![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Gekozen wel, maar niet noodzakelijk op een democratische wijze. Vele van die functies worden trouwens bij aanduiding en niet bij kiezing gegeven. De gouverneursfuncties is geen verkiesbaar iets, maar er worden personen aangeduid en doorgegeven.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]()
POLITICS.BE 2:http://www.politiek.messageboard.be Het volk dient de stem van de partijen te zijn, en de partijen niet de stem van het volk! De nieuwe Vlaamse Partij! Vrij Vlaanderen of neem eens een kijkje op ons geüpdate forum:Forum Vrij Vlaanderen |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
U verwart daarenboven standaarduitspraak met regionale tongval. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
|
![]() Aah btw, het schiet me weer te binnen tegen wie ik aan het discussieren ben, jah een tijdje geleden ook eens zo'n discussie gehad maar dan over iets anders, ja nu verklaart het veel....
POLITICS.BE 2:http://www.politiek.messageboard.be Het volk dient de stem van de partijen te zijn, en de partijen niet de stem van het volk! De nieuwe Vlaamse Partij! Vrij Vlaanderen of neem eens een kijkje op ons geüpdate forum:Forum Vrij Vlaanderen |
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
|
![]() Citaat:
![]() De standaarduitspraak is ook serieus anders, maar onze dialecten kan ik tenminste nog verstaan. Dat dialect kon ik zelfs niet verstaan als ik er met men oor zo goed als op plakte... ![]()
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
|
![]() Wat me opvalt is dat men, overal waar je komt, direct Hollanders kan herkennen. Als ik hen al op zo'n 10 meter afstand zie denk ik van: 'dat zijn Hollanders'. En als zij passeren en ik hoor hen praten, dan blijkt dit idd altijd zo te zijn.
![]() Zo was ik laatst in Italië en dit was weer niet anders, net als Kroatië vorig jaar, en Portugal het jaar daarvoor etc. En eigenlijk zijn mijn gevoelens tegenover hen eerder negatief, maar dit is louter persoonlijk en hier echt niet relevant. |
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dialecten begrijp je slechts door omgang. En dat bevestigt mijn eerder oordeel over u: u weet er niets van omdat u Nederland u onbekend is. Ga je met Nederlanders om dan ga je ook hun dialect begrijpen. Ik kan zo moeiteloos menig Zeeuw begrijpen; ik spreek zelfs een aardig woordje Zeeuws trouwens. Ik begrijp ook nog een aantal andere Nederlandse dialecten (en neen, het zijn geen Hollandse dialecten). De standaarduitspraak is trouwens niet "serieus anders". Wel verschilt die en is die aanwijsbaar, maar "serieus anders" is het zeker niet. Ongetwijfeld verwart u hier weer eens tussen standaardtaal en poldernederlands. En uw eerste alinea is toch maar weer eens prietpraat: daar heb ik geenszins over gesproken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
|
![]() Bwa, ik denk gewoon dat Vlamingen en Nederlanders op een aantal vlakken niet goed overeenkomen, en ik ben dan ook tegen een vereniging van de twee gebieden op staatkundig vlak. Taal is wel veel, maar niet alles.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Onwetendheid is een grote ondeugd, zeker als men daarop gaat oordelen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | ||
|
![]() Citaat:
Ik zou de dialecten uit Vlaanderen wel verstaan maar die uit Nederland niet... Zelfs als ik beide nog nooit had gehoord. Citaat:
![]()
||
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Op welke vlakken zullen Vlamingen en Nederlanders niet goed overeenkomen volgens u?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |
|
![]() Citaat:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
O ja, zou u een Vlaams dialect begrijpen dat u nog nooit gehoord hebt? Daarom nogmaals mijn vraag: in welke streek woont u dan wel? Mocht u uit Antwerpen zijn, begrijpt u dan de Noord-Brabantse dialecten niet? Als u uit Oost-Vlaanderen bent, begrijpt u dan de Zeeuwse dialecten niet? Als u in Limburg woont (aan de Maaskant), begrijpt u dan de Nederlands-Limburgse dialecten niet? Enzovoort. Als dat allemaal waar, dan heeft u echt wel een probleem hoor. Niet zozeer een taalkundig maar wel een mentaal probleem! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
|
![]() Ik gebruikte het woord 'Hollanders' maar eigenlijk moet dit 'Nederlanders' in het algemeen zijn.
En ik ben vaak in Nederland geweest, of heb wel eens vaker een programma op Nederland gezien, ik weet heus wel waarop mn conclusies en mn gevoelens errond gebaseerd zijn. Maar dit is dan louter persoonlijk. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |
|
![]() Citaat:
Monarchie: Vlaanderen lust geen monarchie (meer), de Saksen-coburgers hebben veel krediet verloren. Ik verwed er veel op dat geen enkel koningshuis nog moet proberen aanspraak te maken op het Vlaamse volk; dat gaat niet pakken, het maatschappelijk draagvlak is totaal verdwenen. Verder vrees ik dat Vlaanderen z'n bevoegdheden die het nu in België heeft zal zien inkrimpen in een eengemaakt Nederland. Vlaanderen zal degraderen tot éen van de regio's in Nederland. De utopie van de 17 provinciën komt er nooit meer. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
|
![]() Citaat:
![]() ![]()
![]() ![]() Laatst gewijzigd door evilbu : 16 augustus 2007 om 23:56. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#59 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | |
|
![]() Citaat:
![]() ![]() Ik woon in West-Vlaanderen en versta Limburgers en Antwerpenaren maar niet alle Hollanders.
|
![]() |
![]() |