![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |
Banneling
|
![]() [quote=Travis66;2965325]
Citaat:
Als u zegt als atheïst dat u niet in God gelooft, dan impliceert dit dat u zegt dat God niet bestaat. Dat is putten uit hetzelfde vaatje dat diegenen die zeggen dat God wél bestaat. Immers, we zullen (voorlopig) nooit noch het ene noch het andere kunnen bewijzen. Op dat vlak moet men een heilige stilte in acht nemen én voorlopig handhaven. Tot het bewijs van de ene stelling of van de andere stelling zich duidelijk manifesteert. Nogmaals, de enige zinnige houding in deze is het agnosticisme. Laatst gewijzigd door system : 29 september 2007 om 20:13. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Drogrede van gelovigen die absoluut iedereen een geloof willen toeschrijven ![]() Met een dergelijke redenering vertelde een vurig katholiek me gister op een forum nog dat ik mezelf en anderen bedrieg als ik me atheist noem maar dat ik om eerlijk te zijn me apostaat ("afvallige") zou moeten noemen ![]() ![]() ![]() Volgens die redenering zou niet geloven in het monster van Lochness ook een geloof zijn ![]() ![]() Die mensen begrijpen gewoon niet dat men niet in iets bovennatuurlijks geloofd, zoals zij. Normaal ook: door hun ganse opvoeding werd "geloven" zulk een evidentie dat ze niet begrijpen dat het geen integraal deel is van elke mens Laatst gewijzigd door filosoof : 29 september 2007 om 20:29. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Maar het bestaan van God kan men niet scannen. Tenminste nu nog niet. Daarom is het zeer lichtvaardig zo maar te besluiten dat God niet bestaat (of wel bestaat), vermits men de mogelijkheid niet heeft dit effectief wetenschappelijk te onderzoeken. Dus men moet het antwoord in deze schuldig blijven. Men kan geen afdoende wetenschappelijke) conclusies trekken. En dat is wat gelovigen wel doen (zij zeggen d�*t hij bestaat) en wat atheïsten doen (zij zeggen zonder verpinken dat hij niet bestaat). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
Europees Commissaris
|
![]() [quote=system;2965339]
Citaat:
Uiteindelijk heb ik u uw zin gegeven. Doe mij nu hetzelfde plezier en beantwoord de vraag: Is geloven in het niet bestaan van aliens in mijn frigo even fout als geloven dat god wel bestaat? Mijn punt is namelijk dat (zie vet in uw tekst) en van IDENTIEK absoluut geen sprake is.
![]() |
![]() |
#46 | |
Banneling
|
![]() [quote=Travis66;2965374]
Citaat:
Nogmaals, 'geloof' bij mij wil niet per se zeggen een 'religieus' geloof natuurlijk. Er bestaat ook zoiets als 'niet-religieus' geloof. Maar dat hoort men in sommige kringen niet zo graag heb ik zo begrepen. Laatst gewijzigd door system : 29 september 2007 om 20:58. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
Europees Commissaris
|
![]() [quote=system;2965384]
Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#48 |
Banneling
|
![]() [quote=Travis66;2965409]Als u gelooft dat er aliens zijn in uw frigo is dit natuurlijk een (niet-religieus) geloof.
Als u gelooft dat er geen aliens zijn in uw koelkast, dan is dit evenzeer een (niet-religieus) geloof. Maar in deze zijn het 'geloven' die men kan checken of ze naar onze maatstaven waar zijn. Nu als u zegt, ja maar die aliens kunnen zich onzichtbaar maken in mijn frigo, ja dan is deze opvatting evenzeer een geloof. Natuurlijk is het dat. Alleen, sommigen zullen dit wellicht waandenkbeelden noemen. Het bestaan van God kan men niet checken. En toch zegt u dat hij niet bestaat. Een zeer voorbarig en vooral ondoordacht besluit, zo noem ik dat. Laatst gewijzigd door system : 29 september 2007 om 21:19. |
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |
Europees Commissaris
|
![]() [quote=system;2965417]
Citaat:
Maar ik geloof dus toch rotsvast dat ze niet in mijn frigo leven. En ik geloof ook dat er leven is buiten de aarde, iets minder overtuigd daarvan, maar toch overtuigd. Dat zijn twee weloverwogen "geloven". Niks voorbarig aan, en vooral niet ondoordacht. Alles wijst erop. Net zoals alles erop wijst dat god niet bestaat. En toch wil ik me laten overtuigen als er ander bewijs opduikt. Daar moet je geen agnost voor zijn.
![]() Laatst gewijzigd door Travis66 : 29 september 2007 om 21:40. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |
Banneling
|
![]() [quote=Travis66;2965447]
Citaat:
U zegt misschien dit en misschien dat. Misschien houdt altijd in misschien niet. Als u zegt: morgen regent het misschien, dat impliceert dit automatisch de evengrote kans dat het morgen niet regent dan wel regent. Als u het niet kunt bewijzen, waarom zegt u dat dat God niet bestaat? U praat naast de kwestie en u luist er uzelf in. U zegt dat alles erop wijst dat God niet bestaat. Neen, u moet zeggen: 'volgens mij wijst er alles op dat hij niet bestaat'. Maar dat is ook alweer een geloof. Want u hebt geen enkele wetenschappelijke poot om op te staan en te beweren dat hij niet bestaat. Laatst gewijzigd door system : 29 september 2007 om 22:08. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
Banneling
|
![]() [quote=Travis66;2965270]
Citaat:
Feitelijk weten we niets over God. Absoluut niets. U weet niet meer over God dan ik. En ik weet niets over God. U evenmin dus. Laatst gewijzigd door system : 29 september 2007 om 22:39. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Het aanduiden van atheisme als een geloof is niet meer dan een flauw woordspelletje om verwarring te zaaien over een principeel verschil tussen atheïsme en theïsme.
![]() |
![]() |
#53 | |
Europees Commissaris
|
![]() [quote=system;2965458]
Citaat:
Moet ik hier ook agnostisch over zijn dan? Dat vertik ik, want ik weet zeker dat roodkapje niet bestaat. Zelfs al kan ik het niet bewijzen.
![]() Laatst gewijzigd door Travis66 : 30 september 2007 om 02:20. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |
|
![]() Citaat:
Dit onderschrift is pretentieus en kan (soms) bekend overkomen! Laatst gewijzigd door Bovenbuur : 30 september 2007 om 06:11. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 |
|
![]() Atheïsme een geloof noemen is als kaal een haarkleur noemen.
![]() |
![]() |
#56 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Aan atheïst is misschien niet gelovig, maar ateïsten zijn doorgaans wel religieus, in die zin dat ze nadenken over religieuze vraagstukken, of in discussie gaan met gelovigen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 |
Europees Commissaris
|
![]() De politie is crimineel, want ze houden zich bezig met criminelen.
![]() |
#58 |
Banneling
|
![]() Geloven kan religieus zijn, maar niet alle geloof is religieus. Er zijn 'religieuze atheïsten' (al moeten we dat begrip wat duidelijker omschrijven), maar er zijn ongetwijfeld ook niet-religieuze atheïsten.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 30 september 2007 om 10:20. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Naar mijn mening is iedereen die zich bezighoudt met religieuze vraagstukken, met een oprecht zoeken naar "de waarheid", wat die ook moge zijn, een religieus persoon. Ook al is zijn conclusie dat god niet bestaat.
|
![]() |
![]() |