
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2008, 15:50   #43
Geert C
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Kwestie wat je objectiveerbare criteria noemt. Dat is voor iedereen anders. M.i. heeft een café/horeca-uitbater het recht om mensen te weigeren als hij dat wilt, het is per slot van rekening zijn zaak.
Neen, toch niet. Er is wat ruimte voor interpretatie, maar ik denk dat voor een café de voornaamste criteria gewelddadig gedrag, alcoholmisbruik en zichtbare dronkenschap zijn.
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2008, 16:20   #44
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
Gaat dat over dat in Kessel-Lo? Vreemd genoeg heb ik daar eens een foto van in de krant gezien, en raad eens? Er was een man aanwezig.

Kan best zijn Geert.
Maar het gaat er over dat als een overheid op vraag van moslims mag zeggen dat mannelijke journalisten niet gewenst zijn, waarom een zaakvoerder dan ook niet zelf mag beslissen wie in zijn zaak gewenst is.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2008, 16:53   #45
Pølle
Minister-President

Pølle's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Neen, toch niet. Er is wat ruimte voor interpretatie, maar ik denk dat voor een café de voornaamste criteria gewelddadig gedrag, alcoholmisbruik en zichtbare dronkenschap zijn.
Ik snap niet waarom jij jouw redenen om iemand te mogen weigeren wilt opdringen? Iedereen heeft het recht* om op zijn eigendom mensen te weigeren om welke reden dan ook, hoe irrationeel die jou ook nog mogen lijken.

*: zou het recht moeten hebben, maar ja.
Oud 14 februari 2008, 17:03   #46
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat kan best zo zijn voor jou, maar voor iemand anders kunnen deze criteria compleet anders liggen. Mocht ik een cafébaas zijn zou ik me bijvoorbeeld niet storen aan 'alcoholmisbruik', want er wordt sowieso heel wat gedronken in cafés. Gewelddadig gedrag kan je trouwens mijden door sommigen de toegang te ontzeggen tot jouw zaak
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2008, 17:53   #47
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Kwestie wat je objectiveerbare criteria noemt. Dat is voor iedereen anders.
Objective criteria zijn voor iedereen gelijk.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2008, 17:56   #48
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat kan best zo zijn voor jou, maar voor iemand anders kunnen deze criteria compleet anders liggen. Mocht ik een cafébaas zijn zou ik me bijvoorbeeld niet storen aan 'alcoholmisbruik', want er wordt sowieso heel wat gedronken in cafés. Gewelddadig gedrag kan je trouwens mijden door sommigen de toegang te ontzeggen tot jouw zaak
Neen.

Je kan ze de deur wijzen als ze gewelddadig zijn. Desnoods beroep doen op politie.

Voor de rest kan je ze de deur wijzen als ze te jong zijn om het etablissement te betreden.
Oud 14 februari 2008, 17:58   #49
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Polle Tieker Bekijk bericht
Ik snap niet waarom jij jouw redenen om iemand te mogen weigeren wilt opdringen? Iedereen heeft het recht* om op zijn eigendom mensen te weigeren om welke reden dan ook, hoe irrationeel die jou ook nog mogen lijken.

*: zou het recht moeten hebben, maar ja.
Leidt tot willekeur. Een uitbater heeft het recht niet willekeurig op te treden.

Oplossing: maak van je etablissement een privéclub

Laatst gewijzigd door Rudy : 14 februari 2008 om 18:01.
Oud 15 februari 2008, 12:28   #50
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Een uitbater heeft het recht niet willekeurig op te treden.
Dus jij meent dat er in jezelf of een zekere wettelijke macht een vorm van deswillekeurificatie aanwezig is die de rationaliteit in andermans overwegingen kan afdwingen?

Lijkt me raar. Immers, wat voor mij willekeur is, hoeft dat niet voor jou te zijn. Eén of andere instantie de volledige zeggingskracht toebedelen om te bepalen wat willekeur is, dát lijkt me pas écht serieuze willekeur.

Laatst gewijzigd door lombas : 15 februari 2008 om 12:28.
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2008, 13:32   #51
Pølle
Minister-President

Pølle's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Leidt tot willekeur. Een uitbater heeft het recht niet willekeurig op te treden.

Oplossing: maak van je etablissement een privéclub
Wat is het precieze verschil tussen een privéclub en een café? Waarom mag een privéclub wel 'willekeurig' mensen weigeren, en een café niet? Is het in orde als ik m'n café een privéclub noem en voor de rest precies hetzelfde doe?

Wat is er trouwens mis met zogezegde willekeur? We kunnen aannemen dat een uitbater goede redenen heeft om net niet willekeurig mensen uit te sluiten; dat leidt immers tot minder winst. Een uitbater zal er alles aan doen om de doelgroep zoveel mogelijk te beschermen, of die doelgroep nu bestaat uit blanken, zwarten, vrouwen, mannen, homo's, hetero's, rokers, niet-rokers of - ach, waarom niet - filatelisten.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:14.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be