![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 |
Burger
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Jazeker, Thorium 232 omzetten naar uranium 233 werkt prima. En het "afval", verarmd uranium (U238) kan perfect omgezet worden in Plutonium 239.
Dit wil zeggen dat 99.3% van alle Uranium versplijtbaar word. En we hebben daarvan al een enorme berg opgeslagen. Maar uiteindelijk zijn deze bronnen ook eindig. Maar da's nog wel een paar eeuwen verder.
![]() |
#43 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
Vreemdeling
|
![]() Electrabel beheert zowel Tihange als Doel. Wat maakt het dan uit dat er meer elektriciteit in Tihange dan in Doel aangemaakt wordt? Heeft toch niets met toegevingen te maken. Of zie ik iets over het hoofd?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
Vreemdeling
|
![]() Ahja juist. Nuja die romantici zie ik nogal eens vaker over het hoofd. Ik zal er in het vervolg aan denken!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Waarom moeten de kerncentrale in eigen land dan weg als onze energie toch uit kernergie komt én zelfs door dezelfde firma geleverd wordt?
Het Oosten: De kiezer heeft niet altijd gelijk. De kiezer heeft alleen gelijk als hij stemt zoals Het Oosten het zou willen. Laatst gewijzigd door Knuppel : 4 augustus 2007 om 17:21. |
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Tihange 1 is voor de helft eigendom van Electrabel en voor de rest in handen van SPE (Société publique de Production d'Electricité). Tihange 2 en 3 zijn voor 96% in handen van Electrabel. De resterende 4% is eigendom van SPE. Laatst gewijzigd door alberto : 4 augustus 2007 om 17:55. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dus reden om Tihange 1 te sluiten ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Thiange 1 heeft de respectabele leeftijd van 30 jaar overschreden. Maar gaat blijkbaar nog gestaag door.
Zelfs al breng ik de typische "Franse slag" in rekening, dan nog is deze centrale nog goed voor een decenium. Dus sluiten in 2015 lijkt me een goed plan. Samen met Doel 1 en 2. Wat wel wil zeggend dat we ergens 2000 Megawatt + moeten bijbouwen in de komende 7 en een half jaar. En hiermee bedoel ik een stabiele bron, geen windmolens of zonnepanelen. Op 7.5 jaar kunnen we kerncentrales, gasgestokte of kolengestookte centrales bijbouwen. De gasgestookte centrales hebben als groot nadeel de dure brandstof ,zelfs al is het biogas. Kolengestookte centrales zijn goedkoop, en kunnen op velerlei brandstoffen gestookt worden. Zonder enorme investeringen Kerncentrale. Peperduur, maar wel de minst vervuilende optie. De andere groene optie die wel "stabiel" is "Besparen" Maar zelfs al vervangen we elk huishoudelijk electrisch apparaat door een A++ versie, dan nog kunnen we tegen 2015 geen 2000megawatt besparen. Dit kan wel door alle industrie gewoon buiten te pesten. En om het af te werken, geen wegverkeer meer toe te laten.
![]() |
#53 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dus vraag ik mij af, of het niet logisch is, dat wij aan hun de voorrang geven om hun groene leuzen werkelijkheid te laten worden, en Tihange 1 sluiten. Laatst gewijzigd door Bob : 6 augustus 2007 om 11:05. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
Schepen
|
![]() Nee, dat is niet logisch, aangezien Electrabel zo een nog groter monopolie verkrijgt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 |
Minister
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#56 |
Schepen
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#57 |
Minister
|
![]() Tuurlijk
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#58 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#59 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het sluiten van Doel 1 en 2 is logisch. Kleiner en bijgevolg minder rendabel dan Thiange 1. In theorie.
In praktijk stel ik voor de 3 genoemde reactoren met 40 jaar dienst gewoon te stoppen. 20 jaar laten afkoelen, en dan de binnenkant opruimen.
![]() |
#60 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar uiteindelijk doet de levensduur van 40 jaar weinig terzake. Zolang men de degenererende elementen maar vervangt (en dat is dan weer een kosten/baten kwestie). Maar het al of niet sluiten van Doel1/2 - Tihange 1 zal een louter politieke kwestie zijn, los van economische aspekten. |
|
![]() |
![]() |