Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2007
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2007 Hier kunt u discussiëren over de uitslag, de coalitiebesprekingen en meer...

Discussietools
Oud 27 oktober 2007, 18:22   #41
Jos Verhulst
Staatssecretaris

Standaard

=>Maingain zegt (gisteren, vtm): "burgemeesters in de rand benoemen of geen communautair akkoord".

=>Vandeurzen en De Wever zeggen (vandaag, Gazet van Antwerpen 28-10): "Doorbraak op 7 november of geen oranje-blauw".Met doorbraak wordt bedoeld: "zicht op een regeerakkoord incl over de splitsing van BHV".

Tenzij één van de twee binnen de tien dagen de staart op spectaculaire wijze intrekt, betekent dit onontkoombaar: geen oranje-blauw.

Na de verkiezingen werd algemeen gezegd dat de blauwe appelsien de enige reële optie was.
Oud 27 oktober 2007, 22:48   #42
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jos Verhulst Bekijk bericht
Na de verkiezingen werd algemeen gezegd dat de blauwe appelsien de enige reële optie was.
Welke andere opties zijn er dan nog?
Jan van den Berghe is offline  
Oud 27 oktober 2007, 22:49   #43
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
Wie begint te schelden, is altijd mis.

Schluss. Kom eens terug als u dat achterwege kan laten.
Kan iemand mij eens vertellen waar het schelden wel zit in het volgende bericht dat ik aan Kortaf voorlegde en dat als "scheldproza" door hem wordt geïnterpreteerd?

Citaat:
Alweer wollige prietpraat die niet in het minst aantoont wat uw "strategie" of "methode inhoudt.

Na zovele berichten vol met gepalaver van de hoogste graad kunt u misschien nu eens concreet aanwijzen wat uw "methode" en "strategie" inhoudt. U wil blijkbaar dus niet langer de Belgische wetgeving volgen. Dan is mijn vraag: wat gaat u concreet dan wel doen?
Oud 27 oktober 2007, 22:51   #44
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En nog altijd geen antwoord op de vraag

Duidelijk genoeg.
Dat is toch heel eenvoudig: iedere ambtenaar is gebonden door de regels van zijn ambt. Indien hij die regels niet opvolgt, krijgt hij een administratieve blaam. Indien dat vervolgens niet helpt, komt er een dieper administratief onderzoek dat tot zijn ontslag kan leiden. Zo gaat dat in de administratie.
Oud 28 oktober 2007, 06:06   #45
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Kan iemand mij eens vertellen waar het schelden wel zit in het volgende bericht dat ik aan Kortaf voorlegde en dat als "scheldproza" door hem wordt geïnterpreteerd?
Euh, misschien kan 'wollig' er nog net mee door, maar 'prietpraat' is al van een heel ander kaliber.

En 'gepalaver van de hoogste graad' kan ik moeilijk als een compliment interpreteren.

Maar je moet deze vraag eigenlijk niet zomaar aan 'iemand' stellen, me dunkt.

Laatst gewijzigd door djimi : 28 oktober 2007 om 06:07.
djimi is offline  
Oud 28 oktober 2007, 07:09   #46
stab
Perm. Vertegenwoordiger VN

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Daar ben ik niet zeker van. Het alternatieve scenario is: geen regering, blokkering van de instellingen, stilleggen van een aantal staatsmechanismen, zoals bv. betalingen van weddes en pensioenen, min of meer gecontroleerde chaos, gekoppeld aan een massieve campagne om de schuld van die chaos aan de 'separatisten' te wijten. Indien er geen regering komt, volgt er staatsgestuurde chaos, en wie die chaos kan sturen, staat het sterkst. De franstaligen staan in het staatsapparaat onevenredig sterk. Zij hoeven dus de chaos het minste te vrezen, en kunnen dus waarschijnlijk het been het langste stijf houden. Men dient, in het stadium waarin men thans is beland, die gewelddadige scenario's als achtergrond mee in de beschouwingen te betrekken.
Akkoord dat Vlamingen met het 'geweldsbesef' dienen rekening te houden, België is immers gebouwd op geweld en repressie.
Maar in 1 zaak gaat Belgique niet slagen en dat is dat de schuld van de staatschaos 'toegewezen' zal kunnen worden aan de Vlamingen of zelfs maar aan separatisten.
Dat soort nederlaag of vernedering in de mentale make-up vd Vlaming anno 2007 doen doordringen kan niet meer volgens mij.

En als het geweld moet komen, dat het kome.

Laatst gewijzigd door stab : 28 oktober 2007 om 07:12.
stab is offline  
Oud 28 oktober 2007, 08:52   #47
Jos Verhulst
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Ik zou het niet weten. Laat ons aannemen dat de blauwe appelsien inderdaad de enige werkbare optie is. Als die ook niet werkt, dan is er een, hm, probleem. Dus de blauwe appelsien moet werken, ook als hij eigenlijk niet kan werken. Er moet maw zwaar geforceerd worden. Er dient, anders gezegd, op korte termijn (binnen de tien dagen) door minstens één van de partijen een onwaarschijnlijke volte-face uitgevoerd worden, en om dit te bewerkstelligen is zware, heel zware, extreem zware mentale druk nodig.

Vraag: hoe levert men die mentale druk? Welke scenario's stelt men in het vooruitzicht, opdat de gewenste mentale druk tot stand kome?
Oud 28 oktober 2007, 08:55   #48
Jos Verhulst
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Dat is toch heel eenvoudig: iedere ambtenaar is gebonden door de regels van zijn ambt. Indien hij die regels niet opvolgt, krijgt hij een administratieve blaam. Indien dat vervolgens niet helpt, komt er een dieper administratief onderzoek dat tot zijn ontslag kan leiden. Zo gaat dat in de administratie.
Ik heb in een vroeger leven twee jaar in de administratie gewerkt, en wat me vooral opviel was het belang, niet zozeer van de regels, maar van de hiërarchie. Men voert uit wat de chef opdraagt. De regels spreken door de chef, het is de chef die zegt wat de regels betekenen. Uiteindelijk gebeurt wat de bovenste chef zegt. Het is absoluut niet zo dat de individuele ambtenaar in de praktijk een permanente directe verbindingslijn heeft met de regels, die hij altijd en overal zou volgen, ook tegen de hiërarchische directieven in. Integendeel, de directieven primeren.

Laatst gewijzigd door Jos Verhulst : 28 oktober 2007 om 08:58.
Jos Verhulst is offline  
Oud 28 oktober 2007, 09:16   #49
Kortaf
Europees Commissaris

Kortaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb in een vroeger leven twee jaar in de administratie gewerkt, en wat me vooral opviel was het belang, niet zozeer van de regels, maar van de hiërarchie. Men voert uit wat de chef opdraagt.
Voila, dit is wat ik wou zeggen. Als de franstalige politieke klasse niet wil meewerken, dan is de loyauteit van de franstalige ambtenaren op geen enkele manier meer af te dwingen. De wet is dan onbestaande, dat bewijst de niet-toepassing van de taalwetgeving al een halve eeuw. Enkel onze eigen attitude kan ons macht verschaffen.
Kortaf is offline  
Oud 28 oktober 2007, 09:54   #50
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Voila, dit is wat ik wou zeggen. Als de franstalige politieke klasse niet wil meewerken, dan is de loyauteit van de franstalige ambtenaren op geen enkele manier meer af te dwingen. De wet is dan onbestaande, dat bewijst de niet-toepassing van de taalwetgeving al een halve eeuw.
Dat is dan het antwoord op de vraag:

Citaat:
hoe levert men die mentale druk? Welke scenario's stelt men in het vooruitzicht, opdat de gewenste mentale druk tot stand kome?
En dit de enige oplossing:

Citaat:
Enkel onze eigen attitude kan ons macht verschaffen.
Oud 28 oktober 2007, 10:00   #51
Cyrano
Minister

Cyrano's schermafbeelding

Standaard

Ook in een democratie neemt men de macht. Krijgen en gunnen hoort hier niet bij.
Oud 28 oktober 2007, 10:05   #52
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Jammer genoeg zijn het nooit anders dan de Franstaligen geweest die eisten en... kregen. De Vlamingen bedelden aan de poort....
Oud 28 oktober 2007, 11:50   #53
Jos Verhulst
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Voila, dit is wat ik wou zeggen. Als de franstalige politieke klasse niet wil meewerken, dan is de loyauteit van de franstalige ambtenaren op geen enkele manier meer af te dwingen. De wet is dan onbestaande, dat bewijst de niet-toepassing van de taalwetgeving al een halve eeuw. Enkel onze eigen attitude kan ons macht verschaffen.
Ik herinner me nog zeer levendig hoe één van mijn chefs een nogal lastige brief die op de dienst was toegekomen, en waarvan men niet goed wist wat men ermee moest aanvangen, voor mijn ogen plots opfrommelde en in de papiermand dropte. "Ik heb die brief nooit gezien!", zei hij, me vlak aankijkend. Probleem opgelost, regels of niet.

Het is een illusie om te denken dat het gedrag van een administratie door regels kan worden bepaald. Iedere stipheidsstaking bewijst dat: wanneer de regels volgens het boekje worden opgevolgd, loopt alles vast, altijd. De regels zijn in normale omstandigheden wel relevant, doch worden creatief toegepast én aangepast door de betrokkenen; dat kan niet anders. En die creatieve toepassing verloopt volgens de hiërarchie, van boven naar onder, paraplugewijs. Dat is de realiteit.
Oud 28 oktober 2007, 13:12   #54
Rene Artois
Minister

Rene Artois's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er zijn altijd andere opties al hebben ze vanzelfsprekend hun voor- en nadelen die even vanzelfsprekend verschillen naargelang strekking. In deze kunnen alternatieven gaan van paarsgroen2 of een tripartite over een minderheidskabinet al dan niet tot 2009 of onmiddellijk nieuwe verkiezingen tot en met het opdoeken van Belgie.
Rene Artois is offline  
Oud 29 oktober 2007, 15:02   #55
Hallebarde
Banneling

Standaard

Citaat:
=>Maingain zegt (gisteren, vtm): "burgemeesters in de rand benoemen of geen communautair akkoord".

=>Vandeurzen en De Wever zeggen (vandaag, Gazet van Antwerpen 28-10): "Doorbraak op 7 november of geen oranje-blauw".Met doorbraak wordt bedoeld: "zicht op een regeerakkoord incl over de splitsing van BHV".

Tenzij één van de twee binnen de tien dagen de staart op spectaculaire wijze intrekt, betekent dit onontkoombaar: geen oranje-blauw.

Tiens tiens, hebben sommigen het huidig politiek spelletje dan nog niet door ?

Remember het "lepeltje suiker" (dixit B. De Wever) dat de vlaamse onderhandelaars willen geven aan de franstaligen om het probleem BHV (en meteen de ganse regeringsformatie) er door te krijgen ?

Maingain en kompanen geven nu, middels fel opgeblazen "grote heibel" omtrent de voorlopige niet-benoeming van enkele burgemeesters in de rand, zelf dat lepeltje suiker aan.

Marino Keulen speelt het spel mee, en dramatiseert één en ander, alsof het een staatszaak is.

Vandeurzen, De Wever en Somers doen er nog een schepje bovenop met hun opzettelijk onprecies "ultimatum" ("...als er geen zicht is op..." kan vanalles betekenen, natuurlijk).

En nu geeft Leterme zelf het sluitstuk van de deal aan : tegen 15 november is de zaak geklonken.

Kortom : de franstaligen krijgen hun lepeltje suiker door de benoeming van bedoelde burgemeesters, zij gaan akkoord met een halfwassen "oplossing" van het probleem BHV, er komt geen grote staatshervorming wegens jammer maar geen tweederdenmeerderheid, en één en ander wordt - n�* de regeringsvorming - naar een "commissie" (tja) verwezen.

Vlamingen en franstaligen kunnen aldus elk van hun kant een soortement victorie kraaien : ze hebben "belangrijke toegevingen" afgedwongen van de tegenpartij, dus oranjeblauwe kan best, nu. Ach ja, men had natuurlijk liever méér verkregen, maar jammer, er zat echt niet méér in.

Doorzichtige koehandel en apert kiezersbedrog, maar dat is nu eenmaal de politiek.

Wees dus allen gerust : de oranjeblauwe regering komt er.

Dat de reeds decennia lang hangende communautaire problemen niet opgelost raken, is natuurlijk maar bijzaak. Om maar niet te spreken van het constant voor zich uit schuiven van de evidentie zelve : België is op deze wijze nog nauwelijks bestuurbaar.

Ach, ééns (over twee �* drie parlementsverkiezingen, zowat) komt de tijd dat dit soort koehandel uiteindelijk niet meer mogelijk zal zijn, wegens net ietsje teveel onverzettelijkheid aan de ene of andere kant.

Inmiddels zien we wel, zei de boer, en hij ploegde voort...
Hallebarde is offline  
Oud 29 oktober 2007, 16:50   #56
AVV
Gouverneur

AVV's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hallebarde Bekijk bericht
Tiens tiens, hebben sommigen het huidig politiek spelletje dan nog niet door ?

Remember het "lepeltje suiker" (dixit B. De Wever) dat de vlaamse onderhandelaars willen geven aan de franstaligen om het probleem BHV (en meteen de ganse regeringsformatie) er door te krijgen ?

Maingain en kompanen geven nu, middels fel opgeblazen "grote heibel" omtrent de voorlopige niet-benoeming van enkele burgemeesters in de rand, zelf dat lepeltje suiker aan.

Marino Keulen speelt het spel mee, en dramatiseert één en ander, alsof het een staatszaak is.

Vandeurzen, De Wever en Somers doen er nog een schepje bovenop met hun opzettelijk onprecies "ultimatum" ("...als er geen zicht is op..." kan vanalles betekenen, natuurlijk).

En nu geeft Leterme zelf het sluitstuk van de deal aan : tegen 15 november is de zaak geklonken.

Kortom : de franstaligen krijgen hun lepeltje suiker door de benoeming van bedoelde burgemeesters, zij gaan akkoord met een halfwassen "oplossing" van het probleem BHV, er komt geen grote staatshervorming wegens jammer maar geen tweederdenmeerderheid, en één en ander wordt - n�* de regeringsvorming - naar een "commissie" (tja) verwezen.

Vlamingen en franstaligen kunnen aldus elk van hun kant een soortement victorie kraaien : ze hebben "belangrijke toegevingen" afgedwongen van de tegenpartij, dus oranjeblauwe kan best, nu. Ach ja, men had natuurlijk liever méér verkregen, maar jammer, er zat echt niet méér in.

Doorzichtige koehandel en apert kiezersbedrog, maar dat is nu eenmaal de politiek.

Wees dus allen gerust : de oranjeblauwe regering komt er.

Dat de reeds decennia lang hangende communautaire problemen niet opgelost raken, is natuurlijk maar bijzaak. Om maar niet te spreken van het constant voor zich uit schuiven van de evidentie zelve : België is op deze wijze nog nauwelijks bestuurbaar.

Ach, ééns (over twee �* drie parlementsverkiezingen, zowat) komt de tijd dat dit soort koehandel uiteindelijk niet meer mogelijk zal zijn, wegens net ietsje teveel onverzettelijkheid aan de ene of andere kant.

Inmiddels zien we wel, zei de boer, en hij ploegde voort...

Wel Hallebarde, als jij het doorhebt, zijn we tenminste al met 2!

Zoals jij het hier schrijft, zo zal het ook in zijn werk gaan.
Het stond reeds op 11 juni in de sterren geschreven, dat Vlaanderen opnieuw op de kniëen moet. Stelletje losers......
En wat die halfwassen oplossing voor BHV gaat zijn ...... ik mag er niet aan denken?!?
Oud 29 oktober 2007, 17:24   #57
Hallebarde
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AVV Bekijk bericht
Wel Hallebarde, als jij het doorhebt, zijn we tenminste al met 2!

Zoals jij het hier schrijft, zo zal het ook in zijn werk gaan.
Het stond reeds op 11 juni in de sterren geschreven, dat Vlaanderen opnieuw op de kniëen moet. Stelletje losers......
En wat die halfwassen oplossing voor BHV gaat zijn ...... ik mag er niet aan denken?!?
Ik mag hopen dat we al met méér dan twee zijn, maar veel zal het voor het eindresultaat niet uitmaken.

't Spel is beklonken, en dat is inmiddels overduidelijk :

* van woensdag tot zondag gaat Reynders uitblazen in Kenya
* Milquet plant een korte vakantie met de kids
* Leterme gaat in de Westhoek een toerke rijden met zijne velo

De strijd is gestreden, dus. Rest enkel nog wat straffe taal voordien, en afsluitend op papier zetten nadien.

Maar kom, hoe zou je zelf zijn.

Als je, Leterme zijnd, zowat achthonderdduizend stemmen achter je naam hebt, weet je je intournable als eerste minister. Dat ga je toch niet zomaar aan je laten voorbijgaan, niet ?

En als je, Reynders zijnd, uiteindelijk de PS buitenspel kunt zetten, mag er al wat méér dan een simpel BHV'tje aan te pas komen om daar geen dankbaar gebruik van te maken, dacht ik.

Niet voor niets zijn wij geen politiekers : we zijn te rechtlijnig en we hebben teveel scrupules. Wij zijn slechts kiesvee, wisten we al. En dan nog...
Hallebarde is offline  
Oud 29 oktober 2007, 17:40   #58
Hallebarde
Banneling

Standaard

De strijd is gestreden, dus. Rest enkel nog wat straffe taal voordien, en afsluitend op papier zetten nadien.

Oh ja, ik vergat nog : en de postjes verdelen.

Maar ook d�*t zal al grotendeels gebeurd zijn, inmiddels. Wie nog zou moeten vechten voor een ministerzetel, gaat niet eerst vijf dagen naar Africa, wijl de anderen de zaak uitklaren, dacht ik.
Hallebarde is offline  
Oud 29 oktober 2007, 17:44   #59
Luc Bekaert
Gouverneur

Luc Bekaert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hallebarde Bekijk bericht

Oh ja, ik vergat nog : en de postjes verdelen.

Maar ook d�*t zal al grotendeels gebeurd zijn, inmiddels. Wie nog zou moeten vechten voor een ministerzetel, gaat niet eerst vijf dagen naar Africa, wijl de anderen de zaak uitklaren, dacht ik.
De vraag is natuurlijk quid FDf en quid NVA ?
Oud 29 oktober 2007, 17:55   #60
Hallebarde
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Luc Bekaert Bekijk bericht
De vraag is natuurlijk quid FDf en quid NVA ?
Dat is voor ons misschien nog de vraag, maar voor de kopstukken van de huidige formatie is dat, denk ik, nooit van levensgroot belang geweest.

Als FDF en NVA voldoende bijdraaien, mogen ze meedoen, ongetwijfeld. Zoniet, kan het ook zonder hen.

En voor wat de electorale gevolgen betreft : de volgende verkiezingen zijn nog een eind weg, nietwaar.
Hallebarde is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:10.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be