![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie. |
Bekijk resultaten enquête: liberalen/libertariers | |||
de VLD is niet liberaal genoeg en ik blijf VB stemmen |
![]() ![]() ![]() |
5 | 9,62% |
de VLD is niet liberaal genoeg en ik stemde VB, maar vanaf nu LDD |
![]() ![]() ![]() |
3 | 5,77% |
de VLD is niet liberaal genoeg en ik stem LDD |
![]() ![]() ![]() |
6 | 11,54% |
de VLD is niet liberaal genoeg maar ik stem toch VLD |
![]() ![]() ![]() |
0 | 0% |
de VLD is niet liberaal genoeg en ik stem iets anders |
![]() ![]() ![]() |
12 | 23,08% |
de VLD noemt zich terecht liberaal. |
![]() ![]() ![]() |
26 | 50,00% |
Aantal stemmers: 52. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
|
![]() Citaat:
Ook in een situatie met asymmetrische informatie en natuurlijke monopolies en heel de bataklan is een vrije markt - in de zin van: geen schending van eigendomsrechten - volgens mij superieur. Volgens anderen ook, trouwens. ![]() Dat er domme mensen zijn, is zeker waar, maar geen argument tegen het liberalisme. Als je de maatschappij centraal wil sturen of wil corrigeren wordt het probleem namelijk alleen maar groter: waarom zou een politicus die door een 'domme massa' gekozen wordt, verstandige beslissingen nemen om de markt te corrigeren? Enzoverder...
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |||||
Locatie: Dietsland-Europa Ideologie: Solidarisme en corporatisme
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#46 | |
|
![]() Citaat:
Liberalisme gaat echter uit van de volledige vrije markt met de volledige vrijheid van de mens. Corporatisme/solidarisme gaat nergens uit van ideaalbeelden waarbij iedereen gelukkig is.
![]() ![]() ![]() Laatst gewijzigd door Metternich : 29 juli 2007 om 14:18. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
|
![]() Citaat:
Kijk naar de discussie over de vrijmaking van de arbeidsmarkt. Zowel rechts als links vonden op dit forum dat het schandalig was dat buitenlandse werknemers de lonen van het Eigen Volk kwamen ondermijnen... Het waren enkel 'n handjevol liberale onverlaten zoals Lombas, Desiderius, La Chunga, ... en mezelf die daar geen graten in zagen. Wat nationalisme betreft heeft Adrian al kort samengevat: het liberalisme kan verzoenbaar zijn met nationalisme, maar niet met een "dwingend" nationalisme. Je kan gerust liberaal zijn en doordrongen van de Vlaamse gedachte, net zoals je gerust liberaal kan zijn en grote fan van Beethoven, maar in beide gevallen is het niét liberaal om die keuze op te leggen aan anderen of om er overheidsingrijpen mee te rechtvaardigen. Nu, wat het onafhankelijkheidsstreven betreft: de harde kern van het libertarisme vindt dat staten overbodig en onwenselijk zijn en dus maar beter kunnen verdwijnen (Rothbard, Hoppe, Van Dun). De klassiek-liberalen verkondigen dikwijls een stelling die jij graag zult horen: dat mensen (dus ook groepen mensen) het recht hebben zich af te scheuren van een staat. Het was Ludwig von Mises die als één van de eersten betoogde dat volkeren het recht hebben om zich los te scheuren van een staat waar ze zich niet in thuis voelen.
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
In tijden van economische bloei moeten zoveel mogelijk mensen ervan kunnen genieten, maar in tijden van crisis zullen veel mensen ook de broeksriem aanhalen.
![]() |
![]() |
#50 | |
|
![]() Wat gewoonweg belachelijk is. Ben jij gelijk aan je vader, je moeder, je grootvader, etc...?
Citaat:
![]() |
![]() |
#51 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
|
![]() Het is normaal toch niet liberaal om een andere mening (hier een gezond nationalistische) voor de rechtbank te slepen. Of heb ik dat verkeerd voor ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |||
|
![]() Citaat:
![]() Maar dat liberalisme "economisch-rechts" is, betwijfel ik ten zeerste... Als ik me niet vergis, komen de termen links en rechts uit de tijd dat de conservatieven ter rechterzijde van het parlement zaten en de progressieven aan de linkerzijde. In die tijd was het liberalisme een progressieve, een quasi revolutionaire stroming, toch? Het Decreet D'Allarde dat de economische vrijheid van beroep afkondigde, zal waarschijnlijk niet positief onthaald zijn door de conservatieven uit die tijd. Citaat:
Rechtsliberalisme op economisch vlak lijkt me eerder een soort "efficiëntie-overweging" te zijn: "we zijn niet voor vrije handel omdat we voor eigendomsrechten zijn, maar het is de makkelijkste manier om doelstelling X te bereiken." Indien doelstelling X vereist dat er centrale planning is, kan men dat liberalisme plots heel snel in de koelkast steken... Citaat:
Ik weet nog altijd niet goed of ik mezelf in de rubriek van die klassiekliberalen of van de anarchokapitalisten moet zetten... Maar er is in alle geval een grote overlap tussen wat ik denk en wat de klassiek-liberalen verkondigen. Wat die migratie betreft, dat is zo'n voorbeeld van 'rechtsliberalisme' versus 'liberalisme'. Aan de rechterzijde wil men vrije migratie wél om bepaalde knelpuntberoepen op te lossen ("doelstelling X") maar niet voor alle beroepen omdat dat in strijd zou zijn met bepaalde andere doelstellingen. Liberalisme (een consequent liberalisme, zou ik er overal moeten bijzetten) pleit voor vrije migratie - period.
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | ||
|
![]() Citaat:
Die fundamentele rechten volgens het liberalisme zijn 'life, liberty and property'. In die interpretatie zijn sommige pogingen om perfecte concurrentie te arrangeren juist een inbreuk op de vrije markt. Denk aan de opsplitsing van Standard Oil: het was een poging om een monopoliepositie te breken, maar uiteindelijk kwam het neer op een inbreuk door de overheid op de eigendomsrechten van Rockefeller en co. Een overbodige inbreuk ook, trouwens, dat gaf het Hooggerechtshof destijds zelf toe, maar dat terzijde. Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | |
|
![]() Citaat:
Eén van de steunpilaren van de liberale economische theorie is namelijk juist dat mensen niét gelijk zijn. ![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | ||||
|
![]() Citaat:
Uiteraard ga ik hierbij wel zeer kort door de bocht en vergeet ik (belangrijke) nuances, maar ik denk wel dat je weet wat ik bedoel. Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]()
![]() ![]() ![]() Laatst gewijzigd door Metternich : 29 juli 2007 om 14:38. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#60 |
|
![]() Zo hoor ik het graag, maar ongelijke mensen gelijkwaardig beschouwen doe je toch niet door ze maar te laten doen, een gelijke behandeling (ofte geen behandeling) te geven? Ik bedoel, libertairen zullen stellen dat iedereen zelf maar in zijn onderwijs moet voorzien bijv., maar dan behandel je de mensen gelijk, en niet gelijkwaardig daar sommigen dan meer kans op onderwijs hebben dan anderen in tegenstelling tot publiek onderwijs waar men tracht te democratiseren, iedereen op eenzelfde niveau van start poogt te laten gaan. Of vergis ik mij/sla ik de bal volledig mis?
|
![]() |
![]() |