![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() We mogen niet vergeten dat Van Rompuy tot de oude generatie behoort en eigenlijk nooit een voorstander is geweest van een ver doorgedreven federalisme. VR belichaamt volgens mij nog altijd de CVP die zichzelf geroepen voelt dit land te redden van de ondergang.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() En dat ze zeker niet vergeten een vrouw te benoemen in die Raad van Wijzen...
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Voor belgique is dat een topper dus.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
Europees Commissaris
|
![]() Schrijf ze maar allemaal af : allemaal hebben ze meegewerkt om ons in de miserie te duwen!
![]() |
#45 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Precies, het is niet ernstig om van hen een fatsoenlijke oplossing te verwachten aangezien zij door hun onzinnige compromissen precies ervoor hebben gezorgd dat Belgie met een onwerkbare staatsstructuur zit opgezadeld. Het toont enkel aan in welke richting men een oplossing zoekt... juist ja, meer van hetzelfde. Nogmaals zitten klooien met persoonsgebonden materies en ander institutioneel fraais, gewoon omdat men een duidelijke, rechtlijnige oplossing te moeilijk vindt. Arm Belgie!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | ||
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Ik denk niet dat men echt ten einde raad is, daarvoor is de ervaring met institutioneel knip- en plakwerk te groot. Ik denk meer dat het zo stilaan wel wat schrik is die in de gelederen schuift. Schrik voor de volgende verkiezingen...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
|
![]() leg uit
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
Banneling
|
![]() de vraag mag nu gesteld worden of al die inspanningen nog wel de moeite waard zijn ... wat ? voor nog eens tien of twintig jaar constitutioneel hervormen ...
liever korte pijn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Gewoon... zoals de heer Vandeurzen telkens weer te kennen geeft, heeft het Vlaams kartel een mooie overwinning kunnen behalen met een vrij fors "institutioneel" programma. Nu terug overgaan tot de orde van de dag en wat hoogtechnologisch juridisch gerommel in de marche om de keet draaiende te houden, gaat zich bij volgende verkiezingen ongetwijfeld wreken. VB-kiezers verketteren (�* la De Gucht) helpt al lang niet meer, daarvoor blijft die partij teveel kiezers achter zich krijgen. Het is dan ook gewoon van de pot gerukt om te beweren dat die kiezers allemaal xenofoob en racistisch zijn en dat weet men zelf maar al te goed! Alhoewel ik het zelf niet echt toejuich, is er nu eenmaal een verrechtsing vast te stellen van de maatschappij (omdat links weigert af te stappen van zijn eigen, grote gelijk) en die tendens zal men zeker niet ombuigen door kost wat het kost een regering te creeren die de problemen niet krachtdadig kan aanpakken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Daar valt iets voor te zeggen. Alleen ben ik nog niet zo ver om alle heil enkel en alleen van Vlaanderen te verwachten. De gehanteerde bestuurscultuur laat daar de laatste tijd genoegzaam blijken dat we het in Vlaanderen, helaas, lang niet altijd beter doen! Feit is gewoon dat men ofwel voor eens en altijd Belgie institutioneel moet organiseren op een "fatsoenlijke" manier, ofwel inderdaad beter de boel splitst. De reden voor mijn "zachte" houding? Heel simpel: belastingen betalen doe je sowieso, of dat nu in Belgie dan wel in Vlaanderen is. Maar men moet stoppen met die Belgische ziekte waar iedereen het slachtoffer van is!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | ||
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
verder mag je ook aannemen dat in een onafhankelijk Vlaanderen ook het provinciaal niveau geschrapt kan worden ... kunnen we terug naar drie beleidsniveau's (gemeente-staat-Europa) ipv de huidige vijf !!! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Maar die Belgische ziekte, die ga je niet meer kunnen genezen. Wij hebben 8 jaar lang een regering gehad die een modelstaat ging bouwen, remember? Ze zijn in hun opzet grandioos gefaald. Met name de administratie werd indien mogelijk nog meer gepolitiseerd (alle topambtenaren zijn geparachuteerde politieke creaturen). Hoe komt dat? De reden is eenvoudig : om in België iets grondig te hervormen met je wachten totdat er in de twee gemeenschappen precies dezelfde politieke constellatie uit de stembus komt : op die manier krijg je om de 25 jaar een kleine, korte kans om iets te doen. de rest van de tijd moet je dan machteloos toekijken hoe de politici alle problemen voor zich uit schuiven. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#56 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Vindt je niet dat die provincies (nu al) een nagenoeg sluimerend bestaan leiden? Mijns inziens is dit een overbodig beleidsniveau met bevoegdheden die makkelijk naar boven of naar onder kunnen worden doorgeschoven.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |
|
![]() Voila, en om aan Eddy's angst tegemoet te komen: de provinciale bevoegdheden gaan deels over naar de gemeenten en/of arrondissementen, dus nog dichter bij het volk.
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#59 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Voor mij niet gelaten, maar dan met inachtneming van een aantal algemene, internationaal geldende principes. Zo zou men bijvoorbeeld kunnen starten met het bewuste artikel 35 van de grondwet en van daaruit verder bouwen. De vraag wordt echter stilaan (cfr. Reynders en zijn non-beleid op Financien) of de Franstaligen wel vragende partij zijn voor een goed functionerende staatsstructuur... niet echt lijkt mij...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | |
Burger
|
![]() Citaat:
Ja, hij is van de oudere garde en hij is ook geen seperatist,tosh dacht ik vroeger al eens gelezen te hebben dat hij toch eerder bij de vlaamsgezinden kan gerekend worden,of vergis ik mij? Nu wat er ook van zij,het aantal vlaamsgezinde politiekers die eenmaal aan de macht volledig "hunne frak draaien" ( lees plotsklaps de grootste begicisten worden ) is niet meer te tellen,dus nog maar afwachten. Laten we alleen hopen dat de CD&V het maar al te goed zal begrijpen dat wanneer ze nu de vlaming ( nogmaals ) in de steek laat ze bij de volgende verkiezingen zwaar zullen worden afgestraft. |
|
![]() |
![]() |