Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2007
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2007 Hier kunt u discussiëren over de uitslag, de coalitiebesprekingen en meer...

Discussietools
Oud 13 september 2007, 20:55   #41
straatrue
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropdrager Bekijk bericht
Inderdaad, de faciliteiten behouden voor de huidige Franstalige inwoners, maar geen faciliteiten voor nieuwe Franstalige inwoners.
Huub Broers, de burgemeester van Voeren, is ook voorstander van dat systeem.
http://huubbroers.skynetblogs.be/archive-week/2007-35

Dat is wellicht ook een goede oplossing.
Het enige wat daar tegenover kan gesteld worden is dat die faciliteiten wellicht een tegenprestatie waren voor iets anders.
Maar enkel Jan Verrokken zal zich nog herinneren wat het was

Maar ik vraag me af hoe hallucinant de gemeenteraad in Kraainem niet moet zijn.
Ongeveer allemaal Franstaligen die met elkaar verplicht Nl moeten praten. Lijkt me toch belachelijk.

Laatst gewijzigd door straatrue : 13 september 2007 om 20:56.
straatrue is offline  
Oud 13 september 2007, 20:59   #42
Kaal
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door straatrue Bekijk bericht
Ik zou gewoon iets onnozels doen = lotje trekken welke van de 6 gemeenten naar Vlaanderen en eventueel Brussel gaat.

Op die manier beslist het lot en daarna ligt de (taal)grens voor altijd vast en zeker geen facilitieten meer.
Een ding moet je begrijpen : het is voor een Vlaming veel gemakkelijker om taalfaciliteiten toe te kennen dan de gemeente zelf af te staan.
Kaal is offline  
Oud 13 september 2007, 21:00   #43
straatrue
Minister-President

Standaard

Citaat:
En waarom zouden de Vlamingen dat doen? Vlamingen zijn geen imperialisten.
ik denk dat er weinig verschil is: ik hoor Vlamingen klagen dat ze zich in Koksijde en De Panne niet meer thuisvoelen wegens bijna klein Wallonië/Fankrijk
maar anderzijds zou volgens Walen Durbuy en omstreken op Klein Vlaanderen/Nederland lijken.
straatrue is offline  
Oud 13 september 2007, 21:01   #44
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In Bevekom/Beauvechain wonen ondertussen ook al 30% Vlamingen. (volgens een reportage van de VRT in oktober 2006).
Citaat:
“Aanpassen of opkrassen”

03.08.2006 13.37u - Daar komt, kort gezegd, de boodschap van burgemeester Deconinck wel op neer. Zijn gemeente wordt meer en meer een typische ‘slaapgemeente’. Het kleine dorp wordt overspoeld door massa’s anderstaligen die aangetrokken worden door de relatief goedkope bouwgrond (De Tijd, 03/08/2006). De Tijd weet verder dat de nieuwkomers – voorlopig? – nog geen faciliteiten wensen. “Volgens Deconinck is dat niet het geval en is hij ook geenszins van plan op dat vlak toegevingen te doen”. Anderstaligen die naar zijn gemeente komen, zijn welkom, maar “ze moeten zich integreren en dat betekent dat zij de cultuur en dus de taal van de streek moeten leren.”

Regent het geen protesten tegen deze zoveelste uiting van onverdraagzaamheid en nationalistische bekrompenheid? Waar blijft het PS-verzet tegen deze voorzeker Vlaamse uitingen van ongetwijfeld racistisch gedrag?

Zet u neer, beste lezer, want het bericht in De Tijd betreft de officieel Waalse gemeente Bevekom, en burgemeester Deconinck is van PS-signatuur. Hij werkte in het verleden op verschillende Waalse kabinetten. Hij gaat – zonder dat de overige Vlaamse pers het blijkbaar nodig vindt om hierover te berichten – in zijn politiek om de eigenheid van de streek te bewaren ten voordele van de eigen bevolking veel verder dan eender welke Vlaamse burgemeester zou durven gaan. “De Vlamingen betalen voor bouwgronden zotte prijzen, waardoor de autochtone bevolking verplicht wordt uit te wijken naar goedkopere oorden. Het gemeentebestuur heeft in Hamme-Mille een terrein van 2,5 ha gekocht om er op termijn 25 sociale woningen voor de eigen mensen neer te poten”.

Moraal van het verhaal? De Franstaligen grijpen elke gelegenheid aan om de Vlamingen op hun zogezegde onverdraagzaamheid en racisme te ‘pakken’, telkens als hier of daar vermeende Franstalige belangen in gevaar komen. Ondertussen doen zij hetzelfde en méér.

“Vlamingen die naar Wallonië trekken, moeten de taal van de streek leren”, vindt PS-burgemeester Deconinck. Het wordt tijd dat die regel, óók en vooral in Vlaams-Brabant, consequent wordt toegepast.
http://www.vlaamsbelang.be/0/2176/
Zwartengeel is offline  
Oud 13 september 2007, 21:01   #45
Kaal
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ongeveer allemaal Franstaligen die met elkaar verplicht Nl moeten praten. Lijkt me toch belachelijk.
Je hebt natuurlijk gelijk. Maar als pakweg Kraainem geen enkele band meer heeft met Wallonië zullen de Vlamingen ook veel minder toekijken op wat er in de gemeenteraad gebeurt.
Kaal is offline  
Oud 13 september 2007, 21:06   #46
straatrue
Minister-President

Standaard

@ Zwartengeel: Als ik het goed begrijp, bevestigt dat mijn aanvoelen, dat als de Vlamingen maar met genoeg zijn, ze ook zouden durven beginnen met het ondenkbare? En de Vlamingen dus niet heiliger zijn dan de paus?

Laatst gewijzigd door straatrue : 13 september 2007 om 21:06.
straatrue is offline  
Oud 13 september 2007, 21:09   #47
straatrue
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kaal Bekijk bericht
Je hebt natuurlijk gelijk. Maar als pakweg Kraainem geen enkele band meer heeft met Wallonië zullen de Vlamingen ook veel minder toekijken op wat er in de gemeenteraad gebeurt.
Weet ik niet zeker hoor. Mocht VL onafhankelijk worden, dan zullen ze nog altijd Franstaligen aantrekken (wegens faciliteiten* en VL nog rijker) en het Frans zal blijven inbeuken op het NL rond Brussel.

* Europa zal eisen dat de FR-minderheid beschermd wordt.
straatrue is offline  
Oud 13 september 2007, 21:09   #48
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
@ Zwartengeel: Als ik het goed begrijp, bevestigt dat mijn aanvoelen, dat als de Vlamingen maar met genoeg zijn, ze ook zouden durven beginnen met het ondenkbare? En de Vlamingen dus niet heiliger zijn dan de paus?
Waar precies lees jij dat dan? Waar voel jij precies iets aan?
Zwartengeel is offline  
Oud 13 september 2007, 21:11   #49
stropdrager
Minister-President

stropdrager's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is wellicht ook een goede oplossing.
Het enige wat daar tegenover kan gesteld worden is dat die faciliteiten wellicht een tegenprestatie waren voor iets anders.
Maar enkel Jan Verrokken zal zich nog herinneren wat het was

Maar ik vraag me af hoe hallucinant de gemeenteraad in Kraainem niet moet zijn.
Waarom is dat absurd?
stropdrager is offline  
Oud 13 september 2007, 21:13   #50
straatrue
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Waar precies lees jij dat dan? Waar voel jij precies iets aan?

De burgemeester begint zich zorgen te maken. Het moet toch zijn dat er een probleem aan het rijzen is.
En al die Vlamingen sturen hun kinderen in Vlaanderen naar school wellicht, weinig integratie.
straatrue is offline  
Oud 13 september 2007, 21:14   #51
straatrue
Minister-President

Standaard

Citaat:
Waarom is dat absurd?
Alllee, zit eens moet een groep Vlamingen aan tafel en je praat enkel FR, voor mijn part Engels. Beetje zot hé.
straatrue is offline  
Oud 13 september 2007, 21:15   #52
stropdrager
Minister-President

Standaard

Citaat:
Weet ik niet zeker hoor. Mocht VL onafhankelijk worden, dan zullen ze nog altijd Franstaligen aantrekken (wegens faciliteiten* en VL nog rijker) en het Frans zal blijven inbeuken op het NL rond Brussel.

* Europa zal eisen dat de FR-minderheid beschermd wordt.
Europa zal helemaal niets eisen. De Raad van Europa heeft (op vraag van het FDF) de situatie van de Franstaligen in de rand al 2 maal onderzocht. De Raad van Europa is tot de conclusie gekomen dat de Franstaligen in de rand geen minderheden zijn, maar inwijkelingen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Facilit..._minderheid.3F
stropdrager is offline  
Oud 13 september 2007, 21:17   #53
straatrue
Minister-President

Standaard

Citaat:
Europa zal helemaal niets eisen. De Raad van Europa heeft (op vraag van het FDF) de situatie van de Franstaligen in de rand al 2 maal onderzocht. De Raad van Europa is tot de conclusie gekomen dat de Franstaligen in de rand geen minderheden zijn, maar inwijkelingen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Facilit..._minderheid.3F
Maar ja, ik zou het nog vergeten, die gemeenten zullen niet bereid zijn om zich bij Vlaanderen te voegen. En al helemaal niet wanneer ze geen waterdichte garanties hebben dat ze Franstalig kunnen blijven, met FR-onderwijs en al.
straatrue is offline  
Oud 13 september 2007, 21:20   #54
stropdrager
Minister-President

Standaard

Citaat:
Alllee, zit eens moet een groep Vlamingen aan tafel en je praat enkel FR, voor mijn part Engels. Beetje zot hé.
Een paar jaar geleden was ik op een Franse taalstage, om mijn kennis van het Frans bij te spijkeren. De regel was dat we enkel en alleen Frans mochten praten; ook al waren al de jongeren Nederlandstalig.

Kraainem ligt in het Vlaams gewest en in het Nederlandstalig taalgebied, dus het is niet meer dan logisch dat er in de gemeenteraad Nederlands gesproken wordt.
Als de gemeenteraadsleden Frans willen spreken, dan zijn ze nog steeds vrij om naar Brussel en Wallonië te verhuizen.
stropdrager is offline  
Oud 13 september 2007, 21:21   #55
straatrue
Minister-President

Standaard

Citaat:
Een paar jaar geleden was ik op een Franse taalstage, om mijn kennis van het Frans bij te spijkeren. De regel was dat we enkel en alleen Frans mochten praten; ook al waren al de jongeren Nederlandstalig.

Kraainem ligt in het Vlaams gewest en in het Nederlandstalig taalgebied, dus het is niet meer dan logisch dat er in de gemeenteraad Nederlands gesproken wordt.
Als de gemeenteraadsleden Frans willen spreken, dan zijn ze nog steeds vrij om naar Brussel en Wallonië te verhuizen.
Taalstage = logisch om FR te leren hé
straatrue is offline  
Oud 13 september 2007, 21:22   #56
Kortaf
Europees Commissaris

Kortaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Anders is het natuurlijk wanneer dit gebied naast je eigen taalgebied ligt.
Wat is daar anders aan?

Dus als 500 Vlamingen zich in Hondschoote vestigen, dan heeft Vlaanderen het recht om dat te annexeren en zal Frankrijk het gewillig afstaan?

Laatst gewijzigd door Kortaf : 13 september 2007 om 21:23.
Kortaf is offline  
Oud 13 september 2007, 21:25   #57
stropdrager
Minister-President

Standaard

Citaat:
Maar ja, ik zou het nog vergeten, die gemeenten zullen niet bereid zijn om zich bij Vlaanderen te voegen. En al helemaal niet wanneer ze geen waterdichte garanties hebben dat ze Franstalig kunnen blijven, met FR-onderwijs en al.
Die gemeenten hebben helemaal niets te eisen, de bevoegdheden van een gemeente zijn heel beperkt.
Maar ik ben voorstander van het volgende model: de faciliteiten blijven bestaan voor de huidige inwoners, voor nieuwkomers echter niet. Op die manier doven de faciliteiten langzaam maar zeker uit en er is ook geen enkele inwoner die zich benadeeld hoeft te voelen. De kinderen kunnen ook nog steeds naar Franstalige scholen in Brussel of in Wallonië gaan.
stropdrager is offline  
Oud 13 september 2007, 21:27   #58
Kortaf
Europees Commissaris

Kortaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik zou gewoon iets onnozels doen = lotje trekken welke van de 6 gemeenten naar Vlaanderen en eventueel Brussel gaat.
Er gaat geen enkele gemeente naar Brussel, jongen. Geen enkele. Ze staan niet in de aanbieding.

Laatst gewijzigd door Kortaf : 13 september 2007 om 21:27.
Kortaf is offline  
Oud 13 september 2007, 21:27   #59
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De burgemeester begint zich zorgen te maken. Het moet toch zijn dat er een probleem aan het rijzen is.
En al die Vlamingen sturen hun kinderen in Vlaanderen naar school wellicht, weinig integratie.
Waarom hebben we daar dan tot nog toe geen Nederlandstalige kieslijsten gezien? In Vlaams-Brabant schieten de Franstaligen veel sneller wakker om hun aanwezigheid politiek te verzilveren, hoor.

Laatst gewijzigd door Zwartengeel : 13 september 2007 om 21:28.
Zwartengeel is offline  
Oud 13 september 2007, 21:27   #60
stropdrager
Minister-President

Standaard

Citaat:
Taalstage = logisch om FR te leren hé
Kraainem = Nederlandstalig taalgebied= logisch dat de gemeenteraad Nederlandstalig is.

Er is niemand verplicht om in Kraainem te komen wonen. Als een Franstalige Brusselaar Brussel wil verlaten, maar geen Nederlands wil leren of spreken, dan kan hij ook nog altijd in Waterloo gaan wonen (dat ook vlakbij ligt).
stropdrager is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:38.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be