Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 november 2007, 15:10   #41
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door straatrue Bekijk bericht
In alle partijen heb je mensen met domme ideeën.

En ze heeft natuurlijk een punt hé.

Er zijn weinig landen waar zelfs leerkrachten Nederlands tijdens een studiedag met zijn allen onder elkaar een taal spreken die meer op dialect dan op NL lijkt.
Ten eerste zal het me niet verbazen als dit een of andere internet hoax blijkt te zijn. Het toont alleen wel aan dat sfeer ernstig verziekt is, een totaal gebrek aan respect voor de ander. Dat geldt voor bepaalde groeperingen aan beide zijden; maar kijk niet altijd naar een ander, kijk ook eens naar jezelf, want waar twee vechten hebben twee schuld.
Ten tweede dialect spreken moet kunnen, het is een verrijking van de taal, geen verschraling zoals een norm. Daarnaast ben ik er zeker van dat al die Neerlandici (zowel Nederlanders als Vlamingen) allemaal uiterst correct Nederlands kunnen spreken en met vreemden erbij gaan ze echt wel over op AN. Het is alleen geen verplichting ten alle tijde AN te spreken.
Oud 7 november 2007, 15:16   #42
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Oberst Bekijk bericht
Zonet dit document gelezen op de site van Filip De Man: http://www.filipdeman.org/files/cdh%20vilvorde.pdf , een brief van CDh-'Vilvorde' aan een VB-gemeenteraadslid die enkele weken geleden ageerde tegen de toenemende verfransing.

Enkele voorbeelden: het Vlaams wordt 'een barbaarse taal' genoemd, men zegt dat het Frans uiteindelijk België zal herenigen en er weer voor zal zorgen 'dat de Vlamingen elkaar terug verstaan', dat Vlaanderen langzaam maar zeker zal verfransen, enzovoorts.

CGKR? Belgicisten?

http://www.filipdeman.org/1/537/
Bent u zelf zo goed en braaf?
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2007, 15:20   #43
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
Bent u zelf zo goed en braaf?
Was jij het anders niet die hier op dit forum stelde dat voor jouw part gans Vlaanderen mocht verfransen?
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2007, 15:28   #44
DebianFox
Minister

DebianFox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Was jij het anders niet die hier op dit forum stelde dat voor jouw part gans Vlaanderen mocht verfransen?
Ik dacht dat hij enkel tegen flaminganten in de Rand Frans ging praten, kunt u dat bewijzen?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door atmosphere Bekijk bericht
Het ernstige van uw schrijven is dat velen in Israel er echt zo over denken
DebianFox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2007, 15:34   #45
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Even opgezocht en teruggevonden, zie:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
Als ik jullie belachelijke commentaar hier lees en serieus moet nemen, mag voor mijn part heel België verfransen. Jullie zijn gewoon te gek voor woorden. Nationalisten van het ergste soort. Ex-Joegoslavië waardig.

http://forum.politics.be/showpost.ph...&postcount=328
Oud 7 november 2007, 15:36   #46
another brick
Gouverneur

another brick's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er bestaan inderdaad dwaze Vlamingenhaters zoals er Vlamingen zijn die van nature Franstaligen haten.
Ik haat geen enkele Franstalige; haten ligt niet in mijn natuur.
Wel vind ik de arrogantie van Franstaligen soms vergaand. We leven - tot nader order in een drietalig - land.
Zou het dan niet meest logisch zijn dat elke inwoner deze drie talen machtig is;toch minimaal de twee meest frequente?
En daar, mijn beste, wringt nu net het schoentje.
Oud 7 november 2007, 15:39   #47
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door another brick Bekijk bericht
Wel vind ik de arrogantie van Franstaligen soms vergaand. We leven - tot nader order in een drietalig - land.
Zou het dan niet meest logisch zijn dat elke inwoner deze drie talen machtig is;toch minimaal de twee meest frequente?
Kleine correctie: we leven niet een een drietalig land, maar in een land met verschillende gewesten en taalgemeenschappen. Het meest logische zou dus toch zijn dat iemand die in een ander gewest gaat wonen of werken, tenminste de moeite doet om die taal van dat ander gewest of die andere gemeenschap te leren?
Oud 7 november 2007, 15:49   #48
another brick
Gouverneur

another brick's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Kleine correctie: we leven niet een een drietalig land, maar in een land met verschillende gewesten en taalgemeenschappen. Het meest logische zou dus toch zijn dat iemand die in een ander gewest gaat wonen of werken, tenminste de moeite doet om die taal van dat ander gewest of die andere gemeenschap te leren?
Ik treed u bij; in beide gevallen gaat het om de onwil van Franstaligen om Nederlands (een voor hen inferieure taal) aan te leren.
Oud 7 november 2007, 15:50   #49
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

heeft CDH een afdeling in Vilvoorde?
Oud 7 november 2007, 15:58   #50
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
heeft CDH een afdeling in Vilvoorde?
Yep. Kwamen bij de recentste gemeenteraadsverkiezingen zelfs individueel op, dus niet onder de UF-vlag. Ze behaalden iets meer dan 3% van de stemmen en hebben dus blijkbaar omgekeerd evenredig veel praat te verkopen.
Oud 7 november 2007, 16:08   #51
largo_w
Perm. Vertegenwoordiger VN

largo_w's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zonet dit document gelezen op de site van Filip De Man: http://www.filipdeman.org/files/cdh%20vilvorde.pdf , een brief van CDh-'Vilvorde' aan een VB-gemeenteraadslid die enkele weken geleden ageerde tegen de toenemende verfransing.

waarop was deze brief een antwoord?
(ik refereer naar: "�* l'avenir d'écrire encore de pareilles inepties"en "votre torchon")

J.P. = [FONT=Arial]Jean-Pierre VERMOTE???

Inderdaad straffe brief van een zeer zielig personage. Welke garantie hebben we dat deze echt is?
iemand die zich au serieux neemt en aan een ander "ah la conasse" durft schrijven heeft een probleem![/FONT]
largo_w is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2007, 16:14   #52
straatrue
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door another brick Bekijk bericht
Ik heb op dit forum al een paar keer uitgelegd dat het de natuurlijke neiging is een spreker van een grotere taal om de kleinere taal niet te leren.

2) die mentaliteit is gelijk aan het verdwijnen, de meeste Franstaligen (de hogere sociale klassen zijn daarin voorlopers) laten hun kinderen NL leren.

3) helaas zien sommige FR het nut van NL te leren niet echt in want veel Vlamingen spreken te vaak dialect of schakelen meteen over op FR of Eng als een anderstalige NL wil spreken.
straatrue is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2007, 16:17   #53
Miguelito
Minister

Miguelito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In alle partijen heb je mensen met domme ideeën.

En ze heeft natuurlijk een punt hé.

Er zijn weinig landen waar zelfs leerkrachten Nederlands tijdens een studiedag met zijn allen onder elkaar een taal spreken die meer op dialect dan op NL lijkt.
Evibus wet.
Miguelito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2007, 16:20   #54
largo_w
Perm. Vertegenwoordiger VN

largo_w's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Of dat beiden frans en nederlands kunnen...
largo_w is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2007, 17:25   #55
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Het is zover: BHV wordt gesplitst! De Vlaamse Leeuw brulde en de Waalse haan beet in het zand. Hopelijk toont hij volgende keer z'n tanden...
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2007, 17:49   #56
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
“Nederlands is bastaardtaal”

07.11.2007 16.03u - Frans, Duits, Engels en Russisch zijn niet alleen talen die door tientallen miljoenen mensen als moedertaal gesproken worden. Er zijn ook nog eens honderden miljoenen mensen die een van deze talen als tweede taal hebben aangeleerd. En die talen zijn niet alleen groot qua aantallen sprekers, ze zijn ook de vehikels van grote en hoogstaande culturen. Niemand zal ons dus een kwaad woord horen zeggen over het Frans, of over één van die andere grote talen. Maar hoe mooi en cultureel hoogstaand het Frans ook is, het is niet onze taal. Al is het Nederlandse taalgebied kleiner dan het Franse, het Nederlands is in geen enkel opzicht inferieur. Net zoals het Frans is het een prachtige en hoogontwikkelde cultuurtaal, die nauwkeurig en verfijnd genoeg is om de meest diverse gedachten en gevoelens uit te drukken, van exacte wetenschappen tot mystiek, van romans tot filosofische traktaten, van quantummechanica tot opera en liefdespoëzie. De taalstrijd voor het behoud van het Nederlands en tégen de verfransing is nooit ingegeven geweest door een vals gevoel van culturele superioriteit, of door een minachting voor het Frans. Er is niets mis met het Frans, maar het hoort niet in Vlaanderen thuis. De taal is misschien niet gans het volk, maar een volk dat zijn taal opgeeft, lijdt een onherstelbaar en tragisch verlies. Wij houden van onze taal, omdat ze een stuk van onszelf is, een stuk van onze geschiedenis en onze identiteit. Net zoals mensen van hun kinderen houden, of van hun ouders. Niet omdat die superieur zouden zijn aan andere mensen, maar omdat we er met onze emotionele vezels mee verbonden zijn.

De meeste mensen denken zo over hun moedertaal. Helaas zijn er veel franskiljons voor wie die liefde voor de eigen taal verziekt is door een misplaatste superioriteit. De enige échte cultuur is volgens hen de Franse. Alle andere culturen en beschaving vinden zij minderwaardig. Wie geen Frans spreekt, is in hun ogen slechts een halfontwikkelde inboorling. Onlangs gaf de Jean-Pierre Vermote van CDH-Vilvoorde – hijzelf schrijft natuurlijk “Vilvorde” – nog een perfecte illustratie van die Herrenvolkmentaliteit. Hij verspreidde een scheldbrief gericht aan Vlaams Belang-gemeenteraadslid Marie Verdoodt, waarin hij in één adem alle tegen de schenen schopt. Niet verbazend, want Vermote is oorspronkelijk afkomstig uit het FDF. Lees zelf maar: “Jullie willen dat de mensen Nederlands spreken. Maar waarom een bastaardtaal opleggen die zelfs onze buren in het noorden niet begrijpen...Wees gelukkig dat het Frans bestaat, Marieke. Het is de toekomstige voertaal van Vlaanderen. Het is de taal die uiteindelijk de Vlamingen zal herenigen die elkaar zelfs nog niet kunnen verstaan. Vlaanderen zal langzaam maar zonder ophouden verfransen. En als de verfransing voltooid is, zal er geen nood meer zijn aan ondertitels opdat heel Vlaanderen zou begrijpen wat de bewoners van een andere regio brabbelen.” Wie met zo’n minachting over Turken, Afrikanen of Arabieren zou schrijven, krijgt onmiddellijk het CGKR op bezoek. Vlamingen inferieur noemen, mag natuurlijk wel. Verder gebruikt Jean-Pierre Vermote termen als “pauvre idiot” en “votre politique de con”. Waarschijnlijk om te demonstreren hoe teergevoelig en fijnbesnaard de Franse taal wel kan zijn. “Vas donc dire une prière �* Ste Stupide, ta patronne” is ook zo’n pareltje van hoge cultuur. Iedereen die weigert de superioriteit van het Frans te aanvaarden, moet wel “stupide” zijn, nietwaar?

De arrogantie en de haat van individuen als Vermote zijn helaas niet uitzonderlijk. Bij de franskiljons in de Brussel en Vlaams-Brabant is die mentaliteit alomtegenwoordig. Als zij ons zo diep verachten, waarom willen ze dan absoluut in Vlaanderen komen wonen? Waarom verhuizen ze dan niet naar een gebied dat tot het Franse cultuurgebied behoort? Wallonië of Frankrijk bijvoorbeeld? Of desnoods Congo, Tsjaad of Senegal? Dat zijn immers ook parels aan de kroon van de francité?
http://www.vlaamsbelang.be/0/3891/
Oud 7 november 2007, 17:52   #57
rikbe
Europees Commissaris

rikbe's schermafbeelding

Stuur een bericht via Skype™ naar rikbe
Standaard

Citaat:
Het anti-Vlaamse racisme dat er al sedert 1830 ingebakken zit en de reden was waarom men toen Frans tot de enige officiële taal in België uitriep. Dit leeft nog steeds voort in de harten van de rabiaten Franstaligen en verbelziekte Vlamingen. Overal ter wereld - en dan vooral in Franstalig gebied - spreekt men volgens deze ideologie de standaardtaal, behalve in Vlaanderen, waar men een amalgaam van lokale dialecten hanteert. Een loos argument dat door sommigen nog altijd ingeroepen wordt om geen Nederlands te hoeven leren of spreken.
Ik heb wat tijd in Wallonië doorgebracht en het eens meegemaakt dat een Waal uit het Luikse mij (als Vlaming) vroeg te vertalen wat een Caroleregien vertelde.
In Belgie wordt, volgens de Fransen, geen Frans gesproken, maar "Le Belge", een verzameling van Franse dialecten.
Oud 7 november 2007, 17:55   #58
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Enkele voorbeelden: het Vlaams wordt 'een barbaarse taal' genoemd, men zegt dat het Frans uiteindelijk België zal herenigen en er weer voor zal zorgen 'dat de Vlamingen elkaar terug verstaan', dat Vlaanderen langzaam maar zeker zal verfransen, enzovoorts.

CGKR? Belgicisten?

http://www.filipdeman.org/1/537/
Briefhoofd met een stempeldoos gemaakt, onleesbare handtekening...

Ik heb loodzware twijfels over de originele afzender van dat "document"

De zoveelste VB-provocatie? Eén of andere simplist of een schooljongen? Ik zou 't niet weten...
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2007, 18:02   #59
Herr Oberst
Eur. Commissievoorzitter

Herr Oberst's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Briefhoofd met een stempeldoos gemaakt, onleesbare handtekening...

Ik heb loodzware twijfels over de originele afzender van dat "document"

De zoveelste VB-provocatie? Eén of andere simplist of een schooljongen? Ik zou 't niet weten...
Minimaliseren, negeren, ontkennen,... Het is symptomatisch voor linksen, dat heb ik allang door.
Herr Oberst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2007, 18:04   #60
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Heeft nog nooit in een groepje gestaan waarvan ze de conversatie niet kon volgen.

Een leerkracht uit Limburg die bij een groepje West-Vlamingen staat, zal er niet veel van snappen.

Maar het punt is: in elke partij heb je mensen met primitieve ideeën.
Ik ben geen verpleegster maar wel Limburgse en ik versta iedereen hier perfect. Of hij nu van Gent, Brugge, Beersel of Antwerpen is. Jij verstaat ook iedereen perfect. Waarom lul je dan altijd dezelfde onverdraagzame racisten na?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:59.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be