Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 oktober 2007, 19:55   #41
Burry
Parlementsvoorzitter

Standaard

Ik sluit me aan bij de groeiende massa hier: 'Reynders for PM'

Op zich heb ik geen bezwaar tegen een federale kieskring, maar dan logisch en democratisch: ieder kamerlid zo laten verkiezen én niet vooraf de taalverdeling vastleggen, ook vallen de alarmbellen e.a. weg. Je mag van mij proberen de Franstalige politici er van te overtuigen...

Het huidige voorstel van federale kieskring is bijna uitsluitend bedoeld om Franstalige/Fransdolle koppen te tellen in Vlaanderen.
De kans is reëel dat men de Vlamingen in Wallonië zal trachten af te houden voor Vlamingen te stemmen.
Burry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2007, 19:57   #42
janPieter
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Benieuwd waarom je dat denkt en vooral hoe je het gaat aantonen.

De N-Va is absoluut niet nodig om te regeren.
Ik zie meerdere formules om na het dumpen van de N-Va probleemloos een stevige regering te vormen, die ons land glorierijk de 21e eeuw doorvoert.

Fijn dat je me vroeger geloofwaardig vond.
Dat komt terug hoor.
Er zal in dit land NOOIT een regering komen met N-Va.
We gaan moeten blijven herverkiezingen houden tot dat ze eruit liggen.
Let maar op volgende week komt er een njet en dan kan de beteuterde Leterme weer naar de koning tjokkelen met zijn staart tussen zijn benen.
Hij is gewoonweg te vlaams en te weinig belgisch om dit land te leiden.
Enkel Reynders of Verhofstadt hebben de nodige charisma maar te weinig stemmen.
Dus blijven kiezen
janPieter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2007, 19:58   #43
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Superstaaf: als je gewoon alles terug wil federalizeren, moet je wel �*lles federalizeren.

Dan moeten de waals leerkrachten hun loon terugbrengen tot het niveau van de vlaamse leerkrachten, dan moeten de kontroles op werkloosheid gelijkgemaakt worden, de flitspalen evenredig verdeeld worden... kortom ALLES moet dan terug federaal op één niveau worden geregeld.
Gedaan met de transfers.

Als je in een huwelijk zit moeten beide partners bezuinigen en niet manlief die het geld binnenbrengt slechts alle 10 jaar een nieuw kostuumpke kunnen kopen omdat madam "non" elk seizoen vijf nieuwe tailleurkes van Chanel wil aankopen.

En als madam haar tailleurkes niet kan missen, dat wordt het tijd voor een propere scheiding waar madam zoveel tailleurkes kan kopen als ze wil, zolang ze er zelf maar voor betaalt.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2007, 19:59   #44
Kortaf
Europees Commissaris

Kortaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door janPieter Bekijk bericht
Let maar op volgende week komt er een njet en dan kan de beteuterde Leterme weer naar de koning tjokkelen met zijn staart tussen zijn benen.
Dus blijven kiezen
Een regering met het FDF is natuurlijk geen probleem voor de Belgicisten...

U bent uw geloofwaardigheid al kwijt nog voor u uw mond geopend hebt.
Kortaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2007, 20:03   #45
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Anderzijds, en ik heb het hier nog al eens gezegd.

Als de federale zetelverdeling 40/60 is zodat een franstalige zetel nu vb. 4000 stemmen kost en een Vlaamse zetel 6000 (met dank aan dingeske de groote staatsman), dan mag van mij élke franstalige die in vlaanderen woont op een franse zetel stemmen hoor. Het enige wat er dan gebeurt is dat een franstalige zetel misschien 5000 stemmen gaat kosten... want meer dan 40 krijgen ze toch niet!

maar zoals ik ook reeds zei: volgens mij volg ik hier een foute redenering want het k�*n toch niet dat geen enkele vlaamse politieker d�*t nog niet heeft uitgevonden en Circe wel?

Uiteraard geldt dit dan enkel voor federale verkiezingen. Als je in Vlaanderen woont kies je bij de Vlaamse verkiezingen enkel op de Vlaamse lijsten. Allez, ik MOET dat toch zo doen.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o

Laatst gewijzigd door circe : 22 oktober 2007 om 20:05.
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2007, 20:31   #46
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Waar haalt immers de CD&V zijn belangrijkste inkomen, en dus macht en invloed vandaan? Juist, zijn vakbondszuil. Iedereen met wiskundig inzicht nivo lagere school begrijpt dat dezen hun inkomsten niet gaan halveren door de Waalse premies in een andere kas af te splitsen. Concentratie van kapitaal versterkt, decentralisatie verzwakt. Dat zal elke toogeconoom u kunnen uitleggen. Simpel gezegd: 't dubbel is meer dan de helft.
Je houdt er een merkwaardige vorm van rekenkunde op na. Bij splitsing van het ACV zouden natuurlijk de inkomsten dalen, maar ook de uitgaven. De vakbonden hebben geen rechtspersoonlijkheid, hoeven dus ook geen boekhouding voor te leggen. We hebben er dus het raden naar wat daar allemaal bekokstoofd wordt, ik denk dan ook dat er zoals in politiek België een systeem van transferten bestaat, rekening houdend met de soms hallucinante werkloosheidsgraad in Wallonië. Natuurlijk betalen de vakbonden de werklozen niet, maar het ganse systeem is verweven met elkaar, logisch dus dat de Franstaligen de splitsing van de sociale zekerheid als des duivels beschouwen.

Maar als het hen uitkomt houden de Walen daar absoluut geen rekening mee. Of heeft de Waalse Metaalvakbond zich niet afgescheurd van de Vlaamse misschien? Je kan het navragen bij Mia de Vits, zij weet er alles over.
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2007, 20:33   #47
janPieter
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
Een regering met het FDF is natuurlijk geen probleem voor de Belgicisten...

U bent uw geloofwaardigheid al kwijt nog voor u uw mond geopend hebt.
Ik loop niet over van sympathie voor het FDF, maar het is geen vaderlandsvijandelijke partij. Zij komen op voor een beperkte bepaalde doelgroep en hebben daar succes mee, het is hun democratisch gegund.
Een partij die mijn land wil laten verdwijnen als een bruistablet is volgens mij echter een gevaarlijke bedreiging voor mijn vaderland. Mijn familiestamboom loopt terug tot in 1452 en ik ben niet bereid mijn vaderland in de handen te laten van mensen die niet het beste van zichzelf geven om het te besturen.
Oud 22 oktober 2007, 20:43   #48
Eddy B
Europees Commissaris

Eddy B's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Eddy B
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Montalcino Bekijk bericht
Ik vrees dat een federale kieskring het broze evenwicht in België in gevaar zou brengen.
Ik vrees het tegenovergestelde : dat het méér lijm is voor het belziekske, wat dan ook zijn bedoeling was.

BTW : waarom zouden wij een teken geven dat we België willen behouden, als we dat eigenlijk NIET willen?

.
Eddy B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2007, 20:45   #49
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Superstaaf: als je gewoon alles terug wil federalizeren, moet je wel �*lles federalizeren.
Deze bewering kan ik zelfs als unitarist niet onderschrijven, omdat ik ze niet kan verdedigen noch verantwoorden.
Ik leg verder uit waarom (niet).

Citaat:
Dan moeten de waals leerkrachten hun loon terugbrengen tot het niveau van de vlaamse leerkrachten,
Loon is vrije overeenkomst/ afspraak, waar voor het merendeel de overheid, federaal, noch regionaal niet eens haar kwek zou moeten in slaan tenzij voor de sectoren waar ze zelf werk verschaft, zoals administratie.
Ik zie geen enkel probleem om in verschillende steden en regio's verschillende afspraken te maken.

Citaat:
dan moeten de kontroles op werkloosheid gelijkgemaakt worden, de flitspalen evenredig verdeeld worden... kortom ALLES moet dan terug federaal op één niveau worden geregeld.
Bepaalde dingen kunnen misschien best unitair gemaakt worden, zoals bv geluidsnormen. Vliegtuigen hebben nogal eens de neiging om ongeacht de grens waarover ze met gemak heenvliegen hetzelfde geluid te produceren.

Citaat:
Gedaan met de transfers.
Mij goed, maar dan ALLE transfers.
W.m.b. volledige afschaffing van verplichte solidariteit, ook binnen de Vlaamse regio.

Citaat:
Als je in een huwelijk zit moeten beide partners bezuinigen en niet manlief die het geld binnenbrengt slechts alle 10 jaar een nieuw kostuumpke kunnen kopen omdat madam "non" elk seizoen vijf nieuwe tailleurkes van Chanel wil aankopen.
En als madam haar tailleurkes niet kan missen, dat wordt het tijd voor een propere scheiding waar madam zoveel tailleurkes kan kopen als ze wil, zolang ze er zelf maar voor betaalt.
Zelfs in een huwelijk kan er samengeleefd worden, ondanks verschillende noden.
Ik mag er niet aan denken om als man in het kader van het gelijkschakelingsprincipe verplicht te worden om tampons te gebruiken.
Ook heb ik er geen probleem mee wanneer mijn wederhelft meer verdient dan ikzelf.
Ik kan best verdragen dat zij Cola Light drinkt aan 9 €/bak terwijl ik al tevreden ben met een whiskeytje van 7€/cl

We kunnen daarentegen probleemloos in hetzelfde bed slapen, op dezelfde matras, badend in hetzelfde licht onder dezelfde maxi-spiegels.

Evengoed kan het in België geregeld worden dat sommige zaken gemeenschappelijk bedisseld worden, en andere dan weer elk naar eigen inzicht en behoeften.
't Is b.v. niet omdat Antwerpen een havenschepen heeft dat Arlon er ook een moet hebben.
Een ombudsman voor Ardeense vleeswaren, zal totaal overbodig zijn in Aalst, maar misschien nuttig in Barvaux.

Je merkt het, als je de huwelijksvergelijking correct maakt, dan is ze toepasbaar op de hele natie zonder resoluut ofwel alles ofwel niks te federaliseren zij het regionaliseren.
Gewoon redelijk en logisch blijven.
Dank u.

Laatst gewijzigd door Supe®Staaf : 22 oktober 2007 om 20:47.
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2007, 20:48   #50
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ik loop niet over van sympathie voor het FDF, maar het is geen vaderlandsvijandelijke partij. Zij komen op voor een beperkte bepaalde doelgroep en hebben daar succes mee, het is hun democratisch gegund.
Een partij die mijn land wil laten verdwijnen als een bruistablet is volgens mij echter een gevaarlijke bedreiging voor mijn vaderland. Mijn familiestamboom loopt terug tot in 1452 en ik ben niet bereid mijn vaderland in de handen te laten van mensen die niet het beste van zichzelf geven om het te besturen.
Die grap over uw stamboom zal ik maar de mantel der liefde bedekken, ik heb niet echt een haat tegen u.

Zeker niet als u de essentie van het Belgicisme zo mooi illustreert: de francofone Anschluss-agressie is perfect in overeenstemming met het Belgisch concept; defensie daartegen is echter "niet vaderlandschlievend".

Bedankt om dit zo kernachtig te uit te leggen, 19de eeuws taalgebruik incluis. Hadden we maar meer Belgicisten van uw type.

Laatst gewijzigd door Kortaf : 22 oktober 2007 om 20:51.
Oud 22 oktober 2007, 20:53   #51
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Het FDF is misschien een vaderlandslievende partij, maar ook een fascistische. Of vindt je het misschien normaal dat ze ijvert voor de aanhechting van de randgemeenten bij Brussel? Gelukkig ligt de taalgrens vast en zullen ze niet slagen in hun imperialistische opzet. Wat je geliefd vaderland betreft, je hebt in het debat voor behoud of slitsing welgeteld één stem, zoals de rest van de burgers. Zo is dat nu éénmaal in een democratisch bestel.
Oud 22 oktober 2007, 20:56   #52
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
Wat je geliefd vaderland betreft, je hebt in het debat voor behoud of slitsing welgeteld één stem, zoals de rest van de burgers.
Volgens mij heb je een stem extra per eeuw dat je stamboom teruggaat.

Dat maakt zes extra stemmen voor JanPieter, en acht voor mij.
Oud 22 oktober 2007, 21:00   #53
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

LOL!
Oud 22 oktober 2007, 21:00   #54
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Zwei Reichen
Zwei Völker
Ein Führer!

REYNDERS FOR PREMIER
Oud 22 oktober 2007, 21:01   #55
janPieter
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
Het FDF is misschien een vaderlandslievende partij, maar ook een fascistische. Of vindt je het misschien normaal dat ze ijvert voor de aanhechting van de randgemeenten bij Brussel? Gelukkig ligt de taalgrens vast en zullen ze niet slagen in hun imperialistische opzet. Wat je geliefd vaderland betreft, je hebt in het debat voor behoud of slitsing welgeteld één stem, zoals de rest van de burgers. Zo is dat nu éénmaal in een democratisch bestel.
Als een gemeente beslist bij wijze van stemming op een gemeenteraadszitting om van gewest te veranderen dan is dit een president zonder voorgaande. Maar er is geen enkel drukkingsmiddel in onze rechtsstaat voorhanden om dat tegen te gaan.
De democratische wil van het volk noemt men dat.

Daarenboven vindt ik taalgrenzen behoorlijk gekke lijntjes zonder enig nut. Maar ze zijn wel de bron van veel ongeluk en twist dus ...

Laatst gewijzigd door janPieter : 22 oktober 2007 om 21:05.
Oud 22 oktober 2007, 21:02   #56
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Als een gemeent beslist bij wijze van stemming op een gemeenteraadszitting om van gewest te veranderen dan is dit een president zonder voorgaande. Maar daar
Een president zonder voorgaande?

Tjonge, wat zouden uw voorouders uit 1452 daar wel niet van denken?
Oud 22 oktober 2007, 21:08   #57
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als een gemeente beslist bij wijze van stemming op een gemeenteraadszitting om van gewest te veranderen dan is dit een president zonder voorgaande. Maar er is geen enkel drukkingsmiddel in onze rechtsstaat voorhanden om dat tegen te gaan.

Daarenboven vindt ik taalgrenzen behoorlijk gekke lijntjes zonder enig nut. Maar ze zijn wel de bron van veel ongeluk en twist dus ...
Ik reken erop dat jij er helfzelfde over denkt als er een Vlaanderen meerderheid beslist zijn grenzen te houden waar ze zijn?
Oud 22 oktober 2007, 21:10   #58
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:

Jawadde, d�*t kan tellen. Het zou dus best kunnen dat één of meerdere van je voorvaders de "goedendag" gehanteerd hebben in Kortrijk. Het zou me niet verwonderen...
Oud 22 oktober 2007, 21:12   #59
Eddy B
Europees Commissaris

Eddy B's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Eddy B
Standaard

Citaat:

Hmmm, president =/= precedent...

BTW : geen enkele gemeente heeft die macht om zulk een beslissing te nemen. Machten liggen in lagen. Enkel de toplaag kan lijntjes trekken en veranderen... Al ios men in een gemeente 100% voor, het zal niks aan hun realiteit veranderen : Vlaamse gemeenten liggen in Vlaanderen en zullen dat blijven doen. Of denk je dat sint joost zomaar kan beslissen om bij marokko aan te sluiten?

.
Eddy B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2007, 21:22   #60
vooruit
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Dus blijven kiezen
N-VA er uit of het land in stukjes..

Ik zie het in elk geval helemaal zitten die nieuwe verkiezingen
vooruit is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:16.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be