Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Wat met Brussel na de onafhankelijkheid van Vlaanderen?
Vlaanderen met gat in 4 14,29%
Vlaanderen met tweetalig Brussel 18 64,29%
Brussel is de Vlaamsche hoofdstad en zal volledig Vlaamsch worden 4 14,29%
iets anders (motiveren) 2 7,14%
Aantal stemmers: 28. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 16 september 2007, 23:08   #41
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Ik zie het dus anders, Vlaanderen zal daarom dan oiok gewoon nooit bij Brussel komen.

Nu reeds is flamand een scheldwoord op Franstalige scholen in Brussel, en als Vlaanderen het einde van België wenst zal dat zeker niet verbeteren.
De nood om Fransonkundige Nederlanders te importeren naar Brussel is nog nooit zo hoog geweest!
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2007, 23:37   #42
Eddy B
Europees Commissaris

Eddy B's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Eddy B
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
De nood om Fransonkundige Nederlanders te importeren naar Brussel is nog nooit zo hoog geweest!
Bestaan er dan andere?

.
Eddy B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2007, 23:42   #43
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eddy B Bekijk bericht
Bestaan er dan andere?
Oud 16 september 2007, 23:43   #44
Herr Oberst
Eur. Commissievoorzitter

Herr Oberst's schermafbeelding

Standaard

Brussel als Vlaamse hoofdstad met rechten voor de Franstaligen, maar tevens met een politiek die de invloed van het Nederlands in Brussel moet vergroten.
Herr Oberst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2007, 05:37   #45
janPieter
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door I amsterdam Bekijk bericht
Lijkt me logisch
Waarschijnlijk heeft Vlaanderen weinig te onderhandelen.
Misschien gewoon eens vriendelijk zijn met de anderen inplaats van ze voortdurend uit te schelden en te kleineren.
Maar ja het is gemakkelijk, als je toch geen stemmen te winnen of te verliezen hebt aan de andere kant.
janPieter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2007, 06:26   #46
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Als Vlaanderen zichzelf (eenzijdig) onafhankelijk verklaart, dan is dat gewoon zonder Brussel. België blijft gewoon bestaan, zonder Vlaanderen. De Walen en Brusselaars zullen blijven aandringen op een corridor. Misschien dat Europa gaat interveniëren?
Corridor? Hallo? Leven die dan echt nog met 19e eeuwse denkbeelden? Of denkt men dat we Brussel zonder omringen met muren misschien?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2007, 06:28   #47
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Zonder ruzie te krijgen met EU en dergelijke?
Hoezo? Wat zou de EU daar tegen kunnen hebben? Bij mijn weten heeft dat zelfs niets te maken met de bevoegdheden van de EU.
Oud 17 september 2007, 07:22   #48
Kortaf
Europees Commissaris

Kortaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gentenaar Bekijk bericht
een absurde uitgangssituatie als de Vlaamse onafhankelijkheid.
Vind je de onafhankelijkheid van Palestina, Eritrea of Baskenland ook absurd?
Kortaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2007, 07:30   #49
Kortaf
Europees Commissaris

Kortaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door I amsterdam Bekijk bericht
Waarom zou Brussel voor Vlaanderen alleen belangrijk zijn als iedereen daar Nederlands spreekt of als de Vlaamse Staat daar bepaalde bevoegdheden heeft?
Wat het eerste betreft (Nederlands spreken) geef ik je gelijk. Brussel kan idd perfect in meerderheid Franstalig blijven en toch deel uitmaken van Vlaanderen. Het wordt hoog tijd dat we de band tussen taal en grondgebied ("enkel waar Nederlands gesproken wordt, is het Vlaanderen") doorknippen.

Wat het tweede betreft, daar zit je imho fout. Er zijn zoveel redenen waarom Brussel onder de Vlaamse staat moet vallen. Brussel is bv. een draaischijf voor Vlaanderen: transportinfrastructuur, economisch en financieel, internationale instellingen, zelfs cultureel. Ook is Brussel een explosieve vulkaan van werkloosheid, criminaliteit, verwaarlozing, etnische tegenstellingen etc. Als die niet onder de Vlaamse bevoegdheid valt, zal dat alleen maar achteruit gaan en zijn negatieve invloed laten voelen over heel Vlaams-Brabant én verder, zonder dat we er iets kunnen aan doen.

Tenslotte moet ten allen prijze vermeden worden dat Brussel in Franse handen valt.

Laatst gewijzigd door Kortaf : 17 september 2007 om 07:31.
Kortaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2007, 08:23   #50
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eddy B Bekijk bericht
Bestaan er dan andere?
Frans heeft in Nederland dezelfde status als het Duits. Na Engels is het een facultatieve taal in het middelbaar onderwijs. Bij mij is het zelfs verplicht.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2007, 13:22   #51
dunno
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Hoezo? Wat zou de EU daar tegen kunnen hebben? Bij mijn weten heeft dat zelfs niets te maken met de bevoegdheden van de EU.
Nuja, als het niet met subsidies is, dan moet de overheid toch maar op een andere manier Vlamingen overtuigen om daar te gaan wonen. Ik kom vantijd in Brussel stad & ga er ook naar school, kvind het nog een leuke stad hoor. Waarom investeert Vlaanderen niet meer in Nederlandstalig onderwijs in Brussel?

Laatst gewijzigd door dunno : 17 september 2007 om 13:24.
dunno is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2007, 14:03   #52
Gentenaar
Parlementsvoorzitter

Gentenaar's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
Vind je de onafhankelijkheid van Palestina, Eritrea of Baskenland ook absurd?
Over Baskenland en Eritrea spreek ik me niet uit, ik weet er niet genoeg van, maar van Palestina weet ik wel zeker dat elke vergelijking met Vlaanderen mank loopt.

Tenzij je weet hebt van vluchtelingenkampen vol Vlamingen, die met geweld door de Walen zijn verdreven van hun grondgebied. Ik heb ze nog niet gezien.
Oud 17 september 2007, 14:06   #53
Eddy B
Europees Commissaris

Eddy B's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Eddy B
Standaard

Citaat:
Over Baskenland en Eritrea spreek ik me niet uit, ik weet er niet genoeg van, maar van Palestina weet ik wel zeker dat elke vergelijking met Vlaanderen mank loopt.

Tenzij je weet hebt van vluchtelingenkampen vol Vlamingen, die met geweld door de Walen zijn verdreven van hun grondgebied. Ik heb ze nog niet gezien.
Beter kijken! De wapens zijn er hier wel niet, maar de haat en veroveringszin evengoed! De Vlaamse rand kan je beschouwen als illegale nederzettingen van de Franstaligen. Onze hoofdstad vergelijkbaar met Jeruzalem! (zie betoging! )

.
Eddy B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2007, 14:12   #54
Anna List
Banneling

Standaard

Brussel, hoofdstad van Vlaanderen

Brussel is historisch gezien een Nederlandstalige stad. Uit een systematisch onderzoek van alle bewaarde documenten die voor 1500 door Brusselse instellingen werden opgesteld, blijkt dat minder dan 5 procent hiervan in het Frans werd opgesteld. Op het einde van de achttiende eeuw en na het ontstaan van België werd het openbare leven echter volledig verfranst. Het onderwijs en de administratie waren eentalig Frans. Wie carrière wilde maken, moest Frans kennen. Door de sociale druk en omdat er nauwelijks Nederlandstalig onderwijs bestond, stuurden veel Vlamingen hun kinderen naar Franstalige scholen.

Ook mede door het toenemende aantal vreemdelingen die zich in de hoofdstad vestigden, zakte het aandeel van de Nederlandstaligen in Brussel van 90 procent in het begin van de negentiende eeuw tot zowat 15 procent op het einde van de twintigste eeuw. Niettemin is en blijft Brussel de hoofdstad van Vlaanderen.

Binnen België is Brussel verloren

Tegenstanders van de Vlaamse onafhankelijkheid werpen op dat een zelfstandig Vlaanderen Brussel zal verliezen. We moeten echter vaststellen dat binnen de Belgische context deze stad voor Vlaanderen al verloren is. De enige mogelijkheid om Brussel voor Vlaanderen terug te winnen, is precies de onafhankelijkheid.

De Vlaamse en de Brusselse economie zijn zeer nauw met elkaar verweven. Honderdduizenden Vlaamse pendelaars zijn overdag aanwezig in Brussel. Zaventem, de internationale luchthaven van Brussel, bevindt zich op Vlaams grondgebied. Brussel maakt dus om historische, culturele, geografische en economische redenen onlosmakelijk deel uit van Vlaanderen. Brussel kan uiteindelijk niet zonder Vlaanderen.

Vlaanderen biedt Brussel een aantrekkelijk toekomstproject als hoofdstad van Vlaanderen en als internationaal venster op de wereld. In een onafhankelijk Vlaanderen blijft Brussel zijn tweetalig statuut behouden. De Brusselse Franstaligen kunnen hun aparte identiteit behouden door garanties op taalkundig, cultureel en onderwijsvlak. Zij zijn dan volwaardige Vlaamse staatsburgers met dezelfde rechten en plichten. Dat zoiets perfect mogelijk is, bewijzen ook buitenlandse voorbeelden. Denken we maar aan Helsinki, de tweetalige (Fins-Zweeds) hoofdstad van Finland. Het spreekt voor zich dat het onafhankelijke Vlaanderen de taalwetten in Brussel wél correct zal toepassen.

http://www.vlaamseonafhankelijkheid.be/
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2007, 14:16   #55
Anna List
Banneling

Standaard

zijn de rechten van Vlaanderen op Brussel niet stillaan best te vergelijken met de rechten van de oorspronkelijke bewoners van Amerika en Australië ?

Vlamingen worden nu toch al een tijd als zonderlinge aboriginal paria's behandeld, niet ?

speciaal voor hansl :
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2007, 15:31   #56
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dunno Bekijk bericht
Nuja, als het niet met subsidies is, dan moet de overheid toch maar op een andere manier Vlamingen overtuigen om daar te gaan wonen. Ik kom vantijd in Brussel stad & ga er ook naar school, kvind het nog een leuke stad hoor. Waarom investeert Vlaanderen niet meer in Nederlandstalig onderwijs in Brussel?
Hoe bedoelt u? Vlaanderen investeert weldegelijk flink in het Vlaamse onderwijs in Brussel.
Oud 17 september 2007, 15:44   #57
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Vlaanderen met een tweetalig Brussel. De Brusselaars moeten zelf maar kiezen vind ik.
Als de Brusselse politici een referendum weigeren zijn er tal van mogelijkheden om ze van gedacht te doen veranderen.
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2007, 15:44   #58
dunno
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Hoe bedoelt u? Vlaanderen investeert weldegelijk flink in het Vlaamse onderwijs in Brussel.
Ik bedoel, waarom bouwt/opent men geen extra scholen. Kinderen maken er nu eenmaal niet zo'n probleem van in welke taal ze onderwijs volgen, toch vanaf ze klein zijn. Meer Franstaligen zouden Nederlands onderwijs moeten kunnen volgen. Meer onderwijs moet toch bevorderlijk zijn voor het Nederlands.

Tis mss een beetje simplistisch, maar ik vraag me gewoon af waarom.

Laatst gewijzigd door dunno : 17 september 2007 om 15:46.
dunno is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2007, 21:14   #59
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

labyrinth's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vraagje voor de separatisten onder ons.

Indien Vlaanderen onafhankelijk wordt, wat moet er dan gebeuren met Brussel?

1. opgeven, Brussel is niet Vlaams en zal het nooit worden. Vlaanderen wordt een land met een gat in, Brussel wordt ook onafhankelijk, of blijft samen met Wallonië romp-België.
2. Brussel krijgt een aparte status binnen Vlaanderen, waar Franstaligen faciliteiten krijgen, en waar dus in de praktijk weinig zal veranderen.
3. Brussel is de hoofdstad van Vlaanderen, en moet in die hoedanigheid volledig Vervlaamst worden. De manier waarop kan variëren van discriminatie tot deportatie van iedereen die geen Nederlands wil of kan spreken. "Schild en vriend" wordt de maatstaf.
4. iets anders (verduidelijken)
Zijn die faciliteiten beperkt in de tijd ?
labyrinth is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2007, 21:22   #60
the outlaw torn
Minister

the outlaw torn's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb mijn inspiratie gehaald uit dit forum. Iemand als 1. Hellfigger die schrijft dat je de Brusselaars die geen Nederlands spreken geen job mag geven bijvoorbeeld.

2. Toch weerhoudt dat de separatisten er niet van om lustig verder Belgische vlaggen te verbranden.

1. eigenlijk een goed idee, iemand die geen frans kan, zal ook veel minder snel aan werk geraken, in het geval van een eentalig nederlands Brussel zouden alle mensen die geen nederlands kennen geen job krijgen, een goed idee om het nederlands af te dwingen, in de mensen hun portemonnee zitten is altijd goed, en als je geen werk hebt, heb je ook minder geld dus zodoende ......

2. belgische vlaggen verbranden ? belgie is een fake-staat met een fake-vlag, een versleten vlag smijt je toch ook weg ? een vlag verbrand je.
het verbranden van een vlag lost natuurlijk de problemen niet op ( jammer genoeg ) mr kan tellen als symbolische daad.

http://www.indiancountrytoday.com/
the outlaw torn is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:44.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be