Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Stakingen moeten kunnen
Nee,alles zonder stakingen 4 7,41%
Ja,stakingen als drukkingsmiddel 48 88,89%
De bazen zijn oppermachtig en beslissen 2 3,70%
Aantal stemmers: 54. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 28 augustus 2007, 14:03   #41
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door franke fritz Bekijk bericht
Als bedrijven niet voldoende respect tonen voor het personeel zie ik niet in waarom het personeel respect moet tonen voor bedrijven.
niemand vraagt u om respect te hebben voor bedrijven. Zolang je maar in staat bent om een C4 te interpreteren.
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2007, 14:04   #42
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht

?
belangrijke vraag, savatage.
ik discussiëer ook niet graag met mensen met en vuile onderbroek.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2007, 14:05   #43
guerin
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Mijn vraag is of we zouden kunnen leven met een arbeidsmarkt zonder vakbonden,en zonder stakingen,wat zijn de pro en de contra's? Kunnen we gewoon de bazen niet vertrouwen en zoals in China al de stakingen zonder tegenspraak de kop in drukken?
Mensen organiseren zich om sterker te staan in funktie van doestellingen maar staken is iets anders,het is zich niet akkoord stellen met een tegenstrijdig doelstelling.Indien de doestellingen van het patronaat zou gelijklopend zijn met dat van de loontrekkers zou je geen staking hebben!Een vakbond zou er in eerste plaats moeten zijn om de belangen van hun leden te behartigen niet tegen een vijand maar om het welzijn en tevredenheid gehalte van de leden zo hoog mogelijk te brengen.Dat is helaas niet de visie van de traditionneel vakbond.
Oud 28 augustus 2007, 14:05   #44
Mitgard
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door born2bewild Bekijk bericht
niemand vraagt u om respect te hebben voor bedrijven. Zolang je maar in staat bent om een C4 te interpreteren.
en de bedrijven in staat zijn om brandende paletten en autobanden te interpreteren.
Oud 28 augustus 2007, 14:05   #45
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door franke fritz Bekijk bericht
Als bedrijven niet voldoende respect tonen voor het personeel zie ik niet in waarom het personeel respect moet tonen voor bedrijven.
Waarom blijft of wil dat dat personeel er dan in godsnaam blijven?

Citaat:
Bedrijven moeten maar eens inzien dat ze winst maken dankzij het personeel en loonkost niet lauter gaan beschouwen als een zinloze uitgave waar makkelijk op kan bespaard worden.
Dat doen de meeste bedrijven ook niet. Personeel moet op haar beurt ook wel in zien dat ze meestal heel eenvoudig vervangbaar zijn.

Laatst gewijzigd door Savatage : 28 augustus 2007 om 14:05.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2007, 14:06   #46
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard Bekijk bericht
en de bedrijven in staat zijn om brandende paletten en autobanden te interpreteren.
yep. doe maar rambo.
Ge zijt den eerste die begint te piepen. Gelijk een muizeke.

Laatst gewijzigd door born2bewild : 28 augustus 2007 om 14:08.
Oud 28 augustus 2007, 14:08   #47
guerin
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door King of beggars and fleas Bekijk bericht
volgens het vws moet het stakingsrecht universeel gegarandeert worden

en dit kan enkel door het uitkeren van een permanente stakingsvergoeding aan elk burger - of maw; een onvoorwaardelijk basisinkomen.
Wat als het niet toegekend is?Zijn stakingen,volgens u, altijd eerst door de vakbond leiding goed te keuren(anders is er geen stakingsrecht noch stakingsgeld)of ben je voor wilde stakingen(zonder stakingsrecht en geld...)?

Laatst gewijzigd door guerin : 28 augustus 2007 om 14:16.
guerin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2007, 14:20   #48
1handclapping
Europees Commissaris

1handclapping's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Mijn vraag is of we zouden kunnen leven met een arbeidsmarkt zonder vakbonden,en zonder stakingen,wat zijn de pro en de contra's? Kunnen we gewoon de bazen niet vertrouwen en zoals in China al de stakingen zonder tegenspraak de kop in drukken?
In de eerste plaats veroordeel ik geweld - een staking zou een geweldloos gebeuren moeten zijn (piketten plaatsen om "werkwilligen" de toegang tot het bedrijf te bemoeilijken zijn legitiem)

In de tweede plaats is ook het recht van vereniging absoluut : werknemers moeten zich mogen verenigen om hun gemeenschappelijke belangen te behartigen, zoals overigens de patroons dat ook doen - op die manier krijg je een meer uitgebalanceerde machtsverdeling om sociale economische problemen te bespreken.

Ten slotte moet ook het belang van de consumenten/ het publiek behartigt worden. Onze hoog-technologische maatschappij kent intussen groepen werknemers met belangrijke sleutelposities : vluchtleiders, brandweerlieden, treinbestuurders - die bij middel van stakingen grote schade kunnen toebrengen: niet enkel aan hun bedrijf maar aan de ganse maatschappij (politiekers ?) - dat laatste is een grapje -

Een fatsoenlijke regelgeving en onderling overleg is dus in vele gevallen tegenwoordig te verkiezen boven een "wild" stakingsrecht. Ik zou me best kunnen voorstellen dat een bakker die zijn verlof in het water zag vallen door een actie van luchthavenpersoneel, de betreffende bediende als hij die zou kennen geen brood meer zou willen verkopen.. ("wild stakingsrecht" zou best een tweesnijdend zwaard kunnen zijn).

Bovendien is de ideale vakbond de unieke vakbond - zoals reeds gerealizeerd op europees en wereldniveau - dat is de kracht van de georganizeerde arbeid, die uiteindelijk de klassestrijd op een positieve wjze kan beëindigen. De individuele werknemer is niet onderworpen aan de "vakbondsleiding", het is de "vakbondsleiding" die onderworpen is aan de democratische meerderheidsbeslissingen van de werknemers binnen elk bedrijf afzonderlijk.

Dat dit systeem dringende vragen oproept ivm zelfstandige arbeid en het winstmotief als motor van de menselijke ontwikkeling/economie is zondermeer juist en we moeten dat onder ogen zien.
Oud 28 augustus 2007, 14:22   #49
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
yep. doe maar rambo.
Me niet beledigen, born...
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2007, 14:23   #50
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
omdat ze een lening moeten afbetalen? omdat ze kinderen hebben die naar school gaan?
Oud 28 augustus 2007, 14:26   #51
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
omdat ze een lening moeten afbetalen? omdat ze kinderen hebben die naar school gaan?
Als die dingen zo belangrijk voor hun zijn dan hebben ze maar beter niet teveel noten op hun zang. Als dat hun eigen comfort en werkomstandigheden daarop primeren, tja ...
Oud 28 augustus 2007, 14:27   #52
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Chipie Bekijk bericht
Me niet beledigen, born...
sorry. Een cavia dan.

Laatst gewijzigd door born2bewild : 28 augustus 2007 om 14:27.
Oud 28 augustus 2007, 14:36   #53
Mitgard
Banneling

Standaard

Citaat:
yep. doe maar rambo.
het zijn eerder de bedrijfsleiders die piepen bij een staking.
waarom proberen werkgevers en hun organisaties zo halsstarrig om dat stakingsrecht in te perken of af te schaffen? waarom jutten ze passagiers op om zich burgerlijke partij te stellen tegen de vakbonden? waarom schreeuwen ze om rechtspersoonlijkheid voor vakbonden?

omdat ze in hun broek doen voor algemene stakingen, daarom.
Oud 28 augustus 2007, 14:37   #54
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard Bekijk bericht
het zijn eerder de bedrijfsleiders die piepen bij een staking.
waarom proberen werkgevers en hun organisaties zo halsstarrig om dat stakingsrecht in te perken of af te schaffen? waarom jutten ze passagiers op om zich burgerlijke partij te stellen tegen de vakbonden? waarom schreeuwen ze om rechtspersoonlijkheid voor vakbonden?

omdat ze in hun broek doen voor algemene stakingen, daarom.
piep
Oud 28 augustus 2007, 14:37   #55
King of beggars and fleas
Perm. Vertegenwoordiger VN

King of beggars and fleas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
?
zal ik er een tekeningske bij maken ?

jouw vraag naar mijn persoonlijke economische activiteit is even relevant in deze discussie als de vraag die ik je terug stelde
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.
King of beggars and fleas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2007, 14:37   #56
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als die dingen zo belangrijk voor hun zijn dan hebben ze maar beter niet teveel noten op hun zang. Als dat hun eigen comfort en werkomstandigheden daarop primeren, tja ...
dus de bedrijven hebben alles te zeggen en de werknemers niets, die moeten maar slikken?
Oud 28 augustus 2007, 14:39   #57
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
dus de bedrijven hebben alles te zeggen en de werknemers niets, die moeten maar slikken?
ma neen, ge kunt toch beter werk vinden gij zeker
Oud 28 augustus 2007, 14:43   #58

Standaard

Citaat:
omdat ze impliciet wel moeten

wie geen kapitaal heeft kan zelf niet ondernemen en is dus verplicht te werken in een onderneming van iemand die wel kapitaal heeft
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.
Oud 28 augustus 2007, 14:46   #59

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guerin Bekijk bericht
Wat als het niet toegekend is?Zijn stakingen,volgens u, altijd eerst door de vakbond leiding goed te keuren(anders is er geen stakingsrecht noch stakingsgeld)of ben je voor wilde stakingen(zonder stakingsrecht en geld...)?
ik ben voor een universeel stakingsrecht dat dmv een onvoorwaardelijk basisinkomen aan ieder individu gegarandeert wordt.

door het basisinkomen zou iedereen individueel dag per dag kunnen beslissen om al of niet te werken of te staken ( zonder toestemming of goedkeuring vd vakbond )

Door het basisinkomen zouden arbeiders en armen ook een gelijklopend belang krijgen. Daar waar ze in het huidige systeem ten voordele van het patronaat handig tegen elkaar worden opgezet.

maar ik had dat eigenlijk al eerder hier geschreven

Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 28 augustus 2007 om 14:47.
Oud 28 augustus 2007, 14:48   #60
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Neen helemaal niet.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:06.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be