Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: Het belgisch koningshuis, weg ermee?
Jazeker en zo snel mogelijk. 70 79,55%
Ik weet het niet, laat ze maar doen. 5 5,68%
Nee, ons mooie, nuttige koningshuis moet voor altijd blijven. 13 14,77%
Aantal stemmers: 88. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 4 september 2007, 23:16   #41
C2C
Perm. Vertegenwoordiger VN

C2C's schermafbeelding

Standaard

Ik ben tegen elke vorm van geërfde macht. Dus uiteraard ook tegen een stam waarin de eerste tekenen van royale degeneratie al langer dan vandaag vast te stellen zijn.

Onrechtstreeks antwoord op de vraag ook vandaag in de VRT-enquête: een ongehoord groot aantal Walen zou een president verkiezen, mocht België ooit verdwijnen.
Citaat:
Een koning of een president?

Als de wegen van Vlaanderen en Wallonië scheiden, is koning Albert II het best af in het zuiden van het land.

(Belga)

55,92 procent van de Walen ziet liever een koning aan het roer staan dan een president.

Vlaanderen zou wellicht naar een republiek evolueren: 61,64 procent wil een president aan het hoofd van een onafhankelijk Vlaanderen.

http://www2.vrtnieuws.net/cm/vrtnieu...land/1.176573#

De verklaring waarom plots zoveel Walen minder koningsgezind blijken te zijn in die peiling is vermoedelijk te zoeken in het feit dat ze anticiperen op een mogelijke troonsopvolging door de schlemiele prins Filip.
De Walen vrezen dat die man en zijn zo typische stupiditeit wel eens zélf de teloorgang van België zou kunnen veroorzaken. Daarom nemen ze er nu al afscheid van. - da's tenminste de interpretatie van Philippe Deborsu.
C2C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2007, 23:35   #42
BCD
Gouverneur

BCD's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar BCD Stuur een bericht via Skype™ naar BCD
Standaard

Een monarchie past volgens mij volkomen in een democratie. Niet elke instantie dient verkozen te worden. België kiest haar ministers ook niet en daar kraait geen haan naar. Peeters en Tuybens zijn daar voorbeelden van net zoals Tindemans vs. Martens.
Daarnaast is haar taak eerder beperkt en haar werking bedreigt de huidige politieke, sociale of economische werking niet.

Kortom, voorlopig heb ik geen nood aan een alternatief voor de monarchie
Of hoe groot die verschillen ook wel weer zijn.
BCD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2007, 07:42   #43
Bierke
Minister-President

Bierke's schermafbeelding

Standaard

Wel mooi ...
De peiling werd afgenomen bij 1.000 mensen door Significant GfK in opdracht van het nieuwsmagazine Koppen.

Waarom geeft VRT hun eigen peiling van gisteren niet ?
Oud 5 september 2007, 09:35   #44
Wiley E Coyote
Minister

Wiley E Coyote's schermafbeelding

Standaard

Als sociaal democraat ben ik een republikein. In het huidige democratische staatsconcept heeft een monarchie geen plaats. Een erfelijk staatshoofd strookt immers niet met het concept dat het volk zijn leiders kiest.

Om geen bruske overgang te hebben mag van mij Albert tot zijn dood gerust koning blijven... na zijn dood zou er best een republiek komen, maar 't zal wel den Fluppen worden.
Wiley E Coyote is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:43.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be