Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2007
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2007 Hier kunt u discussiëren over de uitslag, de coalitiebesprekingen en meer...

Discussietools
Oud 7 september 2007, 07:40   #41
Kortaf
Europees Commissaris

Kortaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Vlijmscherp vat het goed samen.
Sorry, dat was mijn quote.

Citaat:
Symbooldossier dus.
Een klein gelijkhebbertje...

Enfin, dat kan er nog wel bij.
Kortaf is offline  
Oud 7 september 2007, 07:45   #42
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Ja, maar ik vond dat Vlijmscherp het ook goed samenvatte. En dan reageerde ik op jouw quote.

En ik ben niet zo'n beetje een klein gelijkhebbertje. Ik ben een groot gelijkhebbertje.

Dit dossier heeft al meer stof doen opwaaien en er is al meer zever rond verkocht dan het eigenlijk waar is.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline  
Oud 7 september 2007, 07:50   #43
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Dit dossier heeft al meer stof doen opwaaien en er is al meer zever rond verkocht dan het eigenlijk waar is.
Men had het begin jaren '70 bij de gewestvorming kunnen oplossen, gewoon door logisch te zijn. Men heeft dat vier decennia lang niet gewild. De verantwoordelijken zijn de Belgicisten en de Franstaligen. Die moeten dus niet komen zagen dat het nu een onbeheersbare kanker geworden is.
Kortaf is offline  
Oud 7 september 2007, 07:52   #44
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
Men had het begin jaren '70 bij de gewestvorming kunnen oplossen, gewoon door logisch te zijn. Men heeft dat vier decennia lang niet gewild. De verantwoordelijken zijn de Belgicisten en de Franstaligen. Die moeten dus niet komen zagen dat het nu een onbeheersbare kanker geworden is.
Schattig hoe je over de Belgicisten en de Franstaligen als 1 gigantisch blok denkt, zonder enige gevoel van nuance.
Maar mss zou je de verantwoordelijken daarvoor verantwoordelijk kunnen stellen en zij die daar geen verantwoordelijkheid over hebben niét verantwoordelijk over stellen?
En voor de duidelijkheid: De Belgicisten en de Franstaligen =/= verantwoordelijken. De groep is pakken kleiner.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline  
Oud 7 september 2007, 07:58   #45
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Elk dossier waar teveel tam-tam rond wordt gemaakt. Meer tam-tam dan het dossier op zich maar verdient.

Rond het dossier BHV is al téveel tam-tam rond gemaakt, voor wat het maar is.
Nogal merkwaardig dat de Franstaligen dat helemaal niet als een onbelangrijk dossier zien. Integendeel, ze beschouwen het zelfs als een sleuteldossier, waardoor bepaalde Franstalige politici niet aarzelen te besluiten "BHV splitsen = België opblazen".

Zij vinden dat dossier dermate zwaarwichtig dat ze alles in het werk stellen om de splitsing te vermijden, tot zelfs het blokkeren van een regeringsvorming.

Aan u eens uit te leggen waarom de Franstaligen zich dus blijkbaar vergissen en dat "flutdossier", dat het volgens u is, zo opblazen.
Jan van den Berghe is offline  
Oud 7 september 2007, 08:02   #46
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Nogal merkwaardig dat de Franstaligen dat helemaal niet als een onbelangrijk dossier zien.
Dat vind ik ook.

Citaat:
Integendeel, ze beschouwen het zelfs als een sleuteldossier, waardoor bepaalde Franstalige politici niet aarzelen te besluiten "BHV splitsen = België opblazen".
Wedden dat het gebluf is?

Citaat:
Zij vinden dat dossier dermate zwaarwichtig dat ze alles in het werk stellen om de splitsing te vermijden, tot zelfs het blokkeren van een regeringsvorming.
Hoe minder federale regering, hoe beter.

Citaat:
Aan u eens uit te leggen waarom de Franstaligen zich dus blijkbaar vergissen en dat "flutdossier", dat het volgens u is, zo opblazen.
Graag.
Alleen, ik kan geen Frans.
AdrianHealey is offline  
Oud 7 september 2007, 08:15   #47
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nogal merkwaardig dat de Franstaligen dat helemaal niet als een onbelangrijk dossier zien. Integendeel, ze beschouwen het zelfs als een sleuteldossier, waardoor bepaalde Franstalige politici niet aarzelen te besluiten "BHV splitsen = België opblazen".

zoals ik al zei, symbolen kunnen erg belangrijk worden, terwijl ze het in feite niet zijn.

zij zien splitsing van BVH als splitsing van België, dat is een leugen, maar zij maken dat van dat symbool.
Oud 7 september 2007, 10:59   #48
Eddy B
Europees Commissaris

Eddy B's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Eddy B
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
zoals ik al zei, symbolen kunnen erg belangrijk worden, terwijl ze het in feite niet zijn.

zij zien splitsing van BVH als splitsing van België, dat is een leugen, maar zij maken dat van dat symbool.
Ze zien dat niet als de splitsing van België : ze werpen dat zo op. Er is wel degelijk die nuance.
Hun idee is namelijk : die grond is HALF gewonnen, dus die geven we niet meer af...
Ons idee is : dat is nog altijd onze grond, die geven we nooit af...

Zoals in een vroeger post hier gesteld : men heeft het veel te lang laten rotten. Als men vroeger de knoop had doorgehakt, hadden ze NOG minder aanspraken kunnen maken dan nu. Nu denken ze sterk te staan, wat helemaal niet zo is : het blijft onvervreemdbare Vlaamse grond. Als de rest is zand in de ogen...

.
Eddy B is offline  
Oud 7 september 2007, 11:23   #49
Montalcino
Parlementslid

Montalcino's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patje48 Bekijk bericht
Tot spijt van wie het benijdt : volgende woensdag volgt de BIG BANG !!
Het probleem van specifieke voorspellingen is dat men er je op kan afrekenen. Het probleem van vage voorspellingen is dat ze niet interessant zijn. Nostradamus loste dat op door poëzie en kwatrijnen. Uw proza is echter iets te specifiek.

Mogen we u er aan herinneren donderdag?
Montalcino is offline  
Oud 7 september 2007, 11:35   #50
Rene Artois
Minister

Rene Artois's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oké.

Iedereen die géén Vlaams-Nationalist is en dit wél een symbooldossier vindt, please raise your hand.

(De crisis op dit moment is er niét omwille van BVH, maar omwille van het feit dat de CD&V heeft gezworen niet in een regering te kruipen, zonder staatshervorming. Een staatshervorming vereist een 2/3de meerderheid.)

(En of het nu met de grondwet te maken heeft of niet; het blijft een symbooldossier.)
Het feit dat iets een symbooldossier is wil niet zeggen dat het daarom ook onbelangrijk is. BHV is zowel een symbool- als een symptoomdossier. Het is toont aan dat ons huidig federale bestel zeer gebrekkig is.

Er is op dit moment een crisis omdat CD&V mede door het kartel gedwongen, eindelijk eens voet bij stuk houdt en een betekenisvol gedeelte van haar verkiezingsprogramma uitgevoerd wil zien.

Ik kan begrijpen dat het pro-België nostalgiekamp heimwee heeft naar de onderhandelingen van 1999 toen Verhofstadt bij aanvang al de hele onderhandelingspositie (het geld voor de puinhoop die het franstalige onderwijs is) uit handen gaf. Het probleem van deze staatsman is dan ook heden dat hij populairder is bij het andere dan bij het eigen electoraat.
Rene Artois is offline  
Oud 7 september 2007, 11:58   #51
Luc Bekaert
Gouverneur

Luc Bekaert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene Artois Bekijk bericht
Het probleem van deze staatsman is dan ook heden dat hij populairder is bij het andere dan bij het eigen electoraat.

Hij laat het land ook achter in puinhoop : ontsporende staatsfinanciën die , ondanks jaren van economische hoogconjunctuur , slechts mits eenmalige trucjes min of meer in evenwicht is gehouden ; de problematiek van de vergrijzing amper aangepakt in een halfslachtig generatiepact ; de al jarenlange aansleep van het dossier zaventem en de brusselse geluidsnormen waardoor de staat al een halfmiliard oude belgische frankskes (15 milioen euro) moet betalen aan enkele brusselse actiegroepen .
Straks komt hij in de geschiedenisboekjes als de doodgraver van België : zijn immobilisme is het dat nu zo sterke druk zet op de belgische ketel ....De franstaligen zagen hierin het bewijs dat dit immobilisme kon blijven verder doorgaan .

Laatst gewijzigd door Luc Bekaert : 7 september 2007 om 12:00.
Luc Bekaert is offline  
Oud 7 september 2007, 12:13   #52
Maes_P
Staatssecretaris

Maes_P's schermafbeelding

Standaard

Adrian,

BHV gaat over welke burger voor welke politici kan stemmen.
Met andere woorden: het gaat over hoe de democratische vertegenwoordiging van burgers in het Parlement wordt geregeld.

Zoals je misschien weet, worden nogal wat wetten gestemd in het Parlement. Ook nogal wat wetten over SZ, Justitie, ethische dossiers enz.

BHV raakt met andere woorden aan het fundament van onze democratische instellingen; daarom ook wordt er ook zoveel en zo hevig 'tamtam' rond gemaakt. Het gaat over macht. Meer vertegenwoordigers = meer macht. En zoals je misschien ook weet, macht is nogal belangrijk voor politici.
Ze hebben dat graag. Een beetje zoals Adrian en 'gelijk krijgen'.

Indien je BHV een symbooldossier vindt, stel je dus de democratische inrichting en organisatie van dit land in vraag en ben je een grotere bedreiging voor het democratische bestel dan de door jou zo verguisde vlaams-nationalisten.

Misschien vind je het normaal dat walen kunnen stemmen op walen op vlaams grondgebied ondanks het nu eenmaal federale karakter van dit land. Dat is je goed recht! Maar kom dan niet af met termen als 'symbooldossier' om het niet naleven van de grondwet te verantwoorden

Laatst gewijzigd door Maes_P : 7 september 2007 om 12:13.
Maes_P is offline  
Oud 7 september 2007, 12:36   #53
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Indien je BHV een symbooldossier vindt, stel je dus de democratische inrichting en organisatie van dit land in vraag en ben je een grotere bedreiging voor het democratische bestel dan de door jou zo verguisde vlaams-nationalisten.
Ook niet vies van een scheeftrekking hier en daar, hé?

Kun je eens concreet de overgang uitleggen van 'symbooldossier' naar 'ik stel de democratische inrichting en organisatie in vraag'?

(En zucht. Dat eeuwige slachtofferrolletje bij de Vlaams-Nationalisten op d�*t forum, hé. Ik vergruis Vlaams-Nationalisten helemaal niet. Mijn vriendin is het zelfs, ffs.)

Citaat:
Misschien vind je het normaal dat walen kunnen stemmen op walen op vlaams grondgebied ondanks het nu eenmaal federale karakter van dit land.
Ik ben een principiele voorstander van een nationale kieskring. Enfin, in zoverre dat we België niet gaan splitsen, natuurlijk. Anders is het een beetje onzinnig. Maar ook in een O Vlaanderen zal ik voorstander zijn van een nationale kieskring.

Citaat:
Maar kom dan niet af met termen als 'symbooldossier' om het niet naleven van de grondwet te verantwoorden
Ach, ook niet vies van een leugen hier en daar, hé. Kun je mij eens wijzen waar ik zeg dat de grondwet niet moet nageleefd worden?

Weet je. Ik vraag het me nog steeds af.
Kan iemand van jullie zeggen waarom het rechtvaardig is dat BHV gesplitst wordt, zonder het argument 'het staat in de grondwet' te gebruiken?
AdrianHealey is offline  
Oud 7 september 2007, 13:45   #54
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
...

Mwah, neen. Het is vooral mijn mening.
Maar goed. Een symbooldossier is voor mij een dossier met veel tam tam, maar met uiteindelijk maar 1 evidente uitkomst, dat - om het helemaal compleet te maken - eigenlijk niets van invloed heeft op de concrete welvaart van mensen.

Is er daardoor meer rijkdom? Minder armoede? Gezondere mensen? Meer veiligheid? Wát is er concreet mee gewonnen?

Ahja. De correcte naleving van de grondwet.
Symbooldossier dus.
Is er één brood gebakken in het parlement?
Dus: parlement simbooldossier !

Ik heb andere ideeën over het scheppen en verzekeren van welvaart: zoiets in de zin van menselijke ontplooiing in een demokratie, waar een juridisch en ekenomisch kader zorgt voor de mensen, die hun welvaart zelf kunnen kreëren enz. (pak me hier niet op details, ik schrijf het in luttele sekonden zonder te kunnen aftoetsen ...)

BHV niet oplossen doet afbreuk aan ons juridisch kader;
Vlaanderen en Wallonië niet onafhankelijk doet afbreuk aan ons sociaal, ekonomisch, kultureel (taal ...), staatkundig (grond-ekspansie-drift ...-) kader ...

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline  
Oud 7 september 2007, 13:47   #55
Maes_P
Staatssecretaris

Maes_P's schermafbeelding

Standaard

Overgang symbooldossier --> democratische inrichting en organisatie in vraag:

gegeven 1 = Adrian vindt BHV een symbooldossier
gegeven 2 = met de terminologie 'symbool' wordt een waardebepaling uitgesproken over het dossier BHV; met name dat dit een dossier is dat relatief weining nut en impact heeft voor/op de 'maatschappij an sich'

zoals reeds uitgelegd in vorige post raakt BHV aan de fundamentele manier van inrichten van het parlement (staat dus los van mijn of jou mening omtrent de oplossing)

gegeven 3 = het parlement is een hoeksteen van onze democratie.

dus: BHV beschouwen als een symbooldossier doet afbreuk aan het belang van de inrichting van een hoeksteen van onze democratie. Afbreuk doen aan een belang gaat gepaard met een gebrek aan respect. Een gebrek aan respect leidt automatisch tot het in vraag stellen van het nut/zin/waardevolle van het object.

Dat BHV niet moet worden gesplitst is een statement waar ik niet mee akkoord ga maar die ik wel respecteer als zijnde jouw mening.

Ik mag inderdaad hopen dat je je vriendin niet vergRuisd. Wat jullie voor de rest uitspoken heb ik geen uitstaans mee...

Ik zeg niet dat JIJ de grondwet niet naleeft. Ik stel enkel vast dat jouw argumentatie tegen een oplossing van een grondwettelijk probleem (BHV), neerkomt op het afdoen van het probleem als zijnde 'symbolish'. Waarmee je de impasse (en dus ook het niet naleven van de grondwet) verantwoord.

Het splitsen van BHV moet niet rechtvaardig zijn...waar haal je dat nu???
Het is gewoon een feit dat de kieskring niet wettelijk is; die situatie moet dus worden opgelost. Ik zeg splitsen, je zegt nationale kieskring we discussieren en de meerderheid beslist. Ik geloof dat zoiets democratie heet.

Laatst gewijzigd door Maes_P : 7 september 2007 om 13:49.
Maes_P is offline  
Oud 7 september 2007, 13:57   #56
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maes_P Bekijk bericht
Overgang symbooldossier --> democratische inrichting en organisatie in vraag:

gegeven 1 = Adrian vindt BHV een symbooldossier
gegeven 2 = met de terminologie 'symbool' wordt een waardebepaling uitgesproken over het dossier BHV; met name dat dit een dossier is dat relatief weining nut en impact heeft voor/op de 'maatschappij an sich'

zoals reeds uitgelegd in vorige post raakt BHV aan de fundamentele manier van inrichten van het parlement (staat dus los van mijn of jou mening omtrent de oplossing)

gegeven 3 = het parlement is een hoeksteen van onze democratie.

dus: BHV beschouwen als een symbooldossier doet afbreuk aan het belang van de inrichting van een hoeksteen van onze democratie. Afbreuk doen aan een belang gaat gepaard met een gebrek aan respect. Een gebrek aan respect leidt automatisch tot het in vraag stellen van het nut/zin/waardevolle van het object.

Dat BHV niet moet worden gesplitst is een statement waar ik niet mee akkoord ga maar die ik wel respecteer als zijnde jouw mening.

Ik mag inderdaad hopen dat je je vriendin niet vergRuisd. Wat jullie voor de rest uitspoken heb ik geen uitstaans mee...

Ik zeg niet dat JIJ de grondwet niet naleeft. Ik stel enkel vast dat jouw argumentatie tegen een oplossing van een grondwettelijk probleem (BHV), neerkomt op het afdoen van het probleem als zijnde 'symbolish'. Waarmee je de impasse (en dus ook het niet naleven van de grondwet) verantwoord.

Het splitsen van BHV moet niet rechtvaardig zijn...waar haal je dat nu???
Het is gewoon een feit dat de kieskring niet wettelijk is; die situatie moet dus worden opgelost. Ik zeg splitsen, je zegt nationale kieskring we discussieren en de meerderheid beslist. Ik geloof dat zoiets democratie heet.
Beste Maes P,

Ik kan uw toon, uw spitsvondigheid en uw gedetailleerde explicaties wel smaken. Blijf bij ons!
Kortaf is offline  
Oud 7 september 2007, 14:03   #57
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
Beste Maes P,

Ik kan uw toon, uw spitsvondigheid en uw gedetailleerde explicaties wel smaken. Blijf bij ons!

Inderdaad ,een aanwinst voor het forum.
daiwa is offline  
Oud 7 september 2007, 14:25   #58
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht

Inderdaad, de Franstaligen blazen de hele zaak tot ongekende dimensie op; niet de Vlamingen.
Oud 7 september 2007, 14:29   #59
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Kan iemand van jullie zeggen waarom het rechtvaardig is dat BHV gesplitst wordt, zonder het argument 'het staat in de grondwet' te gebruiken?
Dat is toch vrij eenvoudig, of begrijpt u soms niet waar het hier allemaal om draait? Bij de laatste kieshervorminig heeft men de kiesomschrijvingen laten samenvallen met de provinciegrenzen. Alleen bij BHV heeft men dit niet doorgevoerd, waardoor de nieuwe kieswet niet consequent werd doorgevoerd en er een ongelijkheid bestaat tussen respectievelijk de burgers wonende in de nieuwe omschrijvingen en die in de oude (BHV). Lijstapparentering is in de eerste niet mogelijk, in de tweede wel. Bijgevolg heeft het hoogste grondwettelijk hof geoordeeld dat de huidige situatie onwettig is en bijgevolg moet opgelost worden. Daartoe werd er zelfs een datum voorzien, waarna alle georganiseerde verkiezingen zonder oplossing voor BHV onwettig en onwettelijk zijn.
Oud 7 september 2007, 15:25   #60
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is toch vrij eenvoudig, of begrijpt u soms niet waar het hier allemaal om draait? Bij de laatste kieshervorminig heeft men de kiesomschrijvingen laten samenvallen met de provinciegrenzen. Alleen bij BHV heeft men dit niet doorgevoerd, waardoor de nieuwe kieswet niet consequent werd doorgevoerd en er een ongelijkheid bestaat tussen respectievelijk de burgers wonende in de nieuwe omschrijvingen en die in de oude (BHV). Lijstapparentering is in de eerste niet mogelijk, in de tweede wel. Bijgevolg heeft het hoogste grondwettelijk hof geoordeeld dat de huidige situatie onwettig is en bijgevolg moet opgelost worden. Daartoe werd er zelfs een datum voorzien, waarna alle georganiseerde verkiezingen zonder oplossing voor BHV onwettig en onwettelijk zijn.
Neen, u hebt beargumenteerd waarom - de wettelijke achtergrond - BHV gesplitst moet worden. Wat u niet hebt gedaan is beargumenteerd waarom dit 'rechtvaardig' is. Tenzij je natuurlijk vind dat 'wat juridisch in orde is, rechtvaardig is'. Maar daar heb ik een andere mening over.

Ik zie enkel juridische redenen om BHV te splitsen, geen Grote Rechtvaardigheidsredenen.
AdrianHealey is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:49.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be