Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 16 september 2007, 12:23   #41
MaGNiFiCaT
Perm. Vertegenwoordiger VN

MaGNiFiCaT's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees Bekijk bericht
ja, wie zelfmoord pleegde kon ook niet kerkelijk begraven worden, nu is dat blijkbaar anders.

Idd, ik woon achter het kerkhof en kijk nu nr enkele graven van zelfmoordenaars en vrijmetselaars, helemaal in het hoekje op ongewijde grond.

En in de middeleeuwen werden ze zelfs aan t schavot gehangen buiten de stadsmuren, tot ze helemaal opgevreten waren van de beesten.
MaGNiFiCaT is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2007, 13:21   #42
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Wat volgens de Gentse professor ook een rol speelt is de snelle evolutie van Vlaanderen: in nauwelijks twee generaties van een arme, agrarische en katholieke samenleving naar een rijke en bijna volledig ontkerkelijkte maatschappij. Ierland, dat de afgelopen tien jaar nog veel sneller is geëvolueerd, kent eveneens een hoog zelfmoordcijfer. Ook de Baltische staten kennen dit verschijnsel.
Interessante theorie, want een geloof biedt net waarden en normen aan volgens de welke je kan leven. Het wegvallen van de kerkelijke invloed hief deze volledig op en gaf de indruk dat alles kan en mag, wat twee dingen als gevolg heeft volgens mij:
- er zijn mensen die wel regels nodig hebben en die deze nu niet of nergens meer vinden, want ook al zoeken ze hun toevlucht tot het geloof, er is te veel sceptici rond waar ze hun oren en ogen gewoonweg niet voor kunnen sluiten.
- de vraag wat wel nog echt van waarde is in het leven blijft onbeantwoord, en iedereen moet dat nu voor zichzelf uitzoeken. (Dat hangt eigenlijk samen met het eerste punt).
Oud 16 september 2007, 13:31   #43
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynicus Bekijk bericht
Dit artikel is in elk geval een duidelijke indicatie dat er nood bestaat aan de legalisatie van een zelfbevrijdingspil.

Ik weet het eigenlijk niet. Als die pil één van de meest pijnloze en humane manieren is om te sterven dan is ze interessant, als vervanging van de bestaande euthanasiemiddelen.
In alle andere gevallen lijkt ze me eerder een gevaar te zijn dan een 'bevrijding' op te leveren omdat de meeste mensen die zelfmoord willen plegen eigenlijk niet echt dood willen maar het gewoon even niet meer zien zitten. Ze zijn het spoor bijster en weten niet van welk hout nog pijlen te maken. Met psychologische hulp en steun kan heel wat opgelost worden. Zodat zelfmoord kan worden voorkomen.

Ten tweede bestaat het gevaar dat je op een moment van radeloosheid naar zo'n pil grijpt, met alle gevolgen vandien. Zoals ik al in een ander topic aanhaalde zijn er genoeg mensen die na een mislukte zelfmoordpoging heel blij waren dat het niet was gelukt... er zijn er ook die die spijt nooit eens gevoeld meer kunnen hebben, of toch maar slechts even ...

Mijn antwoord is dus: ja, die pil is interessant voor de gevallen waarin de situatie echt uitzichtloos is, en dan denk ik aan terminale patiënten die nodeloos lijden bijvoorbeeld. In alle andere gevallen is er eigenlijk geen reden om die te geven daar de mensen meestal niet echt dood willen, maar wel niet langer ongelukkig zijn.

In de praktijk kan die pil misschien gebruikt worden op een preventieve manier. (Maar zoals hier al is aangehaald is het gevaar dat die in verkeerde handen komt groot.) Je laat ze 'aanbieden' door een geestelijk gezondheidscentra of ziekenhuis, en al wie ernaar komt vragen krijgt meteen een hele screening. In werkelijkheid krijgt bijna nooit iemand de pil tenzij er echt geen andere oplossing is, maar iedereen therapie. Op die manir kan je tenminste een selectie of overzicht krijgen van de mensen die het niet meer zien zitten zodat ze ook geholpen kunnen worden. Want veel mensen hebben gewoon zelf de moed niet om dat te doen of vinden de drempel te hoog/geloven te weinig in de mogelijkheden van hulpverlening.
Oud 16 september 2007, 13:34   #44
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Wie een beetje wacht gaat vanzelf dood.
Oud 16 september 2007, 13:37   #45
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door forumspook Bekijk bericht
Hoeveel mensen plegen niet langzaam zelfmoord? Zich doodzuipen/roken/spuiten bvb?Dat is sinds dat we geen oorlogen meer voeren.In landen waar veel onlusten zijn bestaat zelfmoord nauwelijks, daar zijn ze te druk bezig met mekaar afmaken, of proberen te overleven.Mischien pleegt men in welvarende landen zelfmoord uit verveling.
Dit is ook een andere theorie.
Men weet als ik het goed heb niet zeker hoe het daarmee zit: is het zo dat mensen in tijden dat overleven belangrijker wordt geen zelfmoord meer plegen door die overlevingsdrang?
Sommige denken dat er dan wel evenveel zelfmoorden gebeuren maar dat deze gewoon meer verdoken blijven.

Zelfmoord plegen uit verveling lijkt me straf, tenzij 'op een indirecte manier' misschien zoals drugs beginnen nemen, rally's rijden op de openbare weg, ...
maar dat valt eerder onder zoeken naar sensatie denk ik.
Oud 16 september 2007, 13:44   #46
Raven

Raven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MaGNiFiCaT Bekijk bericht
Als je echt je familie postuum een loer wilt draaien moet je idd voor de trein springen. Naar het schijnt zijn de kosten dan gigantisch groot.
Omdat elk geval moet onderzocht worden door zowel het gerecht als de NMBS. De vertragingen en eventuele schade. Eens "tutsen" tegen de bumper van een wagen is ook al meteen een fameuze factuur. Integenstelling tot uwe wagen mag er GEEN blutsje zitten in een trein.

Desondanks, lijkt het springen voor de trein bijna een pijnloze & zekere dood. Als ik aan het hoofd van de NMBS stond, zou ik de zogenaamde "zelfmoord-trein" laten rijden ergens op een afgelegen traject. En om het menselijker te maken, laat ik dit vooraan op de locomotief schilderen

Laatst gewijzigd door Raven : 16 september 2007 om 13:44.
Raven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2007, 13:54   #47
Groentje-18

Standaard

Mja, is er misschien geen sterke onderraportering van zelfmoordgevallen in andere landen? (Hoewel er bij ons ook nog wel een onderraportering zal bestaan.)

Ik was een aantal jaren geleden bijvoorbeeld op vakantie in Spanje met vrienden. De trein reed daar zoals zo vaak tussen het idylissche strand en een autobaan. Toen iemand van het reisbureau ons informatie kwam geven over alle mogelijkheden daar vroeg ze ons met aandrang om nooit te rekenen op de laatste trein van de dag, omdat er vooral 's avonds vaak zelfmoorden werden gepleegd was het te onzeker of die wel zou komen opdagen. Prettige vakantie nog.

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 16 september 2007 om 13:55.
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2007, 13:58   #48
Metternich

Metternich's schermafbeelding

Locatie: Dietsland-Europa Ideologie: Solidarisme en corporatisme
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raven Bekijk bericht
Desondanks, lijkt het springen voor de trein bijna een pijnloze & zekere dood.
Volgens mij totaal niet. Jezelf onder de wielen werpen is hetzelfde als onder een zéér botte slijpschijf springen.

Metternich is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2007, 15:13   #49
bk232214
Gouverneur

Standaard als men

Als Men Het Hiet Eens Is Met De Maatschappelijke Problemen En Waar U Niet Met Eens Bent Daar Is Zelfmoord Goed Voor .
bk232214 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2007, 15:20   #50
bk232214
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door the outlaw torn Bekijk bericht
en niet alleen artsen kennen die ...

1. ophangen
2. van een brug springen
3. onder een camion rijden
4. onder de trein springen
5. een kogel door de kop knallen.
6. de polsen oversnijden
7. met een mes in het hart steken

en ga zo nog maar even verder, ......

die pil is dus eigenlijk overbodig, wnat iemand die in een opwelling zelfmoord wil plegen, pleegt dan wel zonder pil zelfmoord.
preventie van zelfmoord is dus nuttiger, op het eerste zicht toch.

en inderdaad, veel artsen zouden gewetensbezwaren hebben, logisch eigenlijk, men is geen dokter om te doden maar om te laten leven.
Nog iets vergeten hoor trouwen
bk232214 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2007, 15:23   #51
duncan
Banneling

Standaard

Ik ben van mening dat men daar allemaal maar losjes over gaat gelijk gewoonlijk & weinig echte sociale voeling met doelgroepen en werkenlijkheids beeld tegenover onze maatschapij .

Dit om NOG maar is af te geven tegenover het o zo mooie social screenings en studies die op NIETS trekken .

Zelf heb ik tal van mensen van de dood weerhouden en dan ook tal zien komen & gaan .

Men moet mor is leren wat er leeft in een arme maatschapij ; een armoede die VELE doelgroepen treft en MEERDERE generaties , mensen die GEEN euro hebben of vinden om hulp te zoeken laat staan te willen .

Als ik schrijf willen dan heeft het veelal te maken met een doelgroep mensen die JAREN therapiën volgen en andere hulp organen ZONDER succes of evoluties ...LOGISCH dat men dan hulp niet wilt / weigert .

In't kort & dat zeg ik al sinds de jaren '90 ZAL het zelfmoord aantal stijgen & niet afnemen ...let maar op men woorden

Jammerlijk is dan ook dat hulpverlenings diensten STEEDS EN OVERAL tekorten kennen ( zo gezegd maar is aangekweekte schijn ) .

In't kort en dat weet men OOK al sinds de jaren negentig MIST men duizenden mensen in dit land en weet men GEEN manier om juist deze doelgroepen te modeleren/ondersteunen/modereren... .

Jammerlijk echt waarlijk jammerlijk en blij ben ik dan ook als ik schrijf en zeg dat ik een Ex verzorgende ben .

Is da zelfmoord preventie nummer nu al gratis of hoe zit da eigenlijk en zo ja ook met gsm ?

Vele hebben zelfs geen geld om te bellen .

Laatst gewijzigd door duncan : 16 september 2007 om 15:28.
duncan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2007, 16:18   #52
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
'Zelfmoord in nationaal karakter van de Vlaming'

Zelfmoord is onderdeel van het 'nationaal karakter' van de Vlaming.

Professor

Die opmerkelijke conclusie trekt de Vlaamse professor Kees Van Heeringen van het Universitair Ziekenhuis Gent zaterdag in de krant Het Laatste Nieuws
.

Nu dacht ik in feite dat zulke statements ondertussen verboden waren!

XXX in nationaal karakter van Marokkanen...

YYY in nationaal karakter van Turken

Zoiets mogen WIJ toch niet meer zeggen ? want dan is dat racistisch toch?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2007, 16:41   #53
hurricane
Europees Commissaris

hurricane's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hellfigger Bekijk bericht
Niet moeilijk. Tussen hollanders en Walen leven is vragen voor zelfmoord.

Zou kunnen ...
Ik denk eerder dat het te maken heeft met de hogere werkdruk en de sociale problemen die daaruit voortvloeien.
Alles wordt duurder, de lonen blijven gelijk. Da's vragen om problemen.
hurricane is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2007, 11:45   #54
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Een Vlaming heeft geen natie en dus ook geen nationaal karakter.
Maar ze hebben wel meer karakter dan de Nederlanders. Vandaar.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2007, 18:21   #55
the outlaw torn
Minister

the outlaw torn's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
en DE pil ? Is die gemaakt om baby's beter te maken, of om ze te doden?Die maakt een latere zelfmoordpil overbodig.
de pil is om te vermijden dat er ongewenst een kind op de wereld komt, dat is iets anders. de meerderheid van de pillen zijn er om mensen te helpen genezen.

http://www.indiancountrytoday.com/
the outlaw torn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2007, 18:24   #56
the outlaw torn
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bk232214 Bekijk bericht
Nog iets vergeten hoor trouwen
scheiden is er om het getrouwd zijn omgedaan te maken, zeker met de huidige wet die "mislukking van huwelijk" al voldoende maakt om te scheiden.

het huwelijk is trouwens (wettelijk gezien) een lege doos geworden, als men ziet hoe makkelijk scheiden geworden is.
het is trouwens een tendens dat men alsmaar meer trouwt omwille van de prestige, dan om de eigenlijke bedoeling en de boodschap die in het huwelijk vervat zit, mr dit terzijde.

Oud 17 september 2007, 18:27   #57
the outlaw torn
Minister

Standaard

Citaat:
Hoeveel mensen plegen niet langzaam zelfmoord? Zich doodzuipen/roken/spuiten bvb?Dat is sinds dat we geen oorlogen meer voeren.In landen waar veel onlusten zijn bestaat zelfmoord nauwelijks, daar zijn ze te druk bezig met mekaar afmaken, of proberen te overleven.Mischien pleegt men in welvarende landen zelfmoord uit verveling.
inderdaad, mr de directe manieren bestaan ook.
mensen die in oorlog verkeren schatten het leven naar waarde, iets wat mensen in landen in vrede weleens durven vergeten.

of men zelfmoord pleegt uit verveling , ik denk het niet, eerder omdat men zich niet meer kan handhaven in deze maatschappij, denkt men, of om welke reden dan ook.

Oud 8 februari 2008, 17:46   #58
Geert C

Standaard

Citaat:
Twee keer zoveel zelfmoord als in Nederland

Zelfmoord is onderdeel van het 'nationaal karakter' van de Vlaming.

Professor

Die opmerkelijke conclusie trekt de Vlaamse professor Kees Van Heeringen van het Universitair Ziekenhuis Gent zaterdag in de krant Het Laatste Nieuws.

Doodsoorzaak

Zelfmoord komt in Vlaanderen twee keer zoveel voor als in Nederland, zo is gebleken uit onderzoek. Binnen Europa is alleen in Finland sprake van meer zelfdodingen. In Vlaanderen is zelfmoord de eerste doodsoorzaak bij mannen tussen de 30 en 45 jaar en de tweede bij jongeren.

Gebeurtenissen

Volgens Van Heeringen heeft dat te maken met de manier waarop Vlamingen omgaan met emotionele problemen. Vlaamse jongeren zeggen meer ingrijpende gebeurtenissen mee te maken in hun leven dan Nederlandse jongeren. Bovendien praten ze er minder over met familie, vrienden of hulpverleners. De Vlaming grijpt bij problemen eerder naar de fles, sigaretten of andere middelen.

Aanvaarden

"Mensen moeten leren te aanvaarden dat men zich slecht mag voelen en dat je dan hulp kan zoeken. Dit is onderdeel van het 'nationaal karakter'. Zoiets bestaat wel degelijk en het speelt een rol in deze problematiek", aldus Van Heeringen.

Evolutie

Wat volgens de Gentse professor ook een rol speelt is de snelle evolutie van Vlaanderen: in nauwelijks twee generaties van een arme, agrarische en katholieke samenleving naar een rijke en bijna volledig ontkerkelijkte maatschappij. Ierland, dat de afgelopen tien jaar nog veel sneller is geëvolueerd, kent eveneens een hoog zelfmoordcijfer. Ook de Baltische staten kennen dit verschijnsel.

Bron: RTLNieuws.nl
Als dat waar is, dan zou het in Vlaanderen dus vooral gaan om anomische zelfmoord en, misschien in mindere mate, egoïstische zelfmoord.
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.

Laatst gewijzigd door Geert C : 8 februari 2008 om 17:47.
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2008, 17:58   #59
sus antigoon
Banneling

Standaard

Moet een raar gevoel zijn voor het uitstervend volkje, de Vlamingen ,doodsoorzaak 1 zelfmoord , laag geboortecijfer, slechte chauffeurs, ...
sus antigoon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2008, 18:06   #60
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Wat wil je, zelfmoord is geen zonde meer...

Als ik rijk was, had ik zeker ook zelfmoord gepleegd?

Gegevens over de evolutie van het zelfmoordcijfer? Alvorens de interpretaties?
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:14.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be