Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 september 2007, 20:38   #41
ijstaartindeoven
Vreemdeling

Standaard

Een splitsing van Belgie kost grond. Het kostbaarste van een land is grond dus handig is dat niet. Logisch lijkt in dat geval ook een splitsing van Nederland. Een merendeel van de inwoners van brabant, zeeland en limburg zullen niet tegen een hereniging zijn met vlaanderen. Ik ben voor in ieder geval.
ijstaartindeoven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2007, 21:51   #42
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bovenbuur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ijstaartindeoven Bekijk bericht
Een splitsing van Belgie kost grond. Het kostbaarste van een land is grond dus handig is dat niet. Logisch lijkt in dat geval ook een splitsing van Nederland. Een merendeel van de inwoners van brabant, zeeland en limburg zullen niet tegen een hereniging zijn met vlaanderen. Ik ben voor in ieder geval.
Ten eerste: welkom.
Ten tweede: grond is niet het kostbaarste van een land. Dat Vlaanderen dichter bevolkt is dan Wallonië heeft invloed op een hoop dingen, maar niet op de "waarde" van het land.
Ten derde: Hoewel een heel groot deel van de Zuid-Nederlanders wel met Vlamingen in een land zou willen leven, hebben ze op zich ook niks tegen Noord-Nederlanders, Noch hebben Noord-Nederlanders iets tegen Zuid-Nederlanders of Vlamingen. En vrijwel niemand zal enthousiast zijn om Nederland eens fijn langs de bible-belt danwel de grote rivieren doormidden te knippen. Herindelen en decentraliseren, ja, het land opsplitsen gaat moeilijk worden. En waarom zou je eigenlijk, zijn Friezen echt zo verschrikkelijk?
Oud 19 september 2007, 23:37   #43
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
uhhh Wat had je dan van Willem I verwacht?? De rijkste helft van z'n koninkrijk, want zo zal hij dat als verlicht despoot wel hebben gezien, riep de onafhankelijkheid uit, met sterk vermoeden van Franse invloed achter de schermen. Op zijn wat autocratische manier heeft hij namelijk toch veel gedaan voor de verder ontwikkeling en stimulering van economie in het zuidelijke deel van het VKN. Toen daarbij ook nog eens bleek, dat zijn bondgenoten hem in de steek hadden gelaten... Het is dan ook geen toeval dat kort nadat hij Belgie bij het verdrag van Londen (1839) moest erkennen, dat hij in 1840 aftrad. Niks zieligs aan, maar staten zijn ook niet lief, zeker niet als ze overbepaalde zaken zo lijnrecht tegenover elkaar staan. En ja, zoals bij iedere (Onafhankelijkheids-)revolutie heb je nu eenmaal twee groepen; de een wil weg en de ander wil samenblijven. Niks nieuws dus... en ik zeg niet dat het goed was, maar het is onredelijk in zo'n situatie te verwijten dat Willem I niet lief deed.
Ik verwijt Willem I niets. Alleen die ene zaak: dat hij te welwillend is geweest tegenover zijn zoon die de Belgische afscheuring mogelijk heeft gemaakt.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2007, 11:02   #44
Libro
Secretaris-Generaal VN

Libro's schermafbeelding

Standaard

De culturele verschillen tussen Vlaanderen en Nederland zijn te groot voor een heriniging; als Vlaanderen ooit onafhankelijk wordt, dan blijft het best onafhankelijk.
Support the country you live in or live in the country you support.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2007, 11:29   #45
Abba Kovner
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Montalcino Bekijk bericht
Er wordt hier al gesproken over het herenigen van Vlaanderen met Nederland. Hoewel ik hier niet principieel tegen ben, vraag ik mij af of Nederland Vlaanderen wel verdient?

Wat heeft Nederland na 1830 gedaan om van de Vlamingen een mondige natie te maken? Welke politieke druk hebben ze uitgeoefend om hun taalgenoten niet langer te laten discrimineren?

Neen, Beatrix en Albert houden samen gezellige koffiekletsjes. Moest iemand mij de helft van mijn grondgebied afnemen, zou ik niet zo lief zijn.
Wat Nederland voor Vlaandren/België gedaan heeft n�* 1830?

Bijvoorbeeld: bij het uitbreken van WOI in 1914 vluchtten bijna 1,5 miljoen Belgen die op de loop waren voor de Duitsers, naar Nederland, die daar gastvrij opgevangen werden. De Belgen hebben uit dankbaarheid voor de gastvrije hulp van de Nederlanders in Amersfoort een monument opgericht.

Het Belgenmonument in Amersfoort

Laatst gewijzigd door Abba Kovner : 20 september 2007 om 11:30.
Abba Kovner is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2007, 11:41   #46
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Libro Bekijk bericht
De culturele verschillen tussen Vlaanderen en Nederland zijn te groot voor een heriniging; als Vlaanderen ooit onafhankelijk wordt, dan blijft het best onafhankelijk.
Op de spreekwoordelijke onoverkomelijke culturele verschillen tussen Nederland en Vlaanderen is al meermaals op dit forum ingegaan. Het schijnt dat veel Vlamingen het niet kunnen verkroppen dat "den Ollander" (karne)melk drinkt bij de lunch ipv wijn.

Laatst gewijzigd door Cunning linguist : 20 september 2007 om 11:42.
Cunning linguist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2007, 11:51   #47
I amsterdam
Minister-President

I amsterdam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cunning linguist Bekijk bericht
Op de spreekwoordelijke onoverkomelijke culturele verschillen tussen Nederland en Vlaanderen is al meermaals op dit forum ingegaan. Het schijnt dat veel Vlamingen het niet kunnen verkroppen dat "den Ollander" (karne)melk drinkt bij de lunch ipv wijn.
De meeste Vlamingen komen nooit in Nederland en kennen Nederland niet.
"wat een boer niet kent, dat eet hij niet"
I amsterdam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2007, 11:59   #48
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door I amsterdam Bekijk bericht
De meeste Vlamingen komen nooit in Nederland en kennen Nederland niet.
"wat een boer niet kent, dat eet hij niet"
Dat is ook mijn stellige indruk. Dat merk ik aan de onzin die sommige Vlamingen over de Nederlanders uitkramen.
Oud 20 september 2007, 12:14   #49
Nederlandse Leeuw
Burgemeester

Nederlandse Leeuw's schermafbeelding

Standaard

Wel ik kan me soms wel vinden in kritiek van mensen die zeggen dat 'Nederland' nooit veel voor de Vlamingen heeft gedaan. Dat is soms waar. De eerste keer is in de periode 1580-1585 waarin de spanjaarden Vlaanderen heroverden. Maar de unie van utrecht was daar nog veel te zwak voor. Antwerpen is juist heel veel gesteund door het noorden, maar zonder succes; Antwerpen viel. Veel noorderlingen dachten dat het toen met de rest van de opstand ook gedaan was, maar de overwinning op de Armada keerde het tij. Daarna is de republiek ontstaan en kon zowel Vlaanderen als het oosten veroverd worden. Er is gekozen voor het oosten. Dat is de oorzaak. Het had ook anders kunnen lopen.
Nederlandse Leeuw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2007, 12:28   #50
I amsterdam
Minister-President

I amsterdam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nederlandse Leeuw Bekijk bericht
Wel ik kan me soms wel vinden in kritiek van mensen die zeggen dat 'Nederland' nooit veel voor de Vlamingen heeft gedaan. Dat is soms waar. De eerste keer is in de periode 1580-1585 waarin de spanjaarden Vlaanderen heroverden. Maar de unie van utrecht was daar nog veel te zwak voor. Antwerpen is juist heel veel gesteund door het noorden, maar zonder succes; Antwerpen viel. Veel noorderlingen dachten dat het toen met de rest van de opstand ook gedaan was, maar de overwinning op de Armada keerde het tij. Daarna is de republiek ontstaan en kon zowel Vlaanderen als het oosten veroverd worden. Er is gekozen voor het oosten. Dat is de oorzaak. Het had ook anders kunnen lopen.
Nederland (de Republiek) heeft stad voor stad op de Spanjaarden moeten veroveren/verdedigen.
Bovendien de oorlog tegen Spanje was niet alleen op Nederlands grondgebied maar ook in Brazilie en Java.
Voor zo'n klein land met weinig inwoners was het een hele toer om die oorlogen tegen Spanje te winnen.
Daarom ,is het niet te veel gevraagd dat de Republiek ook Vlaanderen nog had moeten veroveren.

Laten de Vlamingen zich eens afvragen wat ze zelf hebben gedaan voor hun bevrijding van de Fransen tot op de dag van vandaag.

Overigens ben ik wel van mening dat de Nederlanders meer dankbaarheid mogen tonen voor de Vlamingen als het gaat om het begin van de Nederlandse Revolutie in Antwerpen.
Ook mogen wij meer dankbaarheid tonen voor de vele Vlamingen die naar
het Noorden zijn getrokken en een grote rol hebben gespeeld bij de handel ,de VOC en de Gouden Eeuw.

Laatst gewijzigd door I amsterdam : 20 september 2007 om 12:29.
I amsterdam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2007, 12:30   #51
Libro
Secretaris-Generaal VN

Libro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cunning linguist Bekijk bericht
Wat iemand bij zijn lunch drinkt kan mij niet schelen maar:
*onze noorderburen hebben geen baksteen in hun maag: de huurmarkt beslaat tussen de 40% en 50% van de woningen tegenover nog geen kwart hier in Vlaanderen, hoe daarmee omgaan in de wetgeving? Quid met de ruimtelijke ordening?
*Hoe gaan Vlamingen zich verhouden tegenover de calvinisten? Gaan de Vlamingen om kunnen met religieuze scherpslijperij en pilaarbijterij? Ik heb eerlijk gezegd liever geen ChristenUnie in mijn parlement.

Begrijp me niet verkeerd: ik heb niets tegen Nederland en zijn inwoners, ik vrees alleen dat we bij een hereniging van de regen in de drup terechtkomen.
Oud 20 september 2007, 12:38   #52
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door I amsterdam Bekijk bericht
Nederland (de Republiek) heeft stad voor stad op de Spanjaarden moeten veroveren/verdedigen.
Bovendien de oorlog tegen Spanje was niet alleen op Nederlands grondgebied maar ook in Brazilie en Java.
Voor zo'n klein land met weinig inwoners was het een hele toer om die oorlogen tegen Spanje te winnen.
Daarom ,is het niet te veel gevraagd dat de Republiek ook Vlaanderen nog had moeten veroveren.

Laten de Vlamingen zich eens afvragen wat ze zelf hebben gedaan voor hun bevrijding van de Fransen tot op de dag van vandaag.

Overigens ben ik wel van mening dat de Nederlanders meer dankbaarheid mogen tonen voor de Vlamingen als het gaat om het begin van de Nederlandse Revolutie in Antwerpen.
Ook mogen wij meer dankbaarheid tonen voor de vele Vlamingen die naar
het Noorden zijn getrokken en een grote rol hebben gespeeld bij de handel ,de VOC en de Gouden Eeuw.
Zonder al die Antwerpenaren die naar Amsterdam trokken was laatstgenoemde stad nog steeds een dorp aan het IJ.
Al die Vlamingen die naar het noorden trokken hebben voor een groot deel de Nederlandse cultuur en gewoontes bepaald.
Oud 20 september 2007, 12:52   #53
Dimitri

Standaard

Citaat:
*onze noorderburen hebben geen baksteen in hun maag: de huurmarkt beslaat tussen de 40% en 50% van de woningen tegenover nog geen kwart hier in Vlaanderen, hoe daarmee omgaan in de wetgeving? Quid met de ruimtelijke ordening?
Op dit punt groeien Nederland en Vlaanderen al naar elkaar toe. In NL worden veel huurwoningen verkocht om het eigenwoningbezit te bevorderen, waardoor het huuraandeel al sterk gedaald is (was vijftien jaar geleden nog 60%). Andersom handhaaft Vlaanderen, sinds het die bevoegdheid heeft, een strikt ruimtelijkeordeningsbeleid, dat veel weg heeft van het Nederlandse en een wereld van verschil is met de Belgische wanorde voordien.

Citaat:
*Hoe gaan Vlamingen zich verhouden tegenover de calvinisten? Gaan de Vlamingen om kunnen met religieuze scherpslijperij en pilaarbijterij? Ik heb eerlijk gezegd liever geen ChristenUnie in mijn parlement.
Je bedoelt dat je moeite hebt met het fenomeen democratie? Zo ken ik ook mensen in NL die moeite hebben met bepaalde Vlaamse partijen. Voorwaar een ernstig gebrek aan burgerzin, andere meningen niet kunnen verdragen.

Citaat:
Begrijp me niet verkeerd: ik heb niets tegen Nederland en zijn inwoners, ik vrees alleen dat we bij een hereniging van de regen in de drup terechtkomen.
Begrijp mij ook niet verkeerd, maar ik heb wel iets tegen mensen die niet eens de democratische rechtstaat respecteren. Dan houdt iedere discussie op.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2007, 12:55   #54
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Wat zou je ervan vindne om deze bevoegdheden regionaal te maken ipv nationaal?
Citaat:
Ik ook niet. Er zijn nog meer partijen die ik niet wil in de Tweede Kamer, maar dat krijg je nou eenmaal tenzijn de bevolking van je land uit een man en een paardenkop bestaat. De Christenunie is van oorsprong idd. een calvinistische partij, maar ze kent momenteel een toeloop van katholieken die niet tevreden zijn met het CDA. Ook is het aantal officiele katholieken in Nederland hoger dan het aantal officiele protestanten. Maar wat eigenlijk nog belangrijker is: het grootste deel van de Nederlanders is vrij on(t)kerkelijk(t) en geeft niets om de religieuze verschillen tussen de christenen.

Citaat:
En waarom dan wel? Er moet toch een goede reden zijn voor deze angst?

Laatst gewijzigd door Cunning linguist : 20 september 2007 om 12:56.
Oud 20 september 2007, 12:59   #55
evilbu

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Ik zoek eigenlijk al een tijd naar cijfers/schatting van hoeveel man er in het huidige Nederland en in Vlaanderen woonde in 1580/1815/1830...
Oud 20 september 2007, 13:17   #56
Libro
Secretaris-Generaal VN

Libro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
Op dit punt groeien Nederland en Vlaanderen al naar elkaar toe. In NL worden veel huurwoningen verkocht om het eigenwoningbezit te bevorderen, waardoor het huuraandeel al sterk gedaald is (was vijftien jaar geleden nog 60%). Andersom handhaaft Vlaanderen, sinds het die bevoegdheid heeft, een strikt ruimtelijkeordeningsbeleid, dat veel weg heeft van het Nederlandse en een wereld van verschil is met de Belgische wanorde voordien.

Je bedoelt dat je moeite hebt met het fenomeen democratie? Zo ken ik ook mensen in NL die moeite hebben met bepaalde Vlaamse partijen. Voorwaar een ernstig gebrek aan burgerzin, andere meningen niet kunnen verdragen.

Begrijp mij ook niet verkeerd, maar ik heb wel iets tegen mensen die niet eens de democratische rechtstaat respecteren. Dan houdt iedere discussie op.
Ik heb ook niks tegen democratie, ik ben tijdens mijn studies zo "opgevoed". Ik zie alleen op tegen religieuze scherpslijpers in de politiek omdat ik net dat als een grote bedreiging voor vrijheid en democratie zie (naast de ideologische basis van het ecologisme, doch dit terzijde). En ik stel me de vraag hoe de Vlaming in het algemeen ermee gaat omgaan als er ooit eens calvinistische wetten worden gestemd.

Laatst gewijzigd door Libro : 20 september 2007 om 13:18.
Oud 20 september 2007, 13:27   #57
santos
Minister

santos's schermafbeelding

Standaard

En gaan er in het voormalige vlaanderen dan ook koffieshops komen
santos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2007, 13:32   #58
Dimitri

Standaard

Citaat:
Ik heb ook niks tegen democratie, ik ben tijdens mijn studies zo "opgevoed".
Je hebt dat niet van huis uit meegekregen?

Citaat:
Ik zie alleen op tegen religieuze scherpslijpers in de politiek omdat ik net dat als een grote bedreiging voor vrijheid en democratie zie (naast de ideologische basis van het ecologisme, doch dit terzijde). En ik stel me de vraag hoe de Vlaming in het algemeen ermee gaat omgaan als er ooit eens calvinistische wetten worden gestemd.
In welk opzicht vormen zij dan een bedreiging voor de democratie volgens jou? En wat versta je precies onder "calvinistische wetten"?
Oud 20 september 2007, 13:38   #59
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Ik zoek eigenlijk al een tijd naar cijfers/schatting van hoeveel man er in het huidige Nederland en in Vlaanderen woonde in 1580/1815/1830...
De cijfers voor Nederland in het jaar 1830 zijn beschikbaar op www.volkstellingen.nl Die volkstelling is gehouden op 1 januari 1830, nog voor de Belgische afscheiding dus. Het gebied dat nadien bij Nederland bleef (de noordelijke provincies, Noord-Brabant en oostelijk Limburg), had toen 2.613.487 inwoners.

Er moeten ook cijfers voor de Vlaamse provincies zijn, maar die zijn ongetwijfeld in de Belgische archieven te vinden.
Oud 20 september 2007, 13:50   #60
evilbu

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
De cijfers voor Nederland in het jaar 1830 zijn beschikbaar op www.volkstellingen.nl Die volkstelling is gehouden op 1 januari 1830, nog voor de Belgische afscheiding dus. Het gebied dat nadien bij Nederland bleef (de noordelijke provincies, Noord-Brabant en oostelijk Limburg), had toen 2.613.487 inwoners.

Er moeten ook cijfers voor de Vlaamse provincies zijn, maar die zijn ongetwijfeld in de Belgische archieven te vinden.
Organiseerde men toen geen tellingen in het huidige België of wil men die niet op de site zetten.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:42.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be