Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 augustus 2007, 22:30   #41
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nederlandse Leeuw Bekijk bericht
Maar de Vlamingen zijn een volk, in de allereerste plaats vanwege hun taal. De eerste strijden van de Vlaamse Beweging gingen om de taal. De gewesten van de Belgische Federatie lopen langs de taalgrens, en niet voor niets.
dat vind ik ook hoor.
Maar het is niet omdat wij dezelfde taal hebben als de Nederlanders, dat we daarom éen staat moeten vormen.
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2007, 22:52   #42
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht
dat vind ik ook hoor.
Maar het is niet omdat wij dezelfde taal hebben als de Nederlanders, dat we daarom éen staat moeten vormen.
Het is dan ook geen kwestie van moeten, maar er beide gebaat bij zijn.

Laatst gewijzigd door Cunning linguist : 18 augustus 2007 om 22:52.
Cunning linguist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2007, 23:39   #43
Nederlandse Leeuw
Burgemeester

Nederlandse Leeuw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cunning linguist Bekijk bericht
Het is dan ook geen kwestie van moeten, maar er beide gebaat bij zijn.
Precies wat ik wilde zeggen! Het is geen kwestie van moeten maar willen. En ik heb zo'n idee dat Vlamingen graag bescherming (dat betekent NIET aansluiting!) zoeken bij Nederland wanneer het onafhankelijk wordt. Omdat leven in Europa lastig genoeg is, en een opstart van een nieuw land altijd moeizaam gaat, heeft Vlaanderen in het begin, maar ook later, een bondgenoot nodig. En wie beter dan Nederland, met dezelfde taal, cultuur, economische belangen enz...?!
Nederlandse Leeuw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2007, 09:47   #44
Stef Leeuwenhart
Staatssecretaris

Stef Leeuwenhart's schermafbeelding

Standaard

BVN bestaat al en wie weet kan er nog een gemeenschappelijke zender bijkomen op de kabel. Niet vergeten dat er al talloze programma's door Vlaamse en Nederlandse zenders samen worden gemaakt omdat het goedkoper is en een groter publiek bereikt, een logische stap is een gemeenschappelijke (commerciele?) zender.
Stef Leeuwenhart is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2007, 09:52   #45
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Precies wat ik wilde zeggen! Het is geen kwestie van moeten maar willen. En ik heb zo'n idee dat Vlamingen graag bescherming (dat betekent NIET aansluiting!) zoeken bij Nederland wanneer het onafhankelijk wordt. Omdat leven in Europa lastig genoeg is, en een opstart van een nieuw land altijd moeizaam gaat, heeft Vlaanderen in het begin, maar ook later, een bondgenoot nodig. En wie beter dan Nederland, met dezelfde taal, cultuur, economische belangen enz...?!
Het kan evengoed zo zijn dat de nieuwe Vlaamse staat juist nog meer dan nu de behoefte heeft om zich tegen Nederland af te zetten om zich een identiteit aan te meten.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2007, 10:08   #46
Stef Leeuwenhart
Staatssecretaris

Stef Leeuwenhart's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Het kan evengoed zo zijn dat de nieuwe Vlaamse staat juist nog meer dan nu de behoefte heeft om zich tegen Nederland af te zetten om zich een identiteit aan te meten.
Vlaanderen heeft al een identiteit en hoeft er zich dus geen aan te meten, een identiteit die nagenoeg identiek is aan de Nederlandse.
Stef Leeuwenhart is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2007, 10:30   #47
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stef Leeuwenhart Bekijk bericht
Vlaanderen heeft al een identiteit en hoeft er zich dus geen aan te meten, een identiteit die nagenoeg identiek is aan de Nederlandse.
Het woordje nagenoeg, daar gaat het om. Juist als de verschillen klein zijn bestaat de neiging om die verschillen juist te benadrukken. Net als Belgie zal Vlaanderen zich willen afzetten om een zelfstandig bestaan te rechtvaardigen. Door de geschiedenis heen zie je dit vaker bij jonge staten hoor.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2007, 12:14   #48
Eddy B
Europees Commissaris

Eddy B's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Eddy B
Standaard

Citaat:
Zeide gij zot??
Bescherming van Nederland? Wijzijn de rijkste regio van europa en ver daarbuiten.
Zottekes
Vlaanderen ONafhankelijk !!

.

Laatst gewijzigd door Eddy B : 19 augustus 2007 om 12:14.
Eddy B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2007, 12:37   #49
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Geldt dan niet wederzijds?
De regio Brabant, inclusief Antwerpen, is nu al een zeer belangrijke economische motor voor beiden.
Oud 20 augustus 2007, 09:09   #50
Nederlandse Leeuw
Burgemeester

Nederlandse Leeuw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eddy B Bekijk bericht
Zeide gij zot??
Bescherming van Nederland? Wijzijn de rijkste regio van europa en ver daarbuiten.
Zottekes
Vlaanderen ONafhankelijk !!
U begrijpt mij niet helemaal. Ik zeg niet dat Vlaanderen na de afscheiding bij Nederland aan moet kloppen om geannexeerd te worden (zoals het Voorlopig Bewind aanklopte bij Frankrijk om opgeslorpt te worden). Juist niet! In ieder geval MOET Vlaanderen na onafhankelijkheid zo'n 10 jaar onafhankelijk blijven, zodat het land opgebouwd en ingericht wordt en het toegetreden is tot de EU en de VN.

Na de eerste 5 jaar zal Vlaanderen moeten gaan samenwerken met haar grootste handelspartners en zakenpartners. In de 1e plaats is dat wellicht Wallonie, in de 2e ongetwijfeld Nederland.

Op dat moment is het cruciaal dat er gemeenschappelijke media opkomen!
Nederlandse Leeuw is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:29.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be