Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 augustus 2007, 09:07   #41
luc broes
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door santos Bekijk bericht
Als persoon moet ik ook niet afgeschilderd worden als iemand die leugens vertelt.
Het is niet omdat ik een andere mening heb of de zaken anders interpreteer dat ik een leugenaar ben of leugens verkondig.

Maar goed ik zal het in jullie woorden zeggen, het was ironie
Beste Santos, nu zonder ironie:
De Franstaligen die in de Vlaamse rand komen wonen weigeren meestal om Nederlands te leren of te spreken.
Waarom ?
Ofwel kunnen ze niet ofwel willen ze niet, ofwel...?

Ik begrijp echt niet waarom daar zoveel kabaal over gemaakt wordt.

Jij als Waal begrijpt dat mogelijk wel. Leg het ons eens uit.
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2007, 09:19   #42
santos
Minister

santos's schermafbeelding

Standaard

Denk je dat de doorsnee waal dat begrijpt? Inderdaad die hebben net zoveel vragen als jullie. En net zoals de Vlaamse politiekers blazen de Waalse dat ook op.
In der tijd met voeren was het net zo, maar in vele vlaamse hoofden spookt nog steeds de idee dat walen achter Happart staan.
Ik heb daar geen antwoord op, zoals vele landgenoten waaronder walen zouden al lang gezegd hebben schaf die faciliteiten af maar de politieke spreekbuis doet zelden wat het volk vraagt. Wat ik trouwens al eerder heb gezegd dat de Waalse politiek niet altijd gelijk heeft maar dit is net zo voor de Vlaamse.
santos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2007, 11:40   #43
luc broes

Standaard

Citaat:
Denk je dat de doorsnee waal dat begrijpt? Inderdaad die hebben net zoveel vragen als jullie. En net zoals de Vlaamse politiekers blazen de Waalse dat ook op.
In der tijd met voeren was het net zo, maar in vele vlaamse hoofden spookt nog steeds de idee dat walen achter Happart staan.
Ik heb daar geen antwoord op, zoals vele landgenoten waaronder walen zouden al lang gezegd hebben schaf die faciliteiten af maar de politieke spreekbuis doet zelden wat het volk vraagt. Wat ik trouwens al eerder heb gezegd dat de Waalse politiek niet altijd gelijk heeft maar dit is net zo voor de Vlaamse.
Ik denk dat de Vlamingen Happart reeds lang vergeten hebben. En natuurlijk heeft niemand altijd gelijk, wij vlamingen ook niet;
Ik wou enkel graag weten wat jij als Waal kunt verwijten aan vlaanderen.
Oud 28 augustus 2007, 11:47   #44
santos
Minister

Standaard

Wat de meeste walen vlaanderen verwijten, het opblazen van Belgie.
Oud 28 augustus 2007, 12:01   #45
Miguelito
Minister

Miguelito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Neen dat er meer en meer mensen pro onafhankelijkheid zijn is de natuurlijke reactie op het krampachtig vasthouden de franstaligen van Vlaanderen alsof het nog steeds een unitair land is, getuige bhv.
Miguelito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2007, 12:14   #46
santos
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Miguelito Bekijk bericht
Neen dat er meer en meer mensen pro onafhankelijkheid zijn is de natuurlijke reactie op het krampachtig vasthouden de franstaligen van Vlaanderen alsof het nog steeds een unitair land is, getuige bhv.
En waarschijnlijk ook omdat de vlamingen denken alles beter te weten.
Oud 28 augustus 2007, 12:23   #47
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Is Belgie dan soms een soort fetisj voor je?
Cunning linguist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2007, 13:38   #48
luc broes

Standaard

Citaat:
Beste Santos, begrijp je de houding van de Vlamingen dan niet?
De Vlamigen vechten al meer dan 100 jaar tegen een regime dat hen met alle middelen bestrijdt.
Mijn moeder werd op school gestraft omdat ze Nederlands sprak. Wij hebben jarenlang gevochten voor onderwijs in eigen taal.
Aan het front in 14-18 zijn vlaamse soldaten gesneuveld omdat ze de Franstalige bevelen ven de officieren niet verstonden. Hun graven werden door de legerleiding verbrijzeld om banen aan te leggen.
In de Brusselse hospitalen kunnen Vlamingen niet in eigen taal geholpen worden.
'Onze' konigin die reeds een halve eeuw in het land is spreekt nog altijd niet de taal van de meerderheid van haar onderdanen.
En je weet ook wel dat wij niet tegenstaande dat alles het land finnantieëel overeind houden.

Is het niet verbasend dat de Vlamingen nog altijd geen revolutie gemaakt hebben?

Laatst gewijzigd door luc broes : 28 augustus 2007 om 13:39.
Oud 28 augustus 2007, 13:53   #49
santos
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes Bekijk bericht
De Vlamigen vechten al meer dan 100 jaar tegen een regime dat hen met alle middelen bestrijdt.
Mijn moeder werd op school gestraft omdat ze Nederlands sprak. Wij hebben jarenlang gevochten voor onderwijs in eigen taal.
Aan het front in 14-18 zijn vlaamse soldaten gesneuveld omdat ze de Franstalige bevelen ven de officieren niet verstonden. Hun graven werden door de legerleiding verbrijzeld om banen aan te leggen.
'Onze' konigin die reeds een halve eeuw in het land is spreekt nog altijd niet de taal van de meerderheid van haar onderdanen.
En je weet ook wel dat wij niet tegenstaande dat alles het land finnantieëel overeind houden.

Is het niet verbasend dat de Vlamingen nog altijd geen revolutie gemaakt hebben?
Het is inderdaad verbazingwekkend met een z, dat er in die periode geen revolutie was. Maar om nu een revolutie te starten die enkel maar stuk maakt zou dom zijn, eender welke partij het ook moge zijn.
Zoals ik al zei, velen bij de Walen zullen zich vinden in confederalisme maar niet in het opblazen van een land om 2 republieken te maken. Ik denk dat vele fanatieke vlamingen niet beseffen dat de Republiek Vlaanderen zelfs met Brussel onrealistisch is. Of denk jij echt dat de Nato en de EU administratie's zich daar zo maar bij gaan neerleggen.
Oud 28 augustus 2007, 13:58   #50
straatrue
Minister-President

Standaard

Citaat:
En waarschijnlijk ook omdat de vlamingen denken alles beter te weten.
In De Stanadaard stond er onlangs een tekst van een Leuvense prof (KUL, niet UCL hé):
Hij schreef: de Vlamingen willen een staatshervorming verkopen aan de Franstaligen maar de Vlamingen gedragen zich daarbij als verkopers die koelkasten willen verkopen aan eskimo's en na het opsommen van de voordelen ervan niet snappen dat de eskimo's er geen willen en de eskimo's van onredelijkheid beschuldigen.
straatrue is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2007, 14:03   #51
santos
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door straatrue Bekijk bericht
In De Stanadaard stond er onlangs een tekst van een Leuvense prof (KUL, niet UCL hé):
Hij schreef: de Vlamingen willen een staatshervorming verkopen aan de Franstaligen maar de Vlamingen gedragen zich daarbij als verkopers die koelkasten willen verkopen aan eskimo's en na het opsommen van de voordelen ervan niet snappen dat de eskimo's er geen willen en de eskimo's van onredelijkheid beschuldigen.
Goede metafoor
Nu ja de Walen dragen toch de schuld vandaag de dag.
Oud 28 augustus 2007, 14:51   #52
vooruit
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Het is inderdaad verbazingwekkend met een z, dat er in die periode geen revolutie was. Maar om nu een revolutie te starten die enkel maar stuk maakt zou dom zijn, eender welke partij het ook moge zijn.
Zoals ik al zei, velen bij de Walen zullen zich vinden in confederalisme maar niet in het opblazen van een land om 2 republieken te maken. Ik denk dat vele fanatieke vlamingen niet beseffen dat de Republiek Vlaanderen zelfs met Brussel onrealistisch is. Of denk jij echt dat de Nato en de EU administratie's zich daar zo maar bij gaan neerleggen.
Dat is de grootste grap ooit. Alsof iemand daarbij kan ingrijpen. De Navo al zeker niet want het is hun zaak absoluut niet. En de EU.. Wel de echte pro-Europeanen zullen het alleen maar toejuichen. Net zoals ze onafhankelijkheid van Catalonië of Schotland zullen toejuichen. Kleine staten zijn veel pro-Europeser dan grote.
Wie zou er moeilijk kunnen doen? Landen als Spanje en de UK omdat ze zelf onafhankelijkheids bewegingen hebben. Maar meer als een symbolisch verzet zal dat nooit worden. Of geloof je echt dat er plots tanks door de straten van Gent en Antwerpen zullen rijden?
Al die landen hebben kolonies gehad, en ze hebben die allemaal de vrijheid gegeven onder het idee van zelfbeschikking. Daar nu op terugkrabbelen zie ik ze echt niet doen.
vooruit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2007, 14:59   #53
vooruit
Gouverneur

Standaard

Citaat:

Het belangrijkste hier is niet wat er in het verleden is gebeurd, dat is voorbij. Maar het feit dat die geschiedenis nog altijd niet erkend wordt. Walen en vooral Franstalige Brusselaars gedragen zich nog al te vaak als een superieure groep. Ga maar eens winkelen in Brussel. Het is niet het feit dat veel verkopers geen Nederlands kunnen dat de Vlamingen woedend maakt maar het feit dat je nog eens wordt behandeld als een 2de rangsburger die zich vastklampt aan zijn lokaal dialect genaamd 'Nederlands'.

Omgekeerd gedragen veel Vlamingen zich onbewust nog altijd als een onderdrukte minderheid. Dat is iets wat je trouwens ook in Catalonië en zeker Schotland ziet. Mensen hebben veel minder zelfvertrouwen. Totaal geen politieke interesse, ...

Daarom hebben we onafhankelijkheid nodig. Het zou een enorme golf van zelfvertrouwen veroorzaken door Vlaanderen. Wat zowel sociaal als economisch goede gevolgen zal hebben.
Oud 28 augustus 2007, 15:00   #54
santos
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vooruit Bekijk bericht
Dat is de grootste grap ooit. Alsof iemand daarbij kan ingrijpen. De Navo al zeker niet want het is hun zaak absoluut niet. En de EU.. Wel de echte pro-Europeanen zullen het alleen maar toejuichen. Net zoals ze onafhankelijkheid van Catalonië of Schotland zullen toejuichen. Kleine staten zijn veel pro-Europeser dan grote.
Wie zou er moeilijk kunnen doen? Landen als Spanje en de UK omdat ze zelf onafhankelijkheids bewegingen hebben. Maar meer als een symbolisch verzet zal dat nooit worden. Of geloof je echt dat er plots tanks door de straten van Gent en Antwerpen zullen rijden?
Al die landen hebben kolonies gehad, en ze hebben die allemaal de vrijheid gegeven onder het idee van zelfbeschikking. Daar nu op terugkrabbelen zie ik ze echt niet doen.
Ingrijpen niet maar wat dacht je van verkassen?
Oud 28 augustus 2007, 15:02   #55
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
Dat dit gebeurd, moet er serieus teken aan de wand zijn
Wanneer gaat gij nu eindelijk eens Nederlands leren, stuk franskiljon?
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2007, 15:03   #56
Nyquist
Minister-President

Nyquist's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het zal u wellicht niet verbazen, maar dat is een verwijt dat de meeste Vlamingen onterecht vinden.

Ik zal niet herhalen dat tot enkele tientallen jaren geleden het separatisme uitsluitend in het zuiden werd verkondigd, en dat ook het federalisme het initiatief van de franstaligen was. Ik zal ook braaf zwijgen over de historische houding van Franstaligen tov. de Vlamingen sinds 1830.

Laat mij u liever enkele vragen stellen om het Waalse perspectief beter te begrijpen:

- Als Didier Reynders in zijn eentalig Franse verkiezingsfolders in Vlaanderen zegt dat:"S'il y a une patrie �* donner aux francophones, s'il y a une patrie �* leur faire aimer, c'est une patrie francophone, une Belgique francophone", bedoelt hij dan

1) Dat zijn partij het separatisme nastreeft, of
2) dat hij (en alle franstaligen) niet van Belgie kunnen houden zolang er ook Vlaams wordt gesproken?

- Wat is volgens jou de reden dat Maingain wil samenblijven met Vlaanderen? De man druipt vlamingenhaat uit elke porie, en zijn visie op een samenlevingsmodel is het etterende Brussel, dus waarom is hij zo pro-Belgie? Ik heb mijn antwoord, maar ik zou graag het jouwe horen.

- Als Di Rupo zegt dat, wanneer Vlamingen hun democratische meerderheid zouden gebruiken, dat het einde van Belgie betekent, vind je dat een rechtvaardige voorwaarde?

- Zowat alle Franstalige partijen zeggen dat ze nog veel liever het land opblazen, dan een confederaal Belgie te vormen. Is de enige meerwaarde aan Belgie voor de Franstaligen dat men zo beleidsmacht heeft over Vlaanderen en aanspraak kan maken op Vlaams geld?

Ik ben zelf confederalistisch en dus niet-separatist, maar ik denk dat de franstalige politici mij daarin al lang hebben voorbijgestoken, ook al beweren ze publiek de behoeders van het land te zijn. Jouw inzicht?

Laatste vraag:

- De Franstaligen hebben steeds gezegd dat ze niet bereid zijn tot een staatshervorming tenzij deze ook in het voordeel van de Franstaligen is, hoe zeer Vlaanderen deze ook wil/nodig heeft. Dus mijn vraag: Wat is het voordeel voor Vlaanderen van een federale regering?
Nyquist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2007, 15:09   #57
vooruit
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Waarom? Ik zou zelfs meer zeggen, als Brussel slim is en resoluut voor het statuut van stadstaat kiest kunnen ze er net zeker van worden dat de EU instellingen nooit vertrekken. Het is het voordeel dat ze nodig hebben op Straatsburg. De Fransen hopen nog altijd om hun stadje daar uiteindelijk tot enige echte EU hoofdstad te kunnen maken maar die hoop zou totaal verdwijnen als er daar plots een onafhankelijke stad is die zich Europees profileerd. Er zal zoiezo gekozen moeten worden de volgende 10 jaar. Er is te veel tegenstand tegen 2 zetels. Dus Brussel kan enorm veel voordeel halen uit onafhankelijkheid. En op termijn zouden ze dan zelfs een EU district kunnen worden.

Het is een idee dat wordt afgekeurd door veel Vlamingen maar volgens mij het beste is voor iedereen. In de eerste plaats voor de Brusselaars. Maar ook voor de Vlamingen want Brussel gaat tenminste niet samen met Wallonië (wat voor iedereen een ramp zou zijn, economisch en politiek voor Brussel en cultureel voor Vlaanderen). En Brussel samen met Vlaanderen zie ik echt niet gebeuren, ik betwijfel trouwens of het wenselijk is.
Maar het is uiteindelijk een keuze van de Brusselaars zelf.
Oud 28 augustus 2007, 15:09   #58
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Ik denk dat men echt in Vlaanderen moet leven om de Vlaams-Nationalisme te begrijpen.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2007, 15:12   #59
Kortaf
Europees Commissaris

Kortaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En wat is daar het probleem van?

Zou dat geen uiterst goede zaak zijn voor het Brusselse stadsweefsel, én voor de Rand?
Kortaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2007, 15:13   #60
vooruit
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Ik denk dat men echt in Vlaanderen moet leven om de Vlaams-Nationalisme te begrijpen.
Bwa, in Estland snappen ze het ook redelijk goed. Ze zien daar nogal wat vergelijkingen tussen België en de Soviet Unie. Vond ik persoonlijk wel komisch.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:14.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be