![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Dat is enkel omdat België bestaat. Neem dat weg en de problematiek verschuift gewoon. Zeker aangezien men Brussel bij Vlaanderen wil...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
Europees Commissaris
|
![]() Binnen Vlaanderen zal de democratische meerderheid beslissen welk beleid er gevoerd wordt, zoals dat in elk normaal land gaat. Binnen België kan dat niet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Maar in België gaat het niet om kieskringen, wel om een regeling die een minderheid evenveel macht geeft als de meerderheid (pariteit) én om taalgroepen die een hele reeks belangrijke beslissingen kunnen blokkeren (bijzondere meerderheden). Dat soort verminkingen van de democratie zie ik in Vlaanderen niet meteen opduiken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ah, gemist.
Wel. Hetzelfde als wat ik voel als ik zeg dat ik me Vlaming voel. Duh. Je vormt een eenheid die geografisch is afgebakend tegen andere eenheden die ook geografisch zijn afgebakend. Daar voel ik me verwant mee. Als er verkiezingen zijn dan kijk ik naar wat goed is voor Belgen en niet naar wat goed is voor Nederlanders. (Enfin, als het Nederlanders niét benadeelt, is het voormij al goed. Die hebben hun eigen land.)
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
vandaar dat de provincieraden bijna allemaal dezelfde coalitie kennen bovendien ontken je nu het feit dat de tegenstellingen tussen de politieke families groter zijn over de taalgrens heen dan de tegendstellingen tussen homogeen waalse of vlaamse partijen van andere kleur zelfs |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Helaas voor Ghysels...zijn intellectueel schouwspel is eigenlijk het klassieke "rond de pot draaien". Hij komt aandraven met dingen als wereldburgerschap. Wat is wereldburgerschap? Dat krijgt hij precies niet goed op papier gezet. Hij spreekt over problemen die ons hoofd overstijgen en haalt het milieu aan. Maar als ik die redering doortrek en het item "terrorisme" ga aanhalen, dan zouden we ons plots Amerikaan moeten gaan voelen! Want die Amerikaanse soldaten wereldwijd steken voor de hele wereld hun nek uit! Maar ohw wacht eens even...tegen dat land heeft Ghysels net iets...tot zover zijn "wereldburgerschap". En meteen valt zijn hypocriet masker af. En met hem dat van vele medestanders. Hoe kan je nu eenmaal verklaren dat Palestijnen en alle andere volkeren die vanonder het Russische en Chinese juk van hen wel onafhankelijk mogen worden, en Vlaanderen niet? Nochtans halen zij dezelfde argumenten aan in al die gevallen, dan diegene die je hoort ivm de Vlaamse onafhankelijkheidseis. En plots zijn wij navelstaarders? Neen. Ik weet iets beter: zoek -via google ed- eens op waar Ghysels en zijn medestanders in betrokken en u zal meteen begrijpen waarom België moet blijven bestaan. Zij weten immers maar al te goed dat ze in een onafhankelijk Vlaanderen niet meer boven de grijze massa zullen kunnen uitsteken... .
![]() |
![]() |
#49 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() je zou ipv te splitsen ook die blokkeringen kunnen opheffen (speciale meerderheden en paritaire regering, onevenwicht tssn aantal stemmenper zetel) ... maar je weet even goed als ik dat de boel dan ook springt ... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
tegen ?! manmanman toch ... zo negatief heb ik mijn identiteiten (mv hier kan ik Geysels probleemloos volgen) nog NOOIT ervaren ... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
@JongNVa-er. Je hebt het niet begrepen. Enfin; ik kan toch uit je tekst niet afleiden dat je het punt dat Geysels wou maken hebt begrepen.
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
De psychologische betekenis (als persoon)en de sociologische betekenis (als samenleving)worden door elkaar gegooid. Mensen die over hun wereldburger zijn praten missen ieder realitietsbesef en praten als ontheemden omdat zij zelf geen identiteit hebben. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
edina, voor het vlaams parlement is er al één kieskring ... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Gheysels begrijpt niks van identiteit. Hij denkt slim te zijn omdat meneer zich Europeean en wereldburger voelt. Toen hem eens op een debat werd gevraagd wat "Vlaming zijn" betekent, heeft hij zich bijna de woede van de zaal op de hals gehaald. "Hoezo, Vlamingen? Er bestaan enkel Belgen".
![]() |
![]() |
#58 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#59 |
Europees Commissaris
|
![]() Maak anders eens de denkoefening: hoe kan ik Europeaan en wereldburger zijn, en toch geen Vlaming zijn? Vanuit het standpunt dus dat je in Vlaanderen bent geboren en geografisch dus Vlaming bent.
![]() |
#60 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |