![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
Bekijk resultaten enquête: Moeders - zijn ze wel nodig? | |||
Afschaffen - vrouwen dienen enkel als procreatief mechaniekske |
![]() ![]() ![]() |
3 | 15,79% |
Afschaffen - moeders mogen hun babies zogen, maar na 6 maand kan de privé dat wel overnemen |
![]() ![]() ![]() |
2 | 10,53% |
Nee, niet afschaffen, ge moogt alles liberaliseren, want ik ben ne liberaal, maar dat nog niet |
![]() ![]() ![]() |
3 | 15,79% |
Nee, de kinderen moeten zo lang mogelijk wegblijven van de wrede, koude, technocratische, boekhouderige privé |
![]() ![]() ![]() |
11 | 57,89% |
Aantal stemmers: 19. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als je weet dat een huis met 3 slaapkamer huren meer dan 400€ kost en je een gemiddelde van 250€ energie moet rekenen en daar dan nogeens de opleidingskosten bij moet tellen, blijft er echt niet veel meer over om de belastingen op voeding te betalen hoor. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ze is het dus afgetrapt met de kinderen, maar na 2 maanden stonden de kinderen terug hier. Zij had geen tijd voor hen, want ze wilde een eigen leven kunnen leiden en plezier maken in het leven. En dat is het probleem van onze maatschappij, men denkt enkel nog aan zichzelf en een ander, zelfs eigen kinderen, kunnen den boom in. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() 'k ben daar niet zo zeker van. Feit is wel dat de meeste thuisblijvers de moeders zijn, en dus wel het meeste contact hebben met de kinderen. Als je zegt dat de opvoeding meestal op de schouders van de moeders rust zou dit betekenen dat de vaders er zich meestal niet van aantrekken. Dat geloof ik niet. Dat moeders zich wel "meer" van het gezin aantrekken wil ik best geloven.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Het burgerlijk-kapitalistische kerngezin - mama, papa, et moi - bestaat nog maar ongeveer 200 jaar en enkel in het Westen. Dat is een afwijking. Een ideologie die derin wordt geklopt, tégen het normale gevoel van kinderen in. De norm is het uitgebreide gezin en de uitgebreide verwantschapsstructuur waarin elke persoon zeer vele ouders heeft (het begrip 'ouders' zelf is trouwens nooit te reduceren tot mama en papa). Dat is universeel - de antropologie toont dat aan (daar zijn mooie databases over). Welnu, op basis van deze fundamentele feiten moeten we het moederschap zoals wij dat zien, als een abnormaliteit beschouwen. In de realiteit zijn kinderen, babies, kleutertjes opgenomen in een collectieve familiestructuur, waar mama en papa niet zo belangrijk zijn. Die sociale inslag maakt dat ge perfect het ideaal van de communistische crèche kunt verdedigen. Zoals elke pedagoog weet zijn kleuters in principe communisten die geen nood hebben aan één mama en één papa, maar aan tientallen peers en ouderfiguren. Kids kunnen perfect om met brede socialiteit. Welnu, ik heb nog liever een kapitalistische crèche in het bedrijf, waarin de peuters allemaal samenzitten en de ouders samengesteld zijn uit een collectief, - dan het kleinburgerlijke, abnormale kerngezin dat aantoonbaar leidt tot kleine bekrompen mensen. Maar nog idealer vind ik de collectivistische crèche, met collectieve grootkeuken, waar alle moeders van alle kinderen gezellig samen alle kinderen opvoeden in volledige spontaneïteit en gelijkheid, en niet egoïstisch liggen zeuren over hun eigen peuter die toch zoveel beter is dan nen andere peuter. Dit collectivistische model is de norm en vindt ge terug op de meeste plaatsen op de wereld. Een moderne variant ervan sluit het best aan bij de natuurlijke verwantschaps- en familiestructuren waarin mensen zich het best voelen. Het in stand houden van het mama-papa-et-moi kerngezin is het beste recept voor de productie van kneuterige, neurotische niksnutten (die dan wel heel kneuterig productief zullen zijn in een kneuterig economisch model). Volgens mij kunnen wij méér uit peuters halen. Mensen hebben een veel groter potentieel dan wat we nu bevrijden. De collectivistische opvoeding zou dat potentieel kunnen laten opborrelen. Eén zaak is zeker, het burgerlijke moederschap is failliet. Dat ziet ge overal, zelfs bij ons, waar grootmoeders (babyboomer-grootmoeders) en uitgebreide familieleden (ooms en tantes) meer en meer hun traditionele ouderrol weer opnemen. Gelukkig maar. Ik ben er voorstander van om de abnormaliteit te bannen en terug de norm te introduceren in het abnormale Europa. Daar zijn sociologische, psychologische en antropologische argumenten voor. Burgerlijk moederschap is slecht voor kinderen en voor de mensheid.
Laatst gewijzigd door C2C : 20 oktober 2007 om 16:55. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Over welke culturen ben je bezig ??? ![]()
![]() |
![]() |
#51 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik kom zelf uit een groot gezin en heb dus een grote familie. En zelfs ik als invalide alleenstaande vader krijg hier nog regelmatig de kids van mijn nichtjes en neefjes binnen gesmeten om op te letten, terwijl zij moeten gaan werken. Maar evenvrolijk zet ik mijn kids daar af als dat nodig is. Dit gebeurd hier zelfs nog regelmatig met de kids van mijn ex-schoonzuster. Het is dus helemaal geen vreemde cultuur, maar er zijn voor elkaar. Iets dat de stadswesterling helemaal niet meer kent. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Hij heeft het helemaal niet over grote gezinnen ... Integendeel , hij wil zelfs het familiale gezinsleven de grond inboren ... Citaat:
Zonder enige andere waarden dan het leven voor het grote communistische collectief ... ![]() Sorry , maar mijn kinderen worden door mij opgevoed , met de waarden en normen die in een groot gezin en een moderne maatschappij belangrijk zijn ... Met deze uitspraak laat hij ook weten hoeveel hij van kinderen kent ... ![]() Citaat:
Nieuw forumreglement : Volg de link voor meer details. Laatst gewijzigd door manta : 20 oktober 2007 om 19:51. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Het is de financiele druk die op de gezinnen rust die er voor zorgt dat moeders na 3 maanden al opnieuw moeten gaan werken. Met 1 inkomen van pakweg 1500 netto kom je niet meer rond om 2 volwassenen en 1 of 2 kinderen te onderhouden en dan ook nog eens de huur of lening af te betalen. Zo simpel is het. Onze brutolonen zijn bijna de hoogste in de wereld maar wat de gewone man de dag van vandaag in zijne portemonnee over houd is amper hoger dan pakweg 20 jaar geleden en dit terwijl de uitgaven om te levenbijna zo goed als verdubbeld zijn. Ik vind dat iedere moeder de kans moet krijgen om een degelijk opvoeding te geven aan haar kinderen en hiervoor moet zij de nodige tijd en inkomsten voor krijgen. Huismoeders worden niet vergoed en terwijl dit toch een fulltime job is maar luierikken op den dop krijgen gratis jarenlang dopgeld. Huismoeders bewijzen tenminste nog een dienst aan de samenleving en zorgen voor de opvoeding van de kinderen, iets wat tegenwoordig niet meer evident is. Als moderne sterke economische samenleving moet men flexibel openstaan voor sociale zaken zoals moeders die hun kinderen willen opvoeden. En het is een fabeltje dat iedere vrouw dan direct huismoeder wil worden want niet iedere vrouw wil haar carriere volledig opgeven om huismoeder te worden maar de mogelijkheid moet wel bestaan om huismoeder te zijn en om hiervoor een compensatie te krijgen van de overheid. en het moeten niet perse huismoeders zijn, huisvaders kan ook indien zij dat wensen |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Verder ben ik het wel met je eens, onze levenskost ligt veel te hoog, maar dit komt voor een groot deel door de mensen zelf en niet door de staat. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#56 | ||
|
![]() Citaat:
De norm dus. Overal ter wereld, universeel. Het burgerlijke-kapitalistische kerngezin is een abnormaliteit. Maar gij hebt natuurlijk nog nooit over de HRAF gehoord, dus gij kunt dat niet weten. Nu weet ge het.
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() De cijfers die jij aanhaalt zijn absoluut niet relevant bij deze maatschappij ... ![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#58 | ||
|
![]() Citaat:
Ik heb niks tegen het Europese burgerlijke kerngezin. Ik zeg alleen dat het aberrant en abnormaal is, en dat het een aantal nadelen heeft (het leidt tot neuroses). De systemen die de norm uitmaken hebben natuurlijk ook hun nadelen. De HRAF is een database van crossculturele etnografische data verzameld door antropologen en sociologen uit 198 landen.
Laatst gewijzigd door C2C : 20 oktober 2007 om 21:48. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#59 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Geef toe dat die systemen minder en minder de norm uitmaken. Eenoudergezinnen, holebi's die huwen, draagmoeders, adoptie voor homo's, en .... overspel is niet meer strafbaar. Binnenkort is seks nog enkel voor de fun en komen de kindjes uit een bokaaltje. We zijn toch goe bezig ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | ||
|
![]() Citaat:
Maar anderzijds is het inderdaad zo dat in culturen waar de moderniteit nog niet lelijk heeft huisgehouden, stilaan de transitie naar kerngezinnen bezig is. Dat gaat samen met de globalisering van het kapitalisme. De kapitalistische cultuur kan niet zonder de mythe van de mama, papa et moi. Dat is vereist om consumenten te kweken. Er heerst dus een soort contradictie: in het Westen brokkelt na 200 jaar moderniteit en kapitalisme het daarmee samenhangende kerngezin stilaan af. Terwijl de rest van de wereld - waar totnogtoe de extensieve familie de norm was - stilaan de transitie maakt naar de moderniteit met zijn kerngezin. Wij zitten in een postmoderne fase (ondanks de kortstondige opstoot van de reactionaire rechtse roep naar "traditionele" "familiewaarden"). De rest van de wereld treedt de moderniteit binnen.
![]() |
![]() |