Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 oktober 2007, 20:01   #41
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ElFlamencoLoco Bekijk bericht
Ik bén bloedernstig, System. Ik léés de Bijbel en het Evangelie absoluut niét - ik herhaal: niét - als een politiek-maatschappelijk pamflet. De boodschap is véél rijker dan dat.Neen, Jezus keurt niets af. Daarvoor kent Hij de mensen té goed. Met almaar afkeuren had waarschijnlijk geen kat naar Hem geluisterd.

Hij deed méér dan afkeuren. Hij stelde zelfs alternatieven voor. Lees Matteus 20, 1-16 er maar eens op na, het bekende verhaal van de arbeiders van het eerste en die van het laatste uur. De machtigste zin uit dat verhaal komt uit de mond van de meester die de arbeiders van het eerste uur terechtwijst omdat zij morren omdat die van het laatste uur evenveel uitbetaald krijgen:Als oproep tot rijken om goedheid te betonen kan dat tellen. Véél beter dan welke afkeuring ook, waarmee Hij de mensen alleen maar van Zich zou hebben weggejaagd.Je stelt het terecht: dit is "onbegrijpelijk", tenminste voor diegenen die in het Evangelie niet méér zien dan een politiek-sociale boodschap. Maar het Evangelie laat zich daartoe niet ongestraft "herleiden". Geen wonder dat je het onbegrijpelijk vindt, dat je het niet begrijpt.

En geen wonder dat jouw lezing totaal onverenigbaar is met de mijne.

Maar de tekst van Mattheus geeft de meester weer gelijk. Want eigelijk is de meester onrechtvaardig. De mensen die het minste werken krijgen evenveel en Jezus vindt dit goed. En dat is niet altijd loon naar werk. De meester doet wat hij wilt, rechtvaardig of niet. En de arbeiders moeten niet komen zeuren. U moet eens nagaan in de evangelies. De meester krijgt altijd gelijk, hij heeft een onbeperkte macht. Nooit zal Jezus kritiek geven op wat wij zouden noemen 'de werkgever'. Niet dat het altijd moet, maar soms wel, en zeker wel als we Lucas lezen in dit verband.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2007, 20:05   #42
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Je verwijt mij gebrek aan ernst? En je snapt het verhaal van de werklieden op de wijngaard niet? Heb je het eigenlijk wel eens goed gelezen en tot je laten doordringen?

Ik betwijfel het, mede gezien je al te snelle reactie. Een verhaal met zo'n rijke boodschap, dat dringt écht niet in tien minuutjes tot je door hoor. (Heb je nu écht niet door dat Christus over werklieden gewaagd, niet over slaven? En begrijp je niet waarom Hij dat doet?)

Kortom: steeds meer betwijfel ik jouw competentie om bijbelteksten te lezen en te duiden. En ooit heb ik betoogd dat een forum allerminst het juiste medium is om dit te leren. Aangezien jij kennelijk toch zo graag daarover discussieert, mag ik veronderstellen dat die Bijbel je interesseert. Desgevallend kan ik je aanraden om eens wat bijbelleesavonden te gaan volgen - en dat hoeft niet per sé binnen een katholiek kader te geschieden. Misschien dat we dan daarna, binnen een paar maand of zo, wél vruchtbaar kunnen praten.

De Bijbel ligt me te na aan het hart om niet ernstig te wezen. Maar dan verwacht ik ook van mijn gesprekspartner een minimum aan ernst. Je poging om mij goedkeuring van slavernij in de schoenen te schuiven vind ik een beetje aandoenlijk, en daar lig ik niet wakker van. Maar dat je dit de Heer Zélf ten laste probeert te leggen, daar voel ik me allesbehalve gelukkig mee. Niet dat je bang moet wezen dat ik je de hersens ga inslaan - ik ben verre van een fundamentalist.

Maar ik vind wel dat je mocht weten dat je op iets trapt wat me heilig is. Dat is niet voor het eerst, en intussen ben ik het een beetje van je gewend.

Wat me niet belet deze discussie voorlopig te laten voor wat ze is, en je te vragen hetzelfde te doen. Verderzetting van dit gesprek is sowieso tot mislukken gedoemd.
Maar als u hier op dit forum wilt discussiëren, dan kunt u natuurlijk ook verwachten dat er dingen worden gezegd die u misschien zullen kwetsen. Vroeg of laat. Maar dat is het minste van mijn bedoelingen. Ik heb u dit reeds gezegd.

Ofwel gaan we een open discussie aan ofwel sparen we mekaar. Of een discussie in dit laatste geval nog veel zin heeft, betwijfel ik.

Laatst gewijzigd door system : 20 oktober 2007 om 20:06.
Oud 20 oktober 2007, 20:26   #43
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Je verwijt mij gebrek aan ernst? En je snapt het verhaal van de werklieden op de wijngaard niet? Heb je het eigenlijk wel eens goed gelezen en tot je laten doordringen?

Ik betwijfel het, mede gezien je al te snelle reactie. Een verhaal met zo'n rijke boodschap, dat dringt écht niet in tien minuutjes tot je door hoor. (Heb je nu écht niet door dat Christus over werklieden gewaagd, niet over slaven? En begrijp je niet waarom Hij dat doet?)

Kortom: steeds meer betwijfel ik jouw competentie om bijbelteksten te lezen en te duiden. En ooit heb ik betoogd dat een forum allerminst het juiste medium is om dit te leren. Aangezien jij kennelijk toch zo graag daarover discussieert, mag ik veronderstellen dat die Bijbel je interesseert. Desgevallend kan ik je aanraden om eens wat bijbelleesavonden te gaan volgen - en dat hoeft niet per sé binnen een katholiek kader te geschieden. Misschien dat we dan daarna, binnen een paar maand of zo, wél vruchtbaar kunnen praten.

De Bijbel ligt me te na aan het hart om niet ernstig te wezen. Maar dan verwacht ik ook van mijn gesprekspartner een minimum aan ernst. Je poging om mij goedkeuring van slavernij in de schoenen te schuiven vind ik een beetje aandoenlijk, en daar lig ik niet wakker van. Maar dat je dit de Heer Zélf ten laste probeert te leggen, daar voel ik me allesbehalve gelukkig mee. Niet dat je bang moet wezen dat ik je de hersens ga inslaan - ik ben verre van een fundamentalist.

Maar ik vind wel dat je mocht weten dat je op iets trapt wat me heilig is. Dat is niet voor het eerst, en intussen ben ik het een beetje van je gewend.

Wat me niet belet deze discussie voorlopig te laten voor wat ze is, en je te vragen hetzelfde te doen. Verderzetting van dit gesprek is sowieso tot mislukken gedoemd.
Maar voordat u met de tekst van Mattheus kwam heb ik het nooit gehad over de arbeiders in de wijngaard. Ik heb het over de teksten gehad van Lucas, 17. U bent het die grondiger moet lezen.

Laatst gewijzigd door system : 20 oktober 2007 om 20:30.
Oud 20 oktober 2007, 20:37   #44
ElFlamencoLoco
Minister

ElFlamencoLoco's schermafbeelding

Standaard

Bespaar je de moeite, System. We praten totaal langs mekaar heen. Dit is geen vruchtbare wijze van discussie meer. Het Evangelie ligt écht niet zo simpel als jij denkt. Ik weiger aan simplificatie mee te werken, daarvoor neem ik die tekst te ernstig en heb ik er teveel respect en ontzag voor.
ElFlamencoLoco is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2007, 20:39   #45
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Bespaar je de moeite, System. We praten totaal langs mekaar heen. Dit is geen vruchtbare wijze van discussie meer. Het Evangelie ligt écht niet zo simpel als jij denkt. Ik weiger aan simplificatie mee te werken, daarvoor neem ik die tekst te ernstig en heb ik er teveel respect en ontzag voor.
Dat zou een zeer vruchtbare discussie kunnen zijn indien u niet zo vlug zou afhaken. We zijn toch niet verplicht mekaars standpunten te delen. Wel naar elkaar te luisteren. Het is een uitwissling van standpunten, meer niet. Ik ben geen kruisridder zonder kruis en ik hoop dat u er geen bent met kruis.

Laatst gewijzigd door system : 20 oktober 2007 om 20:41.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:41.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be