Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 29 september 2007, 10:09   #41
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Montalcino Bekijk bericht
Hoe komt u bij die definitie? Wie heeft die bepaald?

Sorry, maar als je begrippen naar eigen goeddunken gaat invullen, kan je even goed bewijzen dat de aarde plat is.
Als we het over transfers hebben binnen de Belgische context, dan gaat het daar over. Dit blijkt bijvoorbeeld uit de eenlopende studies van de KBC over de transfers in België. Wat wordt er in die studies bestudeerd? Juist, de overheidsgebonden geldstromen. Hetzelfde bij de laatste studie van het VBO. Steeds gaat het om die geldstromen die binnen het institutioneel geheel van de Belgische staat gebeuren. Ook professor Hannes in zijn studies over de transfers heeft het daarover. Niet ik haal dus zomaar een definitie aan; ik baseer me juist op de studies die "de transfers" onder de loupe nemen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2007, 10:11   #42
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Kunt u die vraag ook beantwoorden? Waarom die poeha bij Vlaams-Waalse transfers en die onverschilligheid -dus niet zoals u foutievelijk interpreteert (ik vermoed ter kwader trouw bij gebrek aan argumenten)- bij die transfers tussen fraudeurs en eerlijke mensen?
Uw vraag is geen vraag, daar u nog steeds niet door heeft dat

a. belastingsontduiking geen transfer is;
b. u nog steeds niet heeft aangetoond dat "het" Vlaams-nationalisme fraude goedkeurt.

M.a.w. uw vraag is louter gebaseerd op foute veronderstellingen.
Oud 29 september 2007, 10:23   #43
Flippend Rund
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:

Dus mijn grote vraag aan de Vlaams-nationalisten: waarom maken jullie zoveel poeha over die Vlaams-Waalse transfers en horen we nooit iets over iets dat 3 keer erger blijkt te zijn?
Puur pragmatisme: de transfers naar Wallonië zijn in principe gemakkelijk te verhelpen, want we weten waar en wanneer ze gebeuren.

De belastingsontduiking niet. Om die te bestrijden moet je al beginnen met duizenden belastingsinspecteurs in te huren en op te leiden, processen op te starten, etc... Ik beweer niet dat zoiets niet hoeft te gebeuren, maar waarom zouden we niet beginnen met de gemakkelijkste brok, d.i. de transfers naar Wallonië.
Flippend Rund is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2007, 10:29   #44
straatrue
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
En eens te meer gooit u twee zaken door elkaar: het staatsapparaat dat fraude moet opsporen en aanpakken enerzijds en de burgers die zich aan fraude bezondigen anderzijds.

Vlaanderen wil trouwens reeds lang een eigen financiële politiek voeren, waardoor de hoge lasten die nu door de Belgische overheid worden opgelegd verlicht worden. Bij redelijker belastingen worden mensen soepeler en zijn minder geneigd voor zwart werk te kiezen. Dit heeft in de bouw bijvoorbeeld vastgesteld met werken die aan 6% kunnen worden uitgevoerd (materiaal als manuren): hierdoor wordt het heel interessant voor officieel werk te kiezen in tegenstelling tot materiaalaankoop aan 21% met bijkomend zwartwerk.
Maar als het over de filtspalen gaat: kijk eens de voorbeeldige Vlamingen; zij doen de wet naleven - de incivieke Walen niet.

Maar bij facturen: de Vlamingen hebben dan weer een goede reden om de wetgeving te omzeilen.

2 maten en 2 gewichten.

De Vlamingen zijn geen haar beter of slechter dan andere volkeren.
straatrue is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2007, 11:59   #45
Eddy B
Europees Commissaris

Eddy B's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Eddy B
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
ik denk dat de diehard Vlaams-nationalisten dit zullen weglachen. ze betalen mss liever meer geld aan belastingsontduikers, of zijn het zelf?

of wacht, het zal allemaal de schuld zijn van de Belgische overheid omdat er zo'n hoge belastingsdruk is. les excuses sont faits pour s'en servir natuurlijk.
Helemaal niet. En de fout zit inderdaad bij de staat. Nergens ter wereld wordt er dergelijk ingewikkeld belastingsysteem gebruikt zoals hier. Als er administratieve vereenvoudiging nodig is, dan is het zeker in de belastingen. Zowel voor bedrijven als voor personen. Eenvoudig en doorzichtig. Weinig kans om te sjoemelen. Eerlijke belastingen. Dat ze het daarna nog eens over de balk gooien, onze regeringen, das ook nog een zaak!

.
Eddy B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2007, 12:00   #46
Eddy B
Europees Commissaris

Eddy B's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Eddy B
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flippend Rund Bekijk bericht
Puur pragmatisme: de transfers naar Wallonië zijn in principe gemakkelijk te verhelpen, want we weten waar en wanneer ze gebeuren.

De belastingsontduiking niet. Om die te bestrijden moet je al beginnen met duizenden belastingsinspecteurs in te huren en op te leiden, processen op te starten, etc... Ik beweer niet dat zoiets niet hoeft te gebeuren, maar waarom zouden we niet beginnen met de gemakkelijkste brok, d.i. de transfers naar Wallonië.
Gewoon vereenvoudigen dus. Dan kan een kind de was doen!

.
Eddy B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2007, 12:14   #47
nabat54
Minister-President

nabat54's schermafbeelding

Standaard

error
Everyone, Republican or otherwise has their own particular part to play. No part is too great or too small, no one is too old or too young to do something. Bobby Sands (1954-1981) on hunger strike in 1981 Long Kesh
The foggy dew http://www.youtube.com/watch?v=28Bq_2soGIA
"Marre des revendications linguistiques flamandes! De la modestie svp quand on a une langue si locale"
SHAME betoging in Brussel op 23/01/2011
Tiocfaidh ár lá

Laatst gewijzigd door nabat54 : 29 september 2007 om 12:15.
nabat54 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2007, 12:21   #48
Montalcino
Parlementslid

Montalcino's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als we het over transfers hebben binnen de Belgische context, dan gaat het daar over. Dit blijkt bijvoorbeeld uit de eenlopende studies van de KBC over de transfers in België.
Citaat aub...

Citaat:
Niet ik haal dus zomaar een definitie aan; ik baseer me juist op de studies die "de transfers" onder de loupe nemen.
Als dat werkelijk zo is, citeer dan eens die studies. Relevant citaat als het even kan, want ik volg u al een tijdje en uw taktiek is nu meestal om een zijsprong te nemen.
Montalcino is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2007, 12:28   #49
Montalcino
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Uw vraag is geen vraag,
Als u niet ernstig kan zijn, hoeft het voor mij niet hoor.

Citaat:
a. belastingsontduiking geen transfer is;
Dat is het dus wel. Er wordt in een gezamenlijke pot gestort en dan herverdeeld en het netto resultaat wordt "transfer" genoemd. Uw definitie slaat kant noch wal en is duidelijk tendentieus.

Ter illustratie: Bij de Belgische sociale zekerheid wordt er door beiden gelijkmatig in de pot gestort, maar is de herverdeling niet correct en spreken we van transfers. Bij de belastingontduiking is de herverdeling wel correct, maar dragen de enen niet genoeg bij. Daa situeert de transfer zich niet bij de uitgaven, maar bij de inkomsten.

Citaat:
b. u nog steeds niet heeft aangetoond dat "het" Vlaams-nationalisme fraude goedkeurt.
U bent ter kwader trouw. Lees nogmaals:

Citaat:
Dus mijn grote vraag aan de Vlaams-nationalisten: waarom maken jullie zoveel poeha over die Vlaams-Waalse transfers en horen we nooit iets over iets dat 3 keer erger blijkt te zijn?
Nergens staat bij dat ik zeg dat Vlaams-nationalisten dit goedkeuren. U blijft maar rondjes draaien bij gebrek aan argumenten.
Oud 29 september 2007, 12:29   #50
Montalcino
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flippend Rund Bekijk bericht

Dat is een goede opmerking.
Oud 29 september 2007, 12:30   #51
nabat54
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door straatrue Bekijk bericht
Dit is absoluut correct, maar er zijn dan ook heel weinig Vlamingen die dit beweren, " Les exceptions confrment le règle."
Het enige wat een steeds groter deel van de vlamingen vraagt is, om zelf te kunnen beslissen over hoe we bestaande "problemen" en toekomstige kunnen aanpakken, oplosssen, zonder in dat 'kunstmatig' 'Belgisch' 'systeem' te zitten.

Daarvoor is dus meer finiancieele autonomie nodig, zodat we ten gronde bvb belastingsontduikers kunnen aanpakken.

Wil dat zeggen dat Wallonie een sociaal kerkhof moet worden, NEEN, zie Marshall plan van Antoon Roosens van 15 jaar terug.
Bij een grotere autonomie, in Europa, !!! zou het
een groot verschil zijn, dat de """Walen""" dan de corruptie in bvb Charleroi moeten verantwoorden tov Europa ! en niet tov van een Belgisch, Franstalig, kapitaalkrachtig vriendenclubje die gesponserd wordt door de """Vlamingen"

Die groter wordende groep Vlamingen wil gewoon zeggen "Sinn Fein" = "Wij onszelf" , laat ons in een verenigd, solidair Europa op onze manier de problemen oplossen, en niet in dat opgedrongen , kunstmatig systeem van 177 jaar geleden.....Belgie genaamd.

Kun je daar inkomen ?
Everyone, Republican or otherwise has their own particular part to play. No part is too great or too small, no one is too old or too young to do something. Bobby Sands (1954-1981) on hunger strike in 1981 Long Kesh
"Marre des revendications linguistiques flamandes! De la modestie svp quand on a une langue si locale"
Tiocfaidh ár lá

Laatst gewijzigd door nabat54 : 29 september 2007 om 12:32.
Oud 29 september 2007, 12:40   #52
nabat54
Minister-President

Standaard

Citaat:
OK, dat is een denkfout van mij, dat geef ik toe.

Maar dan vraag ik mij af welke rancune er steekt achter dat Vlaams-nationalisme dat men 1100€ erg vindt en die 3000€ niet?
Montalcino, zie mijn post hierboven => straatrue, en ik denk dat je je vergist in die "rancune", ik kan het in ieder geval niet uitleggen want ik heb geen rancune tov van "Walen", "Brusselaars", "Duitsers", "Hollanders", "Fransen", "Spanjaarden", "Oostenrijkers", maar in een 'correct' samenwerkend 'Europa' is het volgens mij beter dat we dat doen als een Vlaamse en Waalse republiek en niet als een Belgie.

Dat er daarvoor een koningshuis moet sneuvelen is het laatste van mijn zorgen , ik ben een democraat!
Tiocfaidh ár lá
Oud 29 september 2007, 12:50   #53
Kazan
Minister-President

Kazan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En waarom zou de fiscale fraude goed aangepakt worden in Vlaanderen.

ik heb reeds 2 maal een huis gebouwd in Wallonië met VL en WL aannemers.
Welnu de VL aannemers waren altijd de eersten die zwartwerk voorstelden. De WL mensen waren amateurs op dat vlak en veel terughoudender.
Je hoeft dat sommetje helemaal niet serieus te nemen, hoor

En om op jouw vraag te antwoorden: Geen idee.
Maar er zijn 2 mogelijkheden:
  1. Er gebeurt niets.
  2. Het rijke Vlaanderen kan de belastingen serieus verlagen, en het wordt amper nog de moeite om in het zwart te werken/zwartwerkers in te huren. En niet vergeten dat we dan van Reynders vanaf zijn, die gewoon weigert ficale fraude aan te pakken.

Maar 1 ding weten we zeker, het zal niet veel erger worden.
Kazan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2007, 17:57   #54
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar als het over de filtspalen gaat: kijk eens de voorbeeldige Vlamingen; zij doen de wet naleven - de incivieke Walen niet.

Maar bij facturen: de Vlamingen hebben dan weer een goede reden om de wetgeving te omzeilen.

2 maten en 2 gewichten.

Alweer naast de zaak. Dit gaat helemaal niet over een toetsing van de moraal van een volk in zijn geheel, maar wel over de werking van het staatsapparaat.
Oud 29 september 2007, 18:06   #55
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Citaat aub...

Als dat werkelijk zo is, citeer dan eens die studies. Relevant citaat als het even kan, want ik volg u al een tijdje en uw taktiek is nu meestal om een zijsprong te nemen.
De studies van de KBC, het VBO, de VEV... nemen in hun berekeningen volgende elementen op:

a. overdrachten in de sociale zekerheid;
b. bijdragen aan de federale begroting;
c. financiering van de deelstaten;
d. intrestoverdrachten van de overheid;
e. intrestbetalingen voor de staatsschuld.

Allemaal zaken die dus te maken hebben met de interne werking van de Belgische staat in zijn diverse geledingen.

http://aps.vlaanderen.be/statistiek/...1_transfer.htm

Het is duidelijk dat in geen enkele studie andere elementen worden opgenomen, juist omdat het bij "transfers" gaat om overdrachten gebonden aan de overheidswerking. Niet om zaken die u erbij sleurt. Trouwens, u bent daarin niet echt origineel: Hans I, voormalig opperhoofd van de BUB, pakte indertijd hier ook mee uit. Hij dacht dat hij iets origineels had gevonden. Hij ging zelfs zover ook het toeristisch bestedingspatroon bij de transfers te rekenen. Ook dat was natuurlijk onzin, daar dit gaat om het persoonlijke consumpatiegedrag en niet om overheidsgebonden uitgaven.
Oud 29 september 2007, 18:08   #56
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is het dus wel. Er wordt in een gezamenlijke pot gestort en dan herverdeeld en het netto resultaat wordt "transfer" genoemd. Uw definitie slaat kant noch wal en is duidelijk tendentieus.

Ter illustratie: Bij de Belgische sociale zekerheid wordt er door beiden gelijkmatig in de pot gestort, maar is de herverdeling niet correct en spreken we van transfers. Bij de belastingontduiking is de herverdeling wel correct, maar dragen de enen niet genoeg bij. Daa situeert de transfer zich niet bij de uitgaven, maar bij de inkomsten.
U mag nog honderd keer beweren dat belastingsontduiking een transfer is, daarom is het nog niet zo. Bewijs is heel duidelijk: geen enkele studie neemt dergelijke zaken op. VBO, KBC of VEV. Niemand ziet dit als een transfer in de betekenis die men er in Belgische context eraan hecht.
Oud 29 september 2007, 19:09   #57
Montalcino
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Allemaal zaken die dus te maken hebben met de interne werking van de Belgische staat in zijn diverse geledingen.
Aha, de aap komt uit de mouw. Die instituten geven helemaal geen definitie, maar houden rekening met bepaalde aspecten dat u vervolgens bombardeert tot "definitie door X en Y en Z", maar wat uw eigen enge definitie is om andere bestaande transfers uit te sluiten.

Als u een voetbalmatch zou organiseren zou u dus scheidsrechter zijn en speler en als regel zetten dat de andere partij de bal niet mag aanraken.

Ter kwader trouw en als u nu niet met een echt citaat afkomt, is deze discussie voor mij afgelopen want ik steek geen energie in mensen die zonder argumenten toch op oneerlijke manier discussies proberen te winnen.
Oud 29 september 2007, 19:16   #58
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Aha, de aap komt uit de mouw. Die instituten geven helemaal geen definitie, maar houden rekening met bepaalde aspecten dat u vervolgens bombardeert tot "definitie door X en Y en Z", maar wat uw eigen enge definitie is om andere bestaande transfers uit te sluiten.
???

De onderzoeksinstituten nemen allemaal staatsgebonden elementen op: sociale zekerheid, intrestoverdracht, staatsschuld, enz. Geen persoonsgebonden elementen. Alles heeft dus te maken met de interne staathuishouding. Niet met het bestedings- of belastingspatroon van de individuele burger.
Oud 29 september 2007, 19:25   #59
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ter kwader trouw en als u nu niet met een echt citaat afkomt, is deze discussie voor mij afgelopen want ik steek geen energie in mensen die zonder argumenten toch op oneerlijke manier discussies proberen te winnen.
U kan gerust nagaan wat de studie van de transfers alleen de staatsgebonden uitgaven betreft. Niet wat u ervan maakt.

In deze discussie is het juist bij u dat alle argumentatie ontbreekt. Zo kan u geen enkele studie van enig instituut, instelling, universiteit of financiële instelling voorleggen (zelfs niet het VBO) die andere elementen in de studie opneemt dan de geldstromen van de overheidsinstellingen.

Maar goed, u vroeg een definitie. Welnu, ik haal er eentje uit het tijdschrift Trends:

Citaat:
Voor de definitie van een transfer maken we een ommetje langs het begrip 'juste retour'. Een gewest dat meer (minder) bijdraagt tot de belastingen, moet in principe meer (minder) voordeel halen uit overheidsuitgaven. Een transfer is een uitgavenbedrag dat elk gewest meer of minder zou krijgen als zijn aandeel in de uitgaven gelijk zou zijn aan zijn aandeel in de ontvangsten..
Dit bevestigt wat ik eerder al zei: geldstromen die te maken hebben met de staatsgebonden werking.
Oud 29 september 2007, 19:29   #60
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Voor de definitie van een transfer maken we een ommetje langs het begrip 'juste retour'. Een persoon dat meer (minder) bijdraagt tot de belastingen, moet in principe meer (minder) voordeel halen uit overheidsuitgaven. Een transfer is een uitgavenbedrag dat elk persoon meer of minder zou krijgen als zijn aandeel in de uitgaven gelijk zou zijn aan zijn aandeel in de ontvangsten...
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be