Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 augustus 2007, 10:28   #41
stropdrager
Minister-President

stropdrager's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door largo_w Bekijk bericht
Even deze draad kapen voor een aantal vragen...

Weet er soms iemand hoeveel stemmen Maingain exact heeft gekregen bij de laatste verkiezingen?
Heeft iemand enig idee hoeveel mensen de rand rond brussel telt? (= dat vlaams grondgebied waar maar een kleine 20% nederlandstaligen wonen)
Hoeveel mensen wonen er in vlaams brabant algemeen?

alvast bedankt...
Maingain behaalde 45.439 voorkeurstemmen.
In de 6 faciliteitengemeenten rond Brussel wonen er 69.104 mensen.
Vlaams-Brabant heeft 1.044.133 inwoners.

Laatst gewijzigd door stropdrager : 28 augustus 2007 om 10:34.
stropdrager is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2007, 10:45   #42
largo_w
Perm. Vertegenwoordiger VN

largo_w's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropdrager Bekijk bericht
Maingain behaalde 45.439 voorkeurstemmen.
Dankje wel...

Allemaal zeer weinig dus in feite...
Ik had echt meer verwacht!
largo_w is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2007, 08:23   #43
largo_w

Standaard

Citaat:
welke zijn dat nu weer?
drogenbos (4.822)-Linkebeek(4.710)-st genesius rode(17.975)-wemmel(14.996)-kraainem(13.105)-wezembeek oppem(13.496)?

ja?
Maar hoe zit het met de andere gemeenten waar ze op franstalige lijsten mogen stemmen? Hoeveel geeft dat in totaal? (dat was eigenlijk de vraag)

Citaat:
Ik dacht "dat is weinig" omdat ik er brussel bij nam maar eigenlijk is dat enorm...want brussel is daar niet bij...
Dus als ik het goed snap wonen er in de streek van vlaams brabant (+brussel:1.018.804) 2 000 000 mensen (of 18 % van België), klopt dit?
Maar 1000 000 mensen betekent ook 1/6 van vlaanderen . Dat is wel een hoop...
Oud 29 augustus 2007, 08:52   #44
largo_w

Standaard

Citaat:
Maar hoe zit het met de andere gemeenten waar ze op franstalige lijsten mogen stemmen? Hoeveel geeft dat in totaal? (dat was eigenlijk de vraag)
Is deze redenering juist: arrondissement halle vilvoorde telt 580 000 inwoners. Waarvan 80% franstaligen die dus op franstalige lijsten stemmen? Ofte een 450 000 stemmen die plots overgeschakeld zullen worden op vlaamse stemmen?

Dat is dan plots 8% meer stemmen die niet direct op het vlaams belang gaan stemmen...? Waarom willen die mensen dan zo nodig die splitsing? Ook Nva zal hierdoor in vlaanderen aan "populariteit" verliezen toch? Ze spannen dus eigenlijk hun eigen koord?
Maingain zou bij dit verlies ook bijna zijn volledige kiesvee verliezen (mogelijk is ook dat die komen uit brussel)...?

Nog een bedenking die ik maak is dat 80% op waalse lijsten stemt dan tellen de stemmen van waalse verkozenen toch voor 4,5 mio mensen en niet voor 4 mio mensen (hierbij reken ik brussel niet want dat is denk ik wat gecompliceerder)? En de verkozene in vlaanderen maar voor 5,5 mio stemmen en niet voor 6 mio?

Zitten er fouten in mijn redenering?

sorry dat ik hiervoor deze draad kaap maar die was toch aan het uitsterven niet? Of moet ik beter een andere draad hiervoor beginnen?
Oud 29 augustus 2007, 09:20   #45
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ik vind er geen.

Maar uiteindelijk hebben zowel franstaligen als nederlandstaligen een gelijk aan zetels. Het enige wat zal gebeuren is dat de franstalige zetels NOG goedkoper zullen worden zeker?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2007, 09:27   #46
largo_w

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
ik vind er geen.

Maar uiteindelijk hebben zowel franstaligen als nederlandstaligen een gelijk aan zetels. Het enige wat zal gebeuren is dat de franstalige zetels NOG goedkoper zullen worden zeker?
Ja dat klopt dus ook niet he...

Op het ogenblik dat we écht 4mio tegen 6mio zijn moet dat toch aangepast worden...?
Ik weet niet helemaal hoe het zit met de zetels kan jij mij dat uitleggen (of iemand anders)? Hoeveel krijgt brussel (wallonie/de kantons/vlaanderen)er? En hoe gebeurt dat % met het aantal stemmen?

Maar dus in m'n redenering zat volgens jou ook geen fout... Hmmmm ik had het zelf nog nooit zo bekeken eigenlijk...
Oud 29 augustus 2007, 09:44   #47
stropdrager
Minister-President

Standaard

Citaat:
welke zijn dat nu weer?
drogenbos (4.822)-Linkebeek(4.710)-st genesius rode(17.975)-wemmel(14.996)-kraainem(13.105)-wezembeek oppem(13.496)?

ja?

Ik dacht "dat is weinig" omdat ik er brussel bij nam maar eigenlijk is dat enorm...want brussel is daar niet bij...
Dus als ik het goed snap wonen er in de streek van vlaams brabant (+brussel:1.018.804) 2 000 000 mensen (of 18 % van België), klopt dit?
Maar 1000 000 mensen betekent ook 1/6 van vlaanderen . Dat is wel een hoop...
1) Ik had het inderdaad enkel over de faciliteitengemeenten; in Halle-Vilvoorde wonen er 580.407 mensen.

2) Klopt, Brussel maakt geen deel uit van Vlaams-Brabant, dus Vlaams-Brabant en Brussel samen tellen meer dan 2 miljoen inwoners. (Een heel dichtbevolkt gebied, dus).
Oud 29 augustus 2007, 09:45   #48
largo_w

Standaard

Nog een aantal cijfers:
http://statbel.fgov.be/figures/d21_nl.asp#2

bevolking van België in 2006:10.511.382
onderverdeling:
Brussels Hoofdstedelijk Gewest 1.018.804
Vlaams Gewest 6.078.600
Waals Gewest 3.413.978

Dus klopt m'n bedenking toch niet!
Waarom geeft men altijd foute cijfers? Ik ben er altijd van uitgegaan dat brussel 1mio bewoners had, vlaanderen 6 en wallonië 4 (11 mio in totaal dus).
Oud 29 augustus 2007, 09:46   #49
DenKempenzoon
Schepen

Standaard

Citaat:
1) Ik had het inderdaad enkel over de faciliteitengemeenten; in Halle-Vilvoorde wonen er 580.407 mensen.

2) Klopt, Brussel maakt geen deel uit van Vlaams-Brabant, dus Vlaams-Brabant en Brussel samen tellen meer dan 2 miljoen inwoners. (Een heel dichtbevolkt gebied, dus).
Dan is het aantal voorkeurstemmen dan Maingain toch niet bepaald spectaculair te noemen vind ik...
DenKempenzoon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2007, 09:50   #50
stropdrager
Minister-President

Standaard

Citaat:
Is deze redenering juist: arrondissement halle vilvoorde telt 580 000 inwoners. Waarvan 80% franstaligen die dus op franstalige lijsten stemmen? Ofte een 450 000 stemmen die plots overgeschakeld zullen worden op vlaamse stemmen?

Dat is dan plots 8% meer stemmen die niet direct op het vlaams belang gaan stemmen...? Waarom willen die mensen dan zo nodig die splitsing? Ook Nva zal hierdoor in vlaanderen aan "populariteit" verliezen toch? Ze spannen dus eigenlijk hun eigen koord?
Maingain zou bij dit verlies ook bijna zijn volledige kiesvee verliezen (mogelijk is ook dat die komen uit brussel)...?

Nog een bedenking die ik maak is dat 80% op waalse lijsten stemt dan tellen de stemmen van waalse verkozenen toch voor 4,5 mio mensen en niet voor 4 mio mensen (hierbij reken ik brussel niet want dat is denk ik wat gecompliceerder)? En de verkozene in vlaanderen maar voor 5,5 mio stemmen en niet voor 6 mio?

sorry dat ik hiervoor deze draad kaap maar die was toch aan het uitsterven niet? Of moet ik beter een andere draad hiervoor beginnen?
Je redenering klopt niet. In Halle-Vilvoorde hebben 80.000 mensen op Franstalige lijsten gestemd; 20% van het totaal.

kanton Asse: 12% Franstalige stemmen
kanton Lennik: 7% Franstalige stemmen
kanton Zaventem: 39% Franstalige stemmen
kanton Vilvoorde: 16,5 % Franstalige stemmen
kanton Meise: 19% Franstalige stemmen
kanton Halle: 31,5% Franstalige stemmen

Laatst gewijzigd door stropdrager : 29 augustus 2007 om 09:50.
Oud 29 augustus 2007, 09:50   #51
largo_w

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DenKempenzoon Bekijk bericht
Dan is het aantal voorkeurstemmen dan Maingain toch niet bepaald spectaculair te noemen vind ik...
²

In een landgebied dat 1,5mio mensen betreft of 15% van belgië is dat toch bitter weinig?
Als je kijkt naar yves Leterme die kreeg 800 000 stemmen in een gebied dat maar 6 mio mensen (ale 5,5 zoals ik voorheen al zei) heeft of 4x groter is (in aantal)...
Oud 29 augustus 2007, 09:52   #52
stropdrager
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DenKempenzoon Bekijk bericht
Maingain was de populairste politicus in Brussel-Halle-Vilvoorde voor de kamerverkiezingen.
Onkelinx en Milquet behaalden 33.000 stemmen,
Van Rompuy 31.000 en Doomst 28.000.
Oud 29 augustus 2007, 09:52   #53
largo_w

Standaard

Citaat:
Je redenering klopt niet. In Halle-Vilvoorde hebben 80.000 mensen op Franstalige lijsten gestemd; 20% van het totaal.
Ah oej ja dan ben ik helemaal fout...

Hoe komt dat? Er zijn toch 80% franstaligen daar (of klopt dat ook al niet)... Die stemmen dus grotendeels vlaams...? Jah das dan toch een duidelijk teken naar de politiek om het kiesdistrict te splitsen?
Oud 29 augustus 2007, 09:54   #54
stropdrager
Minister-President

Standaard

Citaat:
²

In een landgebied dat 1,5mio mensen betreft of 15% van belgië is dat toch bitter weinig?
Als je kijkt naar yves Leterme die kreeg 800 000 stemmen in een gebied dat maar 6 mio mensen (ale 5,5 zoals ik voorheen al zei) heeft of 4x groter is (in aantal)...
In Brussel-Halle-Vilvoorde heeft Leterme ook nog meer dan 62.000 voorkeurstemmen behaald op de Senaatslijst; daarmee was hij de populairste politicus in B-H-V wat betreft de senaatsverkiezingen.
Oud 29 augustus 2007, 09:54   #55
DenKempenzoon
Schepen

Standaard

Citaat:
Maingain was de populairste politicus in Brussel-Halle-Vilvoorde voor de kamerverkiezingen.
Onkelinx en Milquet behaalden 33.000 stemmen,
Van Rompuy 31.000 en Doomst 28.000.
In verhouding zijn dat geen van allen echte toppers dus.
DenKempenzoon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2007, 09:58   #56
stropdrager
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ah oej ja dan ben ik helemaal fout...

Hoe komt dat? Er zijn toch 80% franstaligen daar (of klopt dat ook al niet)... Die stemmen dus grotendeels vlaams...? Jah das dan toch een duidelijk teken naar de politiek om het kiesdistrict te splitsen?
Dat klopt niet hoor, in sommige faciliteitengemeenten zoals Linkebeek, Kraainem en Wezembeek-Oppem wonen er veel Franstaligen. In Sint-Genesius-Rode, Drogenbos en Wemmel is er ook een meerderheid Franstaligen (ongeveer 60%). In al de andere gemeenten zijn de Vlamingen in de meerderheid.
In de gemeenten van Halle-Vilvoorde die aan de provincies Oos-Vlaanderen en Antwerpen grenzen (zoals Galmaarden, Affligem, Zemst) wonen er amper Franstaligen.

Laatst gewijzigd door stropdrager : 29 augustus 2007 om 09:59.
Oud 29 augustus 2007, 10:03   #57
Duvelke

Duvelke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jOOSt Bekijk bericht
Geboren en getogen in Leuven, die kerel verraad doodleuk zijn eigen mensen. Als ik mij niet vergis heeft hij ook nog eens gestudeerd ergens in Nederland. Wat bezielT er die man toch? Volgens mij is hij als kind misbruikt geweest door een Nederlandstalige. Sorry, maar ik heb dat idee.
Ik heb toch het gevoel dat hij beter nederlands kan als jij
Oud 29 augustus 2007, 10:10   #58
largo_w

Standaard

Citaat:
Dat klopt niet hoor, in sommige faciliteitengemeenten zoals Linkebeek, Kraainem en Wezembeek-Oppem wonen er veel Franstaligen. In Sint-Genesius-Rode, Drogenbos en Wemmel is er ook een meerderheid Franstaligen (ongeveer 60%). In al de andere gemeenten zijn de Vlamingen in de meerderheid.
In de gemeenten van Halle-Vilvoorde die aan de provincies Oos-Vlaanderen en Antwerpen grenzen (zoals Galmaarden, Affligem, Zemst) wonen er amper Franstaligen.

Ahja ok ik zal wel een foute interpretatie gemaakt hebben van bepaalde cijfers....
Bedankt voor de info!
Oud 29 augustus 2007, 16:04   #59
evilbu

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Het viel mij op dat Maingain met twee vingertjes typte.
Oud 31 augustus 2007, 17:49   #60
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ja dat klopt dus ook niet he...

Op het ogenblik dat we écht 4mio tegen 6mio zijn moet dat toch aangepast worden...?
Ik weet niet helemaal hoe het zit met de zetels kan jij mij dat uitleggen (of iemand anders)? Hoeveel krijgt brussel (wallonie/de kantons/vlaanderen)er? En hoe gebeurt dat % met het aantal stemmen?

Maar dus in m'n redenering zat volgens jou ook geen fout... Hmmmm ik had het zelf nog nooit zo bekeken eigenlijk...

Grof gezegd komt het erop neer dat 1 waalse stem ongeveer 1,2 vlaamse stemmen waard is qua zetelverdeling.

De splitsing van BHV zal imo niks aan de verfransing doen. De aanwezige franstaligen zullen dan op lokale (franstalige) lijsten stemmen. Het enige noemenswaardige verschil is dan dat bvb Maingain zal moeten kiezen om op te komen in Halle-Vilvoorde of in Brussel.

Ik denk dat het verschil dan ook eerder psychologisch van aard is, i.e. door ze af te zonderen van Brussel wordt duidelijk gemaakt dat een annexatie door Brussel niet kan.
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:22.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be