![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
Bekijk resultaten enquête: Is dit het einde van België? | |||
ja |
![]() ![]() ![]() |
13 | 25,49% |
nee |
![]() ![]() ![]() |
38 | 74,51% |
Aantal stemmers: 51. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
Gouverneur
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
Gouverneur
|
![]() Persoonlijk denk ik dat de kans klein is in deze crisis, maar het is mogelijk.
Uw vaak belachelijke argumentatie tegen onafhankelijkheid op dit forum, en waarschijnlijk ook elders, geven mij veel moed. Vooral omdat het niet veel zwakker is dan wat al die andere Belgicisten bovenhalen. Tenzij er mirakels gebeuren is het land niet meer te redden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
Europees Commissaris
|
![]() hmmm los van wat Fransen en Nederlanders ook mogen denken (ook zij zijn officicieel tegen een splitsing, tenminste dat is hun officicieele standpunt), maar (ik vrees (voor een aantal) dat) de meeste landen tegen een splitsing zijn....
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Montenegro heeft slechts een tiende van het inwonersaantal dat Vlaanderen heeft.
![]() |
![]() |
#48 |
Gouverneur
|
![]() Natuurlijk staan ze in een aantal landen niet echt te wachten op een splitsing. Het zou de Schotten, Basken, Catalanen, ... eens die extra duw in de rug kunnen geven die nodig is om ook onafhankelijk te worden (en ik hoop van harte dat het zo zal zijn). Maar uiteindelijk zullen ze niet anders kunnen dan aanvaarden. Niemand wil instabiliteit in het hartje van Europa, dus zodra we de onafhankelijkheid uitroepen zal men zo snel mogelijk naar de orde van de dag willen overgaan. Daarvoor zal men roepen ja, maar eenmaal het zo is niet meer.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Maar sinds het vastleggen van de taalgrens is dat definitief, tenzij de Vlaamse politici zich laten doen. Meer nog, in de jaren dertig werd er reeds werk gemaakt van die eentaligheid, o.a. door de vernederlandsing van de universiteit van Gent in 1930 en de eentaligheid in het secundair onderwijs in 1932. Die Franstalige elite heeft zich daarbij gewoon moeten neerleggen. De vraag is waarom de Vlaamse beweging niet meer heeft aangedrongen om op dat elan door te gaan. Een indeling met een Vlaamse deelstaat en een Waalse deelstaat lijkt mij immers de enigste logische oplossing. Maar uw antwoord is geen antwoord op de vraag waarom een tweeledig België zou gedoemd zijn te verdwijnen. Kunt u even uitleggen wat de rancune van die Franstalige elite daarbij komt zien? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De vraag was niet of een tweeledig België al dan niet kan blijven bestaan, maar wel of er vanaf het begin een tweeledig België kon geweest zijn. Juist van in het begin is het immers verkeerd gegaan. Ik zie geen enkele historische grond waarom de toenmalige Franstalige elite voor een tweeledig en volledig tweetal België zou hebben gekozen. U wel?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Op weg naar een record dus ![]() ... ALS ze slagen, want het kan nog altijd afspringen he... ![]()
Nooit mag de regering meer macht kunnen uitoefenen over de bevolking, dan de bevolking over de regering: http://www.vrij-vlaanderen.be . Laatst gewijzigd door Eddy B : 23 oktober 2007 om 19:16. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Hans1 : 23 oktober 2007 om 19:34. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#56 |
Minister
|
![]() U moet nog altijd post #1; post #2 en #4 ontkrachten in "is het Belgicisme wel geloofwaardig?", of kunt u dat niet? |
![]() |
![]() |
![]() |
#57 |
Gouverneur
|
![]() Ik persoonlijk voel me toch net iets jonger..
Ze zullen het er maar niet over hebben hoe lang u al staat te roepen dat België terug unitair zal worden. ![]() Al vraag ik me wel af hoe u ooit op dat onzalig idee gekomen bent. |
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]()
POLITICS.BE 2:http://www.politiek.messageboard.be Het volk dient de stem van de partijen te zijn, en de partijen niet de stem van het volk! De nieuwe Vlaamse Partij! Vrij Vlaanderen of neem eens een kijkje op ons geüpdate forum:Forum Vrij Vlaanderen |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Ik zie hier nergens "vanaf het begin". Maar naarmate er een Vlaamse bovenlaag ontstond die zich ook als dusdanig gedroeg, en dat is vooral in deze eeuw gebeurd, heeft die tweeledigheid zich niet vertaald in een staatskundige indeling. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() in ieder geval, door het infantiele gedrag van de Franstalige burgemeesters in de rand en de blijvende weigering van Milquet aan de onderhandelingstafel, komt het einde van België dichterbij.
of vinden er sommigen hier dat het allemaal de fout is van Vlaanderen?
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
![]() |
![]() |