Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 16 augustus 2007, 23:39   #41
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baseballpolitieker Bekijk bericht
Ja idd daar gaat het om, dat gekozen worden!
Gekozen wel, maar niet noodzakelijk op een democratische wijze. Vele van die functies worden trouwens bij aanduiding en niet bij kiezing gegeven. De gouverneursfuncties is geen verkiesbaar iets, maar er worden personen aangeduid en doorgegeven.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2007, 23:40   #42
baseballpolitieker
Perm. Vertegenwoordiger VN

baseballpolitieker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar baseballpolitieker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Hoe wist u dan dat het Nederlanders waren, want u begrijpt hen toch niet?

Natuurlijk kan ik wel begrijpen dat u sommige Nederlandse tongvallen niet begrijpt, daar u schijnbaar helemaal niet vertrouwd bent met Nederland. Ooit al eens met iemand uit Groningen gesproken? Een Zeeuw? Een Nederlands-Limburger? Ooit al eens afgestemd op TV Limburg (Nederlandse regionale tv)? Ooit al eens goed naar die mensen geluisterd?
Als we toch zo gelijk waren moet ik niet eerst een jaar de uitspraak gaan leren en bestuderen voor ik ze kan begrijpen eh!

Het volk dient de stem van de partijen te zijn, en de partijen niet de stem van het volk!
De nieuwe Vlaamse Partij! Vrij Vlaanderen
of neem eens een kijkje op ons geüpdate forum:Forum Vrij Vlaanderen
baseballpolitieker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2007, 23:41   #43
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als we toch zo gelijk waren moet ik niet eerst een jaar de uitspraak gaan leren en bestuderen voor ik ze kan begrijpen eh!
Blijkbaar kunt u niet begrijpen dat tongval niet het hoofdelement vormt in een taal...

U verwart daarenboven standaarduitspraak met regionale tongval.
Oud 16 augustus 2007, 23:42   #44
baseballpolitieker

Standaard

Aah btw, het schiet me weer te binnen tegen wie ik aan het discussieren ben, jah een tijdje geleden ook eens zo'n discussie gehad maar dan over iets anders, ja nu verklaart het veel....

Het volk dient de stem van de partijen te zijn, en de partijen niet de stem van het volk!
Oud 16 augustus 2007, 23:43   #45
baseballpolitieker

Standaard

Citaat:
Blijkbaar kunt u niet begrijpen dat tongval niet het hoofdelement vormt in een taal...

U verwart daarenboven standaarduitspraak met regionale tongval.
Heb ik dat ergens gezegd? Ik heb toch NOOIT gezegd dat Vlaams en Nederlands twee verschillende talen zijn?

De standaarduitspraak is ook serieus anders, maar onze dialecten kan ik tenminste nog verstaan. Dat dialect kon ik zelfs niet verstaan als ik er met men oor zo goed als op plakte...

Oud 16 augustus 2007, 23:46   #46
MaGNiFiCaT

MaGNiFiCaT's schermafbeelding

Standaard

Wat me opvalt is dat men, overal waar je komt, direct Hollanders kan herkennen. Als ik hen al op zo'n 10 meter afstand zie denk ik van: 'dat zijn Hollanders'. En als zij passeren en ik hoor hen praten, dan blijkt dit idd altijd zo te zijn. Gewoon hun manier van doen, hun gedragingen.

Zo was ik laatst in Italië en dit was weer niet anders, net als Kroatië vorig jaar, en Portugal het jaar daarvoor etc.

En eigenlijk zijn mijn gevoelens tegenover hen eerder negatief, maar dit is louter persoonlijk en hier echt niet relevant.
MaGNiFiCaT is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2007, 23:47   #47
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Heb ik dat ergens gezegd? Ik heb toch NOOIT gezegd dat Vlaams en Nederlands twee verschillende talen zijn?

De standaarduitspraak is ook serieus anders, maar onze dialecten kan ik tenminste nog verstaan. Dat dialect kon ik zelfs niet verstaan als ik er met men oor zo goed als op plakte...
"Onze" dialecten? Mag ik u dan eens vragen uit welke streek u afkomstig bent?

Dialecten begrijp je slechts door omgang. En dat bevestigt mijn eerder oordeel over u: u weet er niets van omdat u Nederland u onbekend is. Ga je met Nederlanders om dan ga je ook hun dialect begrijpen. Ik kan zo moeiteloos menig Zeeuw begrijpen; ik spreek zelfs een aardig woordje Zeeuws trouwens. Ik begrijp ook nog een aantal andere Nederlandse dialecten (en neen, het zijn geen Hollandse dialecten).

De standaarduitspraak is trouwens niet "serieus anders". Wel verschilt die en is die aanwijsbaar, maar "serieus anders" is het zeker niet. Ongetwijfeld verwart u hier weer eens tussen standaardtaal en poldernederlands.

En uw eerste alinea is toch maar weer eens prietpraat: daar heb ik geenszins over gesproken.
Oud 16 augustus 2007, 23:47   #48
Ambiorix

Standaard

Bwa, ik denk gewoon dat Vlamingen en Nederlanders op een aantal vlakken niet goed overeenkomen, en ik ben dan ook tegen een vereniging van de twee gebieden op staatkundig vlak. Taal is wel veel, maar niet alles.
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2007, 23:50   #49
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MaGNiFiCaT Bekijk bericht
Wat me opvalt is dat men, overal waar je komt, direct Hollanders kan herkennen. Als ik hen al op zo'n 10 meter afstand zie denk ik van: 'dat zijn Hollanders'. En als zij passeren en ik hoor hen praten, dan blijkt dit idd altijd zo te zijn. Gewoon hun manier van doen, hun gedragingen.

Zo was ik laatst in Italië en dit was weer niet anders, net als Kroatië vorig jaar, en Portugal het jaar daarvoor etc.

En eigenlijk zijn mijn gevoelens tegenover hen eerder negatief, maar dit is louter persoonlijk en hier echt niet relevant.
Ga eens naar Nederlands-Brabant of Zeeland. Loop eens rond op de markt, in een supermarkt, praat eens met de mensen, en... je zult onmiddellijk horen dat uw stereotiep beeld van "de" Nederlander niet klopt. Natuurlijk ontmoeten we vaak Nederlanders uit Holland (twee heel drukbevolkte provincies in Nederland), en die gaan, verkeerdelijk, vaak door als "de" Nederlander.

Onwetendheid is een grote ondeugd, zeker als men daarop gaat oordelen.
Oud 16 augustus 2007, 23:51   #50
baseballpolitieker

Standaard

Citaat:
"Onze" dialecten? Mag ik u dan eens vragen uit welke streek u afkomstig bent?

Dialecten begrijp je slechts door omgang. En dat bevestigt mijn eerder oordeel over u: u weet er niets van omdat u Nederland u onbekend is. Ga je met Nederlanders om dan ga je ook hun dialect begrijpen. Ik kan zo moeiteloos menig Zeeuw begrijpen; ik spreek zelfs een aardig woordje Zeeuws trouwens. Ik begrijp ook nog een aantal andere Nederlandse dialecten (en neen, het zijn geen Hollandse dialecten).

De standaarduitspraak is trouwens niet "serieus anders". Wel verschilt die en is die aanwijsbaar, maar "serieus anders" is het zeker niet. Ongetwijfeld verwart u hier weer eens tussen standaardtaal en poldernederlands.
Standaardtaal wordt niet gesproken in Nederland, alleen maar verkavelingsnederlands.

Ik zou de dialecten uit Vlaanderen wel verstaan maar die uit Nederland niet... Zelfs als ik beide nog nooit had gehoord.
Citaat:
En uw eerste alinea is toch maar weer eens prietpraat: daar heb ik geenszins over gesproken.
Wrm begint u over hoofdelement te janken anders.

Oud 16 augustus 2007, 23:51   #51
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht
Bwa, ik denk gewoon dat Vlamingen en Nederlanders op een aantal vlakken niet goed overeenkomen, en ik ben dan ook tegen een vereniging van de twee gebieden op staatkundig vlak. Taal is wel veel, maar niet alles.
Op welke vlakken zullen Vlamingen en Nederlanders niet goed overeenkomen volgens u?
Oud 16 augustus 2007, 23:52   #52
baseballpolitieker

Standaard

Citaat:

Niets persoonlijk ik heb het hier twee dagen geleden ook al gepost. En breidt die Kroatië, Portugal en Italië maar uit met Estland, Letland, Litouwen, Polen, Tsjechië...

Oud 16 augustus 2007, 23:54   #53
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Standaardtaal wordt niet gesproken in Nederland, alleen maar verkavelingsnederlands.

Ik zou de dialecten uit Vlaanderen wel verstaan maar die uit Nederland niet... Zelfs als ik beide nog nooit had gehoord.
Wrm begint u over hoofdelement te janken anders.
Eerste zin: al een joekel van een fout. Standaardtaal wordt weldegelijk in Nederland gesproken, zelfs veel meer dan in Vlaanderen. Daarnaast is er ook het zogenaamde "poldernederlands" dat ook sterk aanwezig is.

O ja, zou u een Vlaams dialect begrijpen dat u nog nooit gehoord hebt? Daarom nogmaals mijn vraag: in welke streek woont u dan wel?

Mocht u uit Antwerpen zijn, begrijpt u dan de Noord-Brabantse dialecten niet? Als u uit Oost-Vlaanderen bent, begrijpt u dan de Zeeuwse dialecten niet? Als u in Limburg woont (aan de Maaskant), begrijpt u dan de Nederlands-Limburgse dialecten niet? Enzovoort.

Als dat allemaal waar, dan heeft u echt wel een probleem hoor. Niet zozeer een taalkundig maar wel een mentaal probleem!
Oud 16 augustus 2007, 23:55   #54
MaGNiFiCaT

MaGNiFiCaT's schermafbeelding

Standaard

Ik gebruikte het woord 'Hollanders' maar eigenlijk moet dit 'Nederlanders' in het algemeen zijn.

En ik ben vaak in Nederland geweest, of heb wel eens vaker een programma op Nederland gezien, ik weet heus wel waarop mn conclusies en mn gevoelens errond gebaseerd zijn. Maar dit is dan louter persoonlijk.
MaGNiFiCaT is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2007, 23:56   #55
Ambiorix

Standaard

Citaat:
Op welke vlakken zullen Vlamingen en Nederlanders niet goed overeenkomen volgens u?
Internationale politiek: Nederland is traditioneel veel meer atlantisch en angelsaksisch gericht geweest.
Monarchie: Vlaanderen lust geen monarchie (meer), de Saksen-coburgers hebben veel krediet verloren. Ik verwed er veel op dat geen enkel koningshuis nog moet proberen aanspraak te maken op het Vlaamse volk; dat gaat niet pakken, het maatschappelijk draagvlak is totaal verdwenen.

Verder vrees ik dat Vlaanderen z'n bevoegdheden die het nu in België heeft zal zien inkrimpen in een eengemaakt Nederland. Vlaanderen zal degraderen tot éen van de regio's in Nederland. De utopie van de 17 provinciën komt er nooit meer.
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2007, 23:56   #56
evilbu

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Eerste zin: al een joekel van een fout. Standaardtaal wordt weldegelijk in Nederland gesproken, zelfs veel meer dan in Vlaanderen. Daarnaast is er ook het zogenaamde "poldernederlands" dat ook sterk aanwezig is.

O ja, zou u een Vlaams dialect begrijpen dat u nog nooit gehoord hebt? Daarom nogmaals mijn vraag: in welke streek woont u dan wel?

Mocht u uit Antwerpen zijn, begrijpt u dan de Noord-Brabantse dialecten niet? Als u uit Oost-Vlaanderen bent, begrijpt u dan de Zeeuwse dialecten niet? Als u in Limburg woont (aan de Maaskant), begrijpt u dan de Nederlands-Limburgse dialecten niet? Enzovoort.

Als dat allemaal waar, dan heeft u echt wel een probleem hoor. Niet zozeer een taalkundig maar wel een mentaal probleem!
We waren bezig over Kompany

Laatst gewijzigd door evilbu : 16 augustus 2007 om 23:56.
evilbu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2007, 23:57   #57
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik gebruikte het woord 'Hollanders' maar eigenlijk moet dit 'Nederlanders' in het algemeen zijn.

En ik ben vaak in Nederland geweest, of heb wel eens vaker een programma op Nederland gezien, ik weet heus wel waarop mn conclusies en mn gevoelens errond gebaseerd zijn. Maar dit is dan louter persoonlijk.
Dat laatste moet inderdaad zo zijn. Ook ik ben heel vaak in Nederland (heb er immers vrienden en ga er ook vaak voor zakelijke overeenkomsten), en ik kom tot een heel andere conclusie. Hollanders zijn inderdaad verschillend, maar met Zeeuwen en Brabanders merk ik grote gelijkenissen. Ook Friezen vallen heel goed mee.
Oud 16 augustus 2007, 23:58   #58
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De utopie van de 17 provinciën komt er nooit meer.
Wie gelooft daar dan wel in? Ik in ieder geval niet.
Oud 16 augustus 2007, 23:59   #59
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Internationale politiek: Nederland is traditioneel veel meer atlantisch en angelsaksisch gericht geweest.
De Belgische buitenlandse politiek wordt grotendeels gedomineerd door de Franstalige voorkeurslijstjes; niet door de Vlamingen.
Oud 17 augustus 2007, 00:00   #60
baseballpolitieker

Standaard

Citaat:

Welles nietes welles nietes... leuk maar vermoeiend... Poldernederlands of standaardnederlands? Ik zeg het één, jij zegt dat ik ongelijk heb en zegt dan alletwee.

Ik woon in West-Vlaanderen en versta Limburgers en Antwerpenaren maar niet alle Hollanders.

Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:16.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be